Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
matlockb
Watson itse

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja matlockb »

kyr-12 kirjoitti: Pe Syys 19, 2025 8:27 pm En löydä henkirikosta mediasta jossa mainitaan tekijäksi jehova tai lesta.
Voi olla etten vaan osaa etsiä.
Paljon mahdollista, ettei mediasta löydy, mutta täältä m.infosta löytyy ainakin yksi tapaus, jossa tekijänä lestadiolainen: viewtopic.php?t=10836

Ja eiköhän näitä ole muitakin, mutta ei media yleensä tuo esiin tekijän uskonnollista taustaa, jos se ei liity selvästi itse tekoon.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Firefox69
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Firefox69 »

Roseq kirjoitti: Pe Syys 19, 2025 10:43 pm
Mielenkiintoista on kuitenkin V.V Riihiluoman mahdollinen osallisuus, Jos en väärin muista,hän kaupungin varikolla kyytejä tarjosi nuorille tytöille noihin aikoihin ja myös hänellä oli joku farmariauto,vaalea oli. Ihan omakohtaista tietoa. Ja sellainen bändi kun Toyotan takavalot ja kappale Lokakuu,sitä ei ole mainittu vielä tässä ketjussa,oli Riihiluoma mukana tekijänä. En syyllistä ketään,mutta välillä tulee mieleen kaikenlaista tästäkin tapauksesta.
Kuuntelin juuri tämän mainitsemasi kappaleen Toyotan takavalot ja Lokakuu tämän bändin omalta YouTube -kanavalta.

https://www.youtube.com/watch?v=aMP60iJFL6Q
Köyhän ainoa huvitus on vilkas mielikuvitus
Spede
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Spede »

https://www.youtube.com/watch?v=-9JgsW6N9PA

Siinä alkuperäinen versio, jossa VV laulaa.

Säv. & san. Jari Silokangas

Lokakuu ja pakkasta
Sinä aamuna
Vuosien takana

Herään sinun huoneesta
Sinun vuoteesta
Meidän unesta

'Älä unohda minua'
Soi hiljaa sun mankassa
Unta sinun kasvoilla

Mä uskon, et meistä jokainen
Muistaa hetken sen
Kun tajuaa, että rakastaa
Ja vaikka pahaan maailmaan
Kaiken muun voi kadottaa
Se hetki ei katoa

Ja nyt ne tappaa toisiaan
Kaappaa valtojaan
Ja kauppaa aatteitaan

Mä en kaipaa aatteita
Tänä aamuna
Mä kaipaan sinua

Mä uskon, et meistä jokainen
Muistaa hetken sen
Kun tajuaa, että rakastaa
Ja vaikka pahaan maailmaan
Kaiken muun voi kadottaa
Se hetki ei katoa
Spede
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Spede »

Tee laulunsanoitus, jossa Eurooppa3 laulaa Piia Ristikankareen murhasta.

ChatGPT:

------------------------------------------------------------------------

Tässä on ehdotus laulunsanoitukselle, jossa Eurooppa3 kertoo Piia Ristikankareen murhasta. Laulu voisi olla melankolinen, hieman traaginen, mutta myös voimakkaasti kantaaottava. Tässä yritän luoda tunnelmaa ja herättää tunteita tapahtuman ympärille, pitäen sen musiikillisesti Eurooppa3\:n tyyliin sopivana.

---

**Eurooppa3: Piia Ristikankareen murha**

*(Kertosäe)*
Miksi tämä maailma on niin kylmä,
Miksi meiltä viedään ihmiset pois,
Piia ei palannut, ei enää,
Tätä emme voi hyväksyä, ei, ei.

*(1. Säkeistö)*
Kadut ovat hiljaiset tänään,
Ja tuuli tuntuu kylmältä.
Piia oli vielä niin nuori,
Hänen elämänsä katkes kertaheitolla.

Kadonneet päivät, kadonneet unelmat,
Mikä syy, mikä tarkoitus?
Ei kukaan saa tietää, ei kukaan ei,
Miksi hän joutui tähän jäänteeseen.

*(Kertosäe)*

*(2. Säkeistö)*
Kaikki näki, mutta ei kuullut,
Piian ääni jäi epäselväksi.
Häntä ei kuunneltu silloin,
Ja nyt hän on poissa, ei enää.

Valot kaupungissa palavat,
Mutta pimeys jäi sydämiin,
Meidän on pysähdyttävä,
Meidän on puhuttava, me ei voida vain olla.

