Susanne Lindholmin, 25 v. kellarisurma Helsingin Kumpulassa 8.8.1976

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Kokki kirjoitti: Juu, Mäkelänkadun ja Koskelantien risteys. Siihen aikaan siitä puuttui se Amerin talo (Mäkelänkatu 91), kulman takana oleva toimistorakennus ja Kelan rakennus (Koskelantie 5, sekä Sofianlehdonkatu 11 ja 13). Eli tyhjää "peltomaisemaa" siellä oli tuolloin, kuten Sofianlehdonkadun alkupäässä, eli Isonniitynkadulla, jossa ei ollut yhtä maalaistaloa enempää asutusta. Hevoset laukkasivat niityllä silloin.
Ja Sofianlehdon Unionkin oli siinä Mäkelänkadulla, auki 24h, eli mahdollinen kuhertelupaikka.
Löytyisiköhän keneltäkään/mistään kuvia alueelta tuolta ajalta?
Every ship must sail a world.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Cotton kirjoitti: Tässä tuntuu tulevan jatkuvasti esiin asioita jotka, kuten mainittua, eivät rimmaa.

Jo ihan pelkästään ruumiin "huoliteltu peittäminen" ja toisaalta sormusten ja korujen vieminen.. Toiset seikat viittaavat vahvasti tuttuusteoriaan ja toiset satunnaiseen tekijään. Tuntuu, että tekijä, olipa hän kumpaa kategoriaa hyvänsä, on hämmentänyt kokonaiskuvaa joko tahallisesti tai sitten onnekkaiden sattumusten kautta.
Noista voi päätellä kaksi tyyppiä:
a) Itsensä löytänyt seksuaalimurhaaja, joka kuitenkin tuntee syyllisyyttä sen verran että suorittaa peittämisen (tietääkseni tämä kuuluu joidenkin seksuaalimurhaajien MO:iin).
b) Tuttu mies, joka peitti ruumiin syyllisyyttä tuntien ja vei tavarat nopeasti hämäystarkoituksessa (ei tarkistanut oliko kukkarossa mitään).
Every ship must sail a world.
kelmikontio
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja kelmikontio »

Minun mielestä ketjun pilkkominen olisi hyvä idea, sillä on jo niin pitkä, että jonkin tullessa mieleen tarkastaminen on vaikeaa.

Tuli tässä mieleen, että onhan Susanne hyvin saattanut sopia tapaamisen tai kyydin jonkun kanssa Hesperiaan, mutta jos tämä on ollut joku joka ei halua paljastua kyyti on voitu hyvinkin sopia matkan päähän Hesperiasta. Poistumisaikaanhan on kuitenkin oletettavasti ollut paljon porukkaa ulkona hotellin edustalla ja kummppani näinollen olisi saatettu tunnistaa.

Tässä Susannen tapauksessa ei taida olla mitään muuta varmaa kuin tytön kuolema. mitkä seikat ja vinkit ovat oikeasti täysin varmoja. Jokaisesta asiasta on ainakin kaksi erillaista "luotettavaa" tietoa.
Kylli
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Kylli »

pahis kirjoitti:Mitään ääniä ei esimerkiksi talonmies kuullut, vaikka asuikin aivan ulko-oven ja kellarirapun yläpuolella.[/b]

Itse asiassa talonmies asui rapun oikealla puolella, kun taas se urheiluvälinevarasto on rapusta katsottuna vasemmalla, likempänä A- kuin B-rappua. Hän ei siis asunut mitenkään suoraan surmapaikan yläpuolella.

Hyviä pohdintoja pahis... Naapuri olisi saattanut mennä luontevasti kotitalon kellariin. Mutta miten selittää kotona yöllinen kellariin meno? Jos taas hän olisi ollut yksin kotona, miksi mennä kellariin lainkaan?

Tarkkoja tietoja kaikista Susannen vammoista ei ole annettu julkisuuteen. Kuristaminen, kallovammat ja seksuaalinen väkivalta on mainittu.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
pahis
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pahis »

Kylli kirjoitti:
pahis kirjoitti:Mitään ääniä ei esimerkiksi talonmies kuullut, vaikka asuikin aivan ulko-oven ja kellarirapun yläpuolella.[/b]

Itse asiassa talonmies asui rapun oikealla puolella, kun taas se urheiluvälinevarasto on rapusta katsottuna vasemmalla, likempänä A- kuin B-rappua. Hän ei siis asunut mitenkään suoraan surmapaikan yläpuolella.

Hyviä pohdintoja pahis... Naapuri olisi saattanut mennä luontevasti kotitalon kellariin. Mutta miten selittää kotona yöllinen kellariin meno? Jos taas hän olisi ollut yksin kotona, miksi mennä kellariin lainkaan?

