Tulilahti 1959 (ketju 2)
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
No niin postia laitoin oli muutakin asiantynkää.
Mitään en odota mutta katsellaan.
Tein tälläisen että varmistan olenko kartalla.
1.Pellikainen Sylvi ja Kalle
2.Koikkalainen Ferdinand
3.Nivalainen
4.Kauhanen Teuvo,Aili,Aune ja Linnea
5?
6?
7.Lyytikäinen Nanny, Lauri, Martti,Reino ja Pentti
8.Onni Pöllänen ?
9.Näköalakallio ( nykyinen laavu)
10.Telttapaikka
X.Hauta
Jäi lisäämättä 11. Käymälä ja 12. en edes muista nyt mikä piti merkitä pahoittelut siitä uni vei voiton
13.Kurjen talo
Nuo sai 3D näkymään mutta kännykällä pikselimössöä joten en ulkohuussia merkannut.
Runarhan oli paennut poliisia uimallakin hyvällä menestyksellä eli kunto on ollut ilmeisen hyvä kuitenkin.
Mitä mieltä olette Kolonlammelta löytyneistä tavaroista olivatko olleet vuoden vaiko tuotu keväällä vasta? Kuvista päätellen ilmeisesti loivahkossa rinteessä oliko kenties ison kuusen alla suojemmassa?
Oliko vain paikallislehdessä pienesti uutisoitu löydetty Runarin kätkö varmistettu tyttöjen esineiksi?
Yhden vainajan olen hoitotyössä valmistellut kyllähän se vetelä on kroppa käsitellä vuoteessakin muistan ihmetelleeni että harvinaisen lämminkin oli selkäpuolelta vielä tovi kuoleman jälkeenkin toki osastolla huoneenlämmössä.
Kuvissa Kauhasten talo ja toisessa kuvassa onko hiekkakuoppa vai parkkipaikka?
Ja vielä yksi löydetty youtube kommentti jossa kommentoija kertoo että kuulopuheissa ollut 6-7 hengen joukko iso porukka ollut kyseessä.
Mitään en odota mutta katsellaan.
Tein tälläisen että varmistan olenko kartalla.
1.Pellikainen Sylvi ja Kalle
2.Koikkalainen Ferdinand
3.Nivalainen
4.Kauhanen Teuvo,Aili,Aune ja Linnea
5?
6?
7.Lyytikäinen Nanny, Lauri, Martti,Reino ja Pentti
8.Onni Pöllänen ?
9.Näköalakallio ( nykyinen laavu)
10.Telttapaikka
X.Hauta
Jäi lisäämättä 11. Käymälä ja 12. en edes muista nyt mikä piti merkitä pahoittelut siitä uni vei voiton
13.Kurjen talo
Nuo sai 3D näkymään mutta kännykällä pikselimössöä joten en ulkohuussia merkannut.
Runarhan oli paennut poliisia uimallakin hyvällä menestyksellä eli kunto on ollut ilmeisen hyvä kuitenkin.
Mitä mieltä olette Kolonlammelta löytyneistä tavaroista olivatko olleet vuoden vaiko tuotu keväällä vasta? Kuvista päätellen ilmeisesti loivahkossa rinteessä oliko kenties ison kuusen alla suojemmassa?
Oliko vain paikallislehdessä pienesti uutisoitu löydetty Runarin kätkö varmistettu tyttöjen esineiksi?
Yhden vainajan olen hoitotyössä valmistellut kyllähän se vetelä on kroppa käsitellä vuoteessakin muistan ihmetelleeni että harvinaisen lämminkin oli selkäpuolelta vielä tovi kuoleman jälkeenkin toki osastolla huoneenlämmössä.
Kuvissa Kauhasten talo ja toisessa kuvassa onko hiekkakuoppa vai parkkipaikka?
Ja vielä yksi löydetty youtube kommentti jossa kommentoija kertoo että kuulopuheissa ollut 6-7 hengen joukko iso porukka ollut kyseessä.
