HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja TutkivaEiTieltäEksy »

Tuosta pyyjääpästä minä kuulen kuten myös Berg: Pian, pian!

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)
Kuulen myös tällaisen hoputuksen. Onko nähnyt, että surmaaja on tulossa? Avunhuutoihin
tulee nopea kiireinen tahti 1:42-1:50, jossa avunpyyntöä toistetaan 4 kertaa aivan peräkkäin

[/quote]

Lyhensin hieman ketjua. Onnistumatta, sori!
Kuulen myös tuon pjaapjaa, mutta se on eri kohta kuin "pyyjäpää". En hidastamallakaan saa sitä muuttumaan kuin korkeintaan "tyhjäpää" 🙈 Entä jos uhri yrittää kertoa "tyhjä(ä) tääl"? Viittaan tuohon sun aiempaan, että tekijä hakisi astaloa. Mieli kehittelee vaikka ja mitä!
Itse olen kehitellyt omissa päissäni, että astalo olisi tullut sisään, viskattu vasemmasta kädestä sänkyyn, jota tekijä joutuu hetken etsiskelemään peittojen seasta pimeässä.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
"Tunnustamalla voi ratkaista, silloin peli loppuu, eihä sillo enää mitään tarvetta tätä jatkaa. Mut jos ei jos hän ei tunnusta ja hän onki syytön, niin silloin se...se pyörii."
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 5:52 pm Tuosta pyyjääpästä minä kuulen kuten myös Berg: Pian, pian!

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)
Kuulen myös tällaisen hoputuksen. Onko nähnyt, että surmaaja on tulossa? Avunhuutoihin
tulee nopea kiireinen tahti 1:42-1:50, jossa avunpyyntöä toistetaan 4 kertaa aivan peräkkäin

Kuulen myös tuon pjaapjaa, mutta se on eri kohta kuin "pyyjäpää". En hidastamallakaan saa sitä muuttumaan kuin korkeintaan "tyhjäpää" 🙈 Entä jos uhri yrittää kertoa "tyhjä(ä) tääl"? Viittaan tuohon sun aiempaan, että tekijä hakisi astaloa. Mieli kehittelee vaikka ja mitä!
Itse olen kehitellyt omissa päissäni, että astalo olisi tullut sisään, viskattu vasemmasta kädestä sänkyyn, jota tekijä joutuu hetken etsiskelemään peittojen seasta pimeässä.
1:46 ainakin Niemen litteroinnissa on tuo pyyjäpää? Mitä kohtaa tarkoitat?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 5:56 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 5:52 pm Tuosta pyyjääpästä minä kuulen kuten myös Berg: Pian, pian!

Juuri tuo kohta 1:46
Edit. Kohdassa 1:10-1:12 kuulen tuon pjaa pjaa
Syyttäjä Jarmo Valkama:
"Tunnustamalla voi ratkaista, silloin peli loppuu, eihä sillo enää mitään tarvetta tätä jatkaa. Mut jos ei jos hän ei tunnusta ja hän onki syytön, niin silloin se...se pyörii."
Arkipäiväinen
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 5:52 pm
Arkipäiväinen kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 4:15 pm Tänne monet muutkin kirjoittelee omia tulkintojaan tapahtumista, joten kai sitä saan minäkin. :D Tämän olen tosin jo tuonut esiin ennenkin.

Mielestäni nuo 1:07-1:10 välillä kuuluvat "laahaavat äänet" tulevat murhaajan suusta, eikä huonekaluista. Tietenkin jos litteraattiin on kirjoitettu, että sänkyä siirrellään, niin siltähän se sitten kuulostaa. Minä litteroisin nuo kohdat: "ouh", "uoh". Ei tule tuon tapaisia ääniä huonekaluja siirtelemällä mitenkään, testailin tämän. Ja muutenkin, oliko siellä sängyt siirrelty pois paikaltaan ja jos oli, niin miksi niitä siirreltiin? Tästä on olemassa myös litteraatteja, joissa kyseiset äänet on merkitty kysymysmerkin kera ihmisen suustaan päästämiksi ääniksi. Oliko tämä se, mistä poliisi kommentoi, että murhaajan ääni on saatu nauhalle? Haluaisinkin, että ne jotka pitävät itsestäänselvänä, että nuo äänet tulevat huonekaluista, ottaisivat uuden mindsetin ja kuuntelisivat tuon kohdan vielä uudelleen.

