ketsku kirjoitti:
Tuhannet? Mulla hajois pää jos tuntisin edes yhden samanlaisen kirjoittelijan kun markja... Ihanko oikeasti sä tiedät samanlaisia kirjoittajia tuhansia?
En tiedä tuhansia nettikirjoittelijoita, mutta erittäin vahvoja mielipiteitä, riidanhakuisuutta, empatiakyvyttömyyttä, väärässä olen myöntämättömyyttä, impulsiivisuutta ja... Niin. Nämä kirjoittajat ovat vieläpä usein älykkäitä (kuten markjakin on).
Olen harrastanut nettikirjoittelua eri foorumeille ja chatteihin vuodesta 1994 (silloin ei sitten ollut vielä tämänkaltaista nettiä edes olemassa), ja tällaisiin kirjoittajiin törmää vuodesta ja foorumista toiseen. Nettiin tulee usein pieraistua vähän mitä sattuu, ja koska se oma aivopieru jää nettiin roikkumaan, ei sitä perkele voida vääräksi myöntää.
Markjalla kuitenkin nopean viestihistorian selailun perusteella on ollut ihan asiallisia kirjoituksia, joissa ei olla menty ollenkaan henkilökohtaisuuksiin. Kaikilla nettihaastajilla ei ole sellaisia ollenkaan.
Ensinnäkin terve ihminen ei koe tarvetta julistaa vahvoja ja provosoivasti kirjoitettuja mielipiteitään (tarkoitan markjan omia sivuja).
Äh, aika monella on nykyään blogi. Markjan blogi eroaa noin kymmenestätuhannesta muusta vastaavasta vain siinä, että toisin kun monet, markja käyttää oikeaa nimeään. Jos minulta kysytään, hyvä blogikirjoitus on provosoiva. Tasaista "tänään söin keittoa ja ehkä on niin ja ehkä ei" -jaarittelua on tylsä lukea.
Näin tehdessään markja haluaa kommentteja= haastaa riitaa.
Jos minä pitäisin blogia, haluaisin siihen kommentteja. Mitä järkeä on kirjoittaa julkisesti mitään, jos kukaan ei siihen mitenkään reagoi?
Terve ihminen kykenee (vaikka joskus hermostuisikin keskustelun tiimellyksessä) myös empatiaan ja katumukseen sekä myöntämään olevansa väärässä.
Normaalielämässä. Internet nyt vaan on kuitenkin aika erilainen operointiympäristö kun ns. oikea elämä. Harva solvaa ketään päin naamaa imbesilliksi lihavaksi äpäräksi, kun taas netissä täysin täysjärkiset ihmiset solvaavat muita noin joka päivä. Ei se mikään ihmiskunnan hienoin hetki ole, mutta netissä nyt täytyy vaan olla kylmäpäisempi ja paksunahkaisempi kun IRL.
Jos ihmiset käyttäytyisivät IRL kuten netissä, pahoinpitelyjen määrä satakertaistuisi.
Lisäksi markjaa tuntuu vaivaavan jonkinlainen sokeus tietyille faktoille TAI kyse on siitä, että umpikujassa ollessaan reagoi tuolla tavalla (käänteinen todistustaakka vitun imbesilli). Ennenkaikkea terveen ihmisen ei tarvitse (ei nimimerkillään puhumattakaan omilla kasvoillaan) haukkua toista kirjoittelijaa samalla tavoin kun markja tekee! Jos tietää olevansa oikeassa niin silloinhan ei ole mitään hätää. Jos taas huomaa, että toinen oli oikeassa niin voisi joko vetäytyä tai tulla vähän vastaan.
Nettipalstakirjoittelun perusongelma nro 1: Kukaan ei ole omasta mielestään väärässä koskaan.
Perusongelma nro 2 on se, että ihmiset liittävät hirvittävän vahvoja tunnelatauksia nimimerkkeihin, joiden takana olevaa ihmistä ei olla koskaan tavattu. Tai jos on, niin ohimennen jossain meetingissä juovuspäissään kerran, ja sitten on helppo ajatella, että kyseessä kyllä oli ihan yhtä kusipää kun netissäkin, trollataanpa kiusallakin lisää.
Itse olen syyllistynyt nimittelyyn myös, kun vielä kirjoittelin ei-asiapitoisilla foorumeilla aktiivisemmin (esim. joku kissfmchatti). Enkä silti pidä itseäni narsistina, luonnevammaisena, tyhmänä tai muunakaan vastaavana.

Totuus voi tietenkin olla toinen.
Mieti oikein tarkkaan oletko? Vai oletko törmännyt ehkä provoihin tai vähälahjaisiin öykkäreihin? Onko oikeasti paljonkin ihmisiä jotka on ihan normaaliälyisiä ja jotka esiintyvät omilla kasvoillaan käyttäytyen markjan tavoin?
On paljon ihmisiä, jotka esiintyvät omilla kasvoillaan käyttäytyen markjan tavoin. Esimerkiksi blogi nimellä Kolinaa PANUhuoneesta kannattaa googlettaa välittömästi ja katsoa, millaista oikea sovinismi on, omalla naamalla ja nimellä kirjoitettuna tietenkin. Meidän markja on ihan vauva verrattuna tuohon kaveriin. Ja kyseessä on (vissiin) peräti tohtori, että tyhmästä kaverista ei todellakaan voida puhua. Otin tuon blogin esiin siksi, että se on lukuisista suomenkielisistä olemassaolevista blogeista ehkä häiritsevin, mihin olen törmännyt. Toki muitakin provosoivia ja omalla nimellä kirjoitettuja blogeja on (esimerkiksi Halla-ahon blogi), mutta tämä on kyllä aivan ainutlaatuinen tapaus. Siksikin, että kirjoittajalle tästä maksetaan. Ja jos viitsit tutustua newsgroup-archiveihin (kaikki sfnet ja alt alkuiset) huomaat, että omalla nimellä riehuminen on vallan tavallinen toimintatapa netissä. Newssejä vaan ei jengi enää niin paljon lue, itsekin olen vaihtanut keskustelut käytännössä foorumeihin. Joskin niitäkin käytän tätä palstaa, tiede.fi palstaa ja paria lontoonkielistä lukuunottamatta nykyään hyvin, hyvin vähän.