Minä sanoin hän mutta silti minä olen about ainoa kuka on vähääkään järkevästi keskustellut. Muut öyhöttää ja suu vaahdossa huutaa paskarakkia ym. Eikä tiedä esim recscuetoiminnasta yhtään mitään vaan keksii jotain höpöjuttuja omasta päästään.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:11 pm Siitä jo tietää, että keskustelusta ei tule järkevää, jos joku kutsuu koiraansa pronominilla "hän" tai yleensäkään käyttä sitä mistään eläimestä.
Irti päässyt koira hyökkäsi, lemmikki kuoli ja tyttö loukkaantui Orimattilassa
-
Transventtiili
- Remington Steele
Re: Irti päässyt koira hyökkäsi, lemmikki kuoli ja tyttö loukkaantui Orimattilassa
- meanbastard
- Alibin satunnaislukija
Re: Irti päässyt koira hyökkäsi, lemmikki kuoli ja tyttö loukkaantui Orimattilassa
Niin sanoit ja sillä inhimillistät eläimen. No, voin kertoa, että ei se ole ihminen. Voi se silti olla hyvä kumppani sinulle, mutta ei ole ihminen eikä inhimillinen olento, joten sen mukaisesti niitä tulisi ajatella.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:14 pmMinä sanoin hän mutta silti minä olen about ainoa kuka on vähääkään järkevästi keskustellut. Muut öyhöttää ja suu vaahdossa huutaa paskarakkia ym. Eikä tiedä esim recscuetoiminnasta yhtään mitään vaan keksii jotain höpöjuttuja omasta päästään.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:11 pm Siitä jo tietää, että keskustelusta ei tule järkevää, jos joku kutsuu koiraansa pronominilla "hän" tai yleensäkään käyttä sitä mistään eläimestä.
-
Transventtiili
- Remington Steele
Sen nyt ei pitäisi keskusteluun vaikuttaa mitenkään sanonko hän vai se. Ja edelleen minä olen se asiallisin keskustelija. Tai siis yritin keskustella koska mulla on bullrodun koirasta kokemusta ja myös rescueasioista jotain tiedän. Mutta tämä paskarakki huutelu ja kaikkien niiden tappamisesta öyhöttäminen muutamien toimesta hiukan vie keskusteluintoa.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:35 pmNiin sanoit ja sillä inhimillistät eläimen. No, voin kertoa, että ei se ole ihminen. Voi se silti olla hyvä kumppani sinulle, mutta ei ole ihminen eikä inhimillinen olento, joten sen mukaisesti niitä tulisi ajatella.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:14 pmMinä sanoin hän mutta silti minä olen about ainoa kuka on vähääkään järkevästi keskustellut. Muut öyhöttää ja suu vaahdossa huutaa paskarakkia ym. Eikä tiedä esim recscuetoiminnasta yhtään mitään vaan keksii jotain höpöjuttuja omasta päästään.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:11 pm Siitä jo tietää, että keskustelusta ei tule järkevää, jos joku kutsuu koiraansa pronominilla "hän" tai yleensäkään käyttä sitä mistään eläimestä.
- meanbastard
- Alibin satunnaislukija
Tottakai se vaikuttaa, samalla tavalla kuin jos alkuaan oisit koiraa kutsunut vaikka sun lapseksi. Ja ymmärrän mä sua, että harmittaa tuollainen huutelu, jos ja kun koitat asiasta asiallisesti keskustella. Se vaan, jos omilla sanomisilla tekee kantansa tuolla tavalla äärimmäiseksi, niin saahan sitten odottaa paskaakin.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:39 pmSen nyt ei pitäisi keskusteluun vaikuttaa mitenkään sanonko hän vai se. Ja edelleen minä olen se asiallisin keskustelija. Tai siis yritin keskustella koska mulla on bullrodun koirasta kokemusta ja myös rescueasioista jotain tiedän. Mutta tämä paskarakki huutelu ja kaikkien niiden tappamisesta öyhöttäminen muutamien toimesta hiukan vie keskusteluintoa.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:35 pmNiin sanoit ja sillä inhimillistät eläimen. No, voin kertoa, että ei se ole ihminen. Voi se silti olla hyvä kumppani sinulle, mutta ei ole ihminen eikä inhimillinen olento, joten sen mukaisesti niitä tulisi ajatella.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:14 pm
Minä sanoin hän mutta silti minä olen about ainoa kuka on vähääkään järkevästi keskustellut. Muut öyhöttää ja suu vaahdossa huutaa paskarakkia ym. Eikä tiedä esim recscuetoiminnasta yhtään mitään vaan keksii jotain höpöjuttuja omasta päästään.
