Suomalaismies levittelee valokuvaa jaloviinapullosta Auschwitzissa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Inkaa
Sofia Karppi

Re: Suomalaismies levittelee valokuvaa jaloviinapullosta Auschwitzissa

Viesti Kirjoittaja Inkaa »

Keplotteleva konna kirjoitti: Su Loka 12, 2025 10:55 pm
Inkaa kirjoitti: Su Loka 12, 2025 10:45 pm Nämä Jallu-ryhmän jäsenet lienevät myös Mensan jäseniä. :roll:
Tuskinpa, mutta viisaampia kuin neekerit joka tapauksessa.
Tuskinpa vain. ÄO jäsenistöllä lienee matalampi kuin keskimääräisellä mustaihoisella.Keplotteleva konna viisaampi kuin neekeri?
Merlin
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Merlin »

Haades kirjoitti: Su Loka 12, 2025 9:07 pm
Merlin kirjoitti: Su Loka 12, 2025 7:12 pm
Lohisoppa kirjoitti: Su Loka 12, 2025 12:37 am
Haluaisitko kuitenkin avata millä tavalla englannin kielen sanasta "thread" saa sanan "triidi"? Onko englannin kielen leipäkin sinulle "briidi"?

Sori OT
En tiedä mistä se sana tulee, en ole sitä kehittänyt, mutta eikös toi jostain 2000-luvun alusta asti ollut ihan vakiintunut nettislangisana. Ihmiset joskus käyttää slangia. Sori, etten käyttänyt oikeaoppista sanaa. Käytän sitten jatkossa vaikka sanaa lanka tai ketju.

Mutta tämä on täysin OT jääköön tähän.
Triidi on netissä vakiintunut sana keskusteluketjusta. Jos sana on sinulle vieras, kannattaa Googlailla kyseinen sana.
Eihän se mulle ollut vieras, vaan Lohisopalle, mähän sitä itse käytin.

Mikä on outoa, kun tuo on vuosikymmeniä käytetty sana. Lainasitko väärin?

En yleensä reagoi offtopic juttuihin, oli vain ihmeellistä, että joku ei tiedä sanaa triidi. Taisi tulla joku sekaannus, en tajua, mitä nimimerkki Lohisoppa oikein tuolla viestillään tarkoitti.
Lohisoppa
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Lohisoppa »

Merlin kirjoitti: Su Loka 12, 2025 11:53 pm
Haades kirjoitti: Su Loka 12, 2025 9:07 pm
Merlin kirjoitti: Su Loka 12, 2025 7:12 pm

En tiedä mistä se sana tulee, en ole sitä kehittänyt, mutta eikös toi jostain 2000-luvun alusta asti ollut ihan vakiintunut nettislangisana. Ihmiset joskus käyttää slangia. Sori, etten käyttänyt oikeaoppista sanaa. Käytän sitten jatkossa vaikka sanaa lanka tai ketju.

Mutta tämä on täysin OT jääköön tähän.
Triidi on netissä vakiintunut sana keskusteluketjusta. Jos sana on sinulle vieras, kannattaa Googlailla kyseinen sana.
Eihän se mulle ollut vieras, vaan Lohisopalle, mähän sitä itse käytin.

En yleensä reagoi offtopic juttuihin, oli vain ihmeellistä, että joku ei tiedä sanaa triidi. Taisi tulla joku sekaannus, en tajua, mitä nimimerkki Lohisoppa oikein tuolla viestillään tarkoitti.
Väännetään sitten rautalangasta: "Triidi" on jonkun englantia osaamattoman jonnen "suomennos" englannin kielen lankaa tarkoittavasta sanasta "thread", kun on luullut että se lausutaan "thriid". Sitten sitä jotkut muut jonnet alkaneet myös käyttää ja jonkin verran tuota näkyy vieläkin. Kaikinpuolin paska ja vammainen sana siis kun perustuu väärinymmärrykseen, kieltä osaamattomuuteen. Sutä tarkoitin. Alatteko yleisestikin toistelemaan jotain netissä näkemäänne sanaa sillä perusteella että joku muukin sitä käytti?
- Liemi kiehuu -
Keplotteleva konna
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Inkaa kirjoitti: Su Loka 12, 2025 10:58 pm
Keplotteleva konna kirjoitti: Su Loka 12, 2025 10:55 pm
Inkaa kirjoitti: Su Loka 12, 2025 10:45 pm Nämä Jallu-ryhmän jäsenet lienevät myös Mensan jäseniä. :roll:
Tuskinpa, mutta viisaampia kuin neekerit joka tapauksessa.
Tuskinpa vain. ÄO jäsenistöllä lienee matalampi kuin keskimääräisellä mustaihoisella.Keplotteleva konna viisaampi kuin neekeri?
Älykkäämpiä ja valkoinen sileä iho sekä hyvät hampaat.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Merlin
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Merlin »

