^ Meillä ei ole koskaan tarvinnut rankaista eikä palkita käskyttämiseen liittyen, rekku tottelee kaikissa tilanteissa minua silmänräpäyksessä (paitsi, että takakonttiin en saa sitä enää hyppäämään

Se on oppinut, että jos lähtee minun kanssa johonkin, joutuu väkisinkin olemaan autossa pidempään). Tosin, tuo rotu onkin sellaista luupäistä, miellyttämishalutonta sorttia, joka ei tee yhtään mitään palkkion toivossa. Kuitenkin on jokseenkin erikoista että koira tottelee nimenomaan minua parhaiten, sillä se on omaksunut laumansa johtajaksi selvästi mieheni. Miestäni koira tottelee irti ollessaan vain satunnaisesti.
Uskon koulutuksessa pikemminkin oikeaan ajoitukseen kuin oikeaan rangaistukseen tai palkkioon. Koiraa pitää tarkkailla ja se pitää tuntea niin, että tietää, mikä on juuri oikea hetki käskyttää parhaalla tuloksella. Se hetki ei ole sitten, kun musti on jo ampaissut jäniksen perään, vaan silloin kun musti sen jäniksen ensimmäistä kertaa huomaa.
Pakko kyllä lisätä vielä se, että tällaisia tuloksia ei meidän koiralla oltaisi saatu ikinä, ellei sitä olisi leikattu
Mutta olen siis Bleddynin kanssa täysin samoilla linjoilla. Olen myös itse huomannut sen, että remmissä koira reagoi minun reaktioideni mukaan, aivan kuin sähköttäisin sille fiilarini remmiä pitkin. Ei ala koskaan rähisemään vastaantulijalle, eikä muutenkaan kiinnitä koskaan mitään huomiota vastaantulevaan koirakkoon. Ainoita oikeasti pahoja tilanteita ovat edelleen ne, joissa en voi omalle reaktiolleni mitään; eli silloin kun pelkään tai säikyn vastaantulijaa. Silloin koira nousee ulvoen takajaloilleen ja pyrkii vastaantulijan kimppuun.