Misogynia- ketju palstan "miehille"

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

JanitaSlim
Ben Matlock

Re: Misogynia- ketju palstan "miehille"

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Aivan klassista misogyniaa on arvioida naisen ihmisarvoa ja sanomaansa hänen ulkonäkönsä ja erityisesti seksuaalisen viehättävyytensä perusteella: karrikoidusti "et miellytä minua seksuaalisesti, olet siis paskaa enkä kuuntele sinua ja katson oikeudekseni haukkua sinua". Esineellistäminen, jota toisen ihmisen seksualisointi on, niin "muka-positiivinen" kuin negatiivinenkin, on misogyniaa: naisen arvottamista ulkonäön ja seksin kautta "miten hyödytät ja ilahdutat minua on sinun arvosi ihmisenä".
Kaikenlaiset töyhtötukat, kehopositiiviset läskit, tikkurilan maalikartan erikoisimmat värit ja helistimet voisivat kyllä mennä itseensä ja katsoa peiliin.

Ei kaikki aina ole misogyniaa vaan välillä löytyy äänekkäitä ja itseriittoisia naisia, joilla on kova tarve dissata miessukupuolta ilman, että sen dissaamisen ympärillä on muuta kuin syvää vihaa ja pettymystä omiin parisuhteisiin, tai omaan seksuaaliseen suuntimiseen.
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
Bird
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Bird »

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Su Tammi 18, 2026 9:16 pm No, enpä tiedä sanoa, kuinka kovin valtavat kansanjoukot tätä sotuun obsessoitunutta Saariota sitten sankarina pitävät ja kuinka moni ylipäätään tuntee tapahtumaa kohtaan edes mitään kiinnostusta. Vaikka uutisoitu on laajalla kaistalla, niin mahtaakohan olla monellakaan työmaalla kahvihuoneen keskustelunaihe ykkönen?

Näille ekstremeä hakeville on maailma täynnä toinen toistaan kummallisempia haasteita. Aivan mediakanaviakin ekstremen ympärille on rakennettu, joten kyllähän näitä "do or die" -adrenaliinipäitä tulee olemaan hamaan loppuun asti, etenkin omaan loppuun saakka. No, parempi sekin vaihtoehto kuin joku "amok-juoksu", joita niitäkin nykyään tehdään ikävän monella tyylillä. Vanha sanontahan kuuluu, että "Mitähän tässä tekis, jotta mainittais?" 8)
Hmm, olet kyllä varmasti lähempänä tapahtunutta todellisuutta. Hyvä niin. 8)

Vahvasti samaa mieltä myös sun toisen kappaleen sisällöstä. Etenkin toi vanha sanonta, minkä mainitsit: "Mitähän tässä tekis, jotta mainittais?" Jotkut tosiaan tavoittelee sitä huomiota pakonomaisesti, nyt "some-aikakautena" vielä enemmän. Eikä tokikaan pelkästään ne 50+ ihmiset.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Bird
Axel Foley

AlsSie kirjoitti: Ma Tammi 19, 2026 12:34 am
Mitä taas tulee ikäasioihin ja pukeutumisiin, niin niistä olen eri mieltä, kuin ketjuun siitä kirjoittaneet. Mielestäni kukin pukeutukoon miten haluaa ja henk koht pidän rikkautena erilaisia tyylejä ja rohkeutta olla oma itsensä, siten miten sen kokee. Ei ole hävettävää yli 50- vuotiaillakaan, jos pukeutuvat "liian" nuorekkaasti. Se on vaan rikkautta, erilaisuuden rikkautta.
Tämähän lienee se kaikista optimaalisin suhtautuminen ko. asiaan. Tai ainakin minä ajattelen näin. En vain itse ihan siihen pysty, kuten varmaan selväksi jo tulikin. 😣
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
SuoMiko
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja SuoMiko »

Bird kirjoitti: Ti Tammi 20, 2026 6:46 pm
AlsSie kirjoitti: Ma Tammi 19, 2026 12:34 am
Mitä taas tulee ikäasioihin ja pukeutumisiin, niin niistä olen eri mieltä, kuin ketjuun siitä kirjoittaneet. Mielestäni kukin pukeutukoon miten haluaa ja henk koht pidän rikkautena erilaisia tyylejä ja rohkeutta olla oma itsensä, siten miten sen kokee. Ei ole hävettävää yli 50- vuotiaillakaan, jos pukeutuvat "liian" nuorekkaasti. Se on vaan rikkautta, erilaisuuden rikkautta.
Tämähän lienee se kaikista optimaalisin suhtautuminen ko. asiaan. Tai ainakin minä ajattelen näin. En vain itse ihan siihen pysty, kuten varmaan selväksi jo tulikin. 😣
Kieltääkö uskonto vai mikä on? :lol:
Bird
Axel Foley

SuoMiko kirjoitti: To Tammi 22, 2026 7:59 am
Bird kirjoitti: Ti Tammi 20, 2026 6:46 pm
Kieltääkö uskonto vai mikä on? :lol:
No kuule, olen ateisti. Ollut jo ihan teini-ikäisestä lähtien. Mutta ihan mielenkiinnosta - mistä sulle uskonto tässä yhteydessä tuli mieleen? Oliko mielessäsi joku ihan tietty uskonto? Ja, jos oli, niin mikä?

