Metsästäjä ampui keskiviikkona 19.11. Siikalatvalla toista metsästäjää.

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Private dick
Javier Pena

Re: Metsästäjä ampui keskiviikkona 19.11. Siikalatvalla toista metsästäjää.

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Enemmän uhreja tulee vuosittain mustalaisten ammunnoissa kuin metsästysonnettomuuksissa.
Koljattii
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

Tarinahan ei kerro että menikö luoti läpi hirven. Tällöin vika saattaa olla myös osuman saaneessa, joka ei ole pysynyt määrätyllä passipaikalla.
Koljattii
Theo Kojak

damfin kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 12:24 pm Ne on kyllä tarkkoja tyyppejä nuo metsästäjät, ei taida useinkaan tapahtua sellaista vahinkolaukausta joka ei osuisi toiseen metsästäjään :mrgreen:
Tarina ei kerro oliko kyseessä vahingonlaukaus, vai tarkka riistalaukaus. Osuman saanut on voinut poistua määrätyltä paikalta ja saada osuman läpi menneestä luodista
Koljattii
Theo Kojak

nilpertti kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 12:25 pm Ja taas mennään,kolmas tälle syksylle. Pitäiskö tuohon metsästämiseen alkaa käymään ikään kuin ammattikoulu,kolmivuotinen? Joku ampuu pyöräiljän lintuna, niin eikö semmosesta pitäis päästä pakkohoitoon? Ehei suomessa,sakot tulee.

Kaveri menee mökiltä ulos kuselle,pimeään,toinen tulee hetken kuluttua portaille tupakille, tupakkimies kuulee erikoista ääntä,rapinaa pusikosta,hakee aseen ja ampuu säkkipimeään.Saatana ku pelotti!
Kuselle menny kaveri kuolee,tupakkimies luuli ettät hirvi tulee päälle.Sakot

Aseluvat kai saa ihan vaan jos ei ole rikosrekisteriä,ainakaan väkivallasta ja joku kurssi pitää käydä kai ampumassa? Sitten voit alkaa paukuttaa pimeään silmät kiinni jos rapisee,voi olla metso. Onneksi suomessa on tiukka aselaki..ääliöt saa ampuma-aseet ihan vaan hakemalla ja joka vuosi ammutaan sitten ihmisiä eli käytännössä ammutaan täysin sokkona kun kaveri kuolee.Kenenkään kaveri ei muistuta hirveä eikä lintua,se on ihan vitun varma,on ammuttu täysin sokeana kohteestä tietämättä kuka tai mikä kuolee.
Tuollasista "vahingoista" pitäs aina olla oletusasetuksena minimi 10 vuotta koska se on jonku asteen murha minusta jos ampuu kaverin kuoliaaksi.Pitäs tietää kohde 100% eikä vain että "ehkä se on hirvi"
Aselupiin täytyy nykyään kuulua joko metsästysseuraan tai ampumaseuraan. Täytyy olla erittäin hyvät perustelut jollei kumpikaan toteudu, itse en ole kuullut että kukaan olisi muuten luvat saanut
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Koljattii kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 8:32 pm
damfin kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 12:24 pm Ne on kyllä tarkkoja tyyppejä nuo metsästäjät, ei taida useinkaan tapahtua sellaista vahinkolaukausta joka ei osuisi toiseen metsästäjään :mrgreen:
Tarina ei kerro oliko kyseessä vahingonlaukaus, vai tarkka riistalaukaus. Osuman saanut on voinut poistua määrätyltä paikalta ja saada osuman läpi menneestä luodista
Älä nyt turhaan sotke tuollaisia järkikysymyksiä tähän keskusteluun. Metsästäjät ja kaikki muutkin asidenhaltijat ovat ihan natseja, hulluja, juoppoja tai muuten vaan murhanhimoisia.

Aselakia voisi tiukentaa niin paljon että ihmisillä voisi olla vain jousipyssyjä ja ritsoja. Voisi sitten helposti ottaa aseet pois hyökkäävältä viholliseltakin kun ne ei saisi hallussapitolupia tiukan aselain perusteella. Ja niillä ei kuitenkaan olisi Erva-lupia isoille lippaille eikä ne kuuluisi ampumaseuraan.
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Inkaa kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 3:34 pm
Private dick kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 3:34 pm
Inkaa kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 3:32 pm Monesko ihmiskaato parin viime vuoden sisään?
Aika vähän ottaen huomioon kuinka paljon metsästäjiä on.
Eli monesko? En usko,että aktiivisia metsästäjiä on tuo mitä on ilmoitettu. Jos tuo ilmoitettu 300 000 pitäisi paikkansa, niin joka kahdeksastoista olisi metsällä käyvä metsästäjä. Höpöhöpö.
Aktiivisia metsästäjiä on vajaat 200000.
Kyllä vahinkoja suhteutettuna määrään on vähän.
Mönkijöitä esim on reilut 10000 ja enemmän henkiä lähtee niiden kanssa. Helvetinmoisia torvia ja idiootteja he ovat., juoppoja ukon ja akan kutjuja
Autoilijat ne vasta persläpiä ovatkin kymmeniä kuolee heidän vuoksi ja itsetuhot päälle.. Sehän on kylläkin hienoa,, että itse vähentävät joukkojaan tällä tavoin.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Koljattii kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 8:32 pm
"Tarkka riistalaukaus" ei kyllä mene läpi hirvestä :lol:
Hurjimus
Perry Mason

*Poistettu pohdintaa toisesta palstan kirjoittajasta. Sellaisen pohdinnan paikka on Lautamiehet*tm

