Toisinaan nuo valitukset hoviin johtuvat ihan siitä että asianajaja suosittelee että kannattaa ehdottomasti valittaa, ja tämä taas johtuu siitä että asianajaja tekee valituksella helppoa rahaa. Ei asianajajaa välttämättä todellisuudessa juuri kiinnosta asiakkaan etu. Raha ratkaisee, tässäkin asiassa aika usein.Joosua kirjoitti: Ti Heinä 01, 2025 10:11 pmOikeudelta tyrmäys 15-vuotiaan pojan teloitustyylisesti ampuneelle miehelle https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011327414.htmlURSA kirjoitti: Pe Kesä 27, 2025 3:56 pm
Vaasan hovioikeus tuomitsi miehelle rangaistukseksi 3 vuotta ja 2 kuukautta vankeutta aiemman tappotuomion päälle. Käräjäoikeus oli tuominnut rangaistukseksi 2 vuotta ja 2 kuukautta vankeutta.
Satakunnan käräjäoikeus katsoi viime syyskuussa antamassaan tuomiossa Kivistön syyllistyneen peräti 17 uuteen rikokseen.
Tuomittu oli valittanut tuomiostaan hovioikeuteen ja vaatinut joidenkin syytteiden hylkäämistä ja rangaistuksen alentamista. Syyttäjä taas vaati rangaistuksen korottamista, ja hovioikeus päätyi syyttäjän kannalle.[/color][/b]
Kivistö tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä, kahdesta pahoinpitelystä, vahingonteosta, kahdesta laittomasta uhkauksesta, kolmesta huumausaineen käyttörikoksesta, törkeästä rattijuopumuksesta, kolmesta rattijuopumuksesta ja neljästä kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.
Kannatti valittaa hovioikeuteen.![]()
[/quote]
Ei siinä tuomittu itse valittamalla mitään häviä. Ei se rangaistus voi koventua pelkästään sillä, että tuomittu itse vaatii esim. pienempää rangaistusta. Ja nyt, kun syyttäjä valitti joka tapauksessa, niin ihan sama olisiko tuomittu valittanut - lopputulos olisi ollut ihan sama.
Onhan niitä tapauksia, että tuomittu on tyytynyt käräjäoikeuden tuomioon, mutta syyttäjä ei. Silloin tuomitulle jää jännitettäväksi hoviin ainoastaan se, että koveneeko rangaistus. Ei se siitä pienentyä voi, jos et itse siitä valita. Siis jos valituksessa on kyse rangaistuksen mittaamisesta.