https://youtu.be/wu_bIA4Ztrs?t=65
Sänky, jonka päällä on sänkyyn takertuva mies ja hänen takanaan toinen mies, joka yrittää kiskoa miestä yhdellä kädellä lattialle, ja puusängyn jalan alla laattalattia. Ja muista, että taltiointi muuttaa ääntä tosi paljon, eli korkeat taajuudet eivät tallennu lainkaan. Sänky ainakin oli siirtynyt vinoon, ja mielestäni tarkassa kuvassa erottuu jopa jälki lattiassa. Totta on, että tuo siirtymä-ääni kuullaan ainakin pari kertaa, eli tuntuu pidemmältä siirrolta kuin tuo n. 10 sentin siirtomatka. Ihan kuin olisi siirtynyt myös takaisinkin päin, ja sekin on ihan mahdollista, jos/kun siinä sängyn reunalla on nujuttu.
Hyvä tietää - selittää ainakin sitä, mistä tuo tulkinta siirtyvistä huonekaluista on peräisin, ja varmaan niin se on mennytkin. Sekin on totta, että tuo tallennetekniikka tekee paljon hallaa taustaäänien erottuvuudelle. However, mun pointti on siinä, että noissa äännähdyksissä kuuluu ikään kuin kaksi eri vokaalia (esim. u ja o - "uoh") sekä äänenkorkeuden muutos, kun taas huonekaluja siirrettäessä äänenkorkeus pysyy tasaisena, eikä siinä kuulu "kahta vokaalia" (vaan esim "krrrr"), jos nyt huonekalujen "äännähdyksiä" voidaan litteroida. Testatkaa, niin ymmärrätte mitä ajan takaa.
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Miten siirtyvien huonekalujen äänimaisema soveltuu syyttäjän teoriaan?
Jukka virkoaa kiemurtelemaan ja kampeaa itsensä sängyltä pystyyn, niin että laahaa perässään koko pedin, kunnes romahtaa lattialle Annelin kolkattavaksi ja sänky siirtyy taas?

Nyt jos hieman viisastelen, niin väittäisin, ettei kukaan puhekielessä käytä termiä "pian". Se sopii Jane Austenin romaanikäännöksiin paremmin kuin tosielämään. Puhekielessä sanottaisiin "tuu äkkiä", tai "tuu nopeesti". Voi tietysti olla, että aivovaurio saa Jukan puhumaan kirjakieltä.
"Tule pian, pian, rakkaani, aikani käy vähiin".

Myös tytön "ketä siellä on" olisi luontevammin puhekielinen "kuka siel o"? Annelikin puhuu murteella "tääl on", tuli ikkunast´, "mun miestäni".
"Kuole"-huuto olisi siten ku(kasi jää taustamökän alle)ello? Tästä äänitutkija kuulisi viimeisen oon eenä, hyvin tarkoitushakuisesti.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 6:02 pm

En ole itse mitenkään valtavasti yrittänyt kuunnella tuon nauhan taustaääniä, kun huomasin, että jopa sama kohta kuulosti päivästä riippuen erilaiselta. Ihmisen kuuloon ei kannata luottaa, koska korvat/aivot tulkitsevat merkityksiä ihan siansaksastakin. Uhri tuskin puhuu siansaksaa missään vaiheessa, mutta hengitysvaikeudet, keuhkovaurio, paniikki ja mahdollisesti suussa oleva veri vaikuttavat ääneen ja sanoihin, ja sitten kun tuo nauhoitus suodattaa ja muuttaa tosi paljon riippuen siitä, mihin suuntaan puhelin on suunnattu, puhuuko joku puhelimeen yms.
Eli kun tota kirjaa varten kuuntelin keskittyneesti tuota nauhaa jokusen kerran, niin en loppujen lopuksi saanut sieltä mitään raflaavaa irti, pelkkiä avunhuutoja ja kahdesti mielestäni surmaaja jotain örähtää tai kiroaa. Mutta silloin en esim kuullut tätä legendaarista "painokasta vittua" lainkaan, vaikka kovasti haluaisin sen kuulla, ja vaikka kuinka moni on sen kuullut, ja se sopisi kohtaan ajattelemieni tapahtumien vuoksi erittäin hyvin. Mietin jopa, että onko se minun hallussani olleelta tallenteelta poistettu.