-
Transventtiili
- Remington Steele
No siis se on ihan sama vaikka olisin koko ajan sanonut se, silti olisi tullut pelkkää paskaa koska mun koira sisältää amstaffia ja on rescue. Se että sanoin hän, ei kyllä siihen ollut syynä. Mutta joo, edelleen voin keskustella asiallisesti jos jotain asiallisia vastauksia tulee.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:50 pmTottakai se vaikuttaa, samalla tavalla kuin jos alkuaan oisit koiraa kutsunut vaikka sun lapseksi. Ja ymmärrän mä sua, että harmittaa tuollainen huutelu, jos ja kun koitat asiasta asiallisesti keskustella. Se vaan, jos omilla sanomisilla tekee kantansa tuolla tavalla äärimmäiseksi, niin saahan sitten odottaa paskaakin.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:39 pmSen nyt ei pitäisi keskusteluun vaikuttaa mitenkään sanonko hän vai se. Ja edelleen minä olen se asiallisin keskustelija. Tai siis yritin keskustella koska mulla on bullrodun koirasta kokemusta ja myös rescueasioista jotain tiedän. Mutta tämä paskarakki huutelu ja kaikkien niiden tappamisesta öyhöttäminen muutamien toimesta hiukan vie keskusteluintoa.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:35 pm
Niin sanoit ja sillä inhimillistät eläimen. No, voin kertoa, että ei se ole ihminen. Voi se silti olla hyvä kumppani sinulle, mutta ei ole ihminen eikä inhimillinen olento, joten sen mukaisesti niitä tulisi ajatella.
- Donald McRonald
- Christopher Lorenzo
Minä sen sanon: Paskarakkeja nuo ovat, kun ovat jatkuvasti uutisissa koska hyökkäävät ihmisten ja koirien kimppuun ja usein jopa tappavat. Paska. Rakkeja. Rumiakin vielä.
On olemassa paljon fiksumpiakin koirarotuja. Kalluillekin riittää vielä omansa vaikka nuo paskarakit kiellettäisiin.
On olemassa paljon fiksumpiakin koirarotuja. Kalluillekin riittää vielä omansa vaikka nuo paskarakit kiellettäisiin.
Kyllä, sä olet keskustellut järkevästi, niin järkevästi että ihmettelen että sinulla on moinen koira.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:56 pmNo siis se on ihan sama vaikka olisin koko ajan sanonut se, silti olisi tullut pelkkää paskaa koska mun koira sisältää amstaffia ja on rescue. Se että sanoin hän, ei kyllä siihen ollut syynä. Mutta joo, edelleen voin keskustella asiallisesti jos jotain asiallisia vastauksia tulee.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:50 pmTottakai se vaikuttaa, samalla tavalla kuin jos alkuaan oisit koiraa kutsunut vaikka sun lapseksi. Ja ymmärrän mä sua, että harmittaa tuollainen huutelu, jos ja kun koitat asiasta asiallisesti keskustella. Se vaan, jos omilla sanomisilla tekee kantansa tuolla tavalla äärimmäiseksi, niin saahan sitten odottaa paskaakin.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:39 pm
Sen nyt ei pitäisi keskusteluun vaikuttaa mitenkään sanonko hän vai se. Ja edelleen minä olen se asiallisin keskustelija. Tai siis yritin keskustella koska mulla on bullrodun koirasta kokemusta ja myös rescueasioista jotain tiedän. Mutta tämä paskarakki huutelu ja kaikkien niiden tappamisesta öyhöttäminen muutamien toimesta hiukan vie keskusteluintoa.
Tuo rotujen kieltäminen, mahtaakohan se toimia mitenkään kun eihän sekarotuisia voi kieltää ja koiraansahan voi aina sanoa sekarotuiseksi.
Mä en kyllä hiffaa tuollaisten tappelukoirien olemassaoloa olleskaan ja tässä on ihan ristiriita:
"Amstaffeilla on pitkä historia taistelukoirina. Ne jalostettiin koiratappeluihin vedonlyöntiä varten ja ihmisten huviksi härkätaisteluihin.