- Liitteet
-
- Screenshot_20251114_010959_Samsung Internet.jpg (215.46 KiB) Katsottu 1546 kertaa
-
- Screenshot_20251114_004541_Samsung Internet.jpg (268.78 KiB) Katsottu 1546 kertaa
Tässäpä ne lisäkuvat kun ei lisännyt aikaisemmin.
Onko toinen hiekkakuoppa vai parkkipaikka ja toinen on Kauhasten talo ja pihamaa.
Onko toinen hiekkakuoppa vai parkkipaikka ja toinen on Kauhasten talo ja pihamaa.
- Liitteet
-
- Screenshot_20251023_182150_Samsung Internet.jpg (216.3 KiB) Katsottu 1519 kertaa
Ihan oikeita paikkoja sulla tuossa on. Karttojen suuntaus on vähän sekava, pitäisin karttapohjoisen ylhäällä.
Tein aikanaan kartan alueen asumuksista. Vänttinen on tässä väärin. Se löytyy:
https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 3#p1797643
"Kahdet kengät, toiset avokkaat, toiset tavalliset. — Jälkimmäisistä toinen oli tuotu maa-alustoineen, josta näkyi selvästi kengän painumajälki. Siinä ei ollut vihreää kasvillisuutta, mitä oli ympäristössä."
Kengän painumajälki maa-alustassa on selkeä viittaus siihen, että tavarat ovat olleet siellä pidempään ja lunta on ollut päällä.
Tein aikanaan kartan alueen asumuksista. Vänttinen on tässä väärin. Se löytyy:
https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 3#p1797643
Lainaus KRP:n kriminaalilaboratorion lausunnosta (LAUSUNTO n:o B 678/1960) koskien Kolonlammen tavaralöytöä:HÖPELÖ kirjoitti: Su Marras 16, 2025 10:34 pm Mitä mieltä olette Kolonlammelta löytyneistä tavaroista olivatko olleet vuoden vaiko tuotu keväällä vasta?
"Kahdet kengät, toiset avokkaat, toiset tavalliset. — Jälkimmäisistä toinen oli tuotu maa-alustoineen, josta näkyi selvästi kengän painumajälki. Siinä ei ollut vihreää kasvillisuutta, mitä oli ympäristössä."
Kengän painumajälki maa-alustassa on selkeä viittaus siihen, että tavarat ovat olleet siellä pidempään ja lunta on ollut päällä.
Kun ei tee mitään, niin ei tee mitään väärinkään.
Edelleen penään tietoa Heinäveden kunnallislautakunnan puheenjohtaja Onni Happosen murhan pääjunailijan Leo Pelkosen mahdollisesta lähisukulaissuhteesta toiseen "Tuokkoseen".
[/quote]
Tälläinen sattui vastaan tainnut olla paikallista tapakulttuuria.
[/quote]
- Liitteet
-
- Screenshot_20251119_002945_Samsung Internet.jpg (214.76 KiB) Katsottu 1320 kertaa
Kuunneltuani Tulilahden murhamystrerikirjan tuntuu kyllä omituiselta että sen jälkeen kun Runarin veli otti poliisiin yhteyttä niin kaikki muu tutkinta muita epäiltyjä kohtaan lopetettiin. Murhaniemellä 1, 5km säteellä asui on niin monta varteenotettavaa miestä tai miehiä jotkä voisivat olla syyllisiä. Jotka tunsivat paikan hyvin. Runar ei todellakaan tuntenut. Lisäksi on mielenkiintoista että ihmiset väittivät nähneensä paikalla sinisellä liikkuneen mopedimiehen. Runarilla oli punainen mopedi.
Kiinnostaisi todella kuulla mitkä olivat tuokkospoikien Heikin ja Keijon alibit? He olivat kuitenkin virallisesti viimeiset jotka näkivät Einen ja Riitan. Heillä oli moottorivenekkin käytössä. Elina, joka yöpyi murhapaikalla 2yötä myöhemmin 29.7 kertoi kuulleensa paikalta kahden miehen puhetta yöllä (käsittääkseni suomen kieltä)
Nykypäivänä poliisi keskittyisi enemmän juuri viimeiseksi uhrit nähneeseen henkilöön varsinkin kun ei ole mitään todisteita että poikien jälkeen olisi paikalla ketään muuta käynyt. Eli tietääkö joku mitkä olivat Heikin ja Keijon alibit?