Bergin tulkinnan tulkintaa:
1:11 Iskuääni ja uhri huutaa kovaa tuskasta: Tule Aaahh! (yrittää sanoa tule auttaan, mutta kova kipu
estää lauseen loppuun lausumisen?)
Tässä vaikuttaisi olevan sängyn vieressä tapahtuneen retuutuksen viimeinen veitsenisku, jonka
surmaaja päättää turhautuneeseen kiroiluun.

1:12 Epäilty: O-Onks joku tulossa jo? hengitys edelleen epätasaista
Tässä on semmoinen soperteleva ”tulkaa nyt jo olkaa kilttejä”-aneleva sävy jotenkin. Se on
hiljaisemmin sanottu kuin edelliset.

1:14 Taustalta kuuluu painokas: Vittu! Tämä on ulkopuolinen murhaaja, sillä epäilty on puhelimessa ja
heti perään kuuluu uhrin älähdys kivusta
En saa tässä kohdassa kuulumaan yhtään mitään?? Useampi on kuullut tuon kirouksen (mm.
Mika Sihvosen 2008 litteroinnissa se on), mutta minun nauhallani siinä tuntuu olevan ihan
tyhjää, melkein kuin äänet vaimenisivat. 1:15 uhrin repliikin taas kuulen. Nauha, jota kuuntelen
on wav-tiedosto ”liite 15”, kooltaan 3,96Mb.
Surmaajan turhautunut kirous sopii tähän kohtaan erittäin hyvin, koska mielestäni hän tämän
jälkeen lähtee noutamaan astaloa, koska ei saa uhria siilipuolustuksestaan sängynlaidasta irti
eikä näe tämän kasvoja. Uhrin oikean käsivarren hakkaaminen veitsellä on turhaa raivolyömistä
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Arkipäiväinen
Hetty Wainthropp

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:28 pm
Pieni liekki kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:16 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 11:14 am Onko kukaan aiemmin miettinyt vaihtoehtoa, että tyttö olisikin nähnyt tekijän jo aiemmin, eli ei itse poistumista?
Jos hän on nähnyt tekijän siinä vaiheessa kun tämä on käynyt kääntymässä olohuoneen rajalla? Liukastunut siinä jotenkin niin, että on kyyryssä selkä tyttöön päin ja tyttö on mieltänyt tämän poistumiseksi, koska näköyhteys selän yli olisi ovelle.
Tyttö on toki tällöin puhelimessa, mutta jos hän juuri tulee luurin kanssa niin pitkälle kuin piuha riittää, tästä saataisi olla näköyhteys, kun äiti on juossut edestä pois? Tyttö selvästi vetää henkeä (kuin sanoakseen jotain) ja tässä kohtaa kuuluu se (u)ole. Ehkäpä ei ollutkaan sanomassa mitään vaan tuo on säikähdyksen aiheuttama hengenveto kun näkee tekijän?
Onko sinulla käytettävissäsi Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion yliassistentin tekemä Ulvilan hätäkeskuspuhelunauhoitteen analysointiraportti? Esille ottamassasi kohdassa on laboratorion litterointiin kirjattu vanhimman tyttären sanomaksi: "Ketä siellä on?". Kysymyksen hän esittänee äidilleen, joka juoksee hänen ohitseen tappajaa pakoon olohuoneen suunnalta eteiseen. Arvelen lapsen katseen seuraavan äitinsä liikkeitä.
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 11:14 am Toinen mieltä askarruttava asia.
Uhrin huutama "pyyjääpää". Voisiko hän yrittää kertoa asuinaluetta jossa asuvat, eli Palonpää? Kuulee, että Anneli on puhelimessa ja koittaa tarkentaa missä osoite sijaitsee?
Tämä lienee hätäkeskustallenteen kohta 1:45, jossa en kuule uhrin huutavan pyyjääpää, vaan "Tuu jo auttaa!". Tarkistin vertailun vuoksi, mitä Tampereen hypermedialaboratoriossa on kuultu tässä samaisessa kohtaa, ja siellä on kirjattu uhrin sanomaksi: "TUU JO; TÄÄ!".

