Iso koira hyökkäsi kolmen kimppuun Raisiossa - kaksi sai vakavia vammoja

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Svimba
Roger Murtaugh

Re: Iso koira hyökkäsi kolmen kimppuun Raisiossa - kaksi sai vakavia vammoja

Viesti Kirjoittaja Svimba »

Siis eihän noi vammat oo ees pahoja, saiko se edes tikkejä?
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011493471.html
Mua puri labradorinnoutaja käteen ku olin kakara, rääkätty, sain 12 tikkiä ilman puudutusta. Se tikkien ompelu sattui paljon enemmän kuin purenta.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
Haades
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Haades »

Svimba kirjoitti: Su Syys 14, 2025 5:27 pm Siis eihän noi vammat oo ees pahoja, saiko se edes tikkejä?
Mua puri labradorinnoutaja käteen ku olin kakara, rääkätty, sain 12 tikkiä ilman puudutusta. Se tikkien ompelu sattui paljon enemmän kuin purenta.
Kahden muun vammat ovat paljon pahemmat.

"Koira oli poliisin mukaan aiheuttanut kahdelle ihmiselle vakavat vammat ja kolmannelle lievemmät. Kenenkään vammat eivät ole hengenvaarallisia."
Kun kaikki rötöstelevät ja Kela-tuilla elävät matut lähetetään täältä kotimaahansa, kummasti rasismikin vähenee.
HarminPaikka
Susikoski

Viesti Kirjoittaja HarminPaikka »

URSA kirjoitti: Su Syys 14, 2025 2:07 pmOnkohan se kesällä oman amerikanbuldogginsa tms. repimäksi Haminassa tullut koiranomistaja vielä toipunut.
Vai Imatralla?
Ymmärtääkseni ei ole ainakaan sairaalahoidossa ollut enää muutamiin viikkoihin.
Savusumu
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Savusumu »

Svimba kirjoitti: Su Syys 14, 2025 5:27 pm Siis eihän noi vammat oo ees pahoja, saiko se edes tikkejä?
No kyllä nuo jalassa olevat haavat on ihan kunnollisia. Poliisi teki oikein kun ampui elukan.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Su Syys 14, 2025 9:02 am

Ei se koiran koosta ole kiinni. Suurimpien koirarotujen: Tanskan Dog ja Irlannin Susikoira, aiheuttamia hyökkäyksiä ei ole näkynyt.
Kyllä yleensä on kyseessä taistelukoiriksi jalostetut bullterrierit tai vastaavien sekoitukset huumehörhöjen tai muiden heikon itsetunnon omaavien pullistelijoiden omistuksessa.
Monissa maissa nämä rodut ovatkin kiellettyjä.

Chihuahua on maailman aggressiivisin koirarotu. Itse en voi sietää niitä, koska niiden omistajat yleensä eivät kouluta niitä lainkaan. ne purevat, räkyttävät, näyttävät hampaita ja näykkivät. Omistajat usein lässyttävät, että miten on meidän Kuninkaalla iso ego, heh heh. Mielestäni siinä ei ole mitään hauskaa. Minulla on iso koira, eikä tulisi mieleenikään antaa sen käyttäytyä niin. Minun on ollut pakko kouluttaa se, kuten mielestäni jokaisen koiranomiastajan pitäisi omalleen tehdä.

Jos kuitenkin on valittava, joudunko pitbullin vai chihun hyökkäyksen kohteeksi, valinta on selvä. Chihun päälle voi sitten vaikka astua tarvittaessa tai potkaista sen pusikkoon.

Ongelmana ovat tosiaan nämä taistelukoirat (pitbullit, cane corsot,dogo argentinot jne) joiden luonnetta arvioitaessa lasketaan virheeksi se, että ne varoittavat. Eli normaali koira nostaa karvat pystyyn, niskavillat pystyyn, murisee, ehkä pysähtyy paikoilleen. Näistä merkeistä tyhmempikin tajuaa vaihtaa toiselle puolelle tietä. Taistelukoirat sen sijaan on jalostettu nimenomaan siten, että ne eivät varoita mitenkään. Kävelevät täysin tyynen oloisena puolen metrin päähän ja käyvät sitten täysillä päälle, eivät irrota leukojaan millään ja repivät nahan tai muun irti. Käskystä ne eivät irrota, kuten esim. koulutetut poliisikoirat.