Oikeastaan tosi mielenkiintoista toikin, että mistä kaikesta johtunee se, että en jotenkaan pysty suhtautumaan neutraalisti ihmisten pukeutumiseen (ja sama kysymys tietenkin muidenkin kohdalla) - tässä tapauksessa nyt siis niiden yli 50-vuotiaiden. Ennen kaikkea ajattelen tän olevan joku mun oma haaste/vika. Inhimillinen tietty. Yleensä ottaen oon aika joustava, mutta sit tällaisissa yksityiskohdissa saattaakin nousta musta esiin joustamisen hankaluutta ja tarkkuutta. (Tai no, periaatteessa on se ja sama, miten jotkut miehet pukeutuu -mähän valitsen tietenkin ne itselle mieleiset. Tai siis sen itselle mieleisen. :lol: ) Jotkut naiset saattaa taas hyvinkin pitää nimenomaan näistä ikinuorista mieslapsista ja so be it.

Arvostan itse myös tosi paljon sitä, että ihmiset on sitä mitä on, yrittämättä muuta - ikineen päivineen. Sekä, että pystyvät myös julkisesti olla sitä. Myönnän heti tässä vaiheessa, että se on todellakin toki usein helpommin sanottu kuin tehty - ei eletä kukaan omassa kuplassa, vaan meihin vaikuttaa globaalit ja paikalliset trendit, yhteiskunta kulttuureineen, ryhmäpaine ym. En (valitettavasti) itsekään aina yllä tähän ihanteeseeni. Kaikilla meillä on ne arvot, ihanneminä sekä todellinen minä, joiden välillä on joskus ristiriitoja. Pidän siis joka tapauksessa myös inhimillisenä sitä, että meihin kaikkiin vaikuttaa monet tekijät - joskus paljonkin, ja itsensä on suhteellisen helppo kadottaa etenkin tähän nykyajan touhuun (virtuaalitodellisuus ja niin edelleen).

Mutta sitten vielä tohon, että miksi muuten mua erityisesti ärsyttää reilusti keski-iän puolella olevat ihmiset, jotka yrittää pakottaa sitä nuoruutta vaikka niillä teinien vaatteilla. Ensinnäkin itse arvostan paljon vanhempia ihmisiä mm.koska viisaus lisääntyy elämänkokemusten myötä (jos lisääntyy) ja musta sitä pitäis arvostaa paljon näkyvämmin kuin mitä nykyään tehdään. Esim. työelämässä ikärasismi on edelleen yllättävän yleistä, ihan liian yleistä, ja me menetetään tosi paljon ns. hiljaista tietoa, jos ja kun ei arvosteta vaikkapa nyt niitä 50+ saati sitä vanhempia ihmisiä läheskään tarpeeksi. Ja tääkin nyt vain yksi näkökulma tähän ikäasiaan. Jotenkin liitän sen nuorekkuuden pakottamisen myös siihen, että ehkä se henkinenkin kehitys on sitten jossain siellä nuoruuden puolella. 😬 Haluaako joku oikeasti esim. "hopeaketun", jonka kypsyys on kakskymppisen tasolla? (Ja sama tietenkin sukupuolet toisinkin päin.) Henkoht oon huomannut, että en suoraan sanottuna jaksa yhtään tällaisia "ikiteinejä" - en edes kuunnella niitä. (No joo, töissä jaksan ja onhan ne yksilölliset elämäntarinat tosi mielenkiintoisiakin, mutta töissä olenkin eri roolissa).

Lopetan tän kommentin kirjoittamisen nyt tähän, että tästä ei tule niin sanotusti tuuleen huutelua. Alkaa jo itseäni vähän naurattamaan nää monet kysymykseni ja pidemmät kirjoitukseni, mutta kun asiat on vaan niin mielenkiintoisia niin minkäs mahdat. :)
Sitä paitsi - en tule ikinä suostumaan siihen, että vastaisin aina takaisin vaan jollain kahden lauseen ruoskimisella ja v*ttuilulla, kuten täällä on usein tapana. 8) Joskus tietty mullakin menee hermot, kuten on muutamaan kertaan täällä jotkut nähneetkin.
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Bird kirjoitti: Ti Tammi 20, 2026 6:39 pm
...Jotkut tosiaan tavoittelee sitä huomiota pakonomaisesti, nyt "some-aikakautena" vielä enemmän. Eikä tokikaan pelkästään ne 50+ ihmiset.
Vanhana edesmennyt äitini joskus sanoi, että "Jotkut vaikka naulaa munat ladon seinään, kunhan vaan pääsee telkkariin".
X X X X X
Bird
Axel Foley

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: To Tammi 22, 2026 2:47 pm
Bird kirjoitti: Ti Tammi 20, 2026 6:39 pm
...Jotkut tosiaan tavoittelee sitä huomiota pakonomaisesti, nyt "some-aikakautena" vielä enemmän. Eikä tokikaan pelkästään ne 50+ ihmiset.
Vanhana edesmennyt äitini joskus sanoi, että "Jotkut vaikka naulaa munat ladon seinään, kunhan vaan pääsee telkkariin".
Sieltähän sitä iän mukanaan tuomaa viisautta löytyykin. :D

Ja valitettavasti ajankohtainen huomiotalous on vain lisännyt otollista maaperää huomionhakuisuudelle.