Pidän loogisena sitä, että uhri huutaa systemaattisesti puolisoaan apuun, mikä käy kyllä ilmi myös Ulvilan hätäpuhelutallenteelta sitä kokonaisuutena tarkasteltaessa.
Olen tuon litteroinnin nähnyt muutaman kerran. Totta, tyttären aloittama lausehan tuossa oli aiemmin kuulunut.
Hassua kuinka eri tavoin ihmiset näitä kuulevat. Itse edelleen kuulen sen pyyjäpää, vaikka mitä muuta yritän kuulla. Tosin käytössäni ei ole mitään äänentoistoäppejä tms. Tubessa kykenee hidastamaan nauhoitetta, mutta ei sieltä silti irtoa sen enempää. Kuulokkeet joilla kuuntelen ovat suht laadukkaat.
Nyt en pääse enää anneliauer.com häkepuhelua kuuntelemaan, olen sitä pitänyt vähiten muokattuna. Tubessa valheenpaljastajien nauhoituksesta mielestäni puuttuu se lasin napsahdus tytön kirkaisun aikana, joten se ei ole kelpo tallenne kuunneltavaksi. Maikkarin puhelusta on taas mykistetty liikaa, kaikki tyttöön liittyvä. Mistähän sitä löytäisi kelvollisen tallenteen nyt kuunneltavaksi?
Tosiaan jännä, miten netissä pyörii eri versioita tästä häke-tallenteesta. Onko niissä editoitu taustaääniä eri tavoin vai mistä nuo erot johtuu? Tuo lasin napsahduksen katoaminen on tosi outoa. Tästä voi verrata:

Lasin ääni kuuluu: https://youtu.be/QjylMhxCIxs?t=195
Lasin ääni ei kuulu: https://youtu.be/wu_bIA4Ztrs?t=194
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 7:09 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 6:02 pm

En ole itse mitenkään valtavasti yrittänyt kuunnella tuon nauhan taustaääniä, kun huomasin, että jopa sama kohta kuulosti päivästä riippuen erilaiselta. Ihmisen kuuloon ei kannata luottaa, koska korvat/aivot tulkitsevat merkityksiä ihan siansaksastakin. Uhri tuskin puhuu siansaksaa missään vaiheessa, mutta hengitysvaikeudet, keuhkovaurio, paniikki ja mahdollisesti suussa oleva veri vaikuttavat ääneen ja sanoihin, ja sitten kun tuo nauhoitus suodattaa ja muuttaa tosi paljon riippuen siitä, mihin suuntaan puhelin on suunnattu, puhuuko joku puhelimeen yms.
Eli kun tota kirjaa varten kuuntelin keskittyneesti tuota nauhaa jokusen kerran, niin en loppujen lopuksi saanut sieltä mitään raflaavaa irti, pelkkiä avunhuutoja ja kahdesti mielestäni surmaaja jotain örähtää tai kiroaa. Mutta silloin en esim kuullut tätä legendaarista "painokasta vittua" lainkaan, vaikka kovasti haluaisin sen kuulla, ja vaikka kuinka moni on sen kuullut, ja se sopisi kohtaan ajattelemieni tapahtumien vuoksi erittäin hyvin. Mietin jopa, että onko se minun hallussani olleelta tallenteelta poistettu.

Bergin tulkinnan tulkintaa:
1:11 Iskuääni ja uhri huutaa kovaa tuskasta: Tule Aaahh! (yrittää sanoa tule auttaan, mutta kova kipu
estää lauseen loppuun lausumisen?)
Tässä vaikuttaisi olevan sängyn vieressä tapahtuneen retuutuksen viimeinen veitsenisku, jonka
surmaaja päättää turhautuneeseen kiroiluun.