Montakohan hirveä damfin on ampunut, kun " tietää" tuollaista 😃😃 Äkkipäätä kolme tapausta tiedän, missä taustalla näkymättömissä ollut hirvi on kaatunut ammutun lisäksi. Vittumainen tilanne ampujalle, käräjäreissu voi olla edessä, kylläkin tuomioita ei ole tullut.
Viimeksi muokannut Hurjimus, Pe Marras 21, 2025 9:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
damfin

Hurjimus kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 9:49 pm *Poistettu pohdintaa toisesta palstan kirjoittajasta. Sellaisen pohdinnan paikka on Lautamiehet*tm
Nut ehkä ylläpito iski turhaan, en itse ainakaan tuota Hurjimuksen kommenttia loukkaavana pitänyt :D oikeassahan hän siinä oli että en todellakaan itse harrasta metsästystä, vaikka en sitä vastustakaan vaan pidän tarpeellisena.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että tarkka laukaus ammutaan niin että luoti ei hirveen osumisen jälkeen jatka matkaansa.
Hurjimus
Perry Mason

damfin kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 9:59 pm
Hurjimus kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 9:49 pm *Poistettu pohdintaa toisesta palstan kirjoittajasta. Sellaisen pohdinnan paikka on Lautamiehet*tm
Nut ehkä ylläpito iski turhaan, en itse ainakaan tuota Hurjimuksen kommenttia loukkaavana pitänyt :D oikeassahan hän siinä oli että en todellakaan itse harrasta metsästystä, vaikka en sitä vastustakaan vaan pidän tarpeellisena.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että tarkka laukaus ammutaan niin että luoti ei hirveen osumisen jälkeen jatka matkaansa.
Kuten edellä kirjoitin, kolme tapausta tiedän, missä kaatui kaksi hirveä yhdellä laukauksella. Jos ei luihin satu, luoti kyllä säilyttää tappavuutensa läpimenon jälkeen.
damfin

Hurjimus kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 10:01 pm

Kuten edellä kirjoitin, kolme tapausta tiedän, missä kaatui kaksi hirveä yhdellä laukauksella. Jos ei luihin satu, luoti kyllä säilyttää tappavuutensa läpimenon jälkeen.
En minä väitäkkään että kaikki hirven kaataneet laukaukset olisivat olleet tarkkoja laukauksia, sanoin vaan että jos laukaus oikeasti on tarkka, niin luoti ei jatka matkaansa kovinkaan pitkälle hirven lapaluun läpäistyään.
Toki hirven varmasti saa kaadettua myös epätarkalla laukauksella joka voi hyvinkin jatkaa matkaansa hirven läpi.
Koljattii
Theo Kojak

damfin kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 10:35 pm
Hurjimus kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 10:01 pm

En minä väitäkkään että kaikki hirven kaataneet laukaukset olisivat olleet tarkkoja laukauksia, sanoin vaan että jos laukaus oikeasti on tarkka, niin luoti ei jatka matkaansa kovinkaan pitkälle hirven lapaluun läpäistyään.
Toki hirven varmasti saa kaadettua myös epätarkalla laukauksella joka voi hyvinkin jatkaa matkaansa hirven läpi.
Ei hirveä luuhun yritetä ampua, vaan keuhkoihin tai sydämeen. Ne osumat tappavat. Yleensä luoti osuu matkalla vähintään kylkiluuhun, joka pirstoaa luodin ja palat jäävät hirven sisälle. Mutta välillä onnistuu menemään molemmilta puolilta kylkiluiden välistä ja osumatta jalkojen luihin jatkaen matkaa vaikka olisi ollut täydellinen osuma. Tappaen hirven niinkuin tarkoitus olikin. Tästä syystä passimiehille määrätään sekä ampumasektorit että paikka missä pysytään. Jos lähdetään sooloilemaan pois omalta paikalta niin äkkiä joutuu viereisen ampujan sektorille.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Ja ne ampumatornitkin on syystä tehty jotta luoti menisi alaviistoon eikä horisontaalisesti jolloin se voi lentää kilometrejä jos ei osu.
M.Saaarinen
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja M.Saaarinen »

Kuinkahan moni täälläkään oikeasti tuntee tai on koskaan edes jutellu ihan oikean metsästäjän kanssa?
itse en kuulu siihen porukkaan mutta useita tunnen ja voin sanoa että siellä ei kukaan räiski kännipäissään mitään ja millään tai ammu portailta jos rapisee.
Jos joku tahtoo jotain juoda niin sillon jo aseet pois käsistä tai ollaan hirvipeijaisissa koko porukka maanomistajineen,kannattaa tutustua aiheeseen vähän paremmin ennen kuin alkaa mustamaalaamaan jotain tiettyä porukkaa.
Vahinkoja käy joka saralla ja kun tarpeeksi porukkaa on liikenteessä samaan aikaan niin sattuu kyllä joskus enempi joskus vähempi.
Jos hirviporukassa alkaisi joku sooloilemaan aseellaan ja ammuskelisi siten jok oselvinpäin tai ei niin äkkiä on hommat loppu sen porukan kanssa ja luvat menetetty ja sanktiota tulossa.
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

nilpertti kirjoitti: Pe Marras 21, 2025 12:25 pm Ja taas mennään,kolmas tälle syksylle. Pitäiskö tuohon metsästämiseen alkaa käymään ikään kuin ammattikoulu,kolmivuotinen?
Eikö se toinen niistä kahdesta aiemmasta puhaltanut yli promillen? Ei siinä koulut auta, kun on alkoholistireppana.
Vastaa Viestiin