Kiinnostaisi todella kuulla mitkä olivat tuokkospoikien Heikin ja Keijon alibit? He olivat kuitenkin virallisesti viimeiset jotka näkivät Einen ja Riitan. Heillä oli moottorivenekkin käytössä. Elina, joka yöpyi murhapaikalla 2yötä myöhemmin 29.7 kertoi kuulleensa paikalta kahden miehen puhetta yöllä (käsittääkseni suomen kieltä)
Nykypäivänä poliisi keskittyisi enemmän juuri viimeiseksi uhrit nähneeseen henkilöön varsinkin kun ei ole mitään todisteita että poikien jälkeen olisi paikalla ketään muuta käynyt. Eli tietääkö joku mitkä olivat Heikin ja Keijon alibit?
TK tuo tuskin oli epäilen että olisi ollut OP kään ?Elina, joka yöpyi murhapaikalla 2yötä myöhemmin 29.7 kertoi kuulleensa paikalta kahden miehen puhetta yöllä (käsittääkseni suomen kieltä)"
Ihan varteenotettava huomio mikäli Elinan todistus ja kuuleminen pitävät paikkaansa.
Jos hänellä oli hyvin erottuva, muista poikkeava r-ääntäminen, ja Haavisto EI kuvaa sellaista se voisi olla heikkoa epäsuoraa tukea sille, ettei ääni ollut hänen.
Se ei yksinään vapauta ketään epäilyistä.
Se ei yksinään myöskään tee ketään automaattisesti epäilyttäväksi.Kaikki r-puhevian muodot eivät ole yhtä tunnistettavia. Jos Haavisto ei itse mainitse minkälaisen r:n hän kuuli (korvautuuko r jollain äänteellä, tuleeko r kurkusta, jätetäänkö se kokonaan pois), tulkinnanvaraa on paljon.Jos hänellä oli hyvin erottuva, muista poikkeava r-ääntäminen, ja Haavisto EI kuvaa sellaista se voisi olla heikkoa epäsuoraa tukea sille, ettei ääni ollut hänen.Mielestäni on vähän väärin puhua viasta pitäisi puhua ominaisuudesta.
Tämä on kuitenkin vain yksi pieni osa kokonaisuutta — ei ratkaiseva todiste.
Todistajan kuuloaisti on tunnetusti epäluotettava varsinkin traumaattisissa, öisissä tai pelottavissa tilanteissa.
Jos ääni kuului:
-pimeässä,
-yön hiljaisuudessa,
-telttakankaiden, veden tai tuulen äänten tai muiden häiriöiden läpiLiitteet suomi24 Heinävesi.
Myös Keijon sisar toteaa ylen Keskisarja ja kuolleet ihmiset dokumentissa osa 4 oman näkemyksensä.Toki sekin on hänen näkemyksensä.
Omassa lähipiirissä on henkilöitä jotka ovat asuneet tai työskennelleet tai työskentelevät Heinävedellä osa on edesmenneitä mutta joilta voisi kysyä.Vähän olen kysynytkin ja jotain olen saanutkin vastaukseksi.Koen asian kuitenkin itse henkilön kohdalla sensitiiviseksi yksityiseksi asiaksi kuten minkä tahansa henkilön kohdalla jos kyse on tälläisestä henkilökohtaisesta piirteestä.
Monen epäillyn kohdalla puhutaan elinikäisestä taakasta jota he ovat kantaneet ja tällä on varmasti ollut vaikutusta elämään jo itse tragedian muodossa saati että ovat olleet tapahtuman aikaan nuoria henkilöitä.Itselläni on täysi myötätunto ja suru syyttömiä kohtaan ja jopa mahdollisia vahvoja mahdollista tekijää/ tekijöitä kohtaan yhtään väheksymättä teon kauheutta ja yhtään väheksymättä sitä että tekijän olisi pitänyt saada teosta rangaistus vaikka se ei koskaan tuntuisi olevan riittävä teon raakuuteen ja mielettömyyteen nähden eikä tuo edesmenneitä neitoja takaisin mutta se on oikeudenmukaista ja oikeutettua yhteiskunnassamme.Jokainen meistä varmasti ymmärtää myös senkin että täälläkin epäiltyjen elämä ei ole ollut ruusuista osan kohdalla rangaistus osin sekin.