– Kuitenkin näitä aggressiivisia piirteitä vastuulliset kasvattajat ovat jo vuosisatoja pyrkineet jalostamaan pois. Aggressiivisessa käytöksessä ei kuitenkaan ole kyse rodusta, vaan omistajasta, Reponen kertoo."
Kyllähän siinä agressiivisuudessa ON kyse rodustaKIN kun kerran ovat tappeluihin aikoinaan jalostettu.
Hitosti helpompaa on elämä kiltin koiran kanssa, mahdollisesti halvempaakin.
-
Transventtiili
- Remington Steele
Siis sun ulosannin perusteella sanoisin, että sinä olet tämän keskustelun kallu. Mutta joo ei mulla sulle sen enempää ole sanottavaa.Donald McRonald kirjoitti: To Joulu 25, 2025 8:28 pm Minä sen sanon: Paskarakkeja nuo ovat, kun ovat jatkuvasti uutisissa koska hyökkäävät ihmisten ja koirien kimppuun ja usein jopa tappavat. Paska. Rakkeja. Rumiakin vielä.
-
Transventtiili
- Remington Steele
Miksi ihmettelet? Olen tuolla kertonut miksi olen koiran ottanut ja miksi valitsin juuri tämän kyseisen koiran.BillyHill kirjoitti: To Joulu 25, 2025 8:48 pmKyllä, sä olet keskustellut järkevästi, niin järkevästi että ihmettelen että sinulla on moinen koira.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:56 pmNo siis se on ihan sama vaikka olisin koko ajan sanonut se, silti olisi tullut pelkkää paskaa koska mun koira sisältää amstaffia ja on rescue. Se että sanoin hän, ei kyllä siihen ollut syynä. Mutta joo, edelleen voin keskustella asiallisesti jos jotain asiallisia vastauksia tulee.meanbastard kirjoitti: To Joulu 25, 2025 7:50 pm
Tottakai se vaikuttaa, samalla tavalla kuin jos alkuaan oisit koiraa kutsunut vaikka sun lapseksi. Ja ymmärrän mä sua, että harmittaa tuollainen huutelu, jos ja kun koitat asiasta asiallisesti keskustella. Se vaan, jos omilla sanomisilla tekee kantansa tuolla tavalla äärimmäiseksi, niin saahan sitten odottaa paskaakin.
Tuo rotujen kieltäminen, mahtaakohan se toimia mitenkään kun eihän sekarotuisia voi kieltää ja koiraansahan voi aina sanoa sekarotuiseksi.
Mä en kyllä hiffaa tuollaisten tappelukoirien olemassaoloa olleskaan ja tässä on ihan ristiriita:
"Amstaffeilla on pitkä historia taistelukoirina. Ne jalostettiin koiratappeluihin vedonlyöntiä varten ja ihmisten huviksi härkätaisteluihin.
– Kuitenkin näitä aggressiivisia piirteitä vastuulliset kasvattajat ovat jo vuosisatoja pyrkineet jalostamaan pois. Aggressiivisessa käytöksessä ei kuitenkaan ole kyse rodusta, vaan omistajasta, Reponen kertoo."
Kyllähän siinä agressiivisuudessa ON kyse rodustaKIN kun kerran ovat tappeluihin aikoinaan jalostettu.
Hitosti helpompaa on elämä kiltin koiran kanssa, mahdollisesti halvempaakin.
Ihan aluksi nämä kaiketi jalostettiin pitbullin näyttelyversioksi koska pittejä ei tappelutaustan takia haluttu/otettu näyttelyihin. Mutta joo kyllä näitä tappeluihin on myös jalostettu joo.
Kyllä se on hyvä että niitä piirteitä pyritään jalostamaan pois vaikka onkin totta että varmaan koskaan sitä ei täysin saada pois. Ja tietysti aina on sitä väkeä ketkä nimenomaan jalostaa sinne tappeluihin edelleen.
Meillä ei oo ollut kuin yksi välikohtaus ja sekin oli kun karannut pittisekoitus tuli päälle. Joten mun koira ei ole mitenkään tullut kalliiksi eikä ole muille mitään tehnyt.
