Et sitten osannut laittaa näihin lasten kertomiin edes vuotta ja päivämäärää ja jos oikein muistan, on ne vuodelta 2010 syksyllä - 2012. välillä?Ilmavoima kirjoitti: Ke Loka 08, 2025 9:38 pm Kun tarkastelee nuorempien lasten kertomuksia (alimpana viestissä; koskevat yksinomaan Jukka S. Lahden murhaa), on vaikea ajatella, että Auerin veli vaimoineen olisi painostanut lapsia kertomaan hirveistä kokemuksistaan tai syyllistämään äitiään ja vanhinta sisartaan niin rajulla tavalla kuin nämä ovat (myös hovioikeuden tuomioselosteen mukaan, ks. kohdat 73 - 108) tehneet. Erittäin epätodennäköiseltä vaikuttaa sekin, että kolme pientä lasta olisi keskenään harjoitellut yhdenmukaisia tarinoita siten, että mukana olisi kaikkea pään hakkaamisesta, asioiden sisällä pitämisestä ja jalkojen raapimisesta alkaen. Jalkojen raapiminen – niin uskomattomalta kuin se esimerkiksi hovioikeuden kahden miestuomarin mielestä kuulosti – selittyisi hyvin sillä, että uhri on pyritty saamaan sen näköiseksi kuin hän olisi käynyt lasinpalasten päällä pystypainia, vaikka todellisuudessa uhri on saattanut saada kaikki merkittävimmät vammat makuuasennossa: ensin unesta yllätettynä, sitten iskuista tokkuraisena. Uhri on saattanut olla väkivallantekojen aikana jalkeilla vain pienen hetken. Vuoden 2009 kuulemisissa vanhin lapsi kuvasi isän ottaneen tukea sängystä, kun tyttö kävi (mahdollisesti) ensimmäisen kerran lasinsiruja täynnä olleessa takkahuoneessa. Patologi puolestaan kuvasi uhrin jalkapohjien vammoja mitättömiksi; häthätää mainitsemisen arvoisiksi. Sellaiset vammat voisivat hyvinkin syntyä, jos niitä tehtäisiin vähäisellä voimalla jollain teräväsärmäisellä esineellä kuten pienellä kivellä. Kuvaukset siitä, kuinka äiti on kieltänyt kertomasta asioista ulkopuolisille, tuntuvat sen sijaan hyvin todenmukaisilta.
Tapa, jolla vanhimman lapsen häilyviä ja muuntuvia kuvauksia pidettiin hovioikeudessa uskottavina, oli asenteellinen. Tyttö kertoi mm. ikkuna-aukosta ehkä ylhäältä tai alhaalta kiinni pitäneestä, toisaalta vain ensin toisen ja sitten toisen jalan terassin puolelle nostaneesta, ei jättiläisestä, mutta kylppäristä juosseesta tai ikkunasta juuri vilahtamassa olleesta ja mustaselkäisestä uffomiehestä, jonka ilmestymistä kylppäristä tyttö oli vuoden 2009 kertomustensa mukaan odotellut oviaukossa kymmenestä kahteenkymmeneen sekuntia. Tytön mukaan "huppumiehen" pituus oli ainakin 180 senttiä ja tyyppi oli satuttanut äitiä, vaikkei hän ollut sellaista nähnytkään. Tyttö tiesi kuitenkin tapahtumat ihan varmaksi, koska äiti oli niin kertonut. Hovioikeuden kahden miestuomarin mielestä vanhimman tytön tarinat "sopivat teknisiin todisteisiin paremmin kuin nuorempien lasten tarinat". Todellisuudessa tekniset todisteet eivät todistaneet mitään: jäljet olivat yhtä hyvin voineet syntyä perheen toimesta – joko lavastelevan parivaljakon, pelkän Auerin ja/tai uhrin itsensä toimesta. Uhri saattoi pyrkiä sisälle perheriidan tuoksinassa tai ottaa vahingoittuneena tukea sängystä.