Luin joskus aikoinaan (muistaakseni nimenomaan täältä Minfosta) jonkun asiallisen kirjoittajan kommentin, missä tämä kertoi olleensa 1970-luvulla Hgin yliopistolla psykohistorioitsijan luennolla ja tämä luennon pitäjä oli maininnut näkemyksensä siitä, että yksilöitä painottava kulttuuri tulee muun muassa lisäämään yksilöiden narsistisia piirteitä. Ja sehän on osunut aivan nappiin. Omasta mielestäni se oli selvästi näkyvillä jo silloin joskus 2010-luvun alussa, kun tän kommentin luin (ja varmaan sitäkin aiemmin), mutta kyllähän se vielä vain lisääntyi/lisääntyy somenkin kehittymisen ja sen suosion lisääntymisen myötä tosi paljon.

Aiemmin yritin muutamaankin eri otteeseen etsiä tota kommenttia, koska muistaakseni siinä oli ko. psykohistorioitsijan nimikin, mitä en muistanut, mainittu, mutta enpä löytänyt. Toi pointti jäi kuitenkin hyvin mieleen.
DJ M€atballz

Viesti Kirjoittaja DJ M€atballz »

^
Mitä mieltä olet Bird sellaisesta ajatuksesta että nykyinen erityisyyttä ja erilaisuutta voimakkaasti korostava kulttuuri synnyttää sukupolven persoonallisuushäiriöisiä narsisteja?
Ajattelen tätä lähinnä ulkonäön muuttamisella kuten kasvotatuoinneilla ja -lävistyksillä, kirkuvilla hiusväreillä ym.
Ihmisen ulkomuodollahan ei pitänyt täydellisessä maailmassa olla vaikutusta mihinkään, vaan sanoilla ja teoilla. Huomiotaherättävä "friikki" tuntuu viestittävän olemuksellaan 'KATSOKAA JA KUUNNELKAA MINUA! OLEN ERITYINEN!'
Antaako erikoinen ulkomuoto hänelle mielikuvan omien näkemystensä painoarvosta verrattuna ihan tavalliseen "harmaahiirulaiseen"?
Mitä hänen psyykelleen kävisi jos kukaan ei edes vilkaisi eikä kiinnittäisi huomiota kadulla ja kauppareissulla. Monasti tuntuu että ihmisten tuijotus, epäasialliset kommentit ja huutelu ovat heille käynnissäpitävää polttoainetta josta saa uhriutumiskicksejä.
Bird
Axel Foley

DJ M€atballz kirjoitti: To Tammi 22, 2026 4:47 pm ^
Mitä mieltä olet Bird sellaisesta ajatuksesta että nykyinen erityisyyttä ja erilaisuutta voimakkaasti korostava kulttuuri synnyttää sukupolven persoonallisuushäiriöisiä narsisteja?
Ajattelen tätä lähinnä ulkonäön muuttamisella kuten kasvotatuoinneilla ja -lävistyksillä, kirkuvilla hiusväreillä ym.
Ihmisen ulkomuodollahan ei pitänyt täydellisessä maailmassa olla vaikutusta mihinkään, vaan sanoilla ja teoilla. Huomiotaherättävä "friikki" tuntuu viestittävän olemuksellaan 'KATSOKAA JA KUUNNELKAA MINUA! OLEN ERITYINEN!'
Antaako erikoinen ulkomuoto hänelle mielikuvan omien näkemystensä painoarvosta verrattuna ihan tavalliseen "harmaahiirulaiseen"?
Mitä hänen psyykelleen kävisi jos kukaan ei edes vilkaisi eikä kiinnittäisi huomiota kadulla ja kauppareissulla. Monasti tuntuu että ihmisten tuijotus, epäasialliset kommentit ja huutelu ovat heille käynnissäpitävää polttoainetta josta saa uhriutumiskicksejä.
Hyvä ja tosi mielenkiintoinen kysymys ja tärkeä aihe. Voin pohdiskella, spekuloida ja kirjoittaa omia näkemyksiäni ja havaintoja tästä. Tää aihe on kuitenkin moniuloitteinen ja omalla tavallaan vaikeakin.

