Itse teen mielummin ristareita, arvaan kuitenkin: rääsy?
Krypto- ja ristikkoarvoituksia!
Re: Krypto- ja ristikkoarvoituksia!
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Pamela Anderson
Hei, kokeilen tuota, kiitti!
Mahdollisesti näin.
Aivoriihi on ratkaissut tämänöisen arvoituksen. Vastaus "rääsy" oli oikein, tein juuri kryptosivun sen perusteella.
Fanfaariemojit:

!
Fanfaariemojit:
Mahdollisesti näin.
Täksi yöksi mulla ei olekaan kryptoarvoitusta, ne muut sivut pystyin ratkomaan ominpäin. Nämä ketjussa esiintyneet mysteerit olivat Krypto Jäniksen syys-lokakuun lehdestä. 

Ostan varmaan tämän jälkeen, jssk vaiheessa uuden kryptolehden, ja sitten voidaan taas palata yöpähkinöiden äärelle.
Huom. ketjuun voivat muutkin ristikoiden/kryptojen yms tekijät laittaa ratkaisemattomia arvoituksia.
Ostan varmaan tämän jälkeen, jssk vaiheessa uuden kryptolehden, ja sitten voidaan taas palata yöpähkinöiden äärelle.
Huom. ketjuun voivat muutkin ristikoiden/kryptojen yms tekijät laittaa ratkaisemattomia arvoituksia.
Mahdollisesti näin.
- Wildchild79
- Rico Tubbs
Heti jos joskus tulee vastaan mutta kun oon niin perkeleen fiksu ettei yleensä koskaan tule 
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
Välillä mullakin menee lehdet niin, ettei jää kysyttävää, mutta välillä sitten jää muutama sivu odottamaan, kryptoissa. Yleensä ne ovat ihan selviä, mutta välillä niiden joukkoon on laitettu kimurantimpiakin. Joskus käynyt niinkin, että jos ei edellisenä päivänä ole tullut ratkaisusanaa mieleen, niin yhtäkkiä seuraavana päivänä se tuleekin pintaan - muistin/ahaa-keskuksen yllätyksellisyyttä.Wildchild79 kirjoitti: La Marras 08, 2025 12:47 pm Heti jos joskus tulee vastaan mutta kun oon niin perkeleen fiksu ettei yleensä koskaan tule![]()
Mahdollisesti näin.
Ei mitä tahansa juustoa, ainoastaan emmentalia kutsutaan tahkojuustoksi. Syynä se, että emmental tehdään isoon, tahkokiven (hiomakivi) muotoiseen muottiin.Wildchild79 kirjoitti: Ke Marras 05, 2025 7:01 am
Itseasiassa myös juustoa taidetaan joskus kutsua tahkoksi
Pienenä kevennyksenä Irwinin "Muutakin on kierretty kuin tahkoa"
"No, etkö sinä tiedä, ja kai sinä tiedät
Mut' ellet sinä tiedä, niin mikset sinä tiedä
No, etkö sinä tiedä, ja kai sinä tiedät
Että muutakin on kierretty kuin tahkoa"
Sanoitus: Emil Retee/Vexi Salmi/Veikko Olavi Salmi
----
https://www.youtube.com/watch?v=-I894DiFXHg
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Pamela Anderson
- Wildchild79
- Rico Tubbs
Kiitos tästä, en taida ihan niin viisas olla mitä uhosin.aivoriihi kirjoitti: Su Marras 09, 2025 9:54 amEi mitä tahansa juustoa, ainoastaan emmentalia kutsutaan tahkojuustoksi. Syynä se, että emmental tehdään isoon, tahkokiven (hiomakivi) muotoiseen muottiin.Wildchild79 kirjoitti: Ke Marras 05, 2025 7:01 am
Itseasiassa myös juustoa taidetaan joskus kutsua tahkoksi
Pienenä kevennyksenä Irwinin "Muutakin on kierretty kuin tahkoa"![]()
"No, etkö sinä tiedä, ja kai sinä tiedät
Mut' ellet sinä tiedä, niin mikset sinä tiedä
No, etkö sinä tiedä, ja kai sinä tiedät
Että muutakin on kierretty kuin tahkoa"
Sanoitus: Emil Retee/Vexi Salmi/Veikko Olavi Salmi
----
https://www.youtube.com/watch?v=-I894DiFXHg
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
Olen hankkinut uuden kryptolehden (!), siinä on yksi sivu jonka ratkaisusanaa en saa mieleen. Tulen laittamaan siitä arvoituksen tänne.
Hauska sattumus: sukulaislapsi kävi kylässä ja hänellä oli mukanaan jokin lasten ristikkolehti, siinä oli perusristikoiden lisäksi muitakin tehtäviä. Selasin lehden läpi ja täytyy sanoa, että muutamia kohtia joutui ihan miettimään ja erään tehtävän ohjeistuskin oli haasteellinen. Lapsille tehty mutta : ei hyvää päivää
. Lehden kannet olivat hattaroita ja lentäviä poneja.
Mitä opitaan tästä? Itsestäänselvyyksiä ei ole.
