Onhan se sukupuolista vallankäyttöä, mitä islam käytännössä on miesten taholta naisiin kohdistuen. Tuskinpa Vihreiden edustaja saa itsestään puristettua ja tiristettyä tuon selvemmin islamin vastaista ilmoitusti irti. Johan siinä olisi henkikultakin jo vaarassa.damfin kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:34 pm Ompa erikoinen ikävä ilmiö pesiintynyt meihin suomalaisiin miehiin...
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/262e ... bf8a149a0aFatim Diarra avautuu taksikuskien käytöksestä – Naisia painostetaan: ”Olettavat, että minäkin olen muslimi”
Vihreä kansanedustaja kertoo uskonnollisesta häirinnästä ja jopa naisten kontrollointiyrityksistä takseissa. Diarran mukaan hän on joutunut keskeyttämään asian vuoksi useita taksimatkoja. Kansanedustajan mukaan kyse ei ole yksittäistapauksista vaan laajemmasta ilmiöstä.
Kansanedustaja Fatim Diarra (vihr) kertoo tiedotteessaan taksikuskien kontrolloivasta, häiritsevästä käytöksestä, joka hänen mukaansa on laajamittainen ilmiö. Ongelmallinen käytös kohdistuu Diarran mukaan naisiin, ja hän on omakohtaisesti kohtaamastaan ilmiöstä huolestunut.
”Olen itse joutunut useaan otteeseen tilanteisiin, joissa taksikuski on alkanut kysellä uskonnostani ja sen jälkeen kommentoida, miten minun pitäisi pukeutua tai elää”, Diarra kertoo.
”Koska isäni oli muslimi, jotkut olettavat automaattisesti, että minäkin olen. Olen saanut kuulla neuvoja siitä, pitäisikö minun peittää hiukset tai elää tietyllä tavalla. Vastaan aina napakasti, että se ei kuulu kenellekään muulle kuin minulle”, hän jatkaa.
Diarran mukaan kyse ei ole yksittäistapauksista, ”vaan ilmiöstä, joka kertoo laajemmasta ongelmasta naisten asemasta ja heidän oikeudestaan elää vapaasti”.
Diarra kertoo keskeyttäneensä häiritsevän käytöksen vuoksi useita taksimatkoja ja tehneensä ilmoituksia taksiyhtiöille.
”Näitä tilanteita on ollut liian usein. Ja valitettavasti epäasiallista käytöstä ei tapahdu vain ulkomaalaistaustaisten kuljettajien kanssa – myös suomalaiset kuskit ovat käyttäytyneet sopimattomasti, joskus jopa humalassa”, Diarra sanoo.
Diarran mukaan uskontoa ei pidä käyttää selityksenä kontrollille.
”Maailmassa on noin kaksi miljardia muslimia, ja myös omassa suvussani monet ovat muslimeja. He ovat kuitenkin hyvin maallistuneita ja elävät tavallista, vapaata elämää. Monille uskonto on ennen kaikkea kulttuurinen tausta, ei jatkuvaa kontrollia arjessa. Siksi on tärkeää ymmärtää, ettei ongelma ole uskonnossa itsessään, vaan siinä, miten sitä käytetään vallankäytön välineenä.”
”Kun uskontoa tai kulttuuria käytetään oikeutuksena naisen rajoittamiselle, kyse on sukupuolisesta vallankäytöstä. Naiset nähdään edelleen alempiarvoisina, ja se on kestämätöntä.”
Kansanedustaja peräänkuuluttaa taksiyhtiöiltä tiukempia kriteerejä kuljettajien koulutukseen ja toimintaan.
”Kuljettajan tehtävä on tarjota turvallinen kyyti – ei arvostella matkustajan uskontoa, hiuksia tai vaatteita. Jos näin tapahtuu, kuljettaja ei ole sopiva työhönsä.”
Lisäksi Diarra katsoo, että yhteiskunnan on tuettava naisia, jotka elävät pakottavan kontrollin alaisissa yhteisöissä.
Ei voi Fatim sitten millään sanoa ääneen mikä noiden huonosti naisia kohtaan käyttäytyvien taksikuskien tausta on, kun se on kuitenkin kaikille selvää että kyseessä ei ole kantasuomalaiset taksikuskit, vaan maahanmuuttajat, mutta pitää vaan selittää jostain sukupuolisesta vallankäytöstä![]()
Mutta jos jo Vihreä kuitenkin tuo, epäsuorastikin, mussukoiden väärinkäytöksiä esiin, niin on totisesti tuulen suunta vaihtunut. Joitakin vuosia sitten yksi nuori nainen mainitsi että hänet oli ulkomaalaisten taholta raiskattu kahteenkin kertaan, ja kaverinsa olivat kuulemma nimittäneet häntä rasistiksi, kun kertoi asiasta näille. Ja sitten on tämä keissi, missä jostain ihmeellisestä syystä Suomesta päin junalla tulossa ollut mies raiskasi Ruotsissa ruotsalaisen naisen siellä junassa, ja kyseinen nainen ei olisi halunnut tehdä asiasta ilmoitusta, koska sääli sitä miestä.