Poliisi epäilee äitiä vastasyntyneen lapsen henkirikoksesta 17.10.2025

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
taotao
Neuvoja-Jack

Re: Poliisi epäilee äitiä vastasyntyneen lapsen henkirikoksesta 17.10.2025

Viesti Kirjoittaja taotao »

Olen keskustellut lukuisten ja lukuisten synnyttäjien kanssa, ja joukkoon mahtuu yksi syöksysynnyttäjä. Hänen kuvaus syöksysynnytyksestä oli, että se on hyvin brutaalia ja erittäin kivuliasta. Eihän siinä kudokset, synnytyskanava ja mikään ehdi mukaan siihen touhuun. Saman olen myös lukenut useista eri lähteistä - syöksysynnytys voi olla erittäin kivuliasta ja jopa traumaattista. Toki sitten on niitä harvinaisia poikkeuksia, jotka synnyttävät kivuttomasti. Joka tapauksessa, syöksysynnytys on harvinaista.

Normaalisti synnytys etenee vaiheittain, ja ennakoivia merkkejä alkaa tulla viikkoja - päiviä ennen kuin synnytys varsinaisesti käynnistyy. Kuten epäsäännöllisiä supistuksia, limatulppaa alkaa valumaan tai muuta verensekaista vuotoa, paineen tunne lisääntyy kun vauvan pää painaa alas. Esim. tuo paineen tunne on kyllä sellainen tunne, että ei sitä voi olla huomaamatta. Kävely muuttuu vaikeammaksi ja tunne on juuri sellainen, kuin jotakin olisi tulossa alapäästä ulos.

Tietenkin ihmisen mieli on kummallinen. Jos jonkun asian täysin kieltää, niin ehkä sitten ei mitään tunnekaan.

Mutta supistuskipu on kyllä yleensä sellainen kipu, mitä moni nainen kuvaa elämänsä kovimmaksi kivuksi, ja on monia naisia, jotka eivät edes uskalla synnyttää kuin sen kerran, kivun luonteesta johtuen.
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Miksi on niin vaikea hyväksyä se, että Tinka oli yksinkertaisesti "minä minä minä" -ihminen, eikä välittänyt lapsesta lainkaan.
Ei siihen tarvita mitä masentumista, neuropsykologisia ongelmia ym.
Vauva ei sopinut hänen elämäänsä, joten vauvasta eroon.

Tinkalle tuli yllätyksenä tuo pidätys.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

taotao kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 10:41 am Tietenkin ihmisen mieli on kummallinen. Jos jonkun asian täysin kieltää, niin ehkä sitten ei mitään tunnekaan.

Mutta supistuskipu on kyllä yleensä sellainen kipu, mitä moni nainen kuvaa elämänsä kovimmaksi kivuksi, ja on monia naisia, jotka eivät edes uskalla synnyttää kuin sen kerran, kivun luonteesta johtuen.
Joskus olen katsonut dokkarin jenkkiteinistä, joka oli vähän pullea ja luuli kärsineensä ummetuksesta. Synnytti sitten vauvan pönttöön ja oli hyvin hämmästynyt vilkaistessaan kakkaansa. Toinen meni ambulanssilla sairaalaan kovien vatsakipujen vuoksi äitinsä kanssa, joka oli myös huolissaan siitä, että onkohan tytöllä esim. umpisuolen tulehdus. Sairaalassa lääkäri vilkaisi kerran ja totesi, että täysiaikaisen vauvan synnytys on käynnissä.

Mutta. Hän oli niitä raamattuvyökykkeen/etelävaltioiden hampaattomien trailerasukkien jälkeläisiä, joiden yleistieto biologiasta tai lisääntymisterveydestä on ollut täysin nolla. Olisi vaikeaa kuvitella, että peruskoulun käynyt suomalaisteini edelleen luulisi, että saunan lauteilta voi tulla raskaaksi. Tai ei ihmettelisi, että kuukautiset jäävät pois. Tai ei tajuaisi, että maha kasvaa ja siellä on jotain ylimääräistä, mikä johtaa vääjäämättä synnytykseen.