*(Kertosäe)*

*(Silta)*
Kuka vastaa, kuka kantaa vastuun,
Jos kaikki kääntää katseensa pois?
Piia, me emme unohda,
Vaikka sinut hiljaisuus peittää.

*(Kertosäe)*

*(Loppu)*
Miksi tämä maailma on niin kylmä?
Piian nimi jää elämään,
Me ei unohdeta, ei koskaan,
Ei koskaan.

Tässä tekstissä käsitellään Piian murhaa, sen traagisia seurauksia ja yhteiskunnan kyvyttömyyttä kohdata ongelmat. Laulu tuo esiin, miten tärkeää on pysähtyä ja kuunnella toisia, ja miten kipeää on se, että ihmishenkiä viedään pois, eikä syitä aina saada selville.

------------------------------------------------------------------------
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

matlockb kirjoitti: La Syys 20, 2025 10:08 pm
kyr-12 kirjoitti: Pe Syys 19, 2025 8:27 pm En löydä henkirikosta mediasta jossa mainitaan tekijäksi jehova tai lesta.
Paljon mahdollista, ettei mediasta löydy, mutta täältä m.infosta löytyy ainakin yksi tapaus, jossa tekijänä lestadiolainen: viewtopic.php?t=10836

Ja eiköhän näitä ole muitakin, mutta ei media yleensä tuo esiin tekijän uskonnollista taustaa, jos se ei liity selvästi itse tekoon.
Niin, tuossahan on suoraan yksi tapaus. Itse näkin myös tapauksen, jossa lestajohtaja raiskaa oman lapsensa rullatuoliin aika törkeänä tekona.
Mitä te dorkat dorkailette?
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Syys 21, 2025 3:01 pm

Niin, tuossahan on suoraan yksi tapaus. Itse näkin myös tapauksen, jossa lestajohtaja raiskaa oman lapsensa rullatuoliin aika törkeänä tekona.
Tämä on hyvä esimerkki, missä tuodaan uskonnollinen tausta esiin hyvin voimakkaasti, vaikka ei taustalla ole merkitystä itse rikokseen. Ei myöskään 35 v sitten suoritetulla pappisvihkimyksellä ollut merkitystä, siihen että pariskunta pääsi hengestään Savonlinnassa, mutta se tuotiin esiin. Kuhmossa äitinsä surmannut joskus v 2021 oli vuosia aiemmin lukenut ortoksista teologiaa. Pääotsikossa iltalehdissä oli tämä seikka esillä, ei tälläkään ollut merkitystä rikokseen, kuten ei myöskään helluntalaisuudesta vuosia aiemmin luopuneen henkirikoksella, mutta kyllä se tausta tuotiin esiin. Kyllä media kaivelee, se on niiden tehtävä, lopuista huolehtii murhainfo. Yleensäkkin uskovaisen sortuminen rikokseen on hyvä myyntijuttu. Sitä tuodaan esiin, vaikka tekijä olisi ollut vuosikymmeniä poissa niistä piireistä.
Viimeksi muokannut Hurjimus, Su Syys 21, 2025 4:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ross Sullivan

Hurjimus kirjoitti: Su Syys 21, 2025 3:55 pm

Tämä on hyvä esimerkki, missä tuodaan uskonnollinen tausta esiin hyvin voimakkaasti, vaikka ei taustalla ole merkitystä itse rikokseen. Ei myöskään 35 v sitten suoritetulla pappisvihkimyksellä ollut merkitystä, siihen että pariskunta pääsi hengestään Savonlinnassa, mutta se tuotiin esiin. Kuhmossa äitinsä surmannut joskus v 2021 oli vuosia aiemmin lukenut ortoksista teologiaa. Pääotsikossa iltalehdissä oli tämä seikka esillä, ei tälläkään ollut merkitystä rikokseen. Kyllä media kaivelee, se on niiden tehtävä, lopuista huolehtii murhainfo.
Jehovia taitaa olla noin 0,2 prosenttia. Odotusarvoisesti kovin montaa tapausta ei tarvitse löytyä, niin on samalla tasolla kuin esim. evakelislut.
En minä ainakaan ole perannut Suomen henkirikostapauksia niin tarkasti, että voisin varmuudella sanoa, että jehovalaista murhamiestä ei olisi olemassa.