-
PeppiTyttö
- Nikke Knatterton
Okei! Eli myös tää rotu tapettava heti, vitut kasvatuksesta.Luciano Viskos kirjoitti: Su Joulu 21, 2025 7:18 pmKoirillaan flexaavat kallut eivät tajua että on myös isoja, ulkoisesti nallekarhumaisia koiria jotka syövät tarvittaessa staffin välipalaksi ja paskovat seuraavana päivänä sen piikkipannan ulos.Juujaa kirjoitti: Su Joulu 21, 2025 3:23 pm 3 koira nyt minkä nää samat amstaffit tappaa... Omistajaa ei kiinnosta. Pitää vapaana takapihallaan josta nää sitten karkaavat aika ajoin.
Esimerkkinä vaikka suuri Venäjän mustaterrieri joka kehitettiin 50-luvulla CCCP-laboratoriossa ihmisen monikäyttöiseksi kaveriksi, sotakoiraksi ja miliiseille. Ihan mahtava rotu jonka kanssa voi huoletta lenkkeillä elvistelemättä tuolla sekopäisillä kaduilla. Ärsytettäessä hidas syttymään, mutta lopputuloksena dieselveturin törmäys sähköskuuttiin.
Leppoisia karvakamuja jotka vaativat koulutusta, tai pikemminkin kasvatusta. Kasvatus yhteiskuntakelpoiseksi ja varhainen sosiaalistaminen ovat niitä tärkeimpiä juttuja.
images (7).jpeg
-
PeppiTyttö
- Nikke Knatterton
Harva fiksu aikuinen ihminen pystyy edes kirjoittamaan noin kauheeta paskaa. Kallu mikä kallu, koiralla tai ilman.Transventtiili kirjoitti: To Joulu 25, 2025 8:57 pmSiis sun ulosannin perusteella sanoisin, että sinä olet tämän keskustelun kallu. Mutta joo ei mulla sulle sen enempää ole sanottavaa.Donald McRonald kirjoitti: To Joulu 25, 2025 8:28 pm Minä sen sanon: Paskarakkeja nuo ovat, kun ovat jatkuvasti uutisissa koska hyökkäävät ihmisten ja koirien kimppuun ja usein jopa tappavat. Paska. Rakkeja. Rumiakin vielä.
Vieläkö ois keino päästä tästä päävikaisesta ihmisryhmästä eroon ihan vaan pentutehtailu lopettamalla.
- Donald McRonald
- Christopher Lorenzo
Kylläpä ihmisillä on suuri tarve puolustella noita paskarakkeja, jotka tappavat muita koiria ja ihmisiä. Mikähän niissäkin niin viehättää? Ylikasvaneita viemärirottiahan ne ovat.
Viimeksi muokannut Donald McRonald, To Joulu 25, 2025 10:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kyynikko1975
- Alokas
Itselläkin ollut tähän ikään mennessä muutama koira pennusta hautaan. (Normi-iän eläneet ja piikille kun ikä ja sairaudet enemmän mitä eläimen elämänlaatu, muutamaa eri rotua ja kokoa)Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 24, 2025 12:14 amMinä en ottanut rescuekoiraa tunteakseni olevani parempi tai sen enempää hyvä ihminen mitä oikeasti olen. Ja olen lähes täysin varma että mun koira ei liity pentutehtailijoihin mitenkään.vanhellsing kirjoitti: Ke Joulu 24, 2025 12:07 amLuulisin että pentutehtailijoita olisi sitä vähemmän mitä vähemmän porukka ostaa rescue koiran kokeakseen olevansa hyvä ihminen, en tiedä mutta sellainen tunne vaan.Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 24, 2025 12:02 am Kivasti tuosta poimit myös vaan tuon pätkän.
Mikä ero? Kyllä minäkin pystyn mutta en halua mennä ulos kävelemään itsekseni. Kaikkein mieluiten teen sen koirani kanssa. Ja onko siinä jotain väärää jos hankkimalla koiran, tein omasta ja koiran elämästä parempaa ja mukavampaa?
Muutama ohis.
-Ison koiran omistajana ohikulkijoilta usein tullut jo kaukaa huutoa, että pidä se rakkisi kaukana ym. ennakkoluuloja. No ei ne isot koirat milloinkaan räksytä ja hypi takajaloillaan holtittomasti,kuten pikkufifit niillä kaukaa huutajilla.
