31 v. Katja Mäkisen henkirikos 11/2025 Helsinki/Nurmijärvi

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
matlockb
Watson itse

Re: 31 v. Katja Mäkisen henkirikos 11/2025 Helsinki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Chinaski kirjoitti: Su Joulu 07, 2025 7:35 pmKunnon haudan kaivaminen suomalaiseen sekametsään joka on täynnä kiviä ja juuria kestää varmaan pari tuntia parhaimmillaankin ja on hyvin näkyvää puuhaa. Tekijä ymmärrettäväsi halusi itsensä ja autonsa paikalta pois mahdollisimman nopeasti.
Lainausta lyhennetty.

Viittasin jo tuossa aikaisemmin Kangasalla Raija Juutilan henkirikokseen 1993, joka selvisi 2011.
Siinä Luukkala oli kaivanut ruumiin oman yrityksensä varastorakennukseen, paikkaan, jonne ei kenellekään muulla ollut mitään asiaa.

Tässä tapauksessa taas alkaa näyttää siltä, että tekijän saattaa "pelastaa" se, ettei tekijää (ja uhria) sido paikkaan yhtään mikään eikä kukaan.
Poliisin tiedotuskin loppui lyhyeen kuin kanan lento ja sama on varmaan käytännössä tutkinnan laita. Itä-Uudenmaan poliisi voisi tehdä ainoan oikean tempun ja siirtää tutkinnan KRP:lle.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Kosmonantti
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Kosmonantti »

^ Miten tuo prosessi käytännössä menee, voiko KRP vaatia tuon tutkinnan itselleen vai pitääkö Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen tuo jotenkin vapaaehtoisesti luovuttaa vai voivatko pitää tutkinnasta kiinni vaikka se ei etenisikään? Vaikka olen Finlexiä rikos- ja poliisiasioista lukenut useastikin niin tällaiset operatiiviset siirrot ei ole itselleni selkeitä.

Jos tämä jää Itä-Uudenmaan poliisille niin en olisi yllättynyt, jos jää ratkaisua vaille. Uhri kun ei ole 15-vuotias tyttö taikka ministerin tytär.
matlockb
Watson itse

^ Ei KRP voi noin vain "ottaa" tätä tai mitään muutakaan tutkintaa, kyllä siinä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen tulee olla aloitteellinen eli toisin sanoen ottaa yhteyttä KRP:n ja sopia asian siirrosta sinne.
Tietysti joissain tapauksissa "ylempi" viranomainen on tehnyt päätöksen tutkinnan siirrosta Keskusrikospoliisille, mutta käytännössä se menee niin että Itä-Uudenmaan poliisi ottaa yhteyttä KRP:n ja sopii jutun siirrosta ja jos ei ota, voi se käytännössä laittaa jutun sinne paksuun mappiin Ö.

Toki tässä lähtökohdat teon selvittämiselle ovat jo muutenkin niin heikot, ettei siirto KRP:lle tämän selviämistä ikävä kyllä takaa.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Kosmonantti kirjoitti: To Joulu 11, 2025 6:44 pm ^ Miten tuo prosessi käytännössä menee, voiko KRP vaatia tuon tutkinnan itselleen vai pitääkö Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen tuo jotenkin vapaaehtoisesti luovuttaa vai voivatko pitää tutkinnasta kiinni vaikka se ei etenisikään? Vaikka olen Finlexiä rikos- ja poliisiasioista lukenut useastikin niin tällaiset operatiiviset siirrot ei ole itselleni selkeitä.

Jos tämä jää Itä-Uudenmaan poliisille niin en olisi yllättynyt, jos jää ratkaisua vaille. Uhri kun ei ole 15-vuotias tyttö taikka ministerin tytär.
En kyllä itse lähtisi sanomaan että paikallispoliisi on ilman muuta jotenkin huono tutkimaan rikoksia. Se mitä itse tiedän niin kyllä m8nilla poliisilaitoksilla on aivan pätevää tutkintaa. En tiedä mistä on tullut monille ajatus että kaikki viisaus on krp:ssä. Se etu heillä kyllä on että resurssit ovat isommat ja siellä pystytään keskittymään paremmin johonkin juttuun. Paikallispoliisillehan juttuja kaatuu koko ajan lisää ja se vaikuttaa.

