Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta
- rikkalapio
- Axel Foley
Re: Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta
Jotkut tahot ne tiesivät sataprosenttisen oikein kuinka tässä tulee käymään jo vuosikymmen sitten ei mitään lisättävää tähän.
Ei Eurooppa ole mikään USA:n vasalli muualla kun Venäjän propagandassa
- Schimanski -
"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.
Tiedättehän te."
-Trump-
-
OnyxPhoenix
- Angus MacGyver
Samarassa paikallisen duuman edustaja piti puheen jossa kannatti sodan lopettamista.