-Suomessa sisällä on valtava rescue-ongelma ilman ulkomaantuontejakin, koirien lisäksi myös eksoottisten eläinten kohdalla, ja niistäkin rapea pyyntihinta(koiranpennut otettiin korona-aikana kun sulut tulivat, jopa ne perkeleen papukaijat, saati loppumaton luonnonvara kissat, joiden elvyttelystä voi olla kanssa montaa mieltä)
-Viranomaistyön ja työkoirien (avustaja ym. koirat)ohella esim. sotekentällä kaverikoirat tärkeässä osassa
- tutkittua on,miten lemmikit ylipäätään opettavat empatiataitoja / huolenpitoa toisista ym. lapsuudesta lähtien, myös kuntouttavia elementtejä havaittu ja tutkitaan edelleen ( tarvitaan kyllä tervepäisiä aikuisiakin )
- irti taajamassa ulkoiluttavia "ei meidän Fifi mitään tee -tapauksia on aivan liikaa, kun meidän ja kenen vain koira voi tehdä. Kuka voi väittää lukevansa eläimen tai toisen ihmisenkään ajatuksia ja reaktioita 100 %:sti? Mikä on niin vaikeaa noudattaa yksinkertaisesti lakia ja viedä se koira vapaana sinne, missä voi pitää irti. Omistajan valintoja. Ei koiran.
-Kasvattajilla, jotka tuntevat vastuuta, varmasti syytä seulontaan jo alussa kun näille vaativille roduille ottajia moninkerroin enemmän kuin pentuja. Ja ostaja potentiaali yleensä melko kyseenalaista
Itse aiheeseen,
Suomessa liian löysät seuraukset, helpolla päästetään ihminen jonka vastuu ja annetaan vahinkojen toistua ennenkuin lyijyä.Rekisteröintipakko tuli jo, mutta onko mitään yhtenäistä muuta kuin poliisin rekisterit jos saman ihmisen hallussa olevien koirien kanssa sattuu vahinkoa vähän väliä tai ainakin silloin tällöin. Vaikka koira vaihtuisi välillä. Miten esim. eläinten pitokielto saataisiin riittävän julkiseksi, ettei paikkakuntaa vaihtamalla onnistu uuden lemmikin hankinta? Ja kierre jatkuu.
-
Transventtiili
- Remington Steele
Kyllä selkeästi joillain on ennakkoluuloja, mun koira kun on tosi tumma, melkein musta ja ei myöskään ihan pienin. 35kg ja säkä about 60cm.Kyynikko1975 kirjoitti: To Joulu 25, 2025 10:48 pmItselläkin ollut tähän ikään mennessä muutama koira pennusta hautaan. (Normi-iän eläneet ja piikille kun ikä ja sairaudet enemmän mitä eläimen elämänlaatu, muutamaa eri rotua ja kokoa)Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 24, 2025 12:14 amMinä en ottanut rescuekoiraa tunteakseni olevani parempi tai sen enempää hyvä ihminen mitä oikeasti olen. Ja olen lähes täysin varma että mun koira ei liity pentutehtailijoihin mitenkään.vanhellsing kirjoitti: Ke Joulu 24, 2025 12:07 am
Luulisin että pentutehtailijoita olisi sitä vähemmän mitä vähemmän porukka ostaa rescue koiran kokeakseen olevansa hyvä ihminen, en tiedä mutta sellainen tunne vaan.
Muutama ohis.
-Ison koiran omistajana ohikulkijoilta usein tullut jo kaukaa huutoa, että pidä se rakkisi kaukana ym. ennakkoluuloja. No ei ne isot koirat milloinkaan räksytä ja hypi takajaloillaan holtittomasti,kuten pikkufifit niillä kaukaa huutajilla.
-Suomessa sisällä on valtava rescue-ongelma ilman ulkomaantuontejakin, koirien lisäksi myös eksoottisten eläinten kohdalla, ja niistäkin rapea pyyntihinta(koiranpennut otettiin korona-aikana kun sulut tulivat, jopa ne perkeleen papukaijat, saati loppumaton luonnonvara kissat, joiden elvyttelystä voi olla kanssa montaa mieltä)
-Viranomaistyön ja työkoirien (avustaja ym. koirat)ohella esim. sotekentällä kaverikoirat tärkeässä osassa
- tutkittua on,miten lemmikit ylipäätään opettavat empatiataitoja / huolenpitoa toisista ym. lapsuudesta lähtien, myös kuntouttavia elementtejä havaittu ja tutkitaan edelleen ( tarvitaan kyllä tervepäisiä aikuisiakin )
- irti taajamassa ulkoiluttavia "ei meidän Fifi mitään tee -tapauksia on aivan liikaa, kun meidän ja kenen vain koira voi tehdä. Kuka voi väittää lukevansa eläimen tai toisen ihmisenkään ajatuksia ja reaktioita 100 %:sti? Mikä on niin vaikeaa noudattaa yksinkertaisesti lakia ja viedä se koira vapaana sinne, missä voi pitää irti. Omistajan valintoja. Ei koiran.