Ensin pitää todeta ristiriita; ennen kaikkea ajattelen, että on tosi hyvä, että kollektiivinen joustavuus ja vapaus olla oma, normeista ja "taviksista" poikkeava itsensä, on lisääntynyt ja lisääntyy. Itse ajattelen, että se kertoo esim. turvallisuuden lisääntymisestä. Kaikkien havaintojeni ja tietämykseni pohjalta spekuloin, että jatkuessaan tää saattaa vähentää (todnäk vähentää) mm. henkistä ja fyysistä väkivaltaa ihan sieltä koulukiusaamisesta eli väkivallasta lähtien. (Sivuhuomautus: omasta mielestäni enää ei missään nimessä pitäisi puhua mistään koulukiusaamisesta, vaan väkivallasta - oli se sitten henkistä, fyysistä tm.)
Koska niin paljon kuin toisten erilaisuus välillä ihmetyttää, hämmentää, ärsyttää tmv., niin paras ratkaisu siihen nähdäkseni on se, että tälle kaikelle inhimilliselle erilaisuudelle annetaan tilaa tulla näkyväksi, että "kaikki voi tottua siihen" ja se tulee ymmärretyksi, ei ole pakko hyväksyä, mutta toki se on plussaa, ja ihanteellisessa tapauksessa pyritään aktiivisesti siihen, että toimeen vli tulla niidenkin kanssa, joita ei ymmärrä tai hyväksy.
Mutta olen realisti enkä tällaiseen usko -
edelleen se ihmisten erilaisuus huomioon ottaen.

Ajattelen/"näen", että se on ihan varmaa, että koskaan ei tule olemaan tilannetta eikä yhteiskuntaa, missä ihmisten heterogeenisyys olis kokonaan poissa. Mukaan lukien ne vielä nykyäänkin erilaisina ja "outoina" pidetyt yksilöt. Tässä pitää ehdottomasti huomioida geenit ja geenivirheetkin tosi tärkeinä määrittäjinä. (Omasta mielestäni Hitler oli ummikko, jolta puuttui oleellisia tietoja ihmisyydestä ja sitäkään tietoa, mitä sillä ilmeisesti oli: se ei tainnut kokonaisuudessaan ymmärtää saati hyväksyä.. )

Mutta. Etenkin nykyaikana erityisyyden/erikoisuuden tavoittelusta on tullut ikään kuin joku globaali trendi ja mulle on tullut vaikutelma, että se vain lisääntyy kaiken LGBTQ- ja transaktivismin seurauksena. Aina on totta kai erilaisia ihmisiä ollut ja luulen, että myös niitä, jotka on nimenomaan halunneetkin olla erilaisia.

... lähetän tän välissä, mutta jatkan kohta vielä
Bird
Axel Foley

Bird kirjoitti: To Tammi 22, 2026 6:00 pm
DJ M€atballz kirjoitti: To Tammi 22, 2026 4:47 pm ^
Hyvä ja tosi mielenkiintoinen kysymys ja tärkeä aihe. Voin pohdiskella, spekuloida ja kirjoittaa omia näkemyksiäni ja havaintoja tästä. Tää aihe on kuitenkin moniuloitteinen ja omalla tavallaan vaikeakin.

Ensin pitää todeta ristiriita; ennen kaikkea ajattelen, että on tosi hyvä, että kollektiivinen joustavuus ja vapaus olla oma, normeista ja "taviksista" poikkeava itsensä, on lisääntynyt ja lisääntyy. Itse ajattelen, että se kertoo esim. turvallisuuden lisääntymisestä. Kaikkien havaintojeni ja tietämykseni pohjalta spekuloin, että jatkuessaan tää saattaa vähentää (todnäk vähentää) mm. henkistä ja fyysistä väkivaltaa ihan sieltä koulukiusaamisesta eli väkivallasta lähtien. (Sivuhuomautus: omasta mielestäni enää ei missään nimessä pitäisi puhua mistään koulukiusaamisesta, vaan väkivallasta - oli se sitten henkistä, fyysistä tm.)
Koska niin paljon kuin toisten erilaisuus välillä ihmetyttää, hämmentää, ärsyttää tmv., niin paras ratkaisu siihen nähdäkseni on se, että tälle kaikelle inhimilliselle erilaisuudelle annetaan tilaa tulla näkyväksi, että "kaikki voi tottua siihen" ja se tulee ymmärretyksi, ei ole pakko hyväksyä, mutta toki se on plussaa, ja ihanteellisessa tapauksessa pyritään aktiivisesti siihen, että toimeen vli tulla niidenkin kanssa, joita ei ymmärrä tai hyväksy.
Mutta olen realisti enkä tällaiseen usko -
edelleen se ihmisten erilaisuus huomioon ottaen.