Tarkkoja tietoja kaikista Susannen vammoista ei ole annettu julkisuuteen. Kuristaminen, kallovammat ja seksuaalinen väkivalta on mainittu.
esim talonmiehelle on luontevaa käydä ulkona öisin, tarkastamassa päivällä vuotanut putken liitos jne... samoin on monella miehellä tapana käydä yöllä ulkona... voi olla vaikka tapana käydä tupakalla yöllä. Tai että on mukamas viheliäinen selkäsärky joka pakottaa jaloittelemaan yöllä..kyllä "pelimies" aina vaimolleen sujuvat selitykset keksii.

Mielestäni on erittäin epätodennäköistä että täysin vieras olis käynyt kimppuun ja raahannut kellariin ja raiskannut ja tappanut siellä. Tällaiset tekijät suorittaa hommansa puskissa, on erittäin suuri riski että joku kuulee taistelun äänet jos tollanen seksuaalirikos suoritetaan kerrostalojen pihassa/kellarissa.

Jossain mainittiin että Susannella oli vapaus ja tapana tuoda seuralaisiaan ihan avoimesti kotiin, eli ns normaalin kumppanin kanssa ei olisi kellariin menty. Mun mielestä kyseessä ollut varattu vanhempi mies ja salasuhde. sellaisia suhteita on yllättävän paljon. Hyvän päälle ymmärtävät tytöt arvostaa vanhemman miehen osaamista ja otetta... siis jos vaan kyseessä on osaava mies.
Kylli
Perry Mason

Kylli-teoria saa lisää kannatusta... :wink:

Poliisi on arvellut tekijän olleen melko nuori (25-30?) eikä talonmies käsittääkseni istu tuohon arveluun.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Cotton
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Cotton »

Vuoden 1973 kartassa ei Hakamäentietä vielä ole. Linjaus kyllä näkyy jo, mutta tietääkseni kys. tie valmistui 1977. Korjatkaa jos olen väärässä!

Näinollen reitti Manskun päästä Ruskeasuolta ei tule kysymykseen kuten ei myöskään Länsi-Pasilan kautta Veturitien (ent. Suokatu) tai Itä-Pasilan Ratapihantien kautta.

Eli jos autolla ollaan menty niin todennäköisin reitti on kulkenut Mäkelänkatua pitkin. Muutoin olisi tullut ihan turhaa lenkkiä kilometrikaupalla.
Alussa on rakkaus, lopussa on naru. (K. Palsa)
CCC
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja CCC »

Minulla mättää tässä yksi aika oleellinen seikka minkä takia en pysty muodostamaan kokonaiskuvaa tekijästä.

-Poliisin mukaan oli ruumistä käsitelty raaasti jne.
-Isän mukaan taisi olla nätisti peitelty
-Internetissä on ollut tietoja myös että ruumis oli häpäisty todella törkeästi

Poliisiin tietoon tietysti pitää luottaa. Nettitieto vastaa enemmän poliisin tietoa ja eihän poliisi kaikkea kerro julki. Entä tuo isä? Olisiko poliisi peitellyt pahoin kohdellun ruumiin ennen vanhempien päästämistä sinne ja poliisi ei ole vain korjannut harhakuvaa isälle?

Entä miten sitä sitten oli häpäisty? Poliisinkin mukaan kai jotenkin, mutta joissain paikoissa on liikkunut sitten aika kovia juttuja enkä niitä tässä ala kertaamaan.

Edelleenkin virallinen tieto taita olla, että raakaa väkivaltaa oli käytetty paljon? Eikö niin?
Ammun ensin ja kysyn vasta sitten ;)

Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372

"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
Kylli
Perry Mason

Nimenomaan näin. Susannen surmaamistapaa on kuvattu erittäin raa´aksi, mutta yksityiskohtaisempia tietoja on julkisuuteen annettu sangen niukasti. Nuo vähän aiemmin mainitsemani seikat (kuristaminen, pään iskeminen lattiaan/kallovamma, seksuaalinen väkivalta) ovat lehdistä poimittuja poliisin sanoja.

Olen tietoinen joistakin huhuista, mutta ilman ainuttakaan perustetta en itse ainakaan oikein tahdo lähteä niillä spekuloimaan. Se, että isä kertoo tekijän peitelleen Susannen tämän työtakilla, ei kuitenkaan sulje pois inhottavimpiakaan häväistyksen muotoja. Ennemminkin se saattaisi puoltaa sitä, että tekijällä oli suuria tunteita Susannea kohtaan, jotka sairaalla tavalla riistäytyivät käsistä aikaansaaden tämän järkyttävän tapahtuman.
pahis
Harjunpää

Kylli kirjoitti:Nimenomaan näin. Susannen surmaamistapaa on kuvattu erittäin raa´aksi, mutta yksityiskohtaisempia tietoja on julkisuuteen annettu sangen niukasti. Nuo vähän aiemmin mainitsemani seikat (kuristaminen, pään iskeminen lattiaan/kallovamma, seksuaalinen väkivalta) ovat lehdistä poimittuja poliisin sanoja.

