Minut poistettiin Ylen keskustelupalstalta, koska kirjoitin sanan "narkkari".

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Sipi
Perry Mason

Minut poistettiin Ylen keskustelupalstalta, koska kirjoitin sanan "narkkari".

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Kyllä.
Olen osallistunut (nykyään enää harvemmin) Ylen uutisten kommentointiin nimimerkillä, joka minulla on ollut vuosia.

Pari päivää sitten kommentoin juttua, jossa joku peukkupää kertoi melkein tappaneensa miehen. Sain ylläpidolta sähköpostia:

Hei,
Saimme ilmoituksen toiselta keskustelijalta viestistäsi keskustelussa Miro kertoo, miten hän melkein tappoi toisen miehen. Viestisi on poistettu, koska se ei noudata Ylen keskusteluohjetta. Yleisiä syitä poistoon ovat esimerkiksi:

asia on jo käsitelty aiemmissa kommenteissa
viesti ei ole moderointilinjan mukainen
viesti tai nimimerkki on asiaton
.

Ohjeena oli, että jos haluan kommenttini julkaistavan, voin valittaa Helsingin käräjäoikeuteen :mrgreen:

No, sen sijaan kysyin heiltä, että kehittyäkseni kommentoijana haluaisin tietää, mikä viestissäni aiheutti sen poiston. Se ei ollut epäasiallinen, siinä ei ollut toistoa edellisiin viesteihin ja sama nimimerkkini on ollut ilman ongelmia käytössä jo vuosia.

Kyse oli epäasiallisesta/ moderointilinjan vastaisesta kielenkäytöstä.
Alkuperäinen, poistettu viestini on tässä:
Joo on aika ihmeellistä, miten huumeidenkäyttäjät ja rikolliset kertovat teoistaan hyvin passiivisesti, ikään kuin olisivat itse olleet vain matkustajina näissä tilantessa. Eivät siis kuskin paikalla. Ikään kuin ikäviä asioita vain automaattisesti tapahtuisi eikä niin, että ihminen itse valitsee tien jota kulkee. Tälläkin nuorella miehellä on ollut perustiedot lainsäädännöstä ja ymmärrys siitä, mikä on rikollista, vaarallista tai edes potentiaalisesti vaarallista. Silti hän on valinnut olla välittämättä mistään edellä mainituista asioista. Ristiriita syntyy siitä, että suurta yleisöä kehotetaan suhtautumaan narkkareihin tietyllä tavalla, ymmärtämään heidän sairauttaan ja jopa oikeudessa saatetaan lopulta todeta, että ihminen ei ollut oma itsensä tekohetkellä. Jos siis henkilö ei ole kykenevä ottamaan vastuuta teoistaan, on kohtuutonta, että yhteiskunta saati sivulliset kantavat vastuuta näistä ihmisistä.

Narkkari- sana löytyy urbaanista sanakirjasta ja tarkoittaa huumeidenkäyttäjää. Se on eri asia kuin päihteidenkäyttäjä (joka saattaa käyttää kaikkea sekaisin, myös alkoholia ja lääkkeitä) tai alkoholisti, joka käyttää vain alkoholia. Samalla logiikalla myös alkkis- sana olisi bannattava, koska se on urbaani versio sanasta alkoholisti.

Olen melko varma siitä, että kommenttini oli kuitenkin todellisuudessa poistettu siksi, että se on Ylen linjan vastainen. Siis sen linjan, jonka mukaan pitää kerran pävässä julkaista lehdessä juttuja siitä, miten peukunkäyttäjätkin ovat aina jonkun lapsia ja arvokkaita ihmisiä. Sitten faktalaatikossa kerrotaan ohjeita peukkupäiden kohtaamiseen. Eli korostetaan kaikkien muiden kansalaisten paitsi itse peukkupäiden vastuuta tilanteesta.

Kirjoitukseni kun sitten otti kantaa yksilön omaan vastuuseen, se oli Ylelle liikaa.

Taitaa olla ihan viimeinen kommentti, jonka tuolle foorumille viitsin kirjoittaa.

Tässä vielä alkuperäinen juttu, jota kommentoin:
https://yle.fi/a/74-20196856
LiamNeeson
Theo Kojak

Re: Minut poistettiin Ylen keskustelupalstalta, koska kirjoitin sanan "narkkari".