Lohisoppa kirjoitti: Ma Loka 13, 2025 12:52 am

Väännetään sitten rautalangasta: "Triidi" on jonkun englantia osaamattoman jonnen "suomennos" englannin kielen lankaa tarkoittavasta sanasta "thread", kun on luullut että se lausutaan "thriid". Sitten sitä jotkut muut jonnet alkaneet myös käyttää ja jonkin verran tuota näkyy vieläkin. Kaikinpuolin paska ja vammainen sana siis kun perustuu väärinymmärrykseen, kieltä osaamattomuuteen. Sutä tarkoitin. Alatteko yleisestikin toistelemaan jotain netissä näkemäänne sanaa sillä perusteella että joku muukin sitä käytti?
No ok sitten. Mä oon käyttänyt tota sanaa jo varmaan 20 vuotta enkä ole edes ajatellut koko asiaa. Kai oon joku nettislangin aivopesun uhri sitten. Wtf ihan oikeasti.
Haades
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Haades »

Merlin kirjoitti: Su Loka 12, 2025 11:53 pm Eihän se mulle ollut vieras, vaan Lohisopalle, mähän sitä itse käytin.

Vastasin vaan ketjuun, johon olit myös itse vastannut. Tuntui todella oudolta, että Lohisoppa alkaa kommentoimaan netissä keskustelupalstoilla vakiintunutta sanaa kaikinpuolin paskana ja vammaisena. Sana kun mukamas perustuu väärinymmärrykseen ja kielen osaamattomuuteen.
Kun kaikki rötöstelevät ja Kela-tuilla elävät matut lähetetään täältä kotimaahansa, kummasti rasismikin vähenee.
Wildchild79
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

URSA kirjoitti: La Loka 11, 2025 3:29 pm Mikä tuossa paheksuttaa? Kaunis kuva ja ihan hyvä tapa lisätä nuorison tietoisuutta Auschwitzista. Enemmän paheksun hymy- ja persekuvien ottajia tuossa historiallisessa paikassa.
Just näin. Kädet kannattaa pitää kanssa kurissa jos meinaa pelkkiä selfieitä ottaa.
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
Mansen Miäs
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Mansen Miäs »

ViperFace kirjoitti: Su Loka 12, 2025 9:48 pm No ehkä mauton, ehkä ei. Itse en ehkä moista kuvaa ottaisi, mutta ei tuosta välity mikään sellainen, että postaaja olisi tarkoituksella jotenkin häpäisemässä uhrien muistoa tms.

Jos aloituksella on tarkoitus maalittaa julkaisijaa nettikiusaajien uhriksi, niin sehän on heittämällä enemmän perseestä kuin itse julkaistu kuva.
Joo samoilla linjoilla. En ottaisi tommosta kuvaa tuolla, mutta kerran käyneenä paikassa huomasin että jotku tosiaan jonkinmoisia selfieitä otti.
Paikka kyllä on hivenen pysäyttävä uuneineen, mutta ei niin kovasti ku aattelin. Ehkä toi on kokenut jonkinlaista inflaatiota, ku sitä tuutataan jokapaikasta. Mun mielestä Kambodzan kuoleman kentät oli jotenki inhottavampi paikka.
Wildchild79
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

Mansen Miäs kirjoitti: Ma Loka 13, 2025 10:54 am
ViperFace kirjoitti: Su Loka 12, 2025 9:48 pm No ehkä mauton, ehkä ei. Itse en ehkä moista kuvaa ottaisi, mutta ei tuosta välity mikään sellainen, että postaaja olisi tarkoituksella jotenkin häpäisemässä uhrien muistoa tms.