1:12 Epäilty: O-Onks joku tulossa jo? hengitys edelleen epätasaista
Tässä on semmoinen soperteleva ”tulkaa nyt jo olkaa kilttejä”-aneleva sävy jotenkin. Se on
hiljaisemmin sanottu kuin edelliset.

1:14 Taustalta kuuluu painokas: Vittu! Tämä on ulkopuolinen murhaaja, sillä epäilty on puhelimessa ja
heti perään kuuluu uhrin älähdys kivusta
En saa tässä kohdassa kuulumaan yhtään mitään?? Useampi on kuullut tuon kirouksen (mm.
Mika Sihvosen 2008 litteroinnissa se on), mutta minun nauhallani siinä tuntuu olevan ihan
tyhjää, melkein kuin äänet vaimenisivat. 1:15 uhrin repliikin taas kuulen. Nauha, jota kuuntelen
on wav-tiedosto ”liite 15”, kooltaan 3,96Mb.
Surmaajan turhautunut kirous sopii tähän kohtaan erittäin hyvin, koska mielestäni hän tämän
jälkeen lähtee noutamaan astaloa, koska ei saa uhria siilipuolustuksestaan sängynlaidasta irti
eikä näe tämän kasvoja. Uhrin oikean käsivarren hakkaaminen veitsellä on turhaa raivolyömistä
Minäkin kuulen kaksi mielestäni tekijän öyhkäisyä, sekä tuossa 1:15 kohdassa vain "ttu".
Litterointi aunneliauer.com sivuilta, joka on poistunut lähiaikoina. Sieltä käsin kuuntelin nauhaakin. Nyt löysin Tubesta yhden version, joka on melko saman tyyppinen, enempi säröä ym. eli oletan, että on vähiten suodatettu. Tekijänä/jakajana javelinclips- 123
Syyttäjä Jarmo Valkama:
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Arkipäiväinen kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 8:20 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:28 pm
Pieni liekki kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:16 pm

Onko sinulla käytettävissäsi Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion yliassistentin tekemä Ulvilan hätäkeskuspuhelunauhoitteen analysointiraportti? Esille ottamassasi kohdassa on laboratorion litterointiin kirjattu vanhimman tyttären sanomaksi: "Ketä siellä on?". Kysymyksen hän esittänee äidilleen, joka juoksee hänen ohitseen tappajaa pakoon olohuoneen suunnalta eteiseen. Arvelen lapsen katseen seuraavan äitinsä liikkeitä.

Tämä lienee hätäkeskustallenteen kohta 1:45, jossa en kuule uhrin huutavan pyyjääpää, vaan "Tuu jo auttaa!". Tarkistin vertailun vuoksi, mitä Tampereen hypermedialaboratoriossa on kuultu tässä samaisessa kohtaa, ja siellä on kirjattu uhrin sanomaksi: "TUU JO; TÄÄ!".

Pidän loogisena sitä, että uhri huutaa systemaattisesti puolisoaan apuun, mikä käy kyllä ilmi myös Ulvilan hätäpuhelutallenteelta sitä kokonaisuutena tarkasteltaessa.
Olen tuon litteroinnin nähnyt muutaman kerran. Totta, tyttären aloittama lausehan tuossa oli aiemmin kuulunut.
Hassua kuinka eri tavoin ihmiset näitä kuulevat. Itse edelleen kuulen sen pyyjäpää, vaikka mitä muuta yritän kuulla. Tosin käytössäni ei ole mitään äänentoistoäppejä tms. Tubessa kykenee hidastamaan nauhoitetta, mutta ei sieltä silti irtoa sen enempää. Kuulokkeet joilla kuuntelen ovat suht laadukkaat.
Nyt en pääse enää anneliauer.com häkepuhelua kuuntelemaan, olen sitä pitänyt vähiten muokattuna. Tubessa valheenpaljastajien nauhoituksesta mielestäni puuttuu se lasin napsahdus tytön kirkaisun aikana, joten se ei ole kelpo tallenne kuunneltavaksi. Maikkarin puhelusta on taas mykistetty liikaa, kaikki tyttöön liittyvä. Mistähän sitä löytäisi kelvollisen tallenteen nyt kuunneltavaksi?
Tosiaan jännä, miten netissä pyörii eri versioita tästä häke-tallenteesta. Onko niissä editoitu taustaääniä eri tavoin vai mistä nuo erot johtuu? Tuo lasin napsahduksen katoaminen on tosi outoa. Tästä voi verrata:

Lasin ääni kuuluu: https://youtu.be/QjylMhxCIxs?t=195
Lasin ääni ei kuulu: https://youtu.be/wu_bIA4Ztrs?t=194
Muistan lukeneeni, että tuo olisi Tuija Niemen selvennyksen pohjalta saanut selityksen, että hän poisti jossain vaiheessa tytön kirkaisun, kun ei kestänyt kuunnella sitä ja tästä johtuen nauhoite on sitten muokkautunut. Tätä oikeudessakin taidettiin ihmetellä, kun oli 2 eri pituista tallennetta. Naakan kirjassa taitaa tästä olla parempi selvitys? Ainakin Niina Bergin kirjassa oli kovastikin lisätietoja kuinka tästä sitten eteenpäin ilmeni muita omituisuuksia.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 9:10 pm Muistan lukeneeni, että tuo olisi Tuija Niemen selvennyksen pohjalta saanut selityksen, että hän poisti jossain vaiheessa tytön kirkaisun, kun ei kestänyt kuunnella sitä ja tästä johtuen nauhoite on sitten muokkautunut. Tätä oikeudessakin taidettiin ihmetellä, kun oli 2 eri pituista tallennetta. Naakan kirjassa taitaa tästä olla parempi selvitys? Ainakin Niina Bergin kirjassa oli kovastikin lisätietoja kuinka tästä sitten eteenpäin ilmeni muita omituisuuksia.
Tuijalta voisi kysyä miksi ei kestänyt kuunnella huijarinäyttelijä tytön kirkaisua? Vai olisko ollut sittenkin aidon kuuloinen...
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Kuuleeko muut tätä 2:18 kohtaa? Boldatut kohdat mun mietteitä, littera anneliauer.com sivustolta

2:17 Taustalla uhrin valitusta tai surmaajan puhetta: kuin ”(n)ui vaa –”. Taustaäänet kuuluuvat erittäin vaimeana lapsen puhuessa luuriin. kuulen pelkän "aaa"

2:18 Lapsi vetää henkeä ahdistuneena: Iih! aivan kuin uhri sanoisi taustalla "mitä(h)..."

2:19 Lapsi huutaa tuskaisena: Iskä, älä kuole! Taustalla ääntelyä, josta ei saa selvää, koska lapsi huutaa puhelimeen.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
nihilistinahalisti
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihilistinahalisti »

On se tämäkin ketju menny sekaisin kuin 1850-luvun kaappikello.
Älätätämölömättää, TN litteroinnin mukaan siellä poro pyyhkijä mellastaa.

Koko asia hahmottuu hyvin VAIN kuuntelemalla.

Jättäkää jo vattuun ne tekstilitteroinnit, kuuluu "pyyhkikääpyllyy", "riihinraahin kuuhinkaahin".

En jaksa enään teidän sekoelmianne, KUUNNELKAA, älkää sekoittako mitään muuta tallenteeseen, TEHKÄÄ OMA LITTEROINTINNE siitä mitä te kuulette, ei kuvittelen kuulevani.

Tänne on annettu moneen kertaan linkkejä joissa on monenlaista tallennetta ja netistä saa hyvän äänienmuokkaukseenkin sopivan ohjelman ILMAISEKSI tietokoneelle, audacity.

Jollen väärin muista, irroitin tämän kännyllä.

TALLENTEELLA EI KUULU YHTÄKÄÄN "pian pian" SANAA,
vaan, "Juha tule tänne apuun" ynm.

Myöskin vokaali u ja a kuullaan selkeästi, kuten myöskin konsonantti J kuuluu hyvin ja ei ole K.
Tässä kiistellyin kohta.