Oma isäni mm.kärsi mt ongelmista ja alkoholismista kenties persoonallisuushäiriöstäkin ja neurokirjoakin varmaan oli hänen vierellä istuin loppuun asti kun hän kuoli lopulta haimasyöpään ja mietin kovin paljon asioita yrittäessäni nähdä hänen näkökulman ja yrittäessäni antaa anteeksi hänen lapsenaan.En kyennyt.
Mutta tämä tieto joka nyt tässä tulee esiin on varmasti ollut myös senaikaisella virkakunnalla tiedossa että paikallisillakin.
Yleisesti ottaen tuon ajan elintapoihin ja ikäpolvelle on melko yleisesti kuulunut myös se vineton nauttiminen sen mitä itsekkin olen lapsuudessani kokenut.
Todettakoon että itse en ole koskaan yhtäkään näistä Tulilahden tapahtuman henkilöistä tavannut mutta lähipiirini on.Sitäkään en tiedä kuka on tuon huomion postannut suomi24 Heinävesi palstalle.Mutta tapahtuma on ollut kohtuuton tragedia ja kärsimys syyttömille asianomaisille kuin uhreillekkin.
Kyllä haluaisin istua samalle penkille aikalaisten kanssa turisemaan ihan vaikka jostain muustakin kuin Tulilahdestakin ihan vain myötätunnosta ja arvostuksesta ja kaipauksesta mennyttä elämää kohtaan.Onhan ne omatkin juureni tuolla ja osin suora verisukulaisuus mm Linneaan ja Ferdiin sikäli kuin on luottamista sukututkimusten oikeellisuuteen.
Minua myös kiinnostaa elämä jota isoisoäitini ja isoäitini perheineen ovat seuduilla viettäneet.Ei heidänkään elämä puhtoista ole ollut kaikilla heistäkään mutta kyllähän se silti on ollut mukava kuulla kun joku edelleen elossa oleva aikalainen muistaa heidät tai tapahtumia tuolta ajalta.Kyllähän tämä mässäilyltä monesti tuntuu vaikka tapahtuma onkin mielenkiintoinwn ja varmasti moni soisi sen joskus selviävän epäilen tosin että niin koskaan käy.Olisihan se syyttömille toki oikeudenmukaista mutta ei se elämänmittaista kokemusta ja tuskaa pois vie.
- Liitteet
-
- Screenshot_20251120_081809_Samsung Internet.jpg (89.99 KiB) Katsottu 1196 kertaa
-
- Screenshot_20251120_081736_Samsung Internet.jpg (169.09 KiB) Katsottu 1196 kertaa
- LexVeritas
- Frank Columbo
Kiitos penäämiseni lainaamisesta. Yleisessä tiedossa oleva vahva epäilys on, että Onni Happosen murhan suunnitteli heinäveteläinen talollinen Leo Pelkonen yhdessä Lapuan liikkeen paikallispäällikkö Aulis Hännisen kanssa.HÖPELÖ kirjoitti: Ke Marras 19, 2025 4:17 am
Kysymykseni on edelleen: Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Kysymykseni on edelleen: Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?
[/quote]
Ehkä joku tietänee minä en ole löytänyt mitä olen penkonut geniä kuin yhden Pelkosen syntynyt 04. maaliskuuta 1892
Vuokala 4, Savonranta, häneen tulee minulle avioliittojen kautta yhteys ja myös verisukulainen 6 pikkuserkku 3 sukupolvessa.En tiedä onko hän HP jotain sukua.Joku hyvä sukututkija saattaisi tämän selvittääkkin minä en nyt kykene arkistolle enkä osaa kaivella kun olen lähinnä omaa sukuani tutkaillut ja niissäkin on välillä pitkä tauko.Petäjäharjun hautuumaalla oli joitain Pelkosia haudattuna.