Ajattelen/"näen", että se on ihan varmaa, että koskaan ei tule olemaan tilannetta eikä yhteiskuntaa, missä ihmisten heterogeenisyys olis kokonaan poissa. Mukaan lukien ne vielä nykyäänkin erilaisina ja "outoina" pidetyt yksilöt. Tässä pitää ehdottomasti huomioida geenit ja geenivirheetkin tosi tärkeinä määrittäjinä. (Omasta mielestäni Hitler oli ummikko, jolta puuttui oleellisia tietoja ihmisyydestä ja sitäkään tietoa, mitä sillä ilmeisesti oli: se ei tainnut kokonaisuudessaan ymmärtää saati hyväksyä.. )

Mutta. Etenkin nykyaikana erityisyyden/erikoisuuden tavoittelusta on tullut ikään kuin joku globaali trendi ja mulle on tullut vaikutelma, että se vain lisääntyy kaiken LGBTQ- ja transaktivismin seurauksena. Aina on totta kai erilaisia ihmisiä ollut ja luulen, että myös niitä, jotka on nimenomaan halunneetkin olla erilaisia.

... lähetän tän välissä, mutta jatkan kohta vielä
Jatkoa:

Niin eli parhaimmillaan kyse lienee siitä, että yhteiskunnan a yksilöiden turvallisuus on lisääntynyt (tai ainakin turvattomuuden kokemusten säätelykeinot ja vertaistuki) ja vähemmistöt saa sitä tilaa tulla näkyviksi ja kuulluiksi, ehkä tän seurauksena ihmisten rohkeus alkaa elää omana itsenään on lisääntynyt/lisääntyy? (omaa analysointia, ei siis tutkimustietoa) ja tän kaiken kautta vähemmistöt "voimaantuu" (mua ärsyttää koko sana, mutta valitettavasti se nyt vaan kuvaa sitä ilmiötä parhaiten) ja saa vallan, ehkä riistetyn vallankin kokemuksia. Itse ainakin hahmottelen päässäni, että mitä lähemmäs tasa-arvoa vähemmistötkin pääsee (ja mm. syrjintä vähenee), niin sitä turvallisempi yhteiskunnasta voi tulla; ehkä yhteiskuntarauha lisääntynee myös? Joo myönnän, että heikolta tällä hetkellä näyttää, mutta tarkastelen näitä asioita nyt pitkällä tähtäimellä ja ehkä hieman liian toiveikkaanakin(?), vaikka yleensä ottaen oon realisti.

Jatkaakseni tästä:
"Mutta. Etenkin nykyaikana erityisyyden/erikoisuuden tavoittelusta on tullut ikään kuin joku globaali trendi ja mulle on tullut vaikutelma, että se vain lisääntyy kaiken LGBTQ- ja transaktivismin seurauksena. "

Muutos vaikuttaa välillä tapahtuvan niin, että mennään ikään kuin ääripäästä toiseen ja sieltä laskeudutaan sitten kehityksen ja tiedon lisääntymisen myötä sinne tasapainoon (ja "kohtuuteen") Oon itse miettinyt, että ollaanko me nyt sitten siellä toisessa ääripäässä, koska ainakin omasta mielestäni tilanne on mennyt ihan liian pitkälle.

Näen joo, että erilaisuus ja erityisyys saa huomattavasti enemmän sekä tilaa, huomiota että ymmärrystä ja hyväksyntää kuin mitä ennen sai. JA: Erilaiset ihmiset on myös löytäneet toisensa aivan toisella tavalla kuin ennen; koska internet ja ennen kaikkea some. Globaalistikin
vertaisvuorovaikutus ainakin oman "analysointini" perusteella voi lisätä voimaantumisen ja vallan tunnetta. Tän tärkeyttä ei mun mielestä voi kieltää, sinänsä siis tää kehitys on ollut/on tosi tärkeää.

No. Kun sitä tilaa ja huomiota alkoi tulla ihan roppakaupalla, eri suunnista, niin arvelen, että ainakin osa ns.erilaisista (huom.kohtahan ne ei ole edes enää erilaisia, kun heitä on niin paljon) lienee jotenkin ajatellut, että "tätä kaikkeahan voinee saada vielä enemmänkin" ? Enemmän huomiota, enemmän voimaantumista, enemmän valtaa.

Olen itse ollut aina tasa-arvon kannalla, siitä lähtien, että naiset saa mm.samat kouluttautumismahdollisuudet, äänioikeuden, julkisiin tiloihin ne omat, turvalliset vessat. :roll: Mutta huomaan usein ajattelevani, että nykyajan liberaalifeministit on aivan hiton sekaisin. Mulle on syntynyt vaikutelma, että ei ne mitään tasa-arvoa enää halua; ne haluaa vallan.

Tää sama valitettavasti saattaa koskea myös tätä kaikkea transaktivismia jne. Siis jopa paikalliset että kansalliset firmat on polvillaan - jos haluat olla arvostettu ja todesta otettava yritys tmv., niin ripusta se hiton sateenkaarilippu pihan lipputankoon ja maksa siitäkin, että saat sinne nettisivuillekin ne tietyt värit ja diversiteetti -hyvesignaloinnin. :roll:

Lisäks yksilötasolla valitettavasti etenkin haavoittuvaisessa asemassa olevat lähtee helposti "voimakkaan ryhmän" mukaan - vaikka vain kokeakseen osallisuutta ja hyväksyntää. Kamalinta on se, että tällaisissa tilanteissa jotkut selvästi vielä nuoruusikäiset on aloittaneet transitio-hoidot jne. Kaikki huomio ja "koettu valta" on vain boostannut kaikkea tätä erilaisuuden tavoittelua ja koko ilmiö onkin omasta mielestäni mennyt jo ihan liian pitkälle. Ja tokihan se täältä ulkopuolelta katsottuna vaikuttaa siltä, että narsistiset piirteet on lisääntyneet.