Sen sijaan palveluskoirat (rotikat, malinoisit) tai paimenkoirat (saksampaimenkoira) on täysin koulutettavissa, ja usein hyvinkin lempeitä vaikka omaavatkin vahvan variointivietin.

Valitettavasti näitä taistelukoira -mix -sekoituksia myydään ihan kaikille. Mixejä sen vuoksi, että yleensä tällä asiakaskunnalla ei ole täysrotuiseen varaa. Motiivina koiran hankkimiselle on nimenomaan se, ettei tarvitse 24/7 pelätä velkojia tai viranomaisia, kun koira on jalostettu tappamaan. Se aika ja pitkäjänteisyys, mitä tällaisen eläimen kouluttamiseen tarvitaan puuttuu täysin. Se omien kykyjen yliarviointi liittyy näihin ihmisiin myös hyvin vahvasti. Usein samoista kämpistä löytyy myös ihan huostaanottoa vaille valmista lapsilaumaa, velaksi hankittua tavaraa ja muuta sellaista indikaattoria, joista voidaan päätellä isäntäparin todellakin yliarvioineen oman älykkyytensä ihan joka sektorilla. Ja sitten klassisesti ihmetellään, ettämiten tässä näin kävi.

Toki mistä tahansa koriasta saa sekopään, kun sitä laiminlyö, pitää pelossa, ei kouluta eikä sosiaalista. Mutta labbiksen kohdalla sen pään sekoittaminen vaatii vähän enemmän työtä kuin näiden taistelukoirarotujen kohdalla.
Villeri
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Tuttavan taloyhtiössä manneilla on taistelukoira. En tunne koiria, mutta eikö tuollaisten koirien kanssa pitäisi tehdä helvetinmoisia lenkkejä, ei mitään pyörähdyksiä rahtihameessa?

Mille tahansa lyömiseen sopivalle esineelle pitää olla hyvä selitys poliisia varten, mutta syntymälahjana luonnevikaista koiraa saa taluttaa kuka tahansa. Miksihän taistelukoiria ei ole kielletty Suomessa?
Puntari
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Puntari »

Koiran puremasta lähdetään aina heti päivystykseen. Vaikka tikkejä ei tarvittaisi, antibiootteja tulee järkeä cocktail. Toki reipas kuoli on vaihtoehto.

Koira on omistajansa vastuulla ja tästä tulee varsin isot korvaukset maksettavaksi. Jotkut rodut ovat juurikin vaarallisia. Erityinen ongelma ovat rescue.koirat, joita on kohdeltu kaltoin pentuna. Ne ovat erityisen arvaamattomia koulutettunakin ja lapsiperheeseen täysin sopimattomia. Vaikea ymmärtää millä rattaalla varustettu ylipäätään hankkii sellaisen ja tuo maahan.
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Puntari kirjoitti: Su Syys 14, 2025 6:58 pm Koira on omistajansa vastuulla ja tästä tulee varsin isot korvaukset maksettavaksi.
Mitään sen kummempaa tuomiota ei tule ja persaukiselta on vaikea korvauksia saada. Tuskin tämän koiran omistaja on mikään yhteiskunnan tukipilari. Ainoa positiivinen asia on, että koira lopetettiin heti tapahtumapaikalle. Muuten olisi varmaan käynyt kuten tässä tapauksessa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011354582.html
Viimeksi muokannut Täytekakku Koskinen, Su Syys 14, 2025 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
Koljattii
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

^ Poliisin kommentti että koiran omistajasta on epäily voisi viitata poliisin vanhaan tuttuun.
Svimba
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Svimba »