[/quote]
Ehkä joku tietänee minä en ole löytänyt mitä olen penkonut geniä kuin yhden Pelkosen syntynyt 04. maaliskuuta 1892
Vuokala 4, Savonranta, häneen tulee minulle avioliittojen kautta yhteys ja myös verisukulainen 6 pikkuserkku 3 sukupolvessa.En tiedä onko hän HP jotain sukua.Joku hyvä sukututkija saattaisi tämän selvittääkkin minä en nyt kykene arkistolle enkä osaa kaivella kun olen lähinnä omaa sukuani tutkaillut ja niissäkin on välillä pitkä tauko.Petäjäharjun hautuumaalla oli joitain Pelkosia haudattuna.
Kuulemani mukaan ei ollut.LexVeritas kirjoitti: To Marras 20, 2025 8:55 pm Kysymykseni on edelleen: Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?
Tuokkospoikien syyllisyydestä jankuttaminen on mielestäni vähän väsynyttä syistä, jotka on täällä monesti listattu. Sanon samalla, että en ole mikään ajatus- tai mielipidepoliisi, joten saahan sitä jankuttaa.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Toki saat jankuttaa tuokkospoikien syyllisyydestä, vaikka se sinua vähän väsyttääkin. Itse en ole koskaan jankuttanut edes heidän epäillystä syyllisyydestään.Cohle kirjoitti: La Marras 22, 2025 6:27 pmKuulemani mukaan ei ollut.LexVeritas kirjoitti: To Marras 20, 2025 8:55 pm Kysymykseni on edelleen: Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?
Tuokkospoikien syyllisyydestä jankuttaminen on mielestäni vähän väsynyttä syistä, jotka on täällä monesti listattu. Sanon samalla, että en ole mikään ajatus- tai mielipidepoliisi, joten saahan sitä jankuttaa.
Keneltä tai mistä "kuulit", ettei Leo Pelkonen ollut Heikki Pelkosen lähisukulainen?
Kyllä olet jankuttanut.LexVeritas kirjoitti: La Marras 22, 2025 6:38 pm Toki saat jankuttaa tuokkospoikien syyllisyydestä, vaikka se sinua vähän väsyttääkin. Itse en ole koskaan jankuttanut edes heidän epäillystä syyllisyydestään.
Keneltä tai mistä "kuulit", ettei Leo Pelkonen ollut Heikki Pelkosen lähisukulainen?
Heinävedellä kuulin. Saumaton tieto ei ole kyseessä. Pelkosia Heinävedellä on useampi, joten sukunimestä ei voi päätellä liikoja.
- LexVeritas
- Frank Columbo
En ole väittänyt tuokkospoikia syyllisiksi, joten en siis ole jankuttanutkaan heidän syyllisyydestään.Cohle kirjoitti: La Marras 22, 2025 9:06 pmKyllä olet jankuttanut.LexVeritas kirjoitti: La Marras 22, 2025 6:38 pm Toki saat jankuttaa tuokkospoikien syyllisyydestä, vaikka se sinua vähän väsyttääkin. Itse en ole koskaan jankuttanut edes heidän epäillystä syyllisyydestään.
Heinävedellä kuulin. Saumaton tieto ei ole kyseessä. Pelkosia Heinävedellä on useampi, joten sukunimestä ei voi päätellä liikoja.
Mikä on saumaton tieto? Tarkoitatko, että kuulit tiedoksi väittämäsi joltain, joka oli kuullut sen joltain toiselta jne.?
Kysyin, koska pelkän sukunimen perusteella ei tosiaan voi päätellä lähisukulaisuutta. Kysyessäni
En ole päätellyt vielä etenkään liikoja.Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?
Osaisipa joku vastata kysymykseeni.
Kysymykseni on edelleen: Oliko Heikki Pelkonen (toinen "tuokkosista") Leo Pelkosen lähisukulainen?[/quote]
Kuulemani mukaan ei ollut.
Eilisten julkisten tietojen penkominen tuotti tuloksen että ei ole.