Viesti Kirjoittaja LiamNeeson »

Vastaavalla moderoinnilla Murhiksesa olisi mukavan hiljaista ja rauhallista..... :wink:
☆Yksi kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa, ja kolmas kerta on järjestelmällistä toimintaa♤
Elpram
Martin Riggs

Re: Minut poistettiin Ylen keskustelupalstalta, koska kirjoitin sanan "narkkari".

Viesti Kirjoittaja Elpram »

Sipi kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 8:51 pm Kyllä.
Olen osallistunut (nykyään enää harvemmin) Ylen uutisten kommentointiin nimimerkillä, joka minulla on ollut vuosia.

Pari päivää sitten kommentoin juttua, jossa joku peukkupää kertoi melkein tappaneensa miehen. Sain ylläpidolta sähköpostia:

Hei,
Saimme ilmoituksen toiselta keskustelijalta viestistäsi keskustelussa Miro kertoo, miten hän melkein tappoi toisen miehen. Viestisi on poistettu, koska se ei noudata Ylen keskusteluohjetta. Yleisiä syitä poistoon ovat esimerkiksi:

asia on jo käsitelty aiemmissa kommenteissa
viesti ei ole moderointilinjan mukainen
viesti tai nimimerkki on asiaton
.

Ohjeena oli, että jos haluan kommenttini julkaistavan, voin valittaa Helsingin käräjäoikeuteen :mrgreen:

No, sen sijaan kysyin heiltä, että kehittyäkseni kommentoijana haluaisin tietää, mikä viestissäni aiheutti sen poiston. Se ei ollut epäasiallinen, siinä ei ollut toistoa edellisiin viesteihin ja sama nimimerkkini on ollut ilman ongelmia käytössä jo vuosia.

Kyse oli epäasiallisesta/ moderointilinjan vastaisesta kielenkäytöstä.
Alkuperäinen, poistettu viestini on tässä:
Joo on aika ihmeellistä, miten huumeidenkäyttäjät ja rikolliset kertovat teoistaan hyvin passiivisesti, ikään kuin olisivat itse olleet vain matkustajina näissä tilantessa. Eivät siis kuskin paikalla. Ikään kuin ikäviä asioita vain automaattisesti tapahtuisi eikä niin, että ihminen itse valitsee tien jota kulkee. Tälläkin nuorella miehellä on ollut perustiedot lainsäädännöstä ja ymmärrys siitä, mikä on rikollista, vaarallista tai edes potentiaalisesti vaarallista. Silti hän on valinnut olla välittämättä mistään edellä mainituista asioista. Ristiriita syntyy siitä, että suurta yleisöä kehotetaan suhtautumaan narkkareihin tietyllä tavalla, ymmärtämään heidän sairauttaan ja jopa oikeudessa saatetaan lopulta todeta, että ihminen ei ollut oma itsensä tekohetkellä. Jos siis henkilö ei ole kykenevä ottamaan vastuuta teoistaan, on kohtuutonta, että yhteiskunta saati sivulliset kantavat vastuuta näistä ihmisistä.

Narkkari- sana löytyy urbaanista sanakirjasta ja tarkoittaa huumeidenkäyttäjää. Se on eri asia kuin päihteidenkäyttäjä (joka saattaa käyttää kaikkea sekaisin, myös alkoholia ja lääkkeitä) tai alkoholisti, joka käyttää vain alkoholia. Samalla logiikalla myös alkkis- sana olisi bannattava, koska se on urbaani versio sanasta alkoholisti.

Olen melko varma siitä, että kommenttini oli kuitenkin todellisuudessa poistettu siksi, että se on Ylen linjan vastainen. Siis sen linjan, jonka mukaan pitää kerran pävässä julkaista lehdessä juttuja siitä, miten peukunkäyttäjätkin ovat aina jonkun lapsia ja arvokkaita ihmisiä. Sitten faktalaatikossa kerrotaan ohjeita peukkupäiden kohtaamiseen. Eli korostetaan kaikkien muiden kansalaisten paitsi itse peukkupäiden vastuuta tilanteesta.

Kirjoitukseni kun sitten otti kantaa yksilön omaan vastuuseen, se oli Ylelle liikaa.

Taitaa olla ihan viimeinen kommentti, jonka tuolle foorumille viitsin kirjoittaa.