Olen tietoinen joistakin huhuista, mutta ilman ainuttakaan perustetta en itse ainakaan oikein tahdo lähteä niillä spekuloimaan. Se, että isä kertoo tekijän peitelleen Susannen tämän työtakilla, ei kuitenkaan sulje pois inhottavimpiakaan häväistyksen muotoja. Ennemminkin se saattaisi puoltaa sitä, että tekijällä oli suuria tunteita Susannea kohtaan, jotka sairaalla tavalla riistäytyivät käsistä aikaansaaden tämän järkyttävän tapahtuman.
itse uskon kans että suuret tunteet oli taustalla....onko mitään tietoo että millä perusteella poliisi olettaa että tekijä olis ollut 25-30?
Kylli
Perry Mason

^Tekoon käytetyn voiman perusteella ainakin. Ei sitä ainakaan mikään ihan rapakuntoinen juoppopelle ole voinut tehdä, vaikka Susanne hentoinen olikin. Eli ei mikään aukoton peruste.

Susanne täyttäisi tänään 58 vuotta mikäli hänelle olisi se mahdollisuus suotu. Vetää hiljaiseksi. Osanottava ajatukseni Susannen läheisille.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

pahis kirjoitti: itse uskon kans että suuret tunteet oli taustalla....onko mitään tietoo että millä perusteella poliisi olettaa että tekijä olis ollut 25-30?
Minäkin uskon, että kyseessä oli sellainen suhde, että varattu, vanhempi perheellinen mies jallitti Susannea, joka yritti päästä ko miehestä eroon... ja kun tyttö toi kantansa julki, hän sai maksaa asian hengellään.
Muista lähdekritiikki!
19736
Frank Drebin

Susannen tapaus

Viesti Kirjoittaja 19736 »

Entäpä jos Susanne olisi alkanut kiristämään naimisissa olevaa miestä tämän seksiseikkailuiden takia ja kaverilta paloi hihat?
pahis
Harjunpää

Re: Susannen tapaus

19736 kirjoitti:Entäpä jos Susanne olisi alkanut kiristämään naimisissa olevaa miestä tämän seksiseikkailuiden takia ja kaverilta paloi hihat?
Hyvinkin paljon mahdollista. Ja ei varmaan kiristänyt että "anna tonni tai kerron"... vaan enemmänkin niin että: eroa vaimostasi...päätä kumman kanssa haluat olla...jos et itse osaa kertoa vaimollesi niin minä voin auttaa...jne...

Ukkomiehille yleensä riittää se että he saavat rakastajalta pimppiä mukavasti ja säännöllisesti..mutta rakatajatar yleensä rakastuu varattuun mieheen ja on erittäin yleistä että jossain vaiheessa tullaan ukkomiehen vaimosta mustasukkaiseksi ja aletaan uhkailla asian paljastamisella...siinä vaihees ei olis mikään ihme että Ukkomies, jolla on ns. paljon pelissä omassa elämässään alkaa epätoivoisiin toimenpiteisiin.
nöyhtä
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja nöyhtä »

Jotenkin saan mahdutettua päähäni ajatuksen, että kiristyksen kohteena oleva mies, voisi hyvinkin mukiloida ja kuristaa hengiltä kiristävän naisen. Mutta jotenkin en saa iskettyä siihen asetelmaan sitä seksuaalisuutta jota teossa ilmeisestikin on ollut. Suutuksissaan äkkipikainen kenties helpostikin käy käsiksi, tietyn tyyppinen ihminen jopa tappaa, mutta että vielä raiskaus. Tosin on sitä oudompaakin kuultu, mutta minun päähäni se ei vain mahdu.

En myöskään voi kuvitella syytä, miksi Susanne olisi vapaaehtoisesti kellariin mennyt. Itse en tuohon aikaan siihen suostuisi kuin pakotettuna. Jos joku tarvitsee esim avainta päästäkseen pyöräkellariin, niin lainatkoon sitä (jos kyseessä on joku jonka tiedän talon asukikse), mutta itse en menisi ovelle mukana. Tosin taidan kyllä muutenkin olla varovaisempi kuin kenties Susanne.
Vastaa Viestiin