Mielestäni kannattaa kuitenkin huomioida, että lähes kaikilla on narsistisia piirteitä ja osa niistä on terveitä. Ehkä tässäkin kuvaan sitä parhaiten sen tasapainon näkökulmasta. Sen yli, kun selvästi mennään, alkaa narsistiset piirteet olla haitallisia (niitä on "liikaa" tai "liian voimakkaina"). Ja nykyajassa on narsistisia piirteitä lisääviä elementtejä, kuten oman itsen jatkuvasti näkyväksi tuominen somessa. Mutta sitten taas voi pohtia, että onko kyse siitä, että narsistiset piirteet on lisääntyneet vai pääseekö ne vain nykyään paremmin esille mm.yksilöllisyyden korostamisen ja somen avulla?

Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on vielä asia erikseen ja selvästi harvinaisempaa. Persoonallisuushäiriön kehittymiseen vaaditaankin "jo enemmän" esim. lapsuuden aikaisia ilmiöitä (traumoja tm.). En tiedä onko mulla ihan uusinta tutkimustietoa, mutta sen mitä tiedän niin narsistiset piirteet lienee lisääntyneet, mutta narsistisen persoonallisuushäiriön kohdalla ei ole huomattu tätä samaa, ainakaan toistaiseksi.

Edit. Lisään vielä kaikista hlökohtaisimman suhtautumiseni: sanoinkin jo, että tää ilmiö on mennyt jo ihan liian pitkälle. En kannata transagendaa - pidän sitä vaarallisena ilmiönä, miltä lapsia ja nuoria pitää suojella. Ja oikeasti - joitain aikuisiakin. Esim. vaillinainen psykiatrinen arviointi on välillä johtanut siihen, että transitiota leikkauksineen suositellaan ja myöhemmin huomataankin, että kyse olikin vaikka dissosiaatiohäiriöstä. De-transitiot on lisääntyneet. No, voisin jatkaa tätä vielä, mutta säästän teidät siltä. :) (Ketjukin on varmaan väärä, anteeksi.)
DJ M€atballz

Viesti Kirjoittaja DJ M€atballz »

^
Hyvin pitkälle allekirjoitan kyllä ajatuksesi.

- - - - - -

Omaa jatkopohdintaa...
Sosiaalisilla medioilla, TikTokeilla ja muilla on varmaan nykypäivänä suuri vaikutus siihen, miten joku näkyvästi esillä oleva erityisryhmäläiseksi itsensä kokeva jäsen kokee oman uskottavuutensa suhteessa muihin saman "genren" edustajiin. Olenko vielä tarpeeksi erikoisen näköinen ollakseni uskottava? Eli tästä taas päästään siihen että erikoinen ( keinotekoinen) ulkonäkö jotenkin maagisesti buustaisi sanojen ja ajatusten arvoa.
Autismit, aspergerit ja muut neuroepätyypilliset piirteet ja fyysiset ominaisuudet ovat myötäsyntyisiä ja niitä en edes kummastele, mutta ns. "normaalien" ihmisten kaipuu johonkin erityisryhmäläisen asemaan (poliittiset intressit taustalla? ) herättää aina kysymyksiä.
Bird
Axel Foley

DJ M€atballz kirjoitti: To Tammi 22, 2026 7:45 pm ^
Hyvin pitkälle allekirjoitan kyllä ajatuksesi.

- - - - - -

Omaa jatkopohdintaa...
Sosiaalisilla medioilla, TikTokeilla ja muilla on varmaan nykypäivänä suuri vaikutus siihen, miten joku näkyvästi esillä oleva erityisryhmäläiseksi itsensä kokeva jäsen kokee oman uskottavuutensa suhteessa muihin saman "genren" edustajiin. Olenko vielä tarpeeksi erikoisen näköinen ollakseni uskottava? Eli tästä taas päästään siihen että erikoinen ( keinotekoinen) ulkonäkö jotenkin maagisesti buustaisi sanojen ja ajatusten arvoa.
Autismit, aspergerit ja muut neuroepätyypilliset piirteet ja fyysiset ominaisuudet ovat myötäsyntyisiä ja niitä en edes kummastele, mutta ns. "normaalien" ihmisten kaipuu johonkin erityisryhmäläisen asemaan (poliittiset intressit taustalla? ) herättää aina kysymyksiä.
Taidan ymmärtää, mitä ajat takaa. Ja ajattelen itsekin jotenkin noin. Ja onhan se niin, että huomio ja hyväksyntä antaa niin sanotusti monelle merkin jatkaa samalla tiellä ja se monen egoa boostaakin. Ihmiset kuitenkin tottuu asioihin, monet kyllästyykin - miten suurissa määrin tää aiheuttaa sitten sitä, että pitää tehdä aina vaan radikaalimpia juttuja, että saa sen huomion takaisin. Tai ylipäänsä huomion alkujaan kasvamaan. Tästähän on jo paljon esimerkkejäkin; se jatkuva kilpailu ja äärimmäisyyksiin meno, kaikki Tiktok-haasteet sun muut. Nykyaikana se kaikki ei usein edes riitä, vaan monet ihmiset janoaa niitä politiikkaan liittyviä kannanottoja - myös vaikka laulajilta ja näyttelijöiltäkin. Kenen leiriin kukakin kuuluu? Ja polarisaatio vaan vahvistuu.