Ehkä tosiaan vain luuli, että jos asiasta ei puhu ja hoitaa kaiken yksin ja huomaamattomasti, kukaan ei saa koskaan tietää.

Itseäni kiinnostelisi se, että soittiko poikaystävä ambulanssin nimenomaan vauvan vuoksi vai tyttöystävänsä huonon tilan takia. Tiedoissa on aukkoja ja muuttujia sen suhteen.
saraah
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja saraah »

jekkumaisteri kirjoitti: Ti Loka 28, 2025 11:31 pm
vanhellsing kirjoitti: Ti Loka 28, 2025 11:04 pm Sehän on selvää että kenelläkään (anteeksi, korjaan tuon, osalla) ei ole empatia kykyä sen enempää teini-ikäiseen äitiin kuin jo vähän teini-iän ylittäneeseen poikaan saatikka ite lapseen, kunhan halutaan kertoa että kuinka hyvä vanhempi minä olen tai osoittaa vihaa jotain epämääräistä white trash/nisti porukkaa vastaan, eikä mitään halua ymmärtää sitä että mitä tässä itse asiassa on käynyt. Tavallaan toivon että teidän hyvin kasvatetut lapset joutuu siihen huumekoukkuun, no en nyt sentään sitä toivo mutta ymmärtäisitte vähän laajemmin maailmaa, lähinnä oksettavaa porukkaa täällä ja täysin pihalla siitä eetä missä mennään, ihan vaikka Lohjan nuorisossa. Toivon että nuo tietynlaiset kommentit on jostain Pohjanmaan perähikiältä eikä esimerkiksi Etelä-Suomesta.
Ei kait 19 aikuinen nainen enää mikään teiniäiti ole
Itse kyllä määrittelisin vielä teiniäidiksi. Otetaanpa myös huomioon, että 19-vuotiaat ovat usein hyvin erilaisessa kehitysvaiheessa, on äärimmäisen itsenäisiä, ns. järkevästi ajattelevia, sitten on sellaisia, joilla ei ole mitään hajua vielä itsenäisestä elämästä, ei pysty huolehtimaan omista asioistaa, tarvitsee paljon esim. vanhempien tukea, on ehkä täysin toisten vietävissä jne... ja kaikkea siltä väliltä, joten iästä ei tuossa paljon voi vetää johtopäätöksiä, millainen kyky ihmisellä on ajatella ja toimia eri tilanteissa.
Paikalla
oh my
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja oh my »

Sfo kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 10:43 am Miksi on niin vaikea hyväksyä se, että Tinka oli yksinkertaisesti "minä minä minä" -ihminen, eikä välittänyt lapsesta lainkaan.

Tämä!!!!!Kun on päässä vikaa niin on, ei siinä selitykset auta.
jekkumaisteri
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja jekkumaisteri »

Sfo kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 10:43 am Miksi on niin vaikea hyväksyä se, että Tinka oli yksinkertaisesti "minä minä minä" -ihminen, eikä välittänyt lapsesta lainkaan.

Tämä Tinka kuvitteli että tekee täydellisen rikoksen synnyttää salaa ja murhaa vauvan ja heittää ruumiin roskiin, mutta poikaystävä tuli tielle ja Tinka jäi kiinni.
jekkumaisteri
Jane Marple

