Kyllä olemme väleissä ja puhumme lähes päivittäin.nilpertti kirjoitti: Ti Joulu 16, 2025 8:51 amOnko isäs pysyt kaidalla tiellä? Ette ilmeisesti ole väleissä kun tänne kirjoittelet?Saikkonen_s kirjoitti: Ti Joulu 16, 2025 12:23 am Hei tämä on hieman huvittavaa kirjoittaa tätä. Mutta kun luen tätä tekstiä niin oon ihan ihmeissään miksi mun isä (Esa Uolevi Saikkonen) ei ole koskaan kertonu minulle tästä. Hän on yhä elossa asuu yhä Keravalla. Terveisin Esan toinen tytär S. Saikkonen.
Raaka ryöstömurha ja raiskaus, Kerava -88
-
Saikkonen_s
- Alokas
Re: Raaka ryöstömurha ja raiskaus, Kerava -88
Juu,eihän isäs ollu tässä kuin satasta vailla ja käytti lievää väkivaltaa,toinenhan se raiskas ja tappo. Sivuosumana sai 9 vuotta. Vieläkö isäsi gangsteroi,vai toiko tuo kakku järjen takasin?
Mitähän sille toiselle,marko hiltulalle,kuuluu?
-
Saikkonen_s
- Alokas
Isäni on järjissään. Olen hänen neljäs ja nuorin lapsi ja en usko että näiden vuosien aikana on tehnyt mitään tuon kaltaista.nilpertti kirjoitti: Ti Joulu 16, 2025 1:22 pm
Juu,eihän isäs ollu tässä kuin satasta vailla ja käytti lievää väkivaltaa,toinenhan se raiskas ja tappo. Sivuosumana sai 9 vuotta. Vieläkö isäsi gangsteroi,vai toiko tuo kakku järjen takasin?
Mitähän sille toiselle,marko hiltulalle,kuuluu?
Tutun kuuloisia osoitteita ja paikkoja. Varmaan olen tuolloin tuntenut tekijät ulkonäöltä, ja samoissa kouluissa käyty, vaikka hieman tekijöitä nuorempi olenkin. Esa näyttää juuri aikansa keravalaiselta Stone-nuorelta farkkutakkeineen. Itse tappo-raiskauksesta en muista kuulleeni tapahtuma-aikaan, mutta eivätpä tällaiset asiat oikein ikäisilleni kantautuneet.Moul1nRouge kirjoitti: To Marras 28, 2024 8:29 pm Hiltulan Makesta...
Make asui Kaukonpolku 6 E:ssa kuudennessa kerroksessa 80-luvun puolessa välissä. Pihalla asui paljon 1972-78 syntyneitä skidejä, minä mukaan lukien. Make oli vähän meitä vanhempi, mutta usein hän liittyi meidän seuraan. Mä tulin Maken kanssa hyvin juttuun ja en koskaan tuntenut oloani turvattomaksi tai että olisi jotenkin tarvinnut pelätä hänen seurassaan. Ajasta on jo 40 vuotta aikaa ja itse olen ollut tuolloin reilu 10-vuotias nulikka, mutta jotain muistijälkiä ajasta on.
Mun muistikuvan mukaan Make joskus kertoi muuttaneensa Keravalle pohjoisesta, Kemi soittaa jotain kelloa, mutta en ole ihan varma tästä.
Muistelisin hänen kertoneen, että on vaihtanut sukunimeä ja että hänen oma isänsä olisi kuollut ennen etelään muuttoa. Nimenvaihto saattaa liittyä siihen jos äiti oli mennyt uusiin naimisiin... Eli heidän perhe Kaukonpolulla oli äiti, isäpuoli ja Make. Ihan normiperheeltä he vaikuttivat. Jostain muistinsopukoista tulee mieleen, että hän olisi sanonut alkuperäisen sukunimensä olleen Jankkila? Tämä on täysin mutu-muistelua, enkä laittaisi tästä päätäni pantiksi.