Tallenteella kuuluu hyvin tuo "vittu" sana, mutta ei sillä kohtaa kuin moni kuulee, alku on vaimeampi mutta loppu on painokas "ttu".

Tallenteella ei ole mitään 'pyyjäpäätä", TN litteroinnin mukaisesti älkää vattu vieköö kuunnelko mitään litterointien mukaan, KUUNNELKAA rumpukalvonne avulla, peskää ne vaikut, älkää tunkeko vaikkua syvemmällä topzyjen avulla.

https://www.dropbox.com/scl/fi/xo13lu4k ... 71ym3&dl=0

Kohdassa 01:22 - 23, kuullaan kuuluisa "ttu" ja joka ei voi muu olla kuin "vittu-sana".

Laittelen tänne tarpeen vaatiessa (tarve yhä edelleen näyttää olevan huutavan kova) kohtia jotka vääristelette eri litterointien mukaan.

Kuunnelkaa korvilla, älkää päähänne iskostuneiden litterointien mukaan.

Huono kuuloisten ei kannata edes puuhaan ryhtyä (95% täällä kirjoittavien).

Sayonara sanos lucas.
Ei veneellä pääse eteen päin, jos liikuttaa airoja ilmassa, eikä veden alla :lol:
Huopaajat menee ympyrää ja peesaajat pitää perää :lol:
Kun et kirjoita mitään, et voi kirjoittaa väärinkään :lol:
nihilistinahalisti
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihilistinahalisti »

a574323 kirjoitti: To Marras 06, 2025 10:12 pm Jos lasi olisi rikottu ennen tekoa, terassilla ei olisi pitänyt olla lasinpaloja, joissa oli Lahden verta. Parketilla oli yksinäinen kengänverijälki, joka ei ole voinut syntyä normaalin liikkumisen kautta.
TÄMÄ ON HÄKENAUHA KETJU, ei mikään, "näin kuvittelen että lasinpalat lenteli sisältä rikkoen".

Pysykää aiheessa tai tunkeutukaa itseenne, KIITOS.
Ei veneellä pääse eteen päin, jos liikuttaa airoja ilmassa, eikä veden alla :lol:
Huopaajat menee ympyrää ja peesaajat pitää perää :lol:
Kun et kirjoita mitään, et voi kirjoittaa väärinkään :lol:
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

nihilistinahalisti kirjoitti: Su Tammi 04, 2026 9:31 am On se tämäkin ketju menny sekaisin kuin 1850-luvun kaappikello.

Jättäkää jo vattuun ne tekstilitteroinnit, kuuluu "pyyhkikääpyllyy", "riihinraahin kuuhinkaahin".

En jaksa enään teidän sekoelmianne, KUUNNELKAA, älkää sekoittako mitään muuta tallenteeseen, TEHKÄÄ OMA LITTEROINTINNE siitä mitä te kuulette, ei kuvittelen kuulevani.

Tänne on annettu moneen kertaan linkkejä joissa on monenlaista tallennetta ja netistä saa hyvän äänienmuokkaukseenkin sopivan ohjelman ILMAISEKSI tietokoneelle, audacity.

Myöskin vokaali u ja a kuullaan selkeästi, kuten myöskin konsonantti J kuuluu hyvin ja ei ole K.
Tässä kiistellyin kohta.

Tallenteella kuuluu hyvin tuo "vittu" sana, mutta ei sillä kohtaa kuin moni kuulee, alku on vaimeampi mutta loppu on painokas "ttu".

Tallenteella ei ole mitään 'pyyjäpäätä", TN litteroinnin mukaisesti älkää vattu vieköö kuunnelko mitään litterointien mukaan, KUUNNELKAA rumpukalvonne avulla, peskää ne vaikut, älkää tunkeko vaikkua syvemmällä topzyjen avulla.

Kohdassa 01:22 - 23, kuullaan kuuluisa "ttu" ja joka ei voi muu olla kuin "vittu-sana".

Laittelen tänne tarpeen vaatiessa (tarve yhä edelleen näyttää olevan huutavan kova) kohtia jotka vääristelette eri litterointien mukaan.