En osaa yhtään mormoniakaan nimetä suomalaiseen henkirikostapaukseen tekijäksi. Yhdessä tapauksessa tiedän tekijäksi juutalaisen. En silti lähde arvaamaan näidenkään uskontojen tekijämääriä Suomessa.
Hurjimus
Perry Mason

No hellureita ja lestoja on todella paljon, mutta taitaa olla vähäistä heidän rikoksiin sortuminen, etenkin henkirikoksiin.
Kyllä se usko suojelee, yksi tekijä on tässä, ettei päihteitä käytetä. Rikoksista taidetaan päihdyksissä tehdä valtaosa, henkirikoksissa ylivoimainen valtaosa. Varmaankin noissakin piireissä sattuisi ja tapahtuisi, jos yhtä estottomasti aineita käytettäisiin, kuin valtaväestössä.
Ross Sullivan

^No siis vaikea sanoa varmuudella mitään. Yleisellä tasolla kokemukseni on, että Minfossa on esitetty väitteitä, että "tämä tapaus on täysin uniikki lässynlässyn" ja sitten, kun joku lähtenyt selvittämään, niin vastaavia tapauksia on useita. Se varmaan on niin, että uskonto suojaa kännisekoilutapahtumilta, mutta voi altistaa seksuaalirikoksille.
Hurjimus
Perry Mason

No, Ross olet mestari kaivelemaan
Olisi mielenkiintoista ihan saada tutkimuksellista tietoa tästä.
Kyllä seksuaalirikoksia lestojen piirissä on ilmennyt, mutta olisi mukava tietää niiden määrä suhteutettuna valtaväestöön
Rikollisuudesta kyllä on moni päässyt kuiville uskon avulla, koviakin tekijöitä.
Äkkipäätä laskien ei luterilaisia uskovia on noin 200000 , kirkolliset päälle, joten kokonaismäärä on noin 5 prosenttia. Eli joka kahdeskymmenes rikos pitäisi olla heidän tekemä, jos samalla tasolla mentäisiin. Eli, jos täällä on vaikka tuhat rikosta kaikkiaan, viisikymmentä pitäisi uskovilta löytää. Seksuaalirikoksista joka kolmaskymmen lestojen tekemä. Nyt sitten selaamaan infoa, tästähän sitä tilastoakin selviää🤔
kyr-12
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja kyr-12 »

Tämä on hyvä esimerkki, missä tuodaan uskonnollinen tausta esiin hyvin voimakkaasti, vaikka ei taustalla ole merkitystä itse rikokseen. Ei myöskään 35 v sitten suoritetulla pappisvihkimyksellä ollut merkitystä, siihen että pariskunta pääsi hengestään Savonlinnassa, mutta se tuotiin esiin. Kuhmossa äitinsä surmannut joskus v 2021 oli vuosia aiemmin lukenut ortoksista teologiaa. Pääotsikossa iltalehdissä oli tämä seikka esillä, ei tälläkään ollut merkitystä rikokseen, kuten ei myöskään helluntalaisuudesta vuosia aiemmin luopuneen henkirikoksella, mutta kyllä se tausta tuotiin esiin. Kyllä media kaivelee, se on niiden tehtävä, lopuista huolehtii murhainfo. Yleensäkkin uskovaisen sortuminen rikokseen on hyvä myyntijuttu. Sitä tuodaan esiin, vaikka tekijä olisi ollut vuosikymmeniä poissa niistä piireistä.
Mainittu henkirikos, ei median uutisoimana vaan foorumin mutua.
Ainoastaan valtion tai kirkon virkaa hoitavista uutisoidaan ei normilahkolaisten ja näistäkin voisi kuvitella vain sekopäisin uusilahko.
Hurjimus
Perry Mason

Katoppas , en vilkaissutkaan tuota, luulin tätä sen lestaukon vaimon surmajutuksi. No ei tekijä kyllä hyvin uskon tiellä ole kulkenut , kun lukee hänen historiaa. Eihän vanhemmat ole vastuussa pojan tekemisistä. No tämähän kertoo myös, että info kaivelee, mutta onko tämä nyt varsinainen " uskova" Heillä on suuret perheet ja varmaankin joukkoon mahtuu kaikenlaista . iltalehdistö kyllä kaivaa sontaa, mistä pystyy, ei se missään kirkollisissa pysy, onhan se jo nähty. Kuhmon tapaus löytyy vieläkin ilta sanomista. Opiskeluista oli hyvin pitkä aika, eikä hän mitään papillisia ole tehnyt, eikä edes valmistunut miksikään. Samoin savonlinnan tapauksesta molemmat iltalehdet pääotsikossaan kertovat ortoksipapista, vaikka hänen papilliset lyhyet toimet olivat 35 v takana. Yle ei kyllä papista puhu, joten siellä rajataan tämmöiset.🤔
Catdog
Sofia Karppi