En tässä ala puhumaan tutkinnan haastavista kohdista, olen jo tehnyt sen aiemmin. Mutta totean vain että tällainen juttu voi olla hyvin vaikea monestakin syystä.
Kyllä henkijuttuja tutkitaan hyvin samoilla metodeilla, oli uhri sitten narkki tai joku kunnollisempi ihminen. Toki kun mitään ei kuulu niin on kiva heittäytyä viisaaksi ja lytätä poliisia. Monihan täällä on hyvinkin poliisikielteinen, syystä tai toisesta.
matlockb
Watson itse

^ Kyllä tässä on ihan perustellut syyt vähintäänkin epäillä Itä-Uudenmaan poliisin kykyä ja halua hoitaa juttu. Mielessäni kummittelee esimerkiksi Ilolan henkirikos 2014 ja Myyrmäen lehdenjakajan murha 2022.

Kuten tuossa jo edellä totesin, ei toki tässä tapauksessa ole mitään takeita siitä, että KRP sen paremmin tätä onnistuisi selvittämään, kun ruumis on kuin tyhjästä tuonne tipahtanut eikä mikään sido ketään tuohon paikkaan.
JanitaSlim
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Kosmonantti kirjoitti: To Joulu 11, 2025 6:44 pm ^ Miten tuo prosessi käytännössä menee, voiko KRP vaatia tuon tutkinnan itselleen vai pitääkö Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen tuo jotenkin vapaaehtoisesti luovuttaa vai voivatko pitää tutkinnasta kiinni vaikka se ei etenisikään? Vaikka olen Finlexiä rikos- ja poliisiasioista lukenut useastikin niin tällaiset operatiiviset siirrot ei ole itselleni selkeitä.

Työtön moniongelmainen katunarkki tuskin on poliisin prioriteettilistan kärjessä uhrina. Tekijä lienee samaa "seuruetta".
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
JanitaSlim
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

matlockb kirjoitti: Pe Joulu 12, 2025 4:46 pm ^ Kyllä tässä on ihan perustellut syyt vähintäänkin epäillä Itä-Uudenmaan poliisin kykyä ja halua hoitaa juttu. Mielessäni kummittelee esimerkiksi Ilolan henkirikos 2014 ja Myyrmäen lehdenjakajan murha 2022.

Kuten tuossa jo edellä totesin, ei toki tässä tapauksessa ole mitään takeita siitä, että KRP sen paremmin tätä onnistuisi selvittämään, kun ruumis on kuin tyhjästä tuonne tipahtanut eikä mikään sido ketään tuohon paikkaan.
Myyrmäen lehtitypyn murhassa tekijä kerkesi karkuliin, vaikka poliisilla ei erityisen kauaa kestänytkään paikalle pääsy. Silminnäkijöitä ei yöaikaan ollut eikä varmaan oikein mitään jälkiäkään mitä seurata ja löytää tekijää.

Tämähän on vieläkin vaikeampi tapaus selvittää. Kuollut katunarkki metsän laidassa. Ei silminnäkijöitä, ei jälkiä mitä seurata, ei tietoa minä päivänä tapahtunut edes.
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
zam81
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja zam81 »

Chinaski kirjoitti: Su Joulu 07, 2025 7:35 pm
matlockb kirjoitti: Ke Joulu 03, 2025 1:00 am ^ Tätä, vanhellsing, tarkoitinkin. Kiitos täsmennyksestä. Kuitenkin edelleen uskon, että tässä on takana yksi tekijä eikä ruumista ole juuri kätketty ihan "käytännön" syistä. Tietenkin on haluttu minimoida aika ruumiin kanssa ja kyllä siinä varmasti jonkinlainen paniikki ymmärrettävästi on ollut päällä päästä vain ruumiista eroon.
Tekijä on varmaan ajatellut että tuo jumalanhylkäämä asumaton tienpätkä on hyvä paikka, varsinkin kun kiskoo ruumiin metsään eikä jätä sitä tienlaitaan. Kunnon haudan kaivaminen suomalaiseen sekametsään joka on täynnä kiviä ja juuria kestää varmaan pari tuntia parhaimmillaankin ja on hyvin näkyvää puuhaa. Tekijä ymmärrettäväsi halusi itsensä ja autonsa paikalta pois mahdollisimman nopeasti.

Tää on totta, entisessä elämässä tuli kaiveltua metsäkätköjä. Jo 10L ämpärin upottaminen suomalaiseen metsään on hikinen urakka. Olen varma ettei pari tuntia riitä sellasen montun kaivamiseen että sinne uppoaa ihminen, niin ettei pedot kaiva sitä heti ylös.
matlockb
Watson itse

JanitaSlim kirjoitti: Pe Joulu 12, 2025 5:21 pm Tämähän on vieläkin vaikeampi tapaus selvittää. Kuollut katunarkki metsän laidassa. Ei silminnäkijöitä, ei jälkiä mitä seurata, ei tietoa minä päivänä tapahtunut edes.
Lainausta lyhennetty.