Mutta muistoja itse päätähdestä satunnaisessa järjestyksessä:
A-rapussa asui joku vanha sotaveteraani eläkeläisukko, jolla me skidit jostain syystä käytiin joskus hengaamassa. Ei mitään muistikuvia miksi siellä käytiin, mutta kaikin puolin harmitonta oleskelua. Olisko se silloin tällöin pyytänyt meitä poikia hakemaan Hätävara-kioskilta Ilta-lehteä tjs. Make bongasi hänen kirjahyllyllä sellaisen vanhan ajan säästöpossun. Se oli sellainen sinisen läpikuultava, jonka läpi näki että siinä on kolikoita. Yht´äkkiä Make päätti varastaa sen ja juoksi ulos. Me muut kundit katottiin, että mitä helvettiä nyt tapahtui... toivottavasti vanhus ei luullut, että oltiin juonessa mukana.
Kyllä Make joitain pihan kakaroista kiusasi. Yksi juttu oli kun pihalla asunut Ile (RIP, kuoli nuorena synnynnäiseen sydänvikaan) esitteli jotain hienoa piirustustaan ja Make pyysi sen nähtäväksi. Käsiin saatuaan repi sen palasiksi ja Ile lähti itkien kotiin. Vähän ajan päästä Ilen faija tuli pihalle ja Make yritti selittää vahingoksi. Repesi muka kiipeilytelineessä, joka oli sellainen neliönmuotoinen, jossa oli ns. narukatto, jonka päällä silloin tällöin loikoiltiin. Kohta ne juoksi kilpaa ja Make huuteli hädissään äitiään parvekkeelle. Rappuun se juoksi karkuun äijä perässään. En tiedä saiko kiinni ja Make selkäänsä, vai pääsikö karkuun.
Leikittiin paljon siinä Kaukonpolun takana olevassa metsässä, jossa menee Kalevan pururata. Tai silloin se vielä oli pururata, nykyään kai ihan hiekkaa. Ihmeteltiin miksi sen talon, jossa on D & E raput, takana oli invalidimopo, sellainen kolmipyöräinen, missä oli taka-akselilla 2 rengasta, katto päällä ja ohjauskahvalla ohjattiin. Poliisithan siihen jonkun vanhemmat sitten soitti ja eipä tarvinnut kaukaa hakea syyllistä, sen kun meni hissillä kutoseen ja ottivat pojan maijan kyytiin.
Meidän perhe muutti vuonna 86 pois Kaukonpolulta, mutta törmäsin kaveriin vielä kerran ennen tätä murhakeissiä. Olin käyttämässä koiraa iltakusella ja Make käveli vastaan kirves olalla. Väittäisin, että sillä oli joku kaveri seurana, mutta en muista että se olisi ollut Ekku. Vaihdettiin siinä muutama sananen, enkä tällöinkään kokenut häntä mitenkään pelottavaksi, ihmettelin vaan mielessäni, että mitä helvattua se tekee kirveellä. Sen on täytynyt olla tota vuoden 88 talvea. Kumma yhteensattuma toi kirves tämän murhakeissin kanssa, mutta tämä tapaaminen tapahtui aika kaukana tuosta murhapaikasta. He tulivat mua vastaan Maalarintien kanssa samansuuntaisesti kulkevalla hiekkapolulla joka on siellä vieläkin, josta Kurkelaan on jonkinverran matkaa.
Joka tapauksessa kyllä siinä pikkukriminaalin vikaa oli jo tuolloin n.16-17 vuotiaana ja ikävää, että tämä päätyivät tälläiseen tekoon. Olisi kiva kyllä tietää miten hänen elämä jatkui...
Ikävästi "umpeen ryypätty" kaljatili lienee sitten ollut Kalevan Herkussa, joka joskus myöhemmin paloi.