saraah kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 3:07 pm
vanhellsing kirjoitti: Ti Loka 28, 2025 11:04 pm Sehän on selvää että kenelläkään (anteeksi, korjaan tuon, osalla) ei ole empatia kykyä sen enempää teini-ikäiseen äitiin kuin jo vähän teini-iän ylittäneeseen poikaan saatikka ite lapseen, kunhan halutaan kertoa että kuinka hyvä vanhempi minä olen tai osoittaa vihaa jotain epämääräistä white trash/nisti porukkaa vastaan, eikä mitään halua ymmärtää sitä että mitä tässä itse asiassa on käynyt. Tavallaan toivon että teidän hyvin kasvatetut lapset joutuu siihen huumekoukkuun, no en nyt sentään sitä toivo mutta ymmärtäisitte vähän laajemmin maailmaa, lähinnä oksettavaa porukkaa täällä ja täysin pihalla siitä eetä missä mennään, ihan vaikka Lohjan nuorisossa. Toivon että nuo tietynlaiset kommentit on jostain Pohjanmaan perähikiältä eikä esimerkiksi Etelä-Suomesta.
Itse kyllä määrittelisin vielä teiniäidiksi. Otetaanpa myös huomioon, että 19-vuotiaat ovat usein hyvin erilaisessa kehitysvaiheessa, on äärimmäisen itsenäisiä, ns. järkevästi ajattelevia, sitten on sellaisia, joilla ei ole mitään hajua vielä itsenäisestä elämästä, ei pysty huolehtimaan omista asioistaa, tarvitsee paljon esim. vanhempien tukea, on ehkä täysin toisten vietävissä jne... ja kaikkea siltä väliltä, joten iästä ei tuossa paljon voi vetää johtopäätöksiä, millainen kyky ihmisellä on ajatella ja toimia eri tilanteissa.
No jos tuossa iässä pystyy murhaamaan ihmisvauvan niin pahasti on mielisairas ja psykopaatti. Huhun mukaan ei ole ensimmäinen kerta kun on tappanut. Lapsuudessa on tappanut oman lemmikkieläimensä tahallaan.
Pulha-Meltti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Pulha-Meltti »

nine - TEEN.
Free PalestinaAnti-Antifa
Pulha-Meltti
Remington Steele

jekkumaisteri kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:02 pm

Tämä Tinka kuvitteli että tekee täydellisen rikoksen synnyttää salaa ja murhaa vauvan ja heittää ruumiin roskiin, mutta poikaystävä tuli tielle ja Tinka jäi kiinni.
Mutta miksi kundipoikkis ilmoitti lopulta asiasta? Menikö pupu pöksyyn?
jekkumaisteri
Jane Marple

Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:06 pm
jekkumaisteri kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:02 pm

Mutta miksi kundipoikkis ilmoitti lopulta asiasta? Menikö pupu pöksyyn?
Voi olla ettei tiennyt että ämmä on raskaana ja yllättyi syntyneestä vauvasta ja soitti apua paikalle. Tai sitten halusi pelastaa oman nahkansa ja soitti
Pulha-Meltti
Remington Steele

jekkumaisteri kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:44 pm
Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:06 pm Mutta miksi kundipoikkis ilmoitti lopulta asiasta? Menikö pupu pöksyyn?
Voi olla ettei tiennyt että ämmä on raskaana ja yllättyi syntyneestä vauvasta ja soitti apua paikalle. Tai sitten halusi pelastaa oman nahkansa ja soitti
Miksei kundipoikkis soittanut, kun pillusta alkoi vuotaa vettä ja Tinke huutamaan? Naapurikin oli kuullut kovaäänistä riitelyä.
jekkumaisteri
Jane Marple

Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:51 pm
Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:06 pm Mutta miksi kundipoikkis ilmoitti lopulta asiasta? Menikö pupu pöksyyn?
Miksei kundipoikkis soittanut, kun pillusta alkoi vuotaa vettä ja Tinke huutamaan? Naapurikin oli kuullut kovaäänistä riitelyä.
Jos poikaystävä ei ollut paikalla tai oli luurit korvilla pelaamassa .Tinkaaja ei rääkynyt vaan piti turvan kiinni ja ähelsi hiljaa salaa vessassa ja murhasi vauvan. Naapurin kuulema riitely on voinut sattua tapahtuman jälkeen kun Tinkaaja on määkinyt että et perkele soita mihinkään
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

jekkumaisteri kirjoitti: Ma Marras 03, 2025 4:05 pm

Itse kyllä määrittelisin vielä teiniäidiksi.---
No jos tuossa iässä pystyy murhaamaan ihmisvauvan niin pahasti on mielisairas ja psykopaatti. Huhun mukaan ei ole ensimmäinen kerta kun on tappanut. Lapsuudessa on tappanut oman lemmikkieläimensä tahallaan.
Mutta jos hamsteri oli selvästi tulossa natsiksi? Onko se silloinkin väärin?
Mens malus in corpore sano
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

No tätä asiaahan tässä juuri muutama sivu sitten kyselin. Eli oliko poikaystävä ns. hiljaisesti sitoutunut olemaan puuttumatta asiaan (ehkä jopa sovitusti häipynyt paikalta synnytyksen alettua, jotta voi myöhemmin tarvittaessa kertoa, ettei tiennyt asiasta mitään?) mutta soittanutkin apua ensisjaisesti Tinkalle palattuaan ja tajuttuaan, että tämä homma ei nyt olekaan ihan lastenleikkiä?