Sukututkimustahan voi tehdä kuka tahansa mutta tiettyjen ehtojen ja lupakäytäntöjen mukaisesti sisältäen vaitiolo/salassapito velvollisuuden tietyiltä osin.
Nyt kuitenkin puhutaan elossa olevista henkilöistä.
1.Voi kysyä vaikka häneltä itseltään.
2.Tämä asia herättää varmasti mielenkiintoa mutta ei tuo Happosen eikä Tulilahden osalta mitään lisäarvoa.
3.Miksi ja mihin tarkoitukseen tietoa tarvitaan?
4.Tulilahden keskeisistä henkilöistä ei ole kovinkaan paljoa julkista tietoa genissäkään mutta kokeneilla sukututkijoilla ja paikallisilla ajan ihmisillä varmaankin on.
Tietolähteeni oli geni joka ei aina ole virheetön eli tiedot pitää aina tarkistaa alkuperäisistä lähteistä ja muistaa että kirkonkirjoissakin tai virkatodistuksessa voi olla virheitä.Ja sitten vielä ne mahdolliset aviottomat...
Katsoin eilen EVK Happosen tapauksen kiehauttihan se varsinkin kun suvussa on Koposiakin että Happoseenkin tulee yhteys itselle.Olen sen aiemminkin katsonut mutta nyt vanhempana sillä on erilainen merkitys.
Suomi on pieni pullonkaula maa olemme aina jotain kautta sukua toisillemme lähempää tai kauempaa.
Mutta mielipiteen vapaushan sitä kaikilla on.Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.
Sukututkimustahan voi tehdä kuka tahansa mutta tiettyjen ehtojen ja lupakäytäntöjen mukaisesti sisältäen vaitiolo/salassapito velvollisuuden tietyiltä osin.
Nyt kuitenkin puhutaan elossa olevista henkilöistä.
1.Voi kysyä vaikka häneltä itseltään.
2.Tämä asia herättää varmasti mielenkiintoa mutta ei tuo Happosen eikä Tulilahden osalta mitään lisäarvoa.
3.Miksi ja mihin tarkoitukseen tietoa tarvitaan?
4.Tulilahden keskeisistä henkilöistä ei ole kovinkaan paljoa julkista tietoa genissäkään mutta kokeneilla sukututkijoilla ja paikallisilla ajan ihmisillä varmaankin on.
Tietolähteeni oli geni joka ei aina ole virheetön eli tiedot pitää aina tarkistaa alkuperäisistä lähteistä ja muistaa että kirkonkirjoissakin tai virkatodistuksessa voi olla virheitä.Ja sitten vielä ne mahdolliset aviottomat...
Katsoin eilen EVK Happosen tapauksen kiehauttihan se varsinkin kun suvussa on Koposiakin että Happoseenkin tulee yhteys itselle.Olen sen aiemminkin katsonut mutta nyt vanhempana sillä on erilainen merkitys.
Suomi on pieni pullonkaula maa olemme aina jotain kautta sukua toisillemme lähempää tai kauempaa.
Mutta mielipiteen vapaushan sitä kaikilla on.Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.
- LexVeritas
- Frank Columbo
🠅
Oliko Leo Pelkonen Heikki Pelkosen sukulainen, esimerkiksi hänen setänsä?
Siis mitenkä? Kuulitko jostain, vai selvisikö asia sinulle Genin julkisista tiedoista?Tietolähteeni oli geni
Oliko Leo Pelkonen Heikki Pelkosen sukulainen, esimerkiksi hänen setänsä?
Elääkö Onni Happosen murhan puuhamies Leo Pelkonen tietojesi mukaan yhä?Nyt kuitenkin puhutaan elossa olevista henkilöistä.
Kyllä. En kysellyt tiedon alkuperää.LexVeritas kirjoitti: La Marras 22, 2025 9:28 pm En ole väittänyt tuokkospoikia syyllisiksi, joten en siis ole jankuttanutkaan heidän syyllisyydestään.
Mikä on saumaton tieto? Tarkoitatko, että kuulit tiedoksi väittämäsi joltain, joka oli kuullut sen joltain toiselta jne.?