Hutkija Mäkisen tutkimatta jääneet, lukitsemattomasta Tähtisentien terassin viereisestä ulkovarastosta löytyneet kilpitarvikkeet – tummasävyinen tekstiili, mahdollisesti tummanruskea pyyhe, johon oli kiinnitetty teipillä pahvinpaloja kahvoiksi, levynpala ja laudanpätkiä – antavat uskottavan selityksen joka puolelta löydetyille tummanruskeille kuiduille, joiden lähdettä ei vajavaisissa tutkimuksissa saatu selville. Mäkisen kilpitekelettä ei (Mäkisen mukaan) kuvattu, vaan "se jäi sinne", kun Mäkinen irrotti kollegansa kanssa oven ja haki vaneria tilalle. Yle onneksi kuvasi terassin viereen lojumaan jääneen tekeleen: "kilpi" näkyy Ylen Elävän Arkiston videolla, joka on kuvattu tammikuussa 2007. Näkyvissä ovat jopa ne teipillä kiinnitetyt pahvinpalat. Huvittavinta on, että Mäkinen tajusi ehkä virheensä jo aikaisessa vaiheessa ja nikkaroi hätäpäissään jopa toisenkin ovisuojuksen - sellaisen, jossa ei ollut levynpalaa ja tummasävyistä tekstiiliä vaan vaaleansinistä tai turkoosia tekstiiliä ja siististi jiiriin sahattu reunakehikko - ennen kuin ovi irrotettiin ja tilalle asennettiin yhtenäinen vanerilevy. Vaaleansininen suojus on kuvattu (toisin kuin se tummasävyinen ensimmäinen tekele):
Osakuva IL:n vanhasta artikkelikuvasta (turkoosi suojus, ei vanerilevy):
Kilpitekele Elävän Arkiston videolla (ei turkoosi suojus eikä vanerilevy, huom. tahrat ja teipillä kiinnitetyt pahvikahvat tummanruskeassa tekstiilissä - (Mäkinenkö kaatoi tummanruskealle pyyhkeelle punaviiniä ja leikkaili ja liimaili pahvinpaloja yön pimeinä tunteina?):
Otteita toiseksi vanhimman lapsen kuulemisesta (etpk), selvennys hakasulkeissa:
Otteita toiseksi nuorimman lapsen kuulemisesta (etpk), selvennys hakasulkeissa:Kysyjä: …nii mikä sut sai nyt, juuri nyt kertoon asiasta, tästä asiasta niin, ja näistä tapahtumista nii Arille, nii ku mä oisin kuullu et sä oot nyt heinäkuussa… Lapsi: Mmm. (nyökkää). Kysyjä: …kertonu, niin mikä asia sut sai kertoon Arille ja Minnalle? Lapsi: Nii että ku mä olin ennen pitäny ihan omana tietonani, et mä en oo kellekään kertonu niit kauheita asioita ja sitten mä oon purkanu niit sellatti et mä oon hakannu päätäni, ja sitte ku on ollu jotain muutaki asiaa, niin sitten, sitten kun Minna on sanonu et se auttaa ku kertoo sen niin sitten se auttaa paljon paremmin ku pään hakkaaminen nii... …Kysyjä: …niin tota… …Noniin, semmosta mä ajattelin sulta kysyä vielä että, että mikä sai sut kertomaan näistä asioista juuri nyt tänä kesänä, tota, Arille ja Minnalle? Lapsi: Ku mul oli aina Halisissa, niin Annu oli opettanu et, et me ei saada kertoo psykologeille yhtään mitään mitä sillon tapahtus. Kysyjä: Mmm. Lapsi: Mä olin totellu ku mä pelkäsin sitä aina ja. Kysyjä: Joo. Lapsi: Niinku emmääkään sillon viis vuotta sit, tai neljä vuotta, ku mä kävin siel psyko, siellä just, siellä, mikä paikka se olikaan? Kysyjä: Tyksin mäellä. Lapsi: Niin siellä, niin emmä sillon pal mitään kertonu ku mä en saanu kertoa. Kysyjä: Sillon ku