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Riihiluoma on jälleen noussut esiin spekuissa, tässä on pohdintaani vuodelta 2020. Muistaakseni jonkun epävirallisen lähteen tai "lähteen" mukaan Riihiluoma ei olisi tai ei voisi olla tekijä, mutta niin kauan kuin tapaus on auki, voi näitä miettiä. En pidä Riihiluomaa varsinaisemmin epäiltynä, mutta kuten muutama muukin on todennut, ovat eräät sattumat mielenkiintoisia.
Catdog kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 3:48 pm Eurooppa 3 -aiheesta kiinnostuneille, lukekaa tarkkaan. Jos aiempia tai seuraavia pointtejani on jo taaempana ketjussa esitelty, niin se tarkoittaa että liityn jatkoksi samoja huomioita alun perin toisistaan tietämättä tehneiden porukkaan.

Sanoitusten aikajänne tulee helposti ohitettua tai otettua selviönä. Mutta siis, ainakin kaikki netissä olevat Eurooppa 3 -kappaleet on julkaistu Piian katoamisen jälkeen, vuodesta 1989 alkaen. Jos näitä nyt mielenkiintoisiksi katsottuja sanoituksia olisi tiedossa jo vaikka vuodelta 1987, ei tätä Eurooppa 3 -keskustelua käytäisi. Jännä sattuma tämäkin.

Ilmeisesti kaikki kappaleet käsittelevät läheistä ihmissuhdetta, ja tulkintani mukaan suuri osa sellaisen päättyneisyyttä tai ainakin sellaiseen liittyvää surua/kaihoa. Tämä tuotannon yksi pääteema kuvastuu hyvin kappaleen "Jotain on poissa" nimessä. Jotain kaunista on joskus päättynyt, ja sitä, jonain tiettynä aikana koettua (rakkautta) kaivataan ja muistellaan, surraan. Hyvin monet sanoitukset on kohdistettu yksikön toiseen persoonaan, eli "sinulle", ja menneessä aikamuodossa. Ainakin kahdessa kappaleessa on selkeä kuolema-teema: "Jäätyneitä sadepisaroita" sekä "Siellä missä on jo aamu". Ylipäätään sanoituksissa ei mielestäni kaivata kuollutta veljeä, kuten joku esitti, vaan teema on miehen ja naisen suhde.

Vähintään pari herkkää balladia kuuluu monen bändin kavalkaadiin. Eurooppa 3:n tuotanto on kaikenkaikkiaan herkän melankolista. Sinänsähän solisti-sanoittaja Riihiluoman ilmeinen mielenmaisema ja elämänkaari sopivat aika monen taiteilijan profiiliin. Luova, taiteellinen herkkä mieli kipuilee. Toisaalta harvan (minkä muun?) bändin tuotanto on lähes kauttaaltaan tämäntyyppistä. Kuten monien kirjailijoiden sanotaan toistavan pohjimmiltaan samaa teemaa kirjasta toiseen, koska käsittelevät siinä jotain omaa traumaansa, niin tästä voi kuvastua samantyyppinen juoni, jos sen kulman ottaa. Spekuloidun Piia-teeman ei silti tietenkään tarvitse jokaisesta yksittäisestä kappaleesta löytyä, vaan huomion voi keskittää joihinkin, kuten seuraaviin.

Tule tyttö: Tämän sanoituksia on pohdittu jo edellä, pari lisähuomiota: Kappale on julkaistu ilmeisesti vasta 2010. Jo sanoituksissa kiinnittää huomiota kukkapenkki. Videon lopulla, kun lauluosuus on loppunut, näytetään kuva kottikärryistä täynnä multaa, sekä lapiosta. Annetaan siis vaikutelmaa kukkapenkin hoitamisesta. Sitten on kuvaa rikkakasvillisuuden keskellä olevasta paljaammasta multaisesta maasta, jossa on pari maanpinnan tasalla olevaa lituskaa kiveä. (Eivät vaikuta astinkiviltä, koska silloin ne johtaisivat suoraan korkeaan puskaan.) Eikö pelkkä kukkien näyttäminen riittäisi, jos kaipaus ja kukat ovat teema? Miksi muistojen annetaan ymmärtää tulevan tietystä kukkapenkistä, jota myös hoidetaan, tai muistojen tytön itse asiassa jopa olevan siellä kukkapenkillä kohdattavissa (siellä mä tiedän sut nähdä saan)? Ja miksi se paljaamman maan kuva, jossa ei ole kukan kukkaa? Villillä mielikuvituksella kappaleen voisi kiteyttää niin, että tiettyä tyttöä pyydetään tulemaan subjektin elämään, mutta kappaleen lopussa paljastetaan, että ei tyttö koskaan tule, koska hänen viimeinen leposijansa on tiedossa. Mutta siis vain villillä mielikuvituksella. Näitä joutuu kieli keskellä suuta kirjoittelemaan, koska etoo kenenkään mahdollinen leimaaminen.
Kappaleen video on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=xoOzDTzXrqA