^niin siis mua puri 6-vuotiaana labradorinnoutaja, jota vietiin kerran päivässä lenkille. Oli lukittuna makuuhuoneeseen siihen asti kunnes omistaja (kaverin äiti) tuli kotiin.
Ja sit mä olin siellä yxin sen mun kaverin kanssa niin se tyttö avasi sen makuuhuoneen oven. Muistan et se koira seiso mun edessä ja seuraava mitä muistan niin istuin kyykyssä ja pidin kädestä kiinni.
Tyttö vei mut olkkariin ja sitoi käden ja vei kotiin. Sieltä taxilla sairaalaan eikä ollut aikaa odottaa mitään, vaan se käsi oli ommeltava heti.
Jumalauta että se sattui!!! Näin jauhelihaa siitä reiästä.
Jäi kamala piikki kammo.
En tiedä mitä muuta pahaa sille koiralle oli tehty.
Äiti ei vaatinut mitään korvausta, mutta se koira lopetettiin.
En kuulemma ollut tehnyt muuta kuin seissyt oven suussa kun koira oli hyökännyt käsivarteen.
Ize en tota muista, on varmaan ollut niin pelottavaa et oon blokannut sen.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Svimba kirjoitti: Su Syys 14, 2025 7:27 pm mutta se koira lopetettiin.
Jos omistaja ei suostu lopettamaan koiraa, sitä ei voi lopettaa ilman oikeuden päätöstä tapahtuman jälkeen. Käräjäoikeuden päätösestä voi tietenkin valittaa vielä hoviin (tuskin ottaa käsittelyyn). Tässä tapauksessa poliisi onneksi ampui koiran tapahtumapaikalle.
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
Donald McRonald
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Donald McRonald »

Niin, se mitä tuo 16-vuotias uhri tuossa sanoi, että koira yritti koko ajan käydä kurkkuun kiinni. Sehän on silloin ihan selvästi tappamistarkoituksella liikkeellä tuo rakki. Varmasti juurikin joku tollanen elämänkallujen munanjatke kyseessä. Ne on just tollasia. Ihan hyvä että poliisi ampui. Tuollaiset rodut pitäisi kaikki ampua tavatessa.
HarminPaikka
Susikoski

Viesti Kirjoittaja HarminPaikka »

Puntari kirjoitti: Su Syys 14, 2025 6:58 pm Erityinen ongelma ovat rescue.koirat, joita on kohdeltu kaltoin pentuna. Ne ovat erityisen arvaamattomia koulutettunakin ja lapsiperheeseen täysin sopimattomia.
Mistä tällaisen tilaston tai tiedon löytää?
napalanko
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Naapurissa joskus oli tollanen dogo, geologiaa piti harrastaa ja kivihakku varmuuden vuoksi aina mukana autolle kulkiessa, aidan takana kun murahteli :lol:
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

KumiKeijo kirjoitti: Su Syys 14, 2025 3:35 pm Ite tapan säälittävän kusirakin välittömästi jos tekee pienenkin virheliikkeen. Kuten olen tehnyt jonmonta kertaa 😛
No, omiasipa oot teurastanut. Muutenhan olisit päässyt julkimedian sivuille "jonmonta kertaa". Ainakin Suomessa.
Aasiassa, vaikka jossa Thaimaa, Laos, Korea, etc. ei turistilla ole oikeutta kantaa asetta, tai on ihan aikuisten oikeasti kusessa ja on itse kusirakkina, jos paljastuu, ja pauke kyllä paljastaa. Puukolla katukoiran tappamiseen puolestaan tarvitaan miestä, eikä mitään suutaan soittavaa marjanpoimijaa. :mrgreen:
Suomen pitäisi alkaa teurastamaan kusirakkeja elävältä toreilla ja myymään lihaa. Se on hienon näköistä kun kusirakit roikkuvat nyljettyinä roikkumassa tikuissa. En malta odottaa että pääsen taas maistamaan koiran lihaa kun matkustan aasiaan talveksi
Pitäisikö? Eiköhän meillä Suomessa ole vähän parempaakin lihantuotantoa. Angus-lihaa yms.

Jos itse tykkäät (tai olet siis tykkäävinäsi) siitä pistävän virtsan ja adrenaliinin makuisesta aasialaisesta koiranlihasta, niin...🤮
Ja tuskinpa sun matkakassa riittää Tallinnaa kauemmas. :mrgreen:
X X X X X
Vastaa Viestiin