Mitä tohon ulkonäköön vielä tulee.. Muistan joskus aiemmin, kun tutkimusten mukaan Suomi ei ollut vielä ulkonäköyhteiskunta, mutta suunta sinne oli jo muodostunut. Muutama vuosi sitten yhdessä tutkimuksessa todettiinkin, että Suomikin on jo sitä.

Sitten taas, kun lukee muita tutkimuksia.. Esimerkiksi työpaikkoihin rekrytointeja tutkittaessa on todettu hyvän ulkonäön olevan hyvinkin vahvaa sosiaalista pääomaa, mikä vaikuttaa palkatuksikin tulemiseen (mikä on omasta mielestäni ihan väärin - kannatan meritokratiaa). Sitten taas jossain laajassa tutkimuksessa huomattiin, että rekrytoijat rekrytoivat helpommin sekä itsensä näköisiä että itseään muutenkin muistuttavia työntekijöitä. :lol: No, nämä on nyt toki kapea-alaisia esimerkkejä, mutta kuvaa hyvin nykyaikaa.

Oikeastaan loppujen lopuksi ei kyllä naurata edes. Kukaan ei ulkonäköään valitse, mutta nykyään lääketieteen, etenkin plastiikkakirurgian, kehitys mahdollistaa sen, että voitkin valita ulkonäkösi. Ja se(kin) touhu on jo monta vuotta sitten mennyt aivan liian pitkälle. Näitä esimerkkejä näkyy julkisuudessa jatkuvasti. :cry:
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Bird kirjoitti: To Tammi 22, 2026 1:36 pm No kuule, olen ateisti. Ollut jo ihan teini-ikäisestä lähtien. Mutta ihan mielenkiinnosta - mistä sulle uskonto tässä yhteydessä tuli mieleen? Oliko mielessäsi joku ihan tietty uskonto? Ja, jos oli, niin mikä?

Oikeastaan tosi mielenkiintoista toikin, että mistä kaikesta johtunee se, että en jotenkaan pysty suhtautumaan neutraalisti ihmisten pukeutumiseen (ja sama kysymys tietenkin muidenkin kohdalla) - tässä tapauksessa nyt siis niiden yli 50-vuotiaiden. Ennen kaikkea ajattelen tän olevan joku mun oma haaste/vika. Inhimillinen tietty. Yleensä ottaen oon aika joustava, mutta sit tällaisissa yksityiskohdissa saattaakin nousta musta esiin joustamisen hankaluutta ja tarkkuutta. (Tai no, periaatteessa on se ja sama, miten jotkut miehet pukeutuu -mähän valitsen tietenkin ne itselle mieleiset. Tai siis sen itselle mieleisen. :lol: ) Jotkut naiset saattaa taas hyvinkin pitää nimenomaan näistä ikinuorista mieslapsista ja so be it.

Mutta sitten vielä tohon, että miksi muuten mua erityisesti ärsyttää reilusti keski-iän puolella olevat ihmiset, jotka yrittää pakottaa sitä nuoruutta vaikka niillä teinien vaatteilla. Ensinnäkin itse arvostan paljon vanhempia ihmisiä mm.koska viisaus lisääntyy elämänkokemusten myötä (jos lisääntyy) ja musta sitä pitäis arvostaa paljon näkyvämmin kuin mitä nykyään tehdään. Esim. työelämässä ikärasismi on edelleen yllättävän yleistä, ihan liian yleistä, ja me menetetään tosi paljon ns. hiljaista tietoa, jos ja kun ei arvosteta vaikkapa nyt niitä 50+ saati sitä vanhempia ihmisiä läheskään tarpeeksi. Ja tääkin nyt vain yksi näkökulma tähän ikäasiaan. Jotenkin liitän sen nuorekkuuden pakottamisen myös siihen, että ehkä se henkinenkin kehitys on sitten jossain siellä nuoruuden puolella. 😬 Haluaako joku oikeasti esim. "hopeaketun", jonka kypsyys on kakskymppisen tasolla? (Ja sama tietenkin sukupuolet toisinkin päin.) Henkoht oon huomannut, että en suoraan sanottuna jaksa yhtään tällaisia "ikiteinejä" - en edes kuunnella niitä. (No joo, töissä jaksan ja onhan ne yksilölliset elämäntarinat tosi mielenkiintoisiakin, mutta töissä olenkin eri roolissa).
Kiitos, että avasit asiaa. Tuo nuoruuden pakottaminen, kun kerrot, ettei kiinnosta miehet, jotka pukeutuu kuin kakarat niin teet siinä yhden sellaisen ajatteluvirheen, että heitä kiinnostaisi ikäloppu nainen?