me tavattiin, niinkö? Lapsi: Nii. Kysyjä: Joo. Sä et saanu kertoa... …Lapsi: Auxxxa [nuorin tytär] oli oikeestaan ensimmäisenä kertonu… …Lapsi: …mä en oo niin paljoo miettiny, et ne on ollu niin kamalii asioit et mä oon niinku sulkenu ne pois tietosesta mielestäni ja sitte niit on välil, ku mä oon oikein miettiny, niin on välil tullu niinku pikkuhiljaa niit on tullu mieleen… …Kysyjä: Elikkä, ook sä Minnalle kertonu yhtä usein ku Arille? Lapsi: Useemmin kyllä niinku molemmille, et mä oon istunu Minnan sylissä ja sit Ari on ollu siin vieressä istumassa... …Ja silloin…mitä muuta hän kertoi?... …Lapsi: Ja, sitten se on kertonu myös että, niinkun, et nee kaks on murhannu isän… …et molemmat oli käyny hakemassa vuorotel, ekaks Amxxxa ja sitte, Anneli. Amxxxa oli käyny hakemassa veitsen sieltä, se sanos niin, ja sitte sen jälkeen, ne, siis Annu sanos et lopuks, sit ne oli kans lyöny sitä sil vasaral just, ja sitte että myös siin lopuksi Amxxxa oli lyöny Jukkaa puukolla… …Amxxxa on mulle ja rehvastellu ja se on mulle suoraan sanonu että, et se on Annun kanssa tehny sen. Kysyjä: Joo. Lapsi: Et se ekaks niinku arvuutteli että, se sanos mulle että, että se tietää ketä on Jukan murhannu ja se a, et me tunnetaan se hyvin ja nähdään se joka päivä ja sil on ollu pikkuapuri ja molemmat alkaa A:lla ja se tekijä loppuu joko Uuhun tai Iihin. Kysyjä: Joo. Lapsi: Sitten ku mä en vastannu mitään niin sitten se sanos että se ja Annu on tehny sen… …Lapsi [kertoo murhaa edeltäneestä kesästä]: …otin kengät pois ja sit astusin siihen sisälle niin Annu ja Axxxxa oli siin rämppäs sitä, sitä nauhurii ja sitte ne painos nappia… …ja jotain semmosta pälpätti siihen… …Sitten painos napista ja uudestaan napista… …Sitten sielt kuulus se sama mitä ne oli sanonu ja sitten ne oli ihan et ”jee se toimii”… …Lapsi: …Ja sit, mä en tota haluis koskaan nähdä sitä Annelii tai Amxxxaa, ku mä pelkään niitä… …Mä en niit, mä en niit ikinä haluu nähdä.Kysyjä: Ja Anneli ja Amxxxa juttelivat niinku keskenään… Lapsi: Joo. Kysyjä: …ja sä kuulit sen. Anneli ja Amxxxa [vanhin tytär] niinku juttelivat keskenään. Lapsi: No se kertos myös et ne on käyttäny, Amxxxa ja Anneli et no, Anneli kertos et ne on molemmat käyttäny sillon murhayönä sellassia niinku iskän pha…, Jukan paitoja ja sitten ne on käyttäny, et Annu on käyttäny niit Jukan kenkiä sillon… …ne oli tuonu soraa sinne, jotain pienii sorakiviä… …Amxxxa on raapinu sen jalkoja… …Auxxxa [nuorin tytär, tapahtuma-aikaan 2-vuotias] ei ollu koskaan ennen nukkunu siellä mun ja Alxxxxxxin huoneessa mut sinä yönä se nukkus… …Halisissa Anneli sanos myös että ne pisti Auxxxan sinne sänkyyn siks, koska sillon ne murhas sen isän. Anneli on käyny sitten hakemassa vasaran sieltä… …ja sit, ne on lyöny sitä puukolla ja vasaralla päähän… …myös siin lopuksi Axxxxa oli lyöny Jukkaa puukolla.
Sijaisperheeseensä he menivät 2010 keväällä huhtikuussa, Amanda lähti JO kesäkuussa 2010., nopea reissu manipulointi perheessä.