Hyvää pohdintaa. Olen myös sitä mieltä, että Karfit voivat periaatteessa piilotella hyvinkin lähellä kotikulmia. Pohjanmaan jokienkaan varsilla ei tarvitse mennä kuin pois rannasta tai vaikkapa juoksua ylöspäin, ja asutus harvenee. Karfien kohdalla omissa oloissa pysymisessä jossain asumattomassa tai puoliasutussa talossa koitiseudulla on kuitenkin se ongelma, että heitä etsitään. Poliisi on taatusti saanut vihjeitä ja tarkastanut ulkopuolelta tunnettuun lähipiiriin kuuluvien henkilöiden omistamia kiinteistöjä. Ja täytyy myöntää, että jos itse asuisin esim. Ylivieskassa, jossa Karoliinan sukua on, ja tietäisin suvun käytössä olevasta talosta tai mökistä, voisi minulle uteliaana ihmisenä tulla asiaa suunnalle vaikkapa marjastamaanVasikkahattu kirjoitti: La Loka 18, 2025 12:24 am Todennäköisin paikka on joku äitini kotitalon tyyppinen paikka. Se ei varsinaisesti ole edes missään syvimmässä korvessa. Vähän syrjässä ja metsätien päässä. Ei sinne vuosiin ole eksynyt ketään asiatonta vahingossa eikä tarkoituksella. Pihapiirissä on muutama riistakamera ja kyllä siellä lähinnä joku satunnainen peura kulkee. Sitten jos paikka olisi jossain pohjosen metsissä, niin ei ole mitään pelkoa kiinnijäämisestä. Jos ei joku vasikoi siis.
Oletukseni siis on, ettei Karfien piilopaikka voi olla paikkakunnalla, jossa paikalliset pystyvät helposti yhdistämään kiinteistön Karfeihin tai oletettuihin tukijoihin. Luultavasti kiinteistö, jossa he ovat pääasiallisesti piilotelleet, on jonkun vaikeammin keissiin yhdistettävän henkilön omistuksessa. Henkilön on kuitenkin oltava sellainen, että Karoliina ja Tommy luottavat häneen varauksettomasti. Eli lähtisin käymääm tässä läpi erityisesti Moffan suvun ja ehkä Rauhan Sanankin ulkopuolisia kontakteja. Kyseessä on joko ystävä tai ystävän ystävä. Mahdollisesti tämä ystävä on kiinteistösijoittaja, jolloin omistussuhde ei ole selkeä naapureille.
Tämä on myös hyvää pohdintaa. Itse ajattelen asuntoautoa käytetyn paossa. Aivan ensimmäinen etappi Munsalan sijoituspaikan ympäristöstä pois on ajettu mahdollisesti pakettiautossa, jonka tavaratilassa lapset ovat olleet piilossa. Mutta tästä eteenpäin on sitten liikuttu matkailuautolla, jotka eivät herätä huomiota varsinkaan pohjoiseen päin mentäessä. Matkailuautolla on saatettu tehdä matkoja myös piilottelun aikaan - uskon, että ensimmäisen vuoden aikana, ennen julkista etsintäkuulutusta, Karoliina ja/tai Tommy ovat hoitaneet ainakin osan perheen ostosreissuista itse, samoin rahanluovutukset ja muut tapaamiset on saatettu sopia piilopaikan ulkopuolelle.Toi porukka ei yksinkertaisesti mahdu elämään asuntoautossa. Vaikka olisi isokin matkailuauto. Tuollainen porukka vaatii vettä päivittäin juomiseen ja ruoan valmistukseen vähimmilläänkin parikymmentä litraa päivässä. Siis ihan minimissään. Jos olet viikon metsässä, se on noin 150 litraa. Iso tynnyri on 200 litraa, niin se tuo vähän mittasuhdetta vesimäärälle. Ja sanomattakin tietysti selvää, ettei se todellisuudessa riitä mihinkään oikeassa elämässä. Kaasua kuluu 11kg pullo muutamassa päivässä riippuen käyttömääristä ja siitä mitä käytetään kaasulla. Sähköä jos jostain saa, niin se vähentää kaasun tarvetta. Dieseliä ei sinänsä juuri tarvita jos ei liikuta. Lähinnä ehkä akkujen lataamiseen. Normi tyhjäkäyntikulutus on litran luokkaa tunnissa. Tietysti jos sähköä saa, niin se pitää tulla jostain ja silloin luultavasti ollaan jonkun pihapiirissä. Jolloin olisi hieman Karfimaista asua siellä asuntoautossa jos joku tönökin olisi tarjolla.