Kansanedustaja puolusti ilotulittamista ja hyökkäsi koiranomistajia vastaan

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
ed_gein
Christopher Lorenzo

Re: Kansanedustaja puolusti ilotulittamista ja hyökkäsi koiranomistajia vastaan

Viesti Kirjoittaja ed_gein »

Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:39 am
ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:36 am
Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:34 am

Sitten asumme varmasti eri kaupungeissa. Ai mitä sitten jos paukuttaa? No just sitä, että kun niihin paukkuihin ei pysty mitenkään varautumaan.
Ja entäs sitten jos videolla olevat ei ole suomalaisia? Täällä niitä ampuvat on silti suomalaisia.

Luultavasti ne oli ongelma myös 30vuotta sitten mutta silloin ei internetit ja somet olleet käytössä, niin tieto ei ainakaan samalla tavalla tavoittanut ihmisiä.
Ei ollut mikään ongelma, porukka ei vain ollut koiriensa kanssa niin hysteeristä.

Ero on siinä, että suomalainen pentu yleensä tottelee jos sille sanoo, mutta arabi ja somali eivät. Oletko tosiaan noin sokea?
Niin, luitko somesta etteivät olleet hysteerisiä vai? Aivan, et lukenut koska ei ollut sellaista. Jos olisi ollut, niin sama meno ois ollut ku nyt.

No oletko sinä sokea? Sanoin että täällä ampuu suomalaiset eikä arabit tai somalit.
Uskotko kaiken mitä lehdessä lukee? Ja olisiko siellä maininta hysteerisyydestä? Jos siellä kerran päivässä paukahtaa niin mitä sitten? Isoin ongelma ovat tässä(kin) mamut.
Transventtiili
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:41 am
Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:39 am
ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:36 am

Ei ollut mikään ongelma, porukka ei vain ollut koiriensa kanssa niin hysteeristä.

Ero on siinä, että suomalainen pentu yleensä tottelee jos sille sanoo, mutta arabi ja somali eivät. Oletko tosiaan noin sokea?
Niin, luitko somesta etteivät olleet hysteerisiä vai? Aivan, et lukenut koska ei ollut sellaista. Jos olisi ollut, niin sama meno ois ollut ku nyt.

No oletko sinä sokea? Sanoin että täällä ampuu suomalaiset eikä arabit tai somalit.
Uskotko kaiken mitä lehdessä lukee? Ja olisiko siellä maininta hysteerisyydestä? Jos siellä kerran päivässä paukahtaa niin mitä sitten? Isoin ongelma ovat tässä(kin) mamut.
En oo kai lehdistä mitään puhunut?
No sitä sitten että ensinnäkin paukahtaa useammin kuin kerran päivässä ja toiseksi, ne on edelleen ne pahimmat koska niihin ei pysty varautumaan mitenkään. Montako kertaa se pitää vielä sanoa että sinäkin uskot?
Mä en voi olla samaa mieltä mamujen osuudesta tässä koska en oo varmaan ikinä nähnyt yhdenkään mamun ampuvan raketteja. Hesoissa he voivat olla ongelma, täällä ei.
Koljattii
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

^ Se että yks ihminen väittää jotain, ei tarkoita että asia olisi niin. Täälläkin vain yksi vouhottaa asiasta. On nähtävästi oikein kunnon minä minä, jos sata ihmistä sanoo että banaani on keltainen, hän väittää että se on sininen, niin vaikka hän sanoo asian tuhat kertaa banaani on edelleen keltainen
e18
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja e18 »

https://youtu.be/ca57DFPzheM?si=tJGTF62ycyscaxyi

Hyvä uudenvuoden video ruotsista. Turha tässäkään on hanssia ja kallea syyttää vaan kyllähän tuolla ihan muut juhlii omintakeisella tyylillään.
roudatar
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja roudatar »

Rakettien ampuminen ok kunhan se tapahtuu sallittujen aikamääreiden sisällä eikä niin, että paukutellaan koko helvatun päivä.
Edesmenneen koiran kanssa käytiin HYVISSÄ ajoin ulkona ennen kuin raketteja sai alkaa ampumaan niin eiköhän joku vatipää räjäyttänyt raketin n. 20 metrin päästä minusta ja koirasta. Koira alkoi sen jälkeen pelkäämään kaikkia kovia ääniä, siedätys, namit, rauhoittavat, thundershirtit tms kokeiltiin eivätkä auttaneet. Kyseessä staffordshirenbullterrieri jos rodulla nyt väliä.
Aina se ei ole koulutuksesta kiinni vaan siitä, että ollaan ajattelemattomia ja muista piittaamattomia ja tämä pätee kaikkiin ihmisryhmiin. Jokainen tehkööt uutena vuotena mitä lystää, mutta toisten huomioon ottaminen olisi ihan kiva juttu, myös siinä arkielämässä.

