Moniko on eronnu kirkosta?
Erosin kirkosta 15-vuotiaana eli heti kun se oli mahdollista vanhempien luvalla.
Luulisin, että uskon Jumalaan, mutta en usko, että Jumalasta voi saada mitään tieteellistä tietoa eli sikäli olen agnostikko.
Luterilaisuudessa minua tympäisee ajatus, että pahinkin sarjamurhaaja voi saada kaikki tekonsa anteeksi vips vaan kunhan tajuaa rukoilla oikealla hetkellä, uskoo mitä käsketään ja uskoo muka katuvansa pysyvästi - ainakin sen 2 minuuttia...
Kirkko keskittyy nykyisin muutenkin enemmän rahankeruuseen, ja sen toimintaa voidaan kuvailla sanalla alennustila: huoripukki piispa puolustelee tekoaan, kirkkoherra pieksee vaimoaan, kirkkojen ovet ovat kiinni paitsi kun ne ovat päivisin pari tuntia auki turisteille, ja rippileireillä vedetään sätkää luvan kanssa. Naispapeista ja homoista viis - kirkko voisi olla yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden äänitorvi, mutta se on sitonut kätensä ryhtymällä valtion käsikassaraksi.
Katolisella kirkolla tuntuu menevän vielä huonommin kuin luterilaisella. Ortodokseilla menee parhaiten?
Luulisin, että uskon Jumalaan, mutta en usko, että Jumalasta voi saada mitään tieteellistä tietoa eli sikäli olen agnostikko.
Luterilaisuudessa minua tympäisee ajatus, että pahinkin sarjamurhaaja voi saada kaikki tekonsa anteeksi vips vaan kunhan tajuaa rukoilla oikealla hetkellä, uskoo mitä käsketään ja uskoo muka katuvansa pysyvästi - ainakin sen 2 minuuttia...
Kirkko keskittyy nykyisin muutenkin enemmän rahankeruuseen, ja sen toimintaa voidaan kuvailla sanalla alennustila: huoripukki piispa puolustelee tekoaan, kirkkoherra pieksee vaimoaan, kirkkojen ovet ovat kiinni paitsi kun ne ovat päivisin pari tuntia auki turisteille, ja rippileireillä vedetään sätkää luvan kanssa. Naispapeista ja homoista viis - kirkko voisi olla yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden äänitorvi, mutta se on sitonut kätensä ryhtymällä valtion käsikassaraksi.
Katolisella kirkolla tuntuu menevän vielä huonommin kuin luterilaisella. Ortodokseilla menee parhaiten?
Täällä voit laskea:DonHessu kirjoitti:Paljonkos tuo kirkosta eroaminen auttaa rahatilanteeseen?
Siis paljonko veroja tulee tuon kirkon takia?
http://www.eroakirkosta.fi/kirkollisvero
Summa vaihtelee omien tulojen ja seurakunnan mukaan.
-
Violet57
- Alibin satunnaislukija
Montakin syytä
En ole saanut kirkosta mitään apua, kun olisin tarvinnut. Erotilanteessa erehdyin soittamaan kirkon ns. "palvelunumeroon" ja minut syyllistivät juopoksi ja ties miksi, kun mies löysi nuoremman.
Minun suvussani on uskovaisia yllin kyllin ja olen katsellut heidän touhujaan. Siis mitä tekopyhää paasausta. Ei kiitos minulle.
Miehen kanssa erottiin molemmat jo 10 vuotta sitten; uskoa voi johonkin, mutta ei sitä tarvi rahalla hyvittää rikkaille kirkoille.
Minun suvussani on uskovaisia yllin kyllin ja olen katsellut heidän touhujaan. Siis mitä tekopyhää paasausta. Ei kiitos minulle.
Miehen kanssa erottiin molemmat jo 10 vuotta sitten; uskoa voi johonkin, mutta ei sitä tarvi rahalla hyvittää rikkaille kirkoille.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Tähän väliin hieman offtopikkia. Kirkolla on jonkinmoinen avioliittoneuvontapalvelu ts. auttava elin pariskunnille jotka ovat liitossaan kriisissä. Tiedän arviolta tusinan pareja jotka sinne menivät ja erothan siitä tulivat jokaiselle
Tuon palvelun oven ylle voi paremmin kuin minnekään muualle kiinnittää kyltin jossa lukee "Ken tästä käy voi kaiken toivon heittää" 
-
Patricia C. Itämaa
- Javier Pena
elwiran allekirjoitukseen
: Joku todella voi kuolla huutamalla, ja alastomana lattialla,
mutta Apulannan biisissä kipu kuolee huutamalla jne.
http://www.apulanta.fi/Levyt/Singlet/Ko ... onnut.html
En ole eronnut minäkään, enkä eroa
mutta Apulannan biisissä kipu kuolee huutamalla jne.
http://www.apulanta.fi/Levyt/Singlet/Ko ... onnut.html
En ole eronnut minäkään, enkä eroa
Eipä noita arkkuja ja ruumiita kauheasti jaloissa täällä pyöri, niin eiköhän joku sutkin kuoppaan saattele...Tiina kirjoitti:Jos ei jälkeläisillä oo varaa maksaa..niin jättäköön sitten pinnalle
Itse erosin kirkosta vajaa 2 vuotta sitten, suurimmalta osin sen takia, että haluan itse käyttää kirkollisverorahani.
Enkä kauheasti usko ainakaan ev.lutin esittämään versioon asioista.