Ross Sullivan kirjoitti: To Joulu 04, 2025 7:28 am
Miten femakkovittuilu liittyy esim. nuorten miesten syrjäytymiseen?
Mä ajattelisin, että se liittyy hyvinkin kiinteästi. Siis sellainen sukupuolten välinen viholliskuvan luominen, joka on puheissa aika muodikasta. Naiset ovat hiekkapilluja, miehet ovat pienimunaisia luusereita jne. Kun näitä sitten yläasteikäiset toistelevat toisilleen puheissa ihan arkipäivän tasolla, syntyy helposti kuva siitä, että "kaikki naiset" tai vastaavasti "kaikki miehet (ovat sikoja)" jne. Ymmärrätkö, mitä haen?
Sitten unohtuu se tosiasia, että on kuitenkin valtaosa ihmisiä, jotka ovat ihan mukavia ja halukkaitakin tutustumaan toisiinsa. Se luotu vihamielinen ilmapiiri saattaa tulla esteeksi. Ja luulen (voin olla väärässä ja saat tietysti olla eri mieltä aiheesta) että moni mies on syrjäytynyt juuri sen epävarmuutensa vuoksi. He uskovat sen "totuuden", että kukaan nainen ei voi minua haluta, koska en ole rikas ja lihaksikas.
Se ihannekuva (niin miehistä kuin naisistakin) on entistä kapeampi, ja jos et ole siinä muotissa, sinua ei voi kukaan haluta. Itsetunto-ongelmat etenkin kehonkuvaan ja varallisuuteen liittyen ovat isossa roolissa, ja miesten kohdalla se on pitkälti omaa maskuliinisuuttaan ja menestystään korostavien miesten aikaansaamaa ajattelua, ei niinkään naisten. Toisiinsahan miehet itseään vertaavat.
Sitten kotiin jäävät myös ne kaikki naiset, jotka ajattelevat itsestään samoin. On selluliittia ja liian pienet tissit. Tukka on ohut ja leuassa on finni. Siispä ostan jäätelöä ja jään yksin kotiin. Selaan TikTokia ja Instagramin upeita naisia, ja masennun entisestään. Siis myös naiset vertaavat itseään toisiin naisiin. Moni unohtaa, että eivät miehet pääsääntöisesti ole innoissaan silikonitisseistä, tekokynsistä ja rullahuulista. Itse asiassa en ole tavannut yhtäkään miestä, joka aidosti tunnustaisi pitävänsä tällaista rankasti lisävarusteltua naista kauniina tai ainakaan ykkösvalintanaan. Miksi naiset siis luulevat niin?
Tätä pidän surullisena. Pahoittelut pitkästä vastauksesta. Toivottavasti sait kiinni siitä, mitä ajoin takaa.