Tämä Sammallahti mikä lie on oikea torvien torvi, mutta niin on moni muukin ihminen tällä planeetalla. Perus kaupunkilainen joille toiset ihmiset saati eläimet eivät merkitse hevonkukkuakaan. Eläimelle kostaminen on aina väärin, se on syytön siihen, että hihnan päässä on typerys.
"pain is not exclusive to humans"
Transventtiili
Remington Steele

Koljattii kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:22 pm ^ Se että yks ihminen väittää jotain, ei tarkoita että asia olisi niin. Täälläkin vain yksi vouhottaa asiasta. On nähtävästi oikein kunnon minä minä, jos sata ihmistä sanoo että banaani on keltainen, hän väittää että se on sininen, niin vaikka hän sanoo asian tuhat kertaa banaani on edelleen keltainen
No täällä on selkeästi paljon enemmän raketti-ihmisiä kuin koiraihmisiä, niin tietysti se väittely ei oo kovin tasapuolinen. Silti olen täysin varma että suurin osa koiraihmisistä olisi tyytyväisiä siihen, että niitä ammutaan vain sallituissa aikarajoissa. Nyt kun niillä perseillään, niin paljon useampi vaatii täyskieltoa. Sanon miljoonannen kerran, että siihen sallituun aikarajaan pystyy jokainen vaurautumaan, niihin vääriin aikoihin ammuttuihin ei pysty. Tai pystyy niin, että laittaa tuplavarmistuksen mutta se ei auta kuin karkaamisen estoon, ei siihen että koira voi saada paniikkikohtauksen ym.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:28 am Miksi ilotulitteet eivät olleet ongelma vielä 30 vuotta sitten?
Kyllä ne olivat. Tuota samaa saatanan rakettien väkijoukkoon ampumista sun muuta neekeröintiä harrastivat silloin ihan kantikset itse. Silmävammoja saattoi tulla kymmeniä vuodessa. Sormiakin irtosi, kun neropatit räjäyttelivät tykäreitä käsissään jne. Silloin ei kuitenkaan oltu muistaakseni keksitty, että ne olisivat ongelma juuri koirille, vaikka jytinä oli aattona aivan jatkuvaa tuntikausia putkeen ja koltiaiset paukuttelivat kiinarivarastojaan pitkin vuotta.
Kalapaliikki
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Kalapaliikki »

Eikö olisi helvetin helppoa päättää, että rakettien myynti- ja ammuskeluaikana tapahtuneita onnettomuuksia ei korvata? Saat siis ampua vapaasti silmäsi, korvasi ja vaikka pääsi irti noilla kiinavekottimilla, mutta lasku tulee ainoastaan ja vain sinulle. Miksi taas pitää verovaroin korjata idioottien vammoja? Kättä taskuun vaan ja maksat itse kulusi jos olet idiootti.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Ilotulitteiden paukuttelu alkoi lainvastaisesti Helsingissä – poliisin mukaan ampujat olivat alaikäisiä

Ilotulitteiden paukuttelu on jo alkanut Helsingissä, vahvistetaan Helsingin poliisin johtokeskuksesta. Lain mukaan ilotulitteita saa ampua vasta uudenvuodenaattona ja vain kello 18–02 välisenä aikana.

Maanantaina esimerkiksi Herttoniemenrannassa on ammuttu tulitteita ihmisiä, autoja ja rakennuksia kohti, mutta poliisin tiedossa ei ole loukkaantumisia tai vahingoittunutta omaisuutta. Ensimmäisenä Herttoniemen tapahtumista uutisoi Helsingin Sanomat.

Helsingin poliisin mukaan tapahtumissa oli mukana jopa kymmeniä alaikäisiä nuoria.

----

Ilotulitteita ei saa luovuttaa alaikäisille, poliisi muistuttaa. Poliisi takavarikoi kaikki alaikäisten hallusta löydetyt ilotulitteet ja räjähteet.

Suojalasien käyttö on pakollista ilotulitteita ammuttaessa, ja ilotulitteiden käsittely päihtyneenä on kiellettyä.

----

Koko artikkeli: https://yle.fi/a/74-20201979
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Koljattii
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:34 pm
Koljattii kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:22 pm ^ Se että yks ihminen väittää jotain, ei tarkoita että asia olisi niin. Täälläkin vain yksi vouhottaa asiasta. On nähtävästi oikein kunnon minä minä, jos sata ihmistä sanoo että banaani on keltainen, hän väittää että se on sininen, niin vaikka hän sanoo asian tuhat kertaa banaani on edelleen keltainen
No täällä on selkeästi paljon enemmän raketti-ihmisiä kuin koiraihmisiä, niin tietysti se väittely ei oo kovin tasapuolinen. Silti olen täysin varma että suurin osa koiraihmisistä olisi tyytyväisiä siihen, että niitä ammutaan vain sallituissa aikarajoissa. Nyt kun niillä perseillään, niin paljon useampi vaatii täyskieltoa. Sanon miljoonannen kerran, että siihen sallituun aikarajaan pystyy jokainen vaurautumaan, niihin vääriin aikoihin ammuttuihin ei pysty. Tai pystyy niin, että laittaa tuplavarmistuksen mutta se ei auta kuin karkaamisen estoon, ei siihen että koira voi saada paniikkikohtauksen ym.
Kyllä mullakin on koiria ollu koko ikäni. Ne totutetaan pennusta asti ääniin, koska niin ne oppivat että yllättäviä ääniä voi kuulua. Yleensä kun jossain lähistöllä raketteja ammutaan niin menevät kurkkimaan ikkunoista että missä metsästetään.
Rakettien ampumisen vastustusta ei vielä jokunen vuosi sitten ollut ollenkaan. Koiranomistajat joilla oli paukkuarkoja koiria ymmärsivät pysyä pois alueilta missä niitä pennut paukuttavat. Nykyisin koiranomistajat ovat vouhottaneet itsensä sellaiseen kiimaan että alta pois. Toistan itseäni, mutta heillä ei mielestään ole mitään velvollisuutta huomioida muita ihmisiä, mutta muiden pitäisi huomioida heidät joka vitun asiassa.
Onneksi täällä meidän nurkilla on vielä suht järkeviä hupikoiran pitäjätkin, ainoa kerta kun olen kuullut valitusta ilotulitteista oli kun eräillä syntymäpäivillä oli valtava ilotulitus, eikä siitä oltu ilmoitettu missään.
Joten toivottavasti nyt pahimmat öyhöttäjät puolin ja toisin ottavat vähän kierroksia pois, itse ainakin yritän rauhoittua vastaanottamaan tulevaa vuotta. Sitä en tiedä tuleeko se onnistumaan tässä kahtiajakojen rikkomassa kansakunnassa.
Animus Fortis
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Animus Fortis »

Populalta unohtuu se että myös luonnon eläimet stressaavat hallitsemattomasta räiskimisestä. Räiskiminen pitäisi keskittää kunnan/kaupungin tehtäväksi.
Yleensä Tere S. kirjoittaa asiaa vaikka on Kokoomuksen edustaja.
Limonchili
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Limonchili »

Aikamoisia kommentteja. Ihan uskomatonta, että minkälaisia asenteita ihmisillä on olemassa.

Kaverilla on sellanen koira, että kun pienikin pauke kuuluu niin se sekoaa. Läähättää aivan hulluna ja on todella levoton sekä ulisee. Siinä ei paljon namit maistu tai käskyt toimi. Omakaan koira ei tykkää raketeista. Ei sentään nyt noin paljon pelkää, mutta haluaa sisälle helvetin nopeasti vaikka pennusta alkaen on kyllä yritetty totuttaa se erilaisiin ääniin myös uutena vuotena yritettiin viedä ulos.

Itsekin olen joskus alaikäisenä raketteja paukutellut ja tämäkin ois mulle jollain tavalla ok, mutta kunhan noita aikoja edes noudatettaisiin ja vähän voisi järkeä käyttää, että missä niitä paukutellaan. Toi et raketteja ammutaan ja paukutellaan viikko ennen uutta vuotta ja aivan missä sattuu mm. taloyhtiöiden sisäpihoilla niin on mun mielestä kyllä järjetöntä. Näitä ei kiinnosta paskaakaan muu elämä ympärillään. Vaikka koiria tulee nenän edessä vastaan niin silti ammutaan raketteja ja paukutellaan. Järki puuttuu ihan kokonaan päästä. Vanhemmat on välinpitämättömiä ja/tai iso osa ei tiedä yhtään mitä heidän lapsensa puuhaavat. "Ei meidän poika tollasta tee" asenne kukoistaa tässäkin. Nykyään on aivan käsittämätöntä, että kuinka nuorilla LAPSILLA noita paukkuja on olemassa.

Siksi nykyään toivoisinkin, että uutena vuotena voisi olla joku ilotulitus vain ammattilaisten toimesta esim. silloin kun vuosi vaihtuu ja kaikki ylimääräinen rakettien ja paukkujen myynti kansalaisille tulisi lopettaa. Miksi? En nyt ajattele pelkästään koiria tällä vaan ihan yleisestikkin, jos ei osata käyttäytyä ja noudattaa niitä sääntöjä/lakeja niin sitten täytyis tehdä muutoksia. Näin tehdään muissakin asioissa.

Onhan vuodessa muitakin päiviä tai tapahtumia kun ilotulituksia järjestetään niin silloinkin ammattilaiset nämä hoitavat niin ihan hyvin uusi vuosi voisi kuulua tähän samaan pakettiin.

Uskaltaisin muutenkin väittää, että valtaosalle kansasta sopisi varmasti paremmin se vaihtoehto, että vain ammattilaiset järjestäisi ilotulituksen myös uutena vuotena mielummin kuin se, että myydään koko kansalle hirveästi erilaisia raketteja ja paukkuja. Näin vältyttäisiin onnettomuuksilta ja aikatauluja, sekä lakeja noudatettaisiin.
ed_gein
Christopher Lorenzo

viivahattu kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:37 pm
ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:28 am Miksi ilotulitteet eivät olleet ongelma vielä 30 vuotta sitten?
Kyllä ne olivat. Tuota samaa saatanan rakettien väkijoukkoon ampumista sun muuta neekeröintiä harrastivat silloin ihan kantikset itse. Silmävammoja saattoi tulla kymmeniä vuodessa. Sormiakin irtosi, kun neropatit räjäyttelivät tykäreitä käsissään jne. Silloin ei kuitenkaan oltu muistaakseni keksitty, että ne olisivat ongelma juuri koirille, vaikka jytinä oli aattona aivan jatkuvaa tuntikausia putkeen ja koltiaiset paukuttelivat kiinarivarastojaan pitkin vuotta.
Olen ollut uudenvuodenjuhlissa jo kauan enkä milloinkaan ole tuollaiseen törmännyt. On se kumma, että aina pitää löytää joku syy puolustaa mamuja.
ed_gein
Christopher Lorenzo

Limonchili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 1:37 pm Aikamoisia kommentteja. Ihan uskomatonta, että minkälaisia asenteita ihmisillä on olemassa.

Kaverilla on sellanen koira, että kun pienikin pauke kuuluu niin se sekoaa. Läähättää aivan hulluna ja on todella levoton sekä ulisee. Siinä ei paljon namit maistu tai käskyt toimi. Omakaan koira ei tykkää raketeista. Ei sentään nyt noin paljon pelkää, mutta haluaa sisälle helvetin nopeasti vaikka pennusta alkaen on kyllä yritetty totuttaa se erilaisiin ääniin myös uutena vuotena yritettiin viedä ulos.

----
Ihmisillä on liikaa koiria ja niitä on aivan liikaa inhimillistetty.
Transventtiili
Remington Steele

Koljattii kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 1:23 pm
Transventtiili kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:34 pm
Kyllä mullakin on koiria ollu koko ikäni. Ne totutetaan pennusta asti ääniin, koska niin ne oppivat että yllättäviä ääniä voi kuulua. Yleensä kun jossain lähistöllä raketteja ammutaan niin menevät kurkkimaan ikkunoista että missä metsästetään.
Rakettien ampumisen vastustusta ei vielä jokunen vuosi sitten ollut ollenkaan. Koiranomistajat joilla oli paukkuarkoja koiria ymmärsivät pysyä pois alueilta missä niitä pennut paukuttavat. Nykyisin koiranomistajat ovat vouhottaneet itsensä sellaiseen kiimaan että alta pois. Toistan itseäni, mutta heillä ei mielestään ole mitään velvollisuutta huomioida muita ihmisiä, mutta muiden pitäisi huomioida heidät joka vitun asiassa.
Onneksi täällä meidän nurkilla on vielä suht järkeviä hupikoiran pitäjätkin, ainoa kerta kun olen kuullut valitusta ilotulitteista oli kun eräillä syntymäpäivillä oli valtava ilotulitus, eikä siitä oltu ilmoitettu missään.
Joten toivottavasti nyt pahimmat öyhöttäjät puolin ja toisin ottavat vähän kierroksia pois, itse ainakin yritän rauhoittua vastaanottamaan tulevaa vuotta. Sitä en tiedä tuleeko se onnistumaan tässä kahtiajakojen rikkomassa kansakunnassa.
Usko nyt jo että kaikkia koiria ei vaan saa tottumaan raketteihin ja se pelko voi myös tulla myöhemmällä iällä vaikka kuinka olisi totutettu.
Miten sä luulet että se onnistuu että kaikki paukkuarkojen koirien omistajat menee viikoksi johonkin hevonvitunkuuseen missä ei yhtään rakettia kuulu?
Vastaa Viestiin