Moni kerrostalon pihaan parkkeeraava ei tule ajatelleeksi sitä, että vaikka tilaa näennäisesti olisi mennä ohitse, niin se voi silti tukkia pelastustien. Tikasauto vaati operointiin leveyssuunnassa noin kahdeksan metrin tilan, koska siinä on käytettävä niitä "tassuja" sivulla.
Lahdessa sattui 90-luvulla huoneistopalo, jossa meni melkein kaikki vikaan, mikä voi. Lopullinen niitti oli juuri ajotielle niin pysäköity auto, jonka välistä ei tikasauto mahtunut. Koska teini-ikäinen tyttö roikkui jo parvekkeen kaiteella, yrittivät palomiehet saada tilaa työntämällä parkkeerattua autoa sivuun tikasautolla. Tässä väärin pysäköidyn auton jokin osa repäisi kuitenkin hydrauliikkaletkut rikki ja tikasauto jäi siihen ja palomiehet pystyivät vain seuraamaan kuinka tyttö tippui sitten alas ja menehtyi.
Tämänlaista näkökulmaa aniharva jaksaa ottaa huomioon, vaan ajatellaan vain että mahtuuko siitä henkilöauto ohitse. Jopa roska-autojen (tms) pihaan ajo, tai siellä liikkuminen on asia mitä moni luvattomasti pysäköijä ei pysty hahmottamaan. Itse asun kerrostalossa, jossa on kadun puoleinen piha isompi ja aika usein jätetään autoja tallin ovien eteen tai juuri edellämainitulla tavalla. Kun on näennäisesti tilaa. Vaikka kymmenen metrin päässä menee talon suuntaisesti katu, jolla on tilaa ja ilmainen pysäköinti.
Usein nämä "laiskat ja ajattelemattomat" vierailijat ovatkin vakiporukkaa.
Vuorotyöläisenä olen huomannut myös sen että moni kuvittelee koko kansan lähtevän autoillaan töihin aamuseitsemältä ja näinollen olettavat ettei varatun autopaikan haltija voi tulla päivällä paikalle, eli paikka on muka näinollen vapaassa käytössä.
Tiedän kaverin joka harrasti sellaista, jos joku oli ajanut hänen ruutuun, että hän otti mukaansa toisen pyyhkijän sulan ja jätti toisen alle osoitteensa mistä sen sai hakea. Pointtina siinä oli se, että kun on aiheutettu ruudusta makasavalle tämä harmi, niin saa sitten luvaton lainaajakin nähdä vaivaa tämän "lainan" eteen. Moni jätti kyllä sulkansa noutamatta. Kai sekin olisi ollut liian vaivalloista...
Ymmärtäisin senkin vielä että jos roudattaisiin kamaa, tai olisi sellaista porukkaa jolla on hankaluuksi liikkua, tms. Mutta kyllä nämä ovat juuri ihan täysissä voimissa olevia.
Ja jos se auto on "pakko" jättää paikkaan jossa se voi olla tiellä niin vielä silloinkin voisi jättää kojelaudalle vaikka lappusen missä kerrotaan mistä auton haltijan saa kiinni. Rappu, asunnon numero, puhelinnumero, tms. Mutta eipä sekään ajatus näytä tulleen monen ajatuksiin, niin harvoin on moista nähty.
Pidän itsekkin parkkipirkkoja aika virkaintoisina, varsinkin kuin muistaa tämän ammattikunnan alkuhistorian periaatteet. Opastaa pysäköinnissä ja heiltä sai jopa vaihdettua parkkirahaa. Se oli palveluammatti. Nyt nämä pirkot ja yksityiset parkkifirmat toimivat vain rahastusperiaatteella ja mittaavat jopa sentilleen sitä ettei auto ole yhtään ruudun viivan päällä. Se on kaukana siitä mistä lähdettiin.
Täytyy toivoa että hovin päätös pitää myös korkeimmassa oikeudessa tässä kiistassa mikä on meneillään.
Vaikka olen itsekkin joutunut valvonnan mielivallan kohteeksi, niin silti on hyvä että valvontaa harrastetaan, mutta siis vain poliisin ja kunnan toimesta.
Omalla kotikadulla on iltaisin tiiviimpää ja monesti näkee sen että aivan suojateiden eteen jäteteään auto parkkiin. Niistä autoista jo olen jo soittanutkin joskus "liisoille", sillä etenkin skidien suojatien ylitys muuttuu tuolloin aika vaaralliseksi. On helpompi ymmärtää laiskuutta kiekkojen kanssa mutta tuossa asiassa on jo oltava itsekäs ja ajattelematon. Invapaikoille luvatta pysäköinti on tietysti kanssa asia mikä närästää. Sääli ettei kusipäisyydestä voi erikseen sakoittaa ja vaikka voisi, se ei sitä paranna!
Mutta turha yleisesti ottaen on noita sakkoja itkeä, jos ei itse ymmärrä tai laiskuuttaan halua ottaa selvää että onko siellä se kyltti, jossa luki jotain ajoista, kielloista tai kiekoista...