Tässä vielä alkuperäinen juttu, jota kommentoin:
https://yle.fi/a/74-20196856
YLE harjoittaa nykyään mielipidevaikuttamista, jota joku toinen voisi kutsua propagandaksi. Kyse ei ole journalismista tai sananvapaudesta. Joten kyllä, koska olet eri mieltä heidän ideologiansa ja agendansa kanssa, niin sinut canceloidaan.
Rationaalinen tieto nojautuu luonnonlakeihin, mutta intuitiivinen tieto antaa selityksen sille, mihin luonnonlait lopulta perustuvat.
Sipi
Perry Mason

Elpram kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 9:48 pm

YLE harjoittaa nykyään mielipidevaikuttamista, jota joku toinen voisi kutsua propagandaksi. Kyse ei ole journalismista tai sananvapaudesta. Joten kyllä, koska olet eri mieltä heidän ideologiansa ja agendansa kanssa, niin sinut canceloidaan.
Joo, en vain olisi uskonut että se on jo tällä tasolla.

Ja tuo ohje siitä, että mikäli haluan saada kommenttini palautettua tai tarkemmat perustelut viestin poistolle, minun tulee kääntyä Helsingin käräjäoikeuden puoleen. Oikeastiko?

Näin heidän ei tarvitse perustella yhtään mitään. Kuka saatanan hullu menee käräjille jonkun kommentin takia? Ei kukaan. Joten eivät tule koskaan joutumaan vastuuseen tästä sananvapaustulkinnastaan.
Paikalla
Eriksson
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

Sipi kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 10:46 pm Ja tuo ohje siitä, että mikäli haluan saada kommenttini palautettua tai tarkemmat perustelut viestin poistolle, minun tulee kääntyä Helsingin käräjäoikeuden puoleen. Oikeastiko?
Miksei sitä voisi tuollakin kuormittaa oikeuslaitosta kun siihen kerran on mahdollisuus annettu ja jopa pienimuotoisesti kehotettu niin tekemään?
Kuollut ryssä on hyvä ryssä.
Sipi
Perry Mason

Eriksson kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 11:13 pm Miksei sitä voisi tuollakin kuormittaa oikeuslaitosta kun siihen kerran on mahdollisuus annettu ja jopa pienimuotoisesti kehotettu niin tekemään?
Ei ihan niin pitkälle riitä mielenkiinto. Oli vaan järkytys tosiaan huomata, millä tasolla tämä sensuuri jo on.
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Eriksson kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 11:13 pm
Sipi kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 10:46 pm Ja tuo ohje siitä, että mikäli haluan saada kommenttini palautettua tai tarkemmat perustelut viestin poistolle, minun tulee kääntyä Helsingin käräjäoikeuden puoleen. Oikeastiko?
Miksei sitä voisi tuollakin kuormittaa oikeuslaitosta kun siihen kerran on mahdollisuus annettu ja jopa pienimuotoisesti kehotettu niin tekemään?
No ei kannata todellakaan kuormittaa, Yle ohjeistaa päin persettä. Mieluummin JSN:lle valitus, vaikkei sekään mitään taida auttaa.
Wow!
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Wow! »

Vielä kun saisi jonkun iltapäivälehden sivuamaan asiaa jollain sopivan raflaavalla otsikolla:
"YLE:n mielestä huumeidenkäyttö on aina ulkopuolisten syy" tjsp.

Elämme aikamoisia Repo-radion aikoja.
Siis kyseessä ei ole keskustelufoorumi vaan yhteislauluportaali.
6EQUJ5 / 15.8.1977

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
― Frank Zappa
Wow!
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Wow! »

LiamNeeson kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 9:43 pm Vastaavalla moderoinnilla Murhiksesa olisi mukavan hiljaista ja rauhallista..... :wink:
Murhaavan hiljaista.
6EQUJ5 / 15.8.1977

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
― Frank Zappa
Elpram
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Elpram »

WalkingDisaster kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 11:24 pm
Eriksson kirjoitti: Ti Joulu 09, 2025 11:13 pm
No ei kannata todellakaan kuormittaa, Yle ohjeistaa päin persettä. Mieluummin JSN:lle valitus, vaikkei sekään mitään taida auttaa.
JSN täynnä samaa sakkia.
Rationaalinen tieto nojautuu luonnonlakeihin, mutta intuitiivinen tieto antaa selityksen sille, mihin luonnonlait lopulta perustuvat.
ajanpatina
Javier Pena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