Sayonara sanos lucas.
Kukin kuulee miten kuulee. Harmittaa, ettei sitä ap nauhaa ole kuultavilla.

En ota nyt kantaa Jukan sanomisiin tai valituksiin, vaan kerron mitkä kaikki OMA korvani mieltää ulkopuolisen ääniksi.
1:14 "ttu"
1:18 "auto"
1:55 "öh"
2:05 "(y)öh"
Lisäksi kuulen kopsahduksia, naksahduksia ja tömähdyksen pitkin nauhaa.
Viimeisin uhrin ääni kuuluu mielestäni samaan aikaan kun häke palaa linjoille.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
Arkipäiväinen
Hetty Wainthropp

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Tammi 04, 2026 12:29 pm
nihilistinahalisti kirjoitti: Su Tammi 04, 2026 9:31 am On se tämäkin ketju menny sekaisin kuin 1850-luvun kaappikello.

Tässä kiistellyin kohta.

Sayonara sanos lucas.
Kukin kuulee miten kuulee. Harmittaa, ettei sitä ap nauhaa ole kuultavilla.

En ota nyt kantaa Jukan sanomisiin tai valituksiin, vaan kerron mitkä kaikki OMA korvani mieltää ulkopuolisen ääniksi.
1:14 "ttu"
1:18 "auto"
1:55 "öh"
2:05 "(y)öh"
Lisäksi kuulen kopsahduksia, naksahduksia ja tömähdyksen pitkin nauhaa.
Viimeisin uhrin ääni kuuluu mielestäni samaan aikaan kun häke palaa linjoille.
Näitähän voi aina spekuloida, vaikka onhan tässä jo "muutama" vuosi vierähtänyt. :)

- 1:14 Aluksi en kuullut koko "ttu" -äännettä, mutta sitten kun väänsi volumet ylös, sieltähän se kuului. Eikä kuulosta Jukalta. Tätä ei olla mainittu ainakaan Bergin kirjassa olevissa litteroinneissa, ei edes Sihvosella. Lisäksi kohdassa 1:16 kuuluu selkeä Jukan "vit", jota ei oikeudessa käytetyissä litteroinneista löydy, mutta Sihvosen litteroinneista löytyy merkattuna mahdollisen tekijän ääneksi.
- 1:18 "auto" - mielestäni kuitenkin on Jukan suusta. Siinä myös tulee jotakin muuta ennen autoa - "ml-auto", eli huonosti lausuttu "jumalauta" (jotta jumalaudan saa lausuttua puhtaasti niin kuin se kirjoitetaan, pitää viimeisen a-kirjaimen kanssa hieman ponnistella (kokeilkaa), eli helpompi mongertaa "jumalauto".) Myös Sihvonen on merkannut tämän Jukan ääneksi.
- 1:55 "öh" on oikeudessa käytetyissä litteroinneissa merkitty Jukan sanomaksi ja hmm... ei kieltämättä istu yhteen sen kanssa mitä Jukan suusta muuten on tullut ja äänirekisteri on erityyppinen. Sihvosen litteroinnissa se on merkattu mahdollisen tekijän ääneksi.
- 2:05. "öh" on merkattu oikeudessa käytetyissä litteroinneissa Annelin sanomaksi, lisättynä selitteellä "voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys". Tämä siis tulee tuon nauhalle ilmestyneen "kuole"-äänen jälkeen ja on toinen niistä äännähdyksistä, joiden alkuperälle on annettu spekulatiivinen selitys. Toinen oli Jukan "a-lalalala", jossa lukee "ei pysty puhumaan enää selvästi". Muita selitteitä litterointiin ei ole merkattu. Omaan korvaan se kuulostaa kieltämättä Annelin suusta lähteneenä äänteenä, mahdoton tietenkin sanoa, mutta mielenkiintoista on, että sitä ei ole Sihvosen litteroinnissa lainkaan, vaikka se kuuluu aika selkeänä.

Sihvosella on muitakin kohtia merkattuna tekijän ääniksi - pitää seuraavaksi alkaa kuuntelemaan noita.
Vastaa Viestiin