Tutkimusten mukaan miehiä viehättää eniten n. 20v naisolento miehen iästä riippumatta. Sitten on pieni ryhmä miehiä, joilla se kiinnostus menee suojaikärajojen alapuolelle kuten Rydman yms..
Bird
Axel Foley

Oulun_Kungas kirjoitti: Pe Tammi 23, 2026 7:43 am
Kiitos, että avasit asiaa. Tuo nuoruuden pakottaminen, kun kerrot, ettei kiinnosta miehet, jotka pukeutuu kuin kakarat niin teet siinä yhden sellaisen ajatteluvirheen, että heitä kiinnostaisi ikäloppu nainen?

Tutkimusten mukaan miehiä viehättää eniten n. 20v naisolento miehen iästä riippumatta. Sitten on pieni ryhmä miehiä, joilla se kiinnostus menee suojaikärajojen alapuolelle kuten Rydman yms..
Menit nyt kuitenkin metsään omissa oletuksissasi, mutta hyvä yritys. :)

Tutkimusten mukaan miehet raportoi keskimäärin eniten kiinnostavan 20-30-vuotiaat naiset joo, mutta missä mielessä? Tutkimusten mukaan tämä keskimääräinen kiinnostus näkyy erityisesti seksuaalisesti ja lyhytaikaisesti. Ja keskimäärin, ei siis aina; yksilölliset erot on suuria eikä pelkkä ikä selitä vetovoimaa.

Tässä aiheessa pitää myös huomioida se, että tutkimusten mukaan todellinen parisuhdekäyttäytyminen kuitenkin suosii ikätoveruutta; pysyviin parisuhteisiin miehet yleensä valitsevat suurin piirtein oman ikäisiä naisia. Tilastollisesti suuret ikäerot on poikkeus, ei normi. Sekin on huomioonottamisen arvoinen ilmiö, että käyttäytymisdatan ja tutkimusten mukaan pornossa on jo pitkään ollut selvästi suosittua vanhemmat naiset ja erityisesti milf:it.

(Evoluutiopsykologia on muuten oletuksineen, menetelmineen ja tulkintoineen kiistelty tieteenala.)

Ps. Ne nuoruutta pakottavat miehet, joista itse puhun, ovat vain pieni vähemmistö.
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Bird kirjoitti: Pe Tammi 23, 2026 1:12 pm Menit nyt kuitenkin metsään omissa oletuksissasi, mutta hyvä yritys. :)

Tutkimusten mukaan miehet raportoi keskimäärin eniten kiinnostavan 20-30-vuotiaat naiset joo, mutta missä mielessä? Tutkimusten mukaan tämä keskimääräinen kiinnostus näkyy erityisesti seksuaalisesti ja lyhytaikaisesti. Ja keskimäärin, ei siis aina; yksilölliset erot on suuria eikä pelkkä ikä selitä vetovoimaa.

Tässä aiheessa pitää myös huomioida se, että tutkimusten mukaan todellinen parisuhdekäyttäytyminen kuitenkin suosii ikätoveruutta; pysyviin parisuhteisiin miehet yleensä valitsevat suurin piirtein oman ikäisiä naisia. Tilastollisesti suuret ikäerot on poikkeus, ei normi. Sekin on huomioonottamisen arvoinen ilmiö, että käyttäytymisdatan ja tutkimusten mukaan pornossa on jo pitkään ollut selvästi suosittua vanhemmat naiset ja erityisesti milf:it.

(Evoluutiopsykologia on muuten oletuksineen, menetelmineen ja tulkintoineen kiistelty tieteenala.)

Ps. Ne nuoruutta pakottavat miehet, joista itse puhun, ovat vain pieni vähemmistö.
No siis tutkimusten mukaan mies on myös visuaalinen olento, joka pitää kaikesta kauniista. Vanhuus ei ole kaunista yleisesti ottaen. Sitten on tietty niitä muita, jotka ei halua olla miehiä, eikä naisia ja sitten käyvät uimassa vähän siellä täällä, että jos löytyis se oma juttu.

Se ei ole miehen kiinnostus, joka nuoreen kauniiseen naiseen lopahtaa. Se on nuoren naisen kiinnostus vanhempaan mieheen, joka ei ollutkaan rikas.

Se taas johtuu siitä, ettei köyhä vanhempi mies saa nuorta. Ei siitä, etteikö mies näin haluaisi. :D Ja tottakai 50v miehet, jotka pukeutuvat kuin 20v miehet ovat pienehkö vähemmistö. Siitähän tulee muilta miehiltä sanomista, jos ei ole juhlissa puvuntakkia ja kauluspaitaa.
Vastaa Viestiin