Olkoon vain arabimamun mielestä epämiellyttävää.ed_gein kirjoitti: La Marras 08, 2025 9:51 am Juuri noin. On luokallinen mamuja ja pelosta niitä fanittavia suomalaisia. Opettajat eivät tajua, ovat luulleet, että joku baletti missä homot hyppivät sukkahousuissa kiinnostaa näitä.
Virhe.
Homomies on arabimamun mielestä se kaikkein alhaisin olento.
Mutta kun Suomessa ollaan, käydään suomalaista koulua, luetaan opetussuunnitelman mukaista kirjallisuutta, tutustutaan erilaisiin kulttuurimuotoihin ja käyttäydytään kunnioittavasti. Vaikka tuntuisi epämukavalta.
Kuka yläasteikäinen kundi nauttii kasvion keräämisestä? Seitsemän veljeksen lukemisesta? Ruotsin deklinaatioiden tankkaamisesta?
Kyse on siitä, että mihin se raja vedetään. Ei voi olla niin, että nykynuorilla on vain oikeuksia, lupa protestoida kaikkea epämiellyttävää vastaan. Jos vain sattuu tuntumaan siltä. Jos ei vaan huvita tai ehkä muuten väsyttää. Kukaan ei ole balettiesitykseen kuollut. Itse olen kärsinyt teininä tuntien oopperaesityksen, ja se oli täyttä piinaa. Sekoilinko, huutelinko, haistattelinko? En todellakaan. Koska tilaisuus ja siihen panostaneiden ammattilaisten työ, kanssakatsojien kiinnostus ja tilaisuuden juhlavuus olivat jo 13-vuotiaan mielestä huomattavasti tärkeämpiä kuin minun henkilökohtainen turhautumiseni.