Knobster kirjoitti: Ma Syys 08, 2025 9:05 pm
Vittu mitä selittelyä ja Sipiltä kasa paskaa. Menkääpä itse katsomaan (vaikkapa sijaiseksi kuten itse) niin todellisuus on eri. Ja se rasismi kyllä ilmenee ihan netissäkin, kuten tällä palstalla. Aika moni ainakin vaikuttaa alle parikymppiseltä kun tuota ölinää lukee. Miettikääpä siinä miten sen kohteeksi joutuva sitten käyttäytyy
Hienosti käännetään taas uutinen päinvastaiseksi

Puhalsiko "Mestari"/"riikka" pilliin?
Niin. Valitettavasti omat kokemukseni suurista, yli tuhannen oppilaan yhtenäiskouluista joiden S2-oppilaiden määrä on jotain 70%, on juuri se mitä kirjoitin.
Tilanne on varmasti erilainen jossain Räävätsalon tai Jokipekkalan kansakoulussa, jossa on 20 Veetiä ja yksi Ahmed.
On kurja homma, että käyt henkilöön, väität kokemuksiani selittelyksi ja tekemääni työtä sekä sen myötä saatuja tuloksia kasaksi paskaa. Faktoja ei kuitenkaan käy kieltäminen. Ja muistutan, että en ole koulun henkilökuntaa, enkä olen pakotettu (luojan kiitos) katsomaan asiaa siitä näkökulmasta. Vaan nimenomaan etnistyneiksi koettujen tilanteiden ja väkivallan kierteen katkaisemiseksi olen ollut kutsuttuna useisiin kouluihin tässä maassa. Lähtökohta siis ei ole enää niinkään arkihavainnoissa, vaan tilanne on siinä vaiheessa jo ns. räjähtänyt käsiin. Ne oppilaat, jotka turvautuvat väkivaltaan ja joiden kanssa sitten lukuisien selvittelyiden ja keskusteluiden jälkeen päädyn työskentelemään ovat pääsääntöisesti etnisesti muita kuin suomalaisia. Viimeksi eräällä koululla oli 14 nuoren ryhmä, joka valikoitui lopulliseksi porukaksi asian suhteen. Heistä yiksi oli suomalaistaustainen poika. Samantyyppisiä suhdelukuja porukan etnisyydet ovat noudattaneet myös muissa, suurten kaupunkien ylä- ja yhtenäiskouluissa.
Jos sen sijaan puhun rehtorien tai kuraattorien kanssa, he näkevät asian usein toisin. He eivät saa realistista kuvaa nuoria puhuttaessaan, koska kaikki ymmärtävät, että he edustavat koulua, sosiaalitoimea ja puheistaan voi joutua ongelmiin. Minä sen sijaan juttelen heidän kanssaan koulun ulkopuolella, enkä raportoi heidän puheitaan kouluun. Kun luottamus on saavutettu, piirtyy väkivallasta ja rasismista hyvin erilainen kuva kuin se, josta rehtori alunperin oli raportoinut. En juuri koskaan kuuntele mitään opettajanhuoneen valitusta, koska sen avulla ei juuri koskaan pääse eteenpäin ja opettajanhuoneissa on useimmiten jo valittuina ne oppilaat, jotka ovat "vähän sellaisia", "todella vaikeita" ja "joiden kanssa työskentely on mahdotonta". Jos asenne on tuo, sitä levitetään jo opettajanhuoneessa ja jatketaan kuraattorilla ja reksin kansliassa, en pidä ihmeenä että nämä nimetyt antikristus-oppilaat ovat jatkossakin vaikeita. Minulle on tarjottu useasti "työni pohjaksi" koulun keräämää infoa ko. oppilaista ja heidän ongelmistaan. Kun sitten vilkaisen papereita ja kysyn, että saisinko mieluummin lukea ne hyvät ja positiiviset asiat näistä nuorista, ne, joiden pohjalle voisi aidosti rakentaa jotain järkevää, tulee hiljaista. Sellaisia tietoja ei ole. Useasti kun loppraportissani kehotan koulun henkilökuntaa myös tarkistamaan asenteitaan ja omaa toimintaansa eikä sälyttämään vastuuta huonosta vuorovaikutuksesta ainoastaan lasten harteille, he loukkaantuvat. Ei ymmärretä, että jos et pidä jostain oppilaasta, se näkyy kyllä. Mutta vaaditaan, että oppilaan on kuitenkin pidettävä/kunnioitettava opettajaa. Se ei vain ole realistista etenkään, kun kaikki oppilasta koskeva info on negatiivista. Aika vaikeaa siinä on jonkun 14-vuotiaan yksin muuttaa tilannetta.
Yhtenä valitettavana tosiasiana on myös se, että viestintä maahanmuuttajakoteihin on puutteellista. Räikeimimissä tilanteissa käytetään jopa lasta itseään tulkkina tilanteessa, jossa vanhemmat on kutsuttu koululle keskusteluun. Kun rehtori sanoo, että tämä teidän vesa on käyttäytynyt huonosti ja selittää tilanteen, nuori tulkaa jotain paskaa vanhemmilleen jotka hymyilevat ja vastaavat, miten ovat kiitollisia kaikesta. Voi vaan miettiä, mitähän lapsi tuli juuri vanhemmilleen kääntäneeksi. Tämä ei ole mikään yksittäistapaus. Monet maahanmuuttajanuoret virnuilevat asialle aivan avoimesti, koska myös Wilma-tunnukset ovat kodeissa heidän hallussaan. He hoitavat yhteydenpidon ja tiedostavat, että vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä koululla oikeasti tapahtuu. Miten voisikaan olla, jos eivät suomea osaa.
Wilma-viestejä ei kodeissa lueta, koska ei ole kielitaitoa. Vanhempainiltoihin ei osallistuta, koska niistä ei ymmärretä mitään. Erään nuoren kohdalla koulu päätti olla puuttumatta enää pahoinpitelyepäilyihin kodissa, koska aiemmin heidän puuttumisensa jälkeen nuori oli viikon poissa koulusta ja tuli lopulta haalenneet mustelmat naamassaan kouluun. Pääteltiin, että väkivaltaan puuttuminen pahentaa väkivaltaa kodissa, joten päätettiin sitten olla puuttumatta. Oli kielimuuria ja kulttuurieroa ja vaikka mitä käsien vääntelyä. Jos tämä ei koulun puolelta rasismia niin mikä sitten on?!
Olen pahoillani, että nämä tosiasiat harmittavat sinua. Mutta keskustelen mielelläni havainnoistasi siinä vaiheessa, kun olet toiminut vuosia kouluilla ulkopuolisena toimijana (et koulun palkkalistoilla) ja päässyt tarkkailemaan sekä keskustelemaan satojen nuorten kanssa nimenomaan väkivaltatilanteista sekä niihin johtaneista syistä.