"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan

kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."

Jotain on poissa: Tässä kappaleessa nuori nainen ja kuolema ovat teemana ainakin videon hautausmaakuvissa, piirretyissä kuvissa on hautaristejä ja naishahmo. Sitä ennen näytetään elävän naisen kasvoja.

Ei tuiki taivaalla tähdet: Koko tuotannossa mainitaan yksi kuukausi, lokakuu. Se on tässä kappaleessa ajankohta, jolloin subjekti "sai rukkaset".

Ei tuiki taivaalla tähdet
on vain niin pimeää
joskus hetken aikaa
kuun loistavan nään
ei ole onnea mulla
kun jätit mut pimeään
en voi luoksesi tulla
yön syliin mä jään

niin kylmä lokakuun
kun olen jäänyt yksin

kadulla seison enkä
tiedä mitä teen
sain sain rukkaset sain
sano niitä ihan miksi vain
ei tämä hetki ole
tähti hetkeni

Ikivanha yö:
sossikran kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 7:24 am "Tunsin tytön joka tahtoi nähdä maailmaa.
Hän tahtoi nähdä kaiken vaan ei voinut unohtaa.
No hän näki ehkä liikaa, vai mikä hänet vei.
En tiedä, vaan enää häntä täällä nähdä ei, enää koskaan."

Eurooppa 3 : Ikivanha yö
Paketissa
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Paketissa »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Syys 21, 2025 4:09 pm

Tämä on hyvä esimerkki, missä tuodaan uskonnollinen tausta esiin hyvin voimakkaasti, vaikka ei taustalla ole merkitystä itse rikokseen. Ei myöskään 35 v sitten suoritetulla pappisvihkimyksellä ollut merkitystä, siihen että pariskunta pääsi hengestään Savonlinnassa, mutta se tuotiin esiin. Kuhmossa äitinsä surmannut joskus v 2021 oli vuosia aiemmin lukenut ortoksista teologiaa. Pääotsikossa iltalehdissä oli tämä seikka esillä, ei tälläkään ollut merkitystä rikokseen. Kyllä media kaivelee, se on niiden tehtävä, lopuista huolehtii murhainfo.
Jehovia taitaa olla noin 0,2 prosenttia. Odotusarvoisesti kovin montaa tapausta ei tarvitse löytyä, niin on samalla tasolla kuin esim. evakelislut.
En minä ainakaan ole perannut Suomen henkirikostapauksia niin tarkasti, että voisin varmuudella sanoa, että jehovalaista murhamiestä ei olisi olemassa.

En osaa yhtään mormoniakaan nimetä suomalaiseen henkirikostapaukseen tekijäksi. Yhdessä tapauksessa tiedän tekijäksi juutalaisen. En silti lähde arvaamaan näidenkään uskontojen tekijämääriä Suomessa.
Ross Sullivan, ei kukaan muukaan lähde arvaamaan, koska sinä ja muut ovat sen verran fiksuja. Tuon yhden höpinät ovat kyllä samaa luokkaa kuin Ristikankareen Heikin viimeisinä vuosina. Ne kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa ja ohittaa.
Paketissa
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Paketissa »

Jään nyt kyllä kaipaamaan CervenChildin kirjoitukseen ja kannanottoihin jatkoa. Mihin hän katosi? Hänen kannattaisi jatkaa juttuansa, koska selvästi tunsi asiaa. Muuten en ota kantaa hänen tarinaansa ja väittämiin, mutta oli kiva lukea välillä sellaista tekstiä, joka oli hyvin kirjoitettu ja jossa tuotiin vankkumattomasti oma näkemys esiin. CervenChild, älä missään nimessä katoa mihinkään, vaan jaa näkemyksiäsi.
Vastaa Viestiin