-Kasvattajilla, jotka tuntevat vastuuta, varmasti syytä seulontaan jo alussa kun näille vaativille roduille ottajia moninkerroin enemmän kuin pentuja. Ja ostaja potentiaali yleensä melko kyseenalaista
Itse aiheeseen,
Suomessa liian löysät seuraukset, helpolla päästetään ihminen jonka vastuu ja annetaan vahinkojen toistua ennenkuin lyijyä.Rekisteröintipakko tuli jo, mutta onko mitään yhtenäistä muuta kuin poliisin rekisterit jos saman ihmisen hallussa olevien koirien kanssa sattuu vahinkoa vähän väliä tai ainakin silloin tällöin. Vaikka koira vaihtuisi välillä. Miten esim. eläinten pitokielto saataisiin riittävän julkiseksi, ettei paikkakuntaa vaihtamalla onnistu uuden lemmikin hankinta? Ja kierre jatkuu.
Mutta se onkin hauska kun me mennään nätisti ohi ja sen toisen kuulee sanovan haukkuvalle koirallensa tyyliin "kato nyt miten hienosti tuo toinen koira kulki".
Joo korona-aika varmasti tehnyt mitään hyvää lemmikkien suhteen kun niitä otti kaikki sen enempää ajattelematta.
Koirista on tosiaan paljon enemmän hyötyä joka saralla kuin haittaa. Jokaista huonoa uutista kohti on monia ja monia hyviä asioita, vaikka just nämä kaverikoirat ym.
Jep! Kaikki koirat on eläimiä ja niistä ei ikinä voi olöa 100 % varma, joten todellakin kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä.
Ei vastuulliset kasvattajat todellakaan myy ihan kenelle vaan, samoin kuin ei rescuekoiriakaan tuosta vaan jaella. Tietysti jotkut osaa valehdella ja esittää joten joskus voi niiltäkin päätyä huonoihin käsiin koiria. Mutta sellaiset takapihapennuttajat ei varmasti sen enempää kysele kunhan saavat rahaa.
Joo huonosti näihin puututaan ja saa vaaralliset omistajat pitää vaarallisia koiria pitkänkin aikaa vaikka olisivat jo tehneet pahojaan. Ja tuo eläintenpitokielto tuntuu tosiaan olevan ihan vitsi.
Mielestäni transventtiili on pyrkinyt pitämään tämän keskustelun asialinjalla, mistä ehdottomat plussapisteet.
Koirat ovat ilman muuta sellainen asia, joka herättää tunteita, ja varsin vahvojakin sellaisia. Ja missä tunteet ohjaavat ajattelua, siellä rationaalinen ajattelu pyrkii joskus rakoilemaan. Aivan kuten vaikkapa politiikankin saralla, lähtevät mielipiteet seurailemaan varsin heppoisin perustein mustavalkoisen ajattelun suuntaviivoja.
Ihmisillä on koirista hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia mielikuvia, vahvojakin sellaisia, sekä kokemuksia, hyvinkin paljon toisistaan eroavia. Monilla kokemukset ovat myönteisiä ja lämpimiä, joillakin traumaattisiakin.
Moni meistä on harvinaisen altis esimerkiksi mielipide vaikuttamiselle ja joukko suggestiolle, ja saattaa muodostaa näin huomaamattaankin mielipiteensä asioista ilman omakohtaista kokemusta, esimerkiksi sensaatiohakuisen lehdistön yksipuolisen uutisoinnnin perusteella tai kovinta ääntä pitävien ääriajattelijoiden ajatuksia omaksuen.
