Pepe Willberg ajoi pyöräilijän päälle – ihminen sairaala­hoitoon, 12.12.25

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Transventtiili
Remington Steele

Re: Pepe Willberg ajoi pyöräilijän päälle – ihminen sairaala­hoitoon, 12.12.25

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Rescuer kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:17 am
Transventtiili kirjoitti: To Tammi 01, 2026 10:25 am No se kohta on melkoisen lyhyt. Ja ei, en ole pyöräilijä.
Niin on, koska siinä lukee "Pyöräilijän on väistettävä autoilijaa/ajoradan liikennettä, kun pyöräilijä ajaa pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä sekä vasemmalta että oikealta tulevaa liikennettä, ellei kyseessä ole edellä kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkein ole muuta osoitettu."
Eli pyöräilijä väistää muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aina, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu.

Myös kuvan kaltaisessa tilanteessa, jossa auto kääntyy, mutta vasta pyörätien ylityksen jälkeen.
Kuva
Aivan, jos ei ole liikennemerkein muuta osoitettu. Mutta usein on ne liikennemerkit.
Ja tiedän kyllä että tuossa kuvassa auto ei ole vielä kääntyvä ja pyöräilijä väistää. Osaan liikennesäännöt.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Esko Mörkö kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:36 am Tuo on ihan fiksusti ajateltu. Aina ei ole pakko pitää oikeuksistaan kiinni. Ja kun vielä osoittaa autoilijalle että hei aion väistää sinua niin liikenne sujuu paremmin. Itse teen useimmiten saman kävellessä koska mielestäni on turha pysäyttää autoa tai kokonaista letkaa yhden kävelijän takia ja laittaa ne kiihdyttämään uudelleen. Onhan se jo luontoystävällisempääkin.
Itselläni on tapana toimia samoin, samasta syystä, ja siitä huolimatta, että viittilöin autolle: "mene vaan", ne useimmiten tuppaavat kuitenkin pysähtymään antaakseen tietä :D . Näin siis Helsingissä.

En ymmärrä missä nämä jalankulkijat asuvat, jotka kokevat olevansa jatkuvassa vaarassa jäädä auton alle ylittäessään suojatietä?
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

aivoriihi kirjoitti: To Tammi 01, 2026 1:23 pm En ymmärrä missä nämä jalankulkijat asuvat, jotka kokevat olevansa jatkuvassa vaarassa jäädä auton alle ylittäessään suojatietä?
Itä-Helsingissä tai sitten meinaavat jäädä aina sen saman pizzakuskin alle.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Kasetti koetuksella
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Kasetti koetuksella »

aivoriihi kirjoitti: To Tammi 01, 2026 1:23 pm En ymmärrä missä nämä jalankulkijat asuvat, jotka kokevat olevansa jatkuvassa vaarassa jäädä auton alle ylittäessään suojatietä?
Helsingissä jalankulkijoille annetaankin tietä suojatiellä, kuten laki vaatii. Sen sijaan muualla Suomessa (erityisesti Tampereella ja Turussa) suojatien merkki tuntuu olevan lähinnä kehotus autoilijoille painaa lisää kaasua.
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

Esko Mörkö kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:36 am
Lauha kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:20 am Minä kyllä pyöräilijänä väistän aina autoja ihan sen takia, että vaikka olisin oikeassa ja isku tulisi, autoon sattuu huomattavasti vähemmän kuin minuun.
Tuo on ihan fiksusti ajateltu. Aina ei ole pakko pitää oikeuksistaan kiinni. Ja kun vielä osoittaa autoilijalle että hei aion väistää sinua niin liikenne sujuu paremmin. Itse teen useimmiten saman kävellessä koska mielestäni on turha pysäyttää autoa tai kokonaista letkaa yhden kävelijän takia ja laittaa ne kiihdyttämään uudelleen. Onhan se jo luontoystävällisempääkin.
Jotkut mummot ja koiranulkoiluttajat tms. osoittaa että aikovat väistää jäämällä ennustamaan säätä pilvistä tai katselemalla muualle. Toiset taas pitävät torikokousta juuri siinä suojatien reunalla, niistä on vähän paha sanoa.
Esko Mörkö
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Esko Mörkö »

Stonedar kirjoitti: To Tammi 01, 2026 2:46 pm
Esko Mörkö kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:36 am
Lauha kirjoitti: To Tammi 01, 2026 11:20 am Minä kyllä pyöräilijänä väistän aina autoja ihan sen takia, että vaikka olisin oikeassa ja isku tulisi, autoon sattuu huomattavasti vähemmän kuin minuun.
Tuo on ihan fiksusti ajateltu. Aina ei ole pakko pitää oikeuksistaan kiinni. Ja kun vielä osoittaa autoilijalle että hei aion väistää sinua niin liikenne sujuu paremmin. Itse teen useimmiten saman kävellessä koska mielestäni on turha pysäyttää autoa tai kokonaista letkaa yhden kävelijän takia ja laittaa ne kiihdyttämään uudelleen. Onhan se jo luontoystävällisempääkin.
Jotkut mummot ja koiranulkoiluttajat tms. osoittaa että aikovat väistää jäämällä ennustamaan säätä pilvistä tai katselemalla muualle. Toiset taas pitävät torikokousta juuri siinä suojatien reunalla, niistä on vähän paha sanoa.
No niinpä. Itse näytän jo suojatietä lähestyessä että mene vaan niin ei tarvitse arvailla. Harva autoilija kuitenkin taitaa ajatuksenluvun. Vaikka varsinkin pyöräilijät tuntuu tätä edellyttävän ja siksi näkevät kääntyessään suuntamerkin näyttämisen tarpeettomaksi. Lukuunottamatta niitä kymmentä jotka vuonna 2025 näin.
Goomikko
Alokas

Viesti Kirjoittaja Goomikko »

Hyvä vinkki niille autoilijoille jotka eivät tiedä onko kävelijä ylittämässä suojatietä on että pysäytä auto suojatien eteen. Jos kävelijä ei ylitäkkään suojatietä jatka matkaa. Tässä toimenpiteessä menee aikaa ehkä alle 10 sekunttia. Sama juttu pyörätienjatkeella jos ei tiedä tuleeko pyöräilijä yli vai ei.
McCall
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja McCall »

Goomikko kirjoitti: To Tammi 01, 2026 10:39 pm Hyvä vinkki niille autoilijoille jotka eivät tiedä onko kävelijä ylittämässä suojatietä on että pysäytä auto suojatien eteen. Jos kävelijä ei ylitäkkään suojatietä jatka matkaa. Tässä toimenpiteessä menee aikaa ehkä alle 10 sekunttia. Sama juttu pyörätienjatkeella jos ei tiedä tuleeko pyöräilijä yli vai ei.
Tuo on hyvä neuvo. Sitten kun ollaan ruutukaava-alueella, jossa jokaisessa risteyksessä on jalankulkija, josta ei tiedä, että onko hän tulossa vai menossa vai odottaako hän ystäväänsä siinä suojatien alussa siten, että "suattipa olla että menen tai suatanpa olla menemättäkkii" niin ymmärrän myös niitä autoilijoita, joille se "vain 10 sekuntia" 200 metrin välein käy vaikeaksi. Tämä ei tosin liity Pepen tapaukseen mitenkään.

Pysäytät auton ennen suojatietä, mutta jalankulkija näyttää kädellään, että mene vain. Vittuakos sitten notkut siinä suojatien alkupäässä jos et ole menossa tien yli.
Esko Mörkö
Armas Tammelin

Goomikko kirjoitti: To Tammi 01, 2026 10:39 pm Hyvä vinkki niille autoilijoille jotka eivät tiedä onko kävelijä ylittämässä suojatietä on että pysäytä auto suojatien eteen. Jos kävelijä ei ylitäkkään suojatietä jatka matkaa. Tässä toimenpiteessä menee aikaa ehkä alle 10 sekunttia. Sama juttu pyörätienjatkeella jos ei tiedä tuleeko pyöräilijä yli vai ei.
Hyvä vinkki kävelijöille ja pyöräilijöille. Osoita jotenkin mitä aiot tehdä. Eli ota mallia autoilijoista.
Stonedar
Axel Foley

Esko Mörkö kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 9:34 am
Hyvä vinkki kävelijöille ja pyöräilijöille. Osoita jotenkin mitä aiot tehdä. Eli ota mallia autoilijoista.
Mä kyllä pysäytän auton hyvinkin pienellä kynnyksellä. Varsinkin kun hidastaa selkeästi hyvissä ajoin ennen suojatietä. Mutta en mä jalankulkijana ala kyllä mitään käsimerkkejä heiluttelemaan, jos kävelen määrätietoisesti eteenpäin kohti suojatietä. Eihän autollakaan anneta mitään merkkejä että minä ajan tässä nyt suoraan eteenpäin. Poislukien ehkä ne tilanteet, missä on tasa-arvoinen risteys, ja jokainen on johonkin nähden väistämisvelvollinen. Silloin jonkun pitää vain mennä, ja jos se satun olemaan minä, kun kukaan muu ei liikahda, saatan heilauttaa kättä että minä menen nyt sitten.
Keplotteleva konna
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Stonedar kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:05 pm Poislukien ehkä ne tilanteet, missä on tasa-arvoinen risteys, ja jokainen on johonkin nähden väistämisvelvollinen. Silloin jonkun pitää vain mennä, ja jos se satun olemaan minä, kun kukaan muu ei liikahda, saatan heilauttaa kättä että minä menen nyt sitten.
Käden heilautus, noissa tilanteissa, tulkitaan melko yleisesti kehotukseksi toiselle mennä.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Esko Mörkö
Armas Tammelin

Stonedar kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:05 pm
Mä kyllä pysäytän auton hyvinkin pienellä kynnyksellä. Varsinkin kun hidastaa selkeästi hyvissä ajoin ennen suojatietä. Mutta en mä jalankulkijana ala kyllä mitään käsimerkkejä heiluttelemaan, jos kävelen määrätietoisesti eteenpäin kohti suojatietä. Eihän autollakaan anneta mitään merkkejä että minä ajan tässä nyt suoraan eteenpäin. Poislukien ehkä ne tilanteet, missä on tasa-arvoinen risteys, ja jokainen on johonkin nähden väistämisvelvollinen. Silloin jonkun pitää vain mennä, ja jos se satun olemaan minä, kun kukaan muu ei liikahda, saatan heilauttaa kättä että minä menen nyt sitten.
Halusit siis tahallaan ymmärtää väärin. Kyse oli siitä että jos jäät taivastelemaan suojatien tuntumaan etkä aio mennä yli vaan päästät auton niin odoitat sen jotenkin. Jos marssit määrätietoisesti kohti suojatietä ja pidät kiinni oikeuksistasi, se on se millä osoitat aikeesi. Ei tietenkään autolla ajaessa näytetä kokoaikaa kädellä että ajan suoraan. Mutta jos luovut oikeuksistasi, sanotaan vaikka antaaksesi liukkaassa risteyksessä rekka-auton mennä ettei sen tarvitse pysähtyä ja jäädä siihen jumiin, silloin osoitetaan että mene vaan.
Stonedar
Axel Foley

Esko Mörkö kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 3:35 pm
Stonedar kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:05 pm

Halusit siis tahallaan ymmärtää väärin. Kyse oli siitä että jos jäät taivastelemaan suojatien tuntumaan etkä aio mennä yli vaan päästät auton niin odoitat sen jotenkin. Jos marssit määrätietoisesti kohti suojatietä ja pidät kiinni oikeuksistasi, se on se millä osoitat aikeesi. Ei tietenkään autolla ajaessa näytetä kokoaikaa kädellä että ajan suoraan. Mutta jos luovut oikeuksistasi, sanotaan vaikka antaaksesi liukkaassa risteyksessä rekka-auton mennä ettei sen tarvitse pysähtyä ja jäädä siihen jumiin, silloin osoitetaan että mene vaan.
Oikeastaan vain tarkensin.
jekkumaisteri
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja jekkumaisteri »

Kuumaperuna123 kirjoitti: To Tammi 01, 2026 10:38 am En ole lukenut tätä ketjua, vaan lukenut vaimon selittelyä lehdessä. En vaan voi millään uskoa että ei tajua jos on osunut johonkin tai kun joku yrittää sinua pysäyttää tööttäillä ja vilkuttaa niin ei silloinkaan tajua mitä tapahtuu. Ei missään nimessä ole ajokuntoinen. Pyöräilijä joutunut sairaalaan ja vaimo selittelee lehdissä.
Molemmat niin turvonnut mätisäkki vaimo ja homekorva vanhuuden höperö ukko ovat niin täynnä itseään olevia kusipäitä jotka eivät välitä muista ihmisistä ollenkaan. Ehdottomasti pysyvästi homekorvalta ajokortti pois
Eräs1
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Eräs1 »

Poliisi kuulustelee laulaja Pertti ”Pepe” Willbergiä vielä tällä viikolla joulukuiseen onnettomuuteen liittyen.

– Meillä on epäillyn kuuleminen perjantaina, ja esitutkinnan pitäisi valmistua ensi viikolla ja siirtyä syyttäjälle, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Lasse Manninen kertoo IS:lle.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011733938.html
Vastaa Viestiin