Poliisi tutkii tapausta, jossa ajoneuvon kuljettaja törmäsi lapseen pihalla, 31.10.25

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Stonedar
Axel Foley

Re: Poliisi tutkii tapausta, jossa ajoneuvon kuljettaja törmäsi lapseen pihalla, 31.10.25

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

Chili kirjoitti: To Marras 06, 2025 6:29 pm eikä tuolla automaattivaihteisella, joka on punainen.
Nyt ollaan asian ytimessä.
lumiaura
Remington Steele

Re: Poliisi tutkii tapausta, jossa ajoneuvon kuljettaja törmäsi lapseen pihalla, 31.10.25

Viesti Kirjoittaja lumiaura »

SAEL kirjoitti: To Marras 06, 2025 6:23 pm Mieheni käveli tapahtumapaikan ohi heti ambulanssien ja poliisien saavuttua. Kauppaa vastapäätä kivillä on istunut ja itkenyt järkyttyneen oloinen nainen, tiedä sitten kuka lie. Alueen sisäisestä puskaradioista ei ole hiiskunut sanaakaan kuljettajan sukupuolesta.
Se vanhempi ei yksinään istu tollasen jälkeen kuin maijan säilössä. Todennäköisesti päiväkodin hoitaja tai muu puolestaitkijä.
vipeltäjä
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja vipeltäjä »

Oisko kyseessä äiti, joka ajoi lapsensa päälle? Tuli mieleen, että uutisissa kerrottiin huoltajan itse elvyttäneen aluksi lasta. Olisiko kyseessä esim. sairaanhoitaja?
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:01 pm Oisko kyseessä äiti, joka ajoi lapsensa päälle? Tuli mieleen, että uutisissa kerrottiin huoltajan itse elvytti aluksi lasta. Olisiko kyseessä esim. sairaanhoitaja?
Ai että pakko olla sairaanhoitaja äiti kun elvytti lasta??? Eikö se jonkinlainen elvytys pitäisi olla perustaitoja suurimmalle osalle kansalaisia, jopa mies saattaa siihen pystyä hätätilanteessa.
vipeltäjä
Lauri Hanhivaara

vanhellsing kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:07 pm
vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:01 pm Oisko kyseessä äiti, joka ajoi lapsensa päälle? Tuli mieleen, että uutisissa kerrottiin huoltajan itse elvytti aluksi lasta. Olisiko kyseessä esim. sairaanhoitaja?
Ai että pakko olla sairaanhoitaja äiti kun elvytti lasta??? Eikö se jonkinlainen elvytys pitäisi olla perustaitoja suurimmalle osalle kansalaisia, jopa mies saattaa siihen pystyä hätätilanteessa.
Tuli vain mieleen, että sellaisessa kriisitilanteessa on osannut toimia ja vielä oman lapsen kanssa. Ja onhan varhaiskasvatuksessa lähihoitaja koulutuksia saaneita, joilla varmasti paremmat taidot. Eikä sitä paniikkia mikä oman lapsen hoito voisi tuoda. Ajattelen, jotenkin et selvästi tiesi mitä teki eikä mennyt paniikkiin.
vanhellsing

vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:22 pm
Tuli vain mieleen, että sellaisessa kriisitilanteessa on osannut toimia ja vielä oman lapsen kanssa. Ja onhan varhaiskasvatuksessa lähihoitaja koulutuksia saaneita, joilla varmasti paremmat taidot. Eikä sitä paniikkia mikä oman lapsen hoito voisi tuoda. Ajattelen, jotenkin et selvästi tiesi mitä teki eikä mennyt paniikkiin.
Eihän ne naiset ainakaan autoa osaa ajaa, siksi äitiä enemmän epäilen, vaikka saattaa mieskin olla. Ehkä jossain tilainteissa sitten ne naiset osaavat miestä paremminkin toimia. Tuossa vaan oli kyse elvytyksestä, ei siihen tarvita edes sitä lähihoitajan koulutusta vaan ihan jollain EA1-kurssilla hoituu jos vähänkään sisäistää asiaa.
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:01 pm Oisko kyseessä äiti, joka ajoi lapsensa päälle? Tuli mieleen, että uutisissa kerrottiin huoltajan itse elvyttäneen aluksi lasta. Olisiko kyseessä esim. sairaanhoitaja?
Uutisissa kerrottiin elvyttäneen. Se että uutisissa niin kerrotaan, ei tarkoita että olisi oikeasti elvyttänyt, vaan että on jotain paniikissa tehnyt lapsen ympärillä. Se ei tarkoita myöskään sitä, että lapsi olisi ollut siinä vaiheessa jo eloton.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Nulju
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Nulju »

vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:01 pm Oisko kyseessä äiti, joka ajoi lapsensa päälle? Tuli mieleen, että uutisissa kerrottiin huoltajan itse elvyttäneen aluksi lasta. Olisiko kyseessä esim. sairaanhoitaja?
Et ole tosissasi ?