Koira on toki petoeläin, ja herättää siksi ihmisissä erilaisia tuntemuksia, monissa hellyyttä ja sympatiaa, kuten vaikkapa ketut ja sudetkin, mutta monissa myös alitajuista pelkoa, ehkäpä perintönä luolamies ajoiltamme, tai koska ne ja niiden käytös on vielä itselle vierasta. Ihmisiähän tuppaa pelottamaan vieraat ja tuntemattomat asiat, ja silloin parhaaksi puolustukseksi koetaan herkästi hyökkäys ja vihamielisyys.
Koira on kuitenkin myös eräs älykkäimmistä eläimistä, monin tavoin ymmärtävä ja tunteva olento, ja monin tavoin ihmisille hyödyksi. Niistä on meille hyötyä työtehtävissä esimerkiksi nappaamassa roistoja ja huumeiden salakuljettajia, hälyttävinä palo-ja pihavahteina, haittaeläinten torjujina, etsimässä kadonneita, löytämällä ihmisiltä syöpiä ja muita vakavia sairauksia, paljastamalla hometaloja, suojelemassa tai paimentamassa avuttomia kotieläimiä, avustamassa metsästyksessä ja niin edelleen.
Ne toimivat myös monien ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjinä, perheenjäseninä, viihdyttäjinä ja seurana (eläin sellaisina). Monesti myös ainoana elävänä olentona jolle osaa tai saa osoittaa hellyyttä ja jolta vastaanottaa hellyyttä, sekä jonakin joka sysää syrjään yksinäisyyden tunteen.
Lenkkiseurana ne pitävät merkittävän osan suomen kansasta työkykyisinä ja erossa kansansairauksista. Ne opettavat vieläpä monille meistä ensimmäisenä jonkin elävän olennon hoivaamista, ja siihen sisältyvää suurta ja joskus vaivalloistakin huolenpitoa ja vastuunkantoa.
Koirat eivät siis ole missään nimessä turhia. Eivät edes niiden kohdalla, jotka niiden koulutuksessa tai kasvatuksessa vielä tavalla tai toisella epäonnistuvat. Ne nimittäin kasvattavat monesti meitä siinä missä me niitä. Ne auttavat nostamaan meistä esille inhimillisemmän puolemme, niin hyvässä, kuin joskus myös pahassa.
Sekin on totta, että isossa kuvassa kulkukoira ongelmaa ei ratkaista rescue toiminnalla, vaan steriloimalla koiria ulkomailla paikan päällä. Tämän toki jokainen valistunut suomalainen eläinsuojelu yhdistys kyllä jo tietääkin, ja myös tukee tätä toimintaa paikallistasolla. Ei rescue toimintakaan silti väärin ole; moni kovia kokenut koira yksilö kun saa näin ollen vielä uuden mahdollisuuden elämään, sillä elinolot vapaaehtoisten ylläpitämillä täpötäysillä koiratarhoilla ei ole koskaan kummoiset, puhumattakaan elämä katukoirana. Ei tarhoilla hyvää koiranelämää vietetä, ja monet koirat joudutaan lopettamaan siellä terveinä syyttä suotta.
Elämän vaaliminen ja uuden mahdollisuuden tarjoaminen ei ole koskaan väärin, kukapa ei sitä toivoisi myös omalle kohdalleen. Joissain poikkeustapauksissa rescue koiran ottamisen vaikutin on voinut ehkä olla hieman egoistinen tai turhan naiivi (ja ehkäpä nämä sitten nousevat korostetusti esille juuri somen ihmemaailmassa). Useimmiten kuitenkin rescue koirat päätyvät vakaan harkinnan ja vakavan valmistautumisen jälkeen täysin normaaleille ihmisille, täysin normaaleihin perheisiin ja kotitalouksiin. Ne elävät hyvän ja täysipainoisen koiranelämän, oppien ja opettaen, antaen ja vastaanottaen seuraa sekä hellyyttä.
Koirat ovat ilman muuta sellainen asia, joka herättää tunteita, ja varsin vahvojakin sellaisia. Ja missä tunteet ohjaavat ajattelua, siellä rationaalinen ajattelu pyrkii joskus rakoilemaan. Aivan kuten vaikkapa politiikankin saralla, lähtevät mielipiteet seurailemaan varsin heppoisin perustein mustavalkoisen ajattelun suuntaviivoja.
Ihmisillä on koirista hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia mielikuvia, vahvojakin sellaisia, sekä kokemuksia, hyvinkin paljon toisistaan eroavia. Monilla kokemukset ovat myönteisiä ja lämpimiä, joillakin traumaattisiakin.