Nämä mysteerit joita tänne postaan ovat aikuisille tarkoitetuista lehdistä. Tänään sen verran myöhä, että postaan arvoituksen eri päivänä. Tulin vaan raportoimaan.
Hauska sattumus: sukulaislapsi kävi kylässä ja hänellä oli mukanaan jokin lasten ristikkolehti, siinä oli perusristikoiden lisäksi muitakin tehtäviä. Selasin lehden läpi ja täytyy sanoa, että muutamia kohtia joutui ihan miettimään ja erään tehtävän ohjeistuskin oli haasteellinen. Lapsille tehty mutta : ei hyvää päivää
Mitä opitaan tästä? Itsestäänselvyyksiä ei ole.
Nämä mysteerit joita tänne postaan ovat aikuisille tarkoitetuista lehdistä. Tänään sen verran myöhä, että postaan arvoituksen eri päivänä. Tulin vaan raportoimaan.
Mahdollisesti näin.
Kävikin niin, että edellisessä viestissäni mainittu kryptoarvoitus tuli ratkaistuksi eri päivänä. Jos keitään kiinnostaa mikä se olisi ollut, niin sanavihje oli "Leikkaa puuta" ja kuvavihjeessä mies sahasi puupölkkyä, jonka toisessa päässä istui muistaakseni koira. Sana oli muotoa xygyyfy. Jos joku haluaa itsekseen miettiä tätä hetken, niin vasta allaolevassa osiossa on ratkaisu siihen.
Mietin koko ajan sahaa ja sille synonyymeja (ajattelin että on jokin erityinen tekninen termi..
), niin vastaus olikin sitten hieman kompatyyliin: sahaaja. Yleensä kryptoissa kysytään juurikin jotain esinettä, että sikäli tämä vastaus oli kompatyyliin...
Keksin sen eri päivänä, yhtäkkiä tuli mieleen. Siitä lehdestä (Lemmikki-krypto) ei jäänyt selvittämättä mitään, niin en voi postata tänne mitään.
Ostinkin siis uuden, marras-joulukuun Krypto Jänis-lehden, mutta nyt ilmeisesti tiesinkin kaikki ratkaisusanat, niin mulla ei ole esittää uutta arvoitusta.
Mietin koko ajan sahaa ja sille synonyymeja (ajattelin että on jokin erityinen tekninen termi..
Ostinkin siis uuden, marras-joulukuun Krypto Jänis-lehden, mutta nyt ilmeisesti tiesinkin kaikki ratkaisusanat, niin mulla ei ole esittää uutta arvoitusta.
Mahdollisesti näin.
Nyt on uusi kryptoarvoitus. Luulin alunperin tietäneeni ratkaisusanan, mutta lähtiessäni tekemään ristikkoa luulemani ratkaisusanan avulla alkoi muodostua järjettömiä sanoja.
Otsikkovihje menee näin " Luudan tai vispilänkin aines."
Kuvavihje menee niin, että kaksi jänistä juttelevat kuvassa keskenään ja katsovat maasta kasvavia kasveja, toinen pupuista sanoo :" Melkein kaikki kasvit ovat lysähtäneet ensimmäisissä pakkasissa. Mukavaa, että kanerva on ennallaan" , johon toinen jänö sanoo "Johtuu siitä, että se on puuvartinen kuten tuo puolukkakin."
Sana on 5-kirjaiminen ja jokainen sen kirjain on eri kirjain. Tyyliin : zyxba. Sana ei ole "koivu", kuten itse luulin.
Mikä on tämä sana?
Otsikkovihje menee näin " Luudan tai vispilänkin aines."
Kuvavihje menee niin, että kaksi jänistä juttelevat kuvassa keskenään ja katsovat maasta kasvavia kasveja, toinen pupuista sanoo :" Melkein kaikki kasvit ovat lysähtäneet ensimmäisissä pakkasissa. Mukavaa, että kanerva on ennallaan" , johon toinen jänö sanoo "Johtuu siitä, että se on puuvartinen kuten tuo puolukkakin."
Sana on 5-kirjaiminen ja jokainen sen kirjain on eri kirjain. Tyyliin : zyxba. Sana ei ole "koivu", kuten itse luulin.
Mikä on tämä sana?
Mahdollisesti näin.
-
Luciano Viskos
Lyhyestä virsi kaunis... eli vastaus on varsi.
Kiitos vastauksesta, vahvistan myöhemmin (kun olen sijoittanut sanan ja tehnyt sivun), menikö tämä nappiin! Sitten fanfaareihin.
Mahdollisesti näin.
En saa "varsi"-sanalla sanoja aukeamaan näin äkkiseltään. En voi vielä varmistaa sanaa, voisiko se olla joku muu sana, sekin mahdollista.
Mahdollisesti näin.
Tuli mieleen, voisiko sana olla "varpu". Kokeilen sitä tähän väliin. Ja tietenkin olen kuulakärkikynällä tehnyt näitä, niin että jos menee vikaan, ei muuta kuin päälle vaan kirjaimia. 
Mahdollisesti näin.