Jos aloituksella on tarkoitus maalittaa julkaisijaa nettikiusaajien uhriksi, niin sehän on heittämällä enemmän perseestä kuin itse julkaistu kuva.
Joo samoilla linjoilla. En ottaisi tommosta kuvaa tuolla, mutta kerran käyneenä paikassa huomasin että jotku tosiaan jonkinmoisia selfieitä otti.
Paikka kyllä on hivenen pysäyttävä uuneineen, mutta ei niin kovasti ku aattelin. Ehkä toi on kokenut jonkinlaista inflaatiota, ku sitä tuutataan jokapaikasta. Mun mielestä Kambodzan kuoleman kentät oli jotenki inhottavampi paikka.
Tämä mesta?
Sotamuseolippu
Sotamuseolippu
20251013_121309.jpg (212.93 KiB) Katsottu 967 kertaa
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
Mansen Miäs
Martin Riggs

Wildchild79 kirjoitti: Ma Loka 13, 2025 12:17 pm
Mansen Miäs kirjoitti: Ma Loka 13, 2025 10:54 am

Tämä mesta?20251013_121309.jpg
Ei ollu, toi on sotamuseo. Kävin kyllä siellä miina museossa missä oli kaikenmoista ohjusta ja pommia jne...
Jostain varmaan löytyy parempikin info, mutta tossa pikaseen ny tollane https://www.himomatkustaja.fi/2018/03/0 ... an-kentat/
intelops
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja intelops »

*pltmtxtvp*tm
Jagge
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Tarkastaja Levisi kirjoitti: La Loka 11, 2025 12:54 pm Kuvan julkaissut molopää tottelee ainakin Facebookissanimeä Kalle Rantanen.

https://www.facebook.com/groups/jalluar ... 224289577/

KR: - Auschwitz-Birkenau

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2fd ... 0d42c85037

Jallupullo päätyi Auschwitziin – Raivo repesi
Auschwitz-Birkenaun keskitysleirimuseon rautatiekiskoilta otettu kuva jaloviinapullosta on saanut osakseen kovaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

KR_Jallu_ATW.jpg

Suomalaisille tutusta tuotteesta Auschwitz-Birkenaun keskitysleirimuseolla otettu kuva on herättänyt pahennusta sosiaalisessa mediassa.

Kyseessä on Facebook-ryhmään jaettu kuva ikonisesta Jaloviina-pullosta, joka on kuvassa väitetysti asetettu keskitysleirimuseon rautatiekiskoille.

Laajasti Facebookissa levinnyt kuva on kerännyt ryhmässä yli 200 kommenttia, joista useissa kuvaa pidetään mauttomana ja huonona vitsinä.

– Tämä on ainoa paikka ulkomaan reissuilla, missä on porukan kanssa sovittu, että ”napanderiin” ei kosketa vierailua ennen eikä sen aikana. Olen käynyt aika monella reissulla, yksi kuvaa kommentoinut käyttäjä kirjoittaa.
Itse olen nähnyt ties kuinka monta kuvaa, jossa turisti poseeraa Auschwitzin portilla, hymyilee, tuulettaa, näytää peukaloa, yms yms. Onko se sitten parempaa käytöstä kun ottaa valokuva jallupullosta ratakiskoilla?
Mansen Miäs
Martin Riggs

Jagge kirjoitti: To Loka 16, 2025 9:48 am
Itse olen nähnyt ties kuinka monta kuvaa, jossa turisti poseeraa Auschwitzin portilla, hymyilee, tuulettaa, näytää peukaloa, yms yms. Onko se sitten parempaa käytöstä kun ottaa valokuva jallupullosta ratakiskoilla?
Joo, tällästä tapahtuu tosiaan siellä ihan avoimesti. En ite sellasta tekisi, mutten mieltäni moisesta pahota. Tarkotus ei ole väheksyä tos paikas tehtyjä tekoja, mutta historia ja tulevaisuus on täynnä erilaista pahuutta. Kysymys vois kuulua että miksi tämmöstä ollaan nostamassa tikun nokkaan, jallupulloko se ratkaseva asia(?).
Unhola
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Masentaja kirjoitti: La Loka 11, 2025 3:43 pm Voi olla että muistanko väärin, mutta tuo junakisko osa ei ei olisi siellä edes museon ns sisäpuolella. 🤔
Niitä museoalueita on kaksi. Pääleiri ja Birkenau. Auschwitziin kuului muitakin osia, mutta niistä muista ei taida olla mitään jäljellä. Tuo kuva on otettu Birkenaussa.

Kuinka yleistä se mahtaa olla, että turistilla on Auschwitzissa viinapullo mukana. Ehkä jotkut ovat niin herkkiä, että eivät pysty kohtaamaan tuollaisia paikkoja selvin päin.
Vastaa Viestiin