Ross Sullivan kirjoitti: Ti Loka 07, 2025 7:25 pm
Niin no, siitä 15-vuotiaana väitetysti tehdystä raiskauksesta ei ole tuomiota. Siinä on sana vastaan sana. Mutta siis kyllä uskon, että tässä on silti enemmän perää kuin Mira Luodin väitteissä.
Mira Luodin osalta tapaus jäi hyvin avoimeksi. Erikoista, että Luoti palasi asiaan noin 10 vuoden jälkeen: osana uhriutumis- ja huomionhakemiskampanjaa. Hauskaa oli, kun Luotia haastateltiin kirjasta Ylellä, ja siinä yhteydessä näytettiin jotain vanhaa haastattelun pätkää, jossa joku kriitikko (nainen) nimitti heidän musiikkiaan seksi-popiksi, joka olikin nyt vuonna 2025 ihan hirveän loukkaavaa.
Ööh OK! Tee ensin pilipalipoppia, jota myydään herutuksella ja seksillä. Sitten kuitenkin loukkaannut, kun joku manitsee asiasta. En henkilökohtaisesti pidä Luotia lainkaan luotettavana, mutta ei minun kanssani tarvitse olla samaa mieltä.
Meinasin ensin kirjoittaa vastauksen mutta annoinkin Geminin analysoida viestisi: Tässä analyysi keskeisistä virheistä ja keinoista:
1. Argumentum ad Hominem (Henkilöön vetoaminen)
Keskustelija hyökkää suoraan Mira Luodin motiiveja ja luonnetta vastaan sen sijaan, että käsittelisi itse ahdisteluväitettä:
"osana uhriutumis- ja huomionhakemiskampanjaa."
Tämä on klassinen myrkyttämällä kaivo (poisoning the well) tai suora ad hominem -hyökkäys. Sen sijaan, että puhuttaisiin itse teosta, väitetään, että Luodin ainoana motiivina on uhriutuminen ja huomionhaku. Tällä yritetään kumota Luodin väite ilman todisteita.
"En henkilökohtaisesti pidä Luotia lainkaan luotettavana..."
Tämä on suora vetoaminen henkilön luotettavuuteen (kuten alkuperäisessä kysymyksessäsi mainittiin). Keskustelija yrittää vakuuttaa lukijan kieltäytymään uskomasta Luotia vedoten omaan subjektiiviseen mielipiteeseensä hänen luotettavuudestaan.
2. Olkinukke (Straw Man) ja Relevanssivirhe
Keskustelija luo vääristellyn tai epäolennaisen rinnakkaisargumentin, jota on helppo kritisoida.
"Tee ensin pilipalipoppia, jota myydään herutuksella ja seksillä. Sitten kuitenkin loukkaannut, kun joku manitsee asiasta."
Tässä yhdistetään kaksi eri asiaa: Luodin musiikin tyyli (esim. kriitikon "seksi-pop") ja seksuaalinen ahdistelu. Keskustelija luo olkinuken eli vääristelee Luodin kannan: Luoti loukkaantuu muka siitä, että hänen musiikkiaan kutsutaan seksi-popiksi, vaikka varsinainen keskustelun aihe on Luodin kokema ahdistelu.
Kyseessä on myös relevanssivirhe (non sequitur). Se, että Luodin musiikkia on myyty seksuaalisin teemoin tai että hän on itse käyttänyt seksuaalisia teemoja, ei tee hänen kokemastaan ahdistelusta vähemmän totta tai oikeutettua.
Tämä viittaa yleisempään uhrien syyllistämiseen (victim blaming) -keinoon, jossa vihjaillaan, että uhri on itse vastuussa kokemastaan, koska hänen ulkonäkönsä tai käyttäytymisensä on ollut provosoivaa.
3. Epäolennainen kritiikki ajankohdasta
"Erikoista, että Luoti palasi asiaan noin 10 vuoden jälkeen..."
Tämä on epärelevantti kritiikki ajankohdasta. Traumaattisista kokemuksista, erityisesti ahdistelusta, puhuminen vie usein pitkän ajan. Syy miksi asiaan palataan vuosia myöhemmin ei yleensä liity tapahtuman totuudenmukaisuuteen, vaan uhriutumisen käsittelyyn. Tämän esittäminen epäilyttävänä seikkana on yritys ohjata keskustelua pois itse teosta.
Yhteenvetona: Tekstissä käytetään voimakkaasti argumentum ad hominem -virhepäätelmää, jossa Luodin luotettavuus ja motiivit kyseenalaistetaan vääristelyjen ja epäolennaisuuksien kautta, jotta vältyttäisiin käsittelemästä itse ahdisteluväitettä.
Aika paljon argumentointivirheita noin lyhyessä tekstissä. Kyllä se tekoäly vain nopeuttaa monissa asioissa.