Kyllä, juuri näin Janita! Tämän vuoksi nimenomaan olisi milestäni perusteltua siirtää jutun tutkinta mahdollisimman pian KRP:lle, jolla on kuitenkin vaadittavia resursseja huomattavasti enemmän kuin paikallispoliisilla.

Edelleen itseäni toistaen totean, ettei se (siirto KRP:lle) tietenkään takaa, että juttu selviäisi, mutta olisi se vähän todennäköisempää kuitenkin.

Mäkisen viralliseksi kuolinpäiväksi tosiaan on - kuten jo edellä olen esiin tuonut - merkitty 8.11.2025, mutta se ei tietenkään tarkoita, että (tappo) olisi ehdottoman varmasti silloin tapahtunut, vaan kyse lienee eri tavoin päätellystä päivämäärästä. Joku päivämäärähän väestörekisteriin on merkittävä.
BillyHill
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja BillyHill »

"Työtön moniongelmainen katunarkki tuskin on poliisin prioriteettilistan kärjessä uhrina."

Eletäänks me nykyään amerikassa vai?
matlockb
Watson itse

BillyHill kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 10:06 am "Työtön moniongelmainen katunarkki tuskin on poliisin prioriteettilistan kärjessä uhrina."

Mistä tällaisen ajatuksen keksit heittää ? Valitettavasti asia kaikella todennäköisyydellä on juurikin näin, kuten lainaamassasi kohdassa.
BillyHill
Jack Bauer

matlockb kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 10:35 am
BillyHill kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 10:06 am "Työtön moniongelmainen katunarkki tuskin on poliisin prioriteettilistan kärjessä uhrina."

Mistä tällaisen ajatuksen keksit heittää ? Valitettavasti asia kaikella todennäköisyydellä on juurikin näin, kuten lainaamassasi kohdassa.
Mä en näe vielä sellaista menoa täällä että selvittämättä jääneiden henkirikosten uhrit olisivat aina jotenkin vähempiarvoista sakkia ja selvitettyjen tapausten uhrit aina "arvoisempia". Saatan olla väärässäkin, enhän mä kaikkia tapauksia voi muistaa. Laita Matblock toki joitakin esimerkkejä.
matlockb
Watson itse

BillyHill kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 2:49 pm Mä en näe vielä sellaista menoa täällä että selvittämättä jääneiden henkirikosten uhrit olisivat aina jotenkin vähempiarvoista sakkia ja selvitettyjen tapausten uhrit aina "arvoisempia". Saatan olla väärässäkin, enhän mä kaikkia tapauksia voi muistaa. Laita Matblock toki joitakin esimerkkejä.
Ei tässä mitään esimerkkejä tarvita. Tämän henkirikoksen selvittäminen vain on erittäin vaikeaa jopa kokeneille KRP:n tutkijoille saati Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle, jota ei todellakaan tunneta ammattitaidosta ja osaamisesta selvittää näitä rikoksia, olipa uhri kuka tahansa.
BillyHill
Jack Bauer

matlockb kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 2:55 pm
BillyHill kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 2:49 pm Mä en näe vielä sellaista menoa täällä että selvittämättä jääneiden henkirikosten uhrit olisivat aina jotenkin vähempiarvoista sakkia ja selvitettyjen tapausten uhrit aina "arvoisempia". Saatan olla väärässäkin, enhän mä kaikkia tapauksia voi muistaa. Laita Matblock toki joitakin esimerkkejä.
Ei tässä mitään esimerkkejä tarvita. Tämän henkirikoksen selvittäminen vain on erittäin vaikeaa jopa kokeneille KRP:n tutkijoille saati Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle, jota ei todellakaan tunneta ammattitaidosta ja osaamisesta selvittää näitä rikoksia, olipa uhri kuka tahansa.
Nyt sä höpiset jo ihan muista asioista. Alkuperäinen väite jonka kanssa olit yhtä mieltä oli ettei katjan tapaus kiinnosta poliiseja koska oli katunarkki.
matlockb
Watson itse

BillyHill kirjoitti: Ke Joulu 17, 2025 3:00 pm Nyt sä höpiset jo ihan muista asioista. Alkuperäinen väite jonka kanssa olit yhtä mieltä oli ettei katjan tapaus kiinnosta poliiseja koska oli katunarkki.
Näin epäilen. Mutta kuten olen koko ajan korostanut, on tämä varmasti todella vaikea tapaus selvittää, olipa uhri kuka tahansa ja poliisin kiinnostus mitä tahansa.
Vastaa Viestiin