YLE, kuten SANOMALA MEDIA ovat Vihervasemmiston ja SETAn äänitorvia ja ns. ´aisankannattajia´, joissa sensuuri on kova. Sananvapaus on kummassakin buulaakissa täysin tuntematon käsite, niin artikkeleita kirjoittaville toimittajille ja kolumnisteille, kuten meille ruohonjuuritason kommaajille.
Minä olen jo yli 10-vuotta olut pannassa, siis kommenttikiellossa YLEssä, sekä Helsingin Sanomissa. HS eli Hesarin, jota suomen "Hamasin Sanomiksi" myöskin tituleerataan, sen mustalla listalla ollaan ja noin vuosi sitten päädyin myös Iltasanomien kommenttikieltoon. Syynä jokaisessa on samat syyt. Israelia ja juutalaisia ei saa puoltaa. Ei saa kritisoida SETAa, eikä PRIDEA, vaan pitää olla homostelua hehkuttava kanta. Monisukupuolisuutta puoltava näkemys on myös oltava ja tiedostaa, että miehilläkin on "menkat", jollaiseksi ei kuitenkaan ripulia hyväksytä. :shock:
Liioin ei saa olla aborttivastainen, eikä kirjoittaa kantasuomalaisten syntyvyyden vähentymisestä kriittisesti. :?:
Luonnollisesti näissä instituutioissa pitää ylistää kaikkia ulkomaaneläviä ja heidän massamaahanmuttoaan suomalaisten elätettäväksi, sekä huumeiden vapauttamista marketteihin, jos viinatkin, koska YLEn ja SANOMALAN mukaan, ei niistä mitään haittaa ole. :shock:

AAMULEHTI on SANOMALA MEDIAN tuote, joten lopetin sen tilauksen. 8)
Kaikella on aikansa.
JanitaSlim
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Uskoakseni kyseessä oli sekakäyttäjä eli sekis eikä narkkari. Kommenttisi poistettiin väärän tiedon levittämisen vuoksi. Olisivat tällä palstalla antaneet vielä 2vk bannia!
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
evitaonsöpöin
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja evitaonsöpöin »

Subutex lifes matter, kohta mielenosoitus helsingin piritorilla. Sä et vaan tajuu.
Syy on aina ärsyyntyjässä. Ärsyyntymisen kohdetta ei voi muuksi muuttaa, itseään voi. Tuo toinen on erilainen ja ajattelee eri lailla kuin minä, mutta mitä sitten? Haittaako se minun elämääni jotenkin?
Antsa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Itse sain Suomen eräältä foorumilta kuukauden bannia kun käytin sanaa "ryssä" kuukausi ennen Ukrainan sodan alkua. Kyseisen foorumin ihmiset eivät tahtoneet uskoa, että puolen miljoonan miehen ja 1000 tankin kasaaminen Ukrainan rajalle olisi merkki sodan alkamisesta. Toisen kerran sain bannia sanasta neekeri kun lainasin Tuulen viemää kirjan kappaletta. Joka sekin taitaa olla jo kiellettyjen kirjojen listalla Huckleberry Finnin ja kumppaneiden kanssa.

Sensuuri ja sanojen kieltäminen on jo ihan normaalia menoa muualla maailmassa ja se pikkuhiljaa jalkautuu tännekin suvaitsevaisten toimesta. narkkarihan on varmaan nykyään joku "päihteille altistunut". Pedofiili on hörhömaailmassa jo virallisesti "alaikäisistä kiinnostunut henkilö", koska pedofiili leimaa ihmisen. Esimerkkejä on lukuisia englanninkielessä. Murder -> unlived. Homeles -> unhoused jne jne jne. Jootuubihan on esimerkkinä tästä. Et voi sanoa tiettyjä pahoja sanoja ollenkaan tai menetät mainostulosi. Siksi videot on täynnä outoja sanoja ja piippauksia asioissa joita vielä toistaiseksi saa käsitellä uutisissa ja Suomen kielessä. Netistä löytynee nopealla haulla lista sanoista jotka oikeasti haluttiin kieltää jenkkien yliopistoissa. Lista taisi vaan saada niin paljon huomiota, että virallisesti se peruttiin, mutta eiköhän ruohonjuuritasolla ole käytössä.
blindpedestrian
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja blindpedestrian »

https://yle.fi/aihe/a/20-296370

Ovat ulkoistaneet moderoinnin stt:lle. Pitäis kyllä vinkata ylelle tuosta stt natsilinjasta
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”
Iranilla on oikeus puolustautua israelin laittomalta hyökkäyssodalta
Vastaa Viestiin