Joko on selvinnyt kuolleen vauvan isyys?

Mielestäni se olisi tärkeä asia poikaystävän motiiveja pohdittaessa. Tai en tiedä, mutta haluaisin uskoa, että jos hän oli isä, edes jotain kiinnostusta omaa jälkeläistä kohtaan on voinut esiintyä. Jos sen sijaan ei ollut, on Tinka pettänyt häntä suhteen aikana ja poikaystävän suhtautuminen vauvaan on voinut olla siitä syystä yhtä välinpitämätöntä kuin rakkaalla avovaimollaankin.

Aiempi riita:
Tinka: "Rakastan sua, mä hoidan tän, haluan olla sun kanssa, en mäkään tätä äpärää halua"
Poikkis: "Mä lähden vittuun täältä"
Tinka: "Älä mee, mä tarviin sun apua"
Poikkis: "Hoida itse kun olet kaiken aloittanutkin. Ei ole mun vastuullani"

Ja sitten poikkis palannut kotiin, todennut että synnytys on juuri tapahtunut, iskenyt paniikki kun veri ja todellisuus on siinä keskellä lattiaa. Järki tullut päähän, ja nimenomaan Tinkan pärjäämisestä ensisijaisesti.

Hätäpuhelu:
Poikkis: "Me tarvitaan apua, mun tyttöystävä vuotaa verta ja on tosi huonossa kunnossa"
Häke: "Mistä vuotaa?"
poikkis: "ÖÖ... siis tuolta alakerrasta"
Häke: "Tiedätkö mistä vuoto johtuu?"
Poikkis: "Kai tässä joku raskaushomma on ollu"
Häke: "Onko hän saanut keskenmenon vai synnyttänyt?"
poikkis. "Öö kai se on synnyttänyt"
Häke: "Missä vauva on nyt?"
poikkis: "En mä vaan tiedä"

Sitten häke antaa ohjeet etsiä vauva ja elvyttää sitä.

Lehdessä lukee, että paikkalla ollut/olleet henkilöt eivät onnistuneet pelastamaan lasta.

Tää tapahtuimainkulku on jostain syystä täysin lukittunut mun päässäni tällaiseksi. En sitten tiedä miksi. Mutta selittäisi sen, miksei poikkista syytetä murhasta vaan ainoastaan Tinkaa, jolla ei ollut aikomustakaan auttaa lasta silloin, kun siihen olisi vielä ollut mahdollisuus.
Gfh
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Gfh »

Tässä ketjussa on useammassa viestissä mainittu että Tinka on varmasti pitänyt hirveää meteliä ja huutanut kuin hyeena synnyttäessään, tähän halusin vielä kommentoida että osa ihmisistä on ihan hiljaa kun sattuu kovasti, ja kohdentaa kaikki voimavarat kivun vastaanottamiseen ja sietämiseen sen sijaan että väsyttäisi itsensä huutamalla. Kun ei se huutaminen mitään auta, ja synnytystilanteessa kivun sietämiseen ja hyvän asennon hakemiseen täytyy tosissaan keskittyä. Jos raskautta on vieläpä pyritty salaamaan, on siinä ihan motiiviakin olla hiljaa ja keskittyä lapsen ulossaamiseen. Suuri osa synnyttäjistä huutaa mutta uskon että se liittyy osin siihenkin, että silloin yleensä ollaan synnytyssairaalassa jossa on apua tarjolla kun vaan tuo äänekkäästi esiin kipunsa.
T. Eräs ilman kivunlievitystä ensisynnyttänyt, joka ei huutanut ja rääkynyt.
Vastaa Viestiin