Moni meistä on harvinaisen altis esimerkiksi mielipide vaikuttamiselle ja joukko suggestiolle, ja saattaa muodostaa näin huomaamattaankin mielipiteensä asioista ilman omakohtaista kokemusta, esimerkiksi sensaatiohakuisen lehdistön yksipuolisen uutisoinnnin perusteella tai kovinta ääntä pitävien ääriajattelijoiden ajatuksia omaksuen.
Koira on toki petoeläin, ja herättää siksi ihmisissä erilaisia tuntemuksia, monissa hellyyttä ja sympatiaa, kuten vaikkapa ketut ja sudetkin, mutta monissa myös alitajuista pelkoa, ehkäpä perintönä luolamies ajoiltamme, tai koska ne ja niiden käytös on vielä itselle vierasta. Ihmisiähän tuppaa pelottamaan vieraat ja tuntemattomat asiat, ja silloin parhaaksi puolustukseksi koetaan herkästi hyökkäys ja vihamielisyys.
Koira on kuitenkin myös eräs älykkäimmistä eläimistä, monin tavoin ymmärtävä ja tunteva olento, ja monin tavoin ihmisille hyödyksi. Niistä on meille hyötyä työtehtävissä esimerkiksi nappaamassa roistoja ja huumeiden salakuljettajia, hälyttävinä palo-ja pihavahteina, haittaeläinten torjujina, etsimässä kadonneita, löytämällä ihmisiltä syöpiä ja muita vakavia sairauksia, paljastamalla hometaloja, suojelemassa tai paimentamassa avuttomia kotieläimiä, avustamassa metsästyksessä ja niin edelleen.
Ne toimivat myös monien ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjinä, perheenjäseninä, viihdyttäjinä ja seurana (eläin sellaisina). Monesti myös ainoana elävänä olentona jolle osaa tai saa osoittaa hellyyttä ja jolta vastaanottaa hellyyttä, sekä jonakin joka sysää syrjään yksinäisyyden tunteen.
Lenkkiseurana ne pitävät merkittävän osan suomen kansasta työkykyisinä ja erossa kansansairauksista. Ne opettavat vieläpä monille meistä ensimmäisenä jonkin elävän olennon hoivaamista, ja siihen sisältyvää suurta ja joskus vaivalloistakin huolenpitoa ja vastuunkantoa.
Koirat eivät siis ole missään nimessä turhia. Eivät edes niiden kohdalla, jotka niiden koulutuksessa tai kasvatuksessa vielä tavalla tai toisella epäonnistuvat. Ne nimittäin kasvattavat monesti meitä siinä missä me niitä. Ne auttavat nostamaan meistä esille inhimillisemmän puolemme, niin hyvässä, kuin joskus myös pahassa.
Sekin on totta, että isossa kuvassa kulkukoira ongelmaa ei ratkaista rescue toiminnalla, vaan steriloimalla koiria ulkomailla paikan päällä. Tämän toki jokainen valistunut suomalainen eläinsuojelu yhdistys kyllä jo tietääkin, ja myös tukee tätä toimintaa paikallistasolla. Ei rescue toimintakaan silti väärin ole; moni kovia kokenut koira yksilö kun saa näin ollen vielä uuden mahdollisuuden elämään, sillä elinolot vapaaehtoisten ylläpitämillä täpötäysillä koiratarhoilla ei ole koskaan kummoiset, puhumattakaan elämä katukoirana. Ei tarhoilla hyvää koiranelämää vietetä, ja monet koirat joudutaan lopettamaan siellä terveinä syyttä suotta.
Elämän vaaliminen ja uuden mahdollisuuden tarjoaminen ei ole koskaan väärin, kukapa ei sitä toivoisi myös omalle kohdalleen. Joissain poikkeustapauksissa rescue koiran ottamisen vaikutin on voinut ehkä olla hieman egoistinen tai turhan naiivi (ja ehkäpä nämä sitten nousevat korostetusti esille juuri somen ihmemaailmassa). Useimmiten kuitenkin rescue koirat päätyvät vakaan harkinnan ja vakavan valmistautumisen jälkeen täysin normaaleille ihmisille, täysin normaaleihin perheisiin ja kotitalouksiin. Ne elävät hyvän ja täysipainoisen koiranelämän, oppien ja opettaen, antaen ja vastaanottaen seuraa sekä hellyyttä.