Punaisen Ristin mukaan noin 100 000 suomalaista ottaa osaa ensiapukoulutukseen vuosittain. Ensiapukortti (huom. ei siis ne taidot vaan se kortti) on pakoillinen monissa ammateissa. Ensiapukoulutuksen taitaa saada aika moni koululainenkin. Mielestäni on ihan kansalaistaito ja kaikkien pitäisi hallita monipuolinen ensiapu.

Ei elvyttämiseen tarvita ammattilaista.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Muuta en päälleajajasta ja hänen henkilökohtaisten ajotaitojensa suhteesta seuraavaan tietoon tiedä. Mutta oli kuski kumpaa sukupuolta tahansa, hän oli ympärileikattu. (nyt en julkaise salassapidettäviä terveystietoja, koskapa asia ei löydy kirjattuna niihin)
Mens malus in corpore sano
vipeltäjä
Lauri Hanhivaara

vanhellsing kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:29 pm
Eihän ne naiset ainakaan autoa osaa ajaa, siksi äitiä enemmän epäilen, vaikka saattaa mieskin olla. Ehkä jossain tilainteissa sitten ne naiset osaavat miestä paremminkin toimia. Tuossa vaan oli kyse elvytyksestä, ei siihen tarvita edes sitä lähihoitajan koulutusta vaan ihan jollain EA1-kurssilla hoituu jos vähänkään sisäistää asiaa.
Mietipä tilannetta siltä kannalta, et kyseessä on oma pieni lapsi jonka päälle on just ajannut. Itse ajattelen et jos lähellä olisi sellainen henkilö, joka osaa asian paremmin, kuin minä niin antaisin kyl hänen hoitaa asian. Lisäksi jos olen oikein ymmärtänyt niin kyllä elvytystaidoillakin on merkitystä eli onko ammattilainen vai vain EA1-kurssin suorittanut.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Rescuer kirjoitti: To Marras 06, 2025 5:49 pm
The Dark Passenger kirjoitti: To Marras 06, 2025 12:55 pm Jos auto ollut automaattivaihteinen ja vahingossa D sijaan jäänytkin R päälle ja kuljettaja lähtenyt suoraan painamaan kaasua. Tällöin vääntö on niin suuri, että sitä ei ehdi kyllä jarrua painamalla korjaamaan. Sama myös toisin päin, jos nokka kohti aitaa, mutta pakin sijaan onkin D päällä ja suoraan kaasulle - tämä kuiteniin epätodennäköisempää, koska tässä tilanteessa tottumuksesta ihmiset pääosin antavat auton rullata itsestään, eivätkä käytä kaasua.
Paitsi ettei yksikään automaattivaihteinen auto käynnisty, jos vaihde on jossain muualla kuin P:llä. Ellei laatikko ole paskana...
Eikä sitä vaihdetta myöskään saa kaasu pohjassa päälle.
Toisaalta voihan se pakki "jäädä" päälle niinkin että sen jälkeen kun on käynnistänyt auton ja meinaa lähteä liikkeelle, vetää sen valitsimen kahvan niin että epähuomiossa jättää sen siihen R asentoon sen sijaan että vetäisi pidemmälle D asentoon asti, jopa minullekin muutaman kerran käynyt noin vaikka en ymmärrä kuinka niin voi käydä kun automaattivaihteistoa käyttänyt jo useita vuosia.
Toki itse ainakin painan kaasua sen verran rauhallisesti että sen on kuitenkin tajunnut heti auton liikahtaessa että meinasi lähteä väärään suuntaan, enkä kyllä oikein usko että tässä ketjun tapauksessakaan niin vauhdikkaasti olisi liikkeelle lähdetty väärään suuntaan että aidan läpi olisi rymäytetty.
vanhellsing

vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:47 pm
vanhellsing kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:29 pm

Mietipä tilannetta siltä kannalta, et kyseessä on oma pieni lapsi jonka päälle on just ajannut. Itse ajattelen et jos lähellä olisi sellainen henkilö, joka osaa asian paremmin, kuin minä niin antaisin kyl hänen hoitaa asian. Lisäksi jos olen oikein ymmärtänyt niin kyllä elvytystaidoillakin on merkitystä eli onko ammattilainen vai vain EA1-kurssin suorittanut.
Ei nyt osaa miettii tilannetta omalle kohdalle. Rankkaa varmast, en sitä kiellä
Rescuer
Watson itse

Alkaa ainakin osittain menemään aiheen ohi, mutta vastaan kuitenkin...
vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:47 pm Mietipä tilannetta siltä kannalta, et kyseessä on oma pieni lapsi jonka päälle on just ajannut. Itse ajattelen et jos lähellä olisi sellainen henkilö, joka osaa asian paremmin, kuin minä niin antaisin kyl hänen hoitaa asian.
Eli sinulla ei ole lapsia etkä ole ikinä ollut tilanteessa, jossa on hätääntynyt vanhempi lapsensa kanssa.
Kyllä siinä saa vanhempaa pitää sivussa, että lasta päästään auttamaan.
vipeltäjä kirjoitti: To Marras 06, 2025 8:47 pmLisäksi jos olen oikein ymmärtänyt niin kyllä elvytystaidoillakin on merkitystä eli onko ammattilainen vai vain EA1-kurssin suorittanut.
On siinä huomattavasti eroa. Mitä luulet kumpi osaa toimia, se EA1-kurssin käynyt ja muutaman kerran elvytystä harjoitellut maallikko vai esimerkiksi usein elvytyksissä mukana oleva Meilahden sairaalan elvytysryhmään kuuluva sydäntehon sairaanhoitaja, jos kadulla tulee vastaan elvytystilanne?
Se sairaanhoitaja kun jää odottamaan lääkärin ohjeita ja etsimään sydäniskuria ja elvytyslääkkeitä...
Hieman ehkä kärjistettyä, mutta valitettavasti totta. Äärimmäisen harva ammattilainen osaa muuta kuin hoitoelvytyksen tai oman työpaikkansa elvytysprotokollan, joista kummastakaan ei kadulla ole hyötyä ilman varusteita.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

aumari kirjoitti: To Marras 06, 2025 2:07 pm
canis lupus kirjoitti: To Marras 06, 2025 12:50 pm
massarati kirjoitti: To Marras 06, 2025 12:47 pm Kyllä vähintäänkin ajokortti pois tuollaiselta "huoltajalta", ennen kuin nirhii lisää lapsia liikenteessä. Käsittämätöntä. Lapsiparka.
...Se Kouvolasta rahalla hankittu ajokortti siis.
Tuo tuli mieleen itsellänikin. Enkä usko ilmiön rajoittuvan Kouvolaan. Kun kyseessä on huoltaja, niin isä tietysti, ei mamuäidit pääse autoa ajamaan. Siis jos kyseessä oli mamu tai -taustainen.
Ensimmäinen ajatus heräsi, kun kuulin tapauksesta, että ylimielinen ählämi siellä on kaahannut lapsensa yli. Toisaalta ei kai ählämimies jäisi elvyttämään edes lastaan.
Mitä te dorkat dorkailette?
Rescuer
Watson itse

Ross Sullivan kirjoitti: To Marras 06, 2025 10:03 pm Ensimmäinen ajatus heräsi, kun kuulin tapauksesta, että ylimielinen ählämi siellä on kaahannut lapsensa yli. Toisaalta ei kai ählämimies jäisi elvyttämään edes lastaan.
Jos osaa toimia laskelmoidusti tai no omaa edes alkeellisen ajattelukyvyn, niin jäisi.
- Ajat lapsesi yli ja kaahaat pois paikalta -> 100% varmuudella tahallinen teko.
- Ajat lapsesi yli ja jäät paikalle -> mahdollisesti pystyy vielä selittämään vahinkona.
Toisesta tulee keskimäärin 5...19 kk riippuen siitä meneekö törkeänä vai ei, toisesta joko keskimäärin 9v 10kk tai ek.
Vastaa Viestiin