Hylsy on useissa kalipereissa se patruunan kallein komponentti. Ja mikäli se on omassa aseessa ammuttu, niin se on mukautunut kyseisen aseen patruunapesään täydellisesti ja tällöin riittää että hylsystä vain hylsynkaulaa supistetaan jälleen ladatessa. Syy miksi oikeasti useatkin itse lataavat patruunansa (eikä vain "todella harvat") on se että itselataamalla saa testaamisten (mm. lähtönopeus, ruutiannos, Etc.) kautta haluamansa ja omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalla luodilla räätälöityä TARKIMMAN patruunan siihen omaan aseeseensa.Rescuer kirjoitti: To Marras 27, 2025 7:31 pmTodella harvat metsästäjät. Laukausmäärät vuodessa on niin pieniä ettei kannata. Practical-ampujia tiedän kyllä monta, jotka itse lataavat patruunansa. Osa ainakin aiemmin jopa valoi itse luoditkin.Haajamur kirjoitti: To Marras 27, 2025 5:24 pm Jotkut metsästäjät tekevät itse patruunat aseeseen. tai siis ostaa ja käyttää tyhjiä hylsyjä joihin vain lisätään kaikki muu tarpeellinen.
Practical ampujat todellisuudessa suhteessa taitavat latailla papanoitansa huomattavasti vähemmän koska tarkkuus ei ole ihan niin justiinsa Vrt. practical taulun A-alue ja vaikkapa riistalinnun toivottu osuma-alue. Suurin osa niin practical kuin SRA ampujista käyttää hinta/laatu suhteeltaan mahdollisimman halpoja bulkki papanoita. Ihan syystäkin. Se että practicalia ammutaan pääsääntöisesti itselataavilla (TT3) aseilla, hylsyt lentelevät ympäri ratoja ja tantereita sinne tänne. Sen lisäksi että niiden löytäminen hankalaa ja kerääminen hidasta (se että joku etsii & keräilee hylsyjä on kilpailuissa mahdotonta ja treeneissä veisi muiden rata-aikaa. Lisäksi itselataaminen on sangen hidasta ja tarkkaa puuhaa. Practical ampujista itselataavan väittäisin lataavan he likemmällä huippua olevat, ja he joilla on aivan liikaa aikaa. Nykyisillä komponenttien hinnoilla saa todella rakastaa lataamista verrattuna osto bulkki papuun, ja säästö marginaalista jos lainkaan!
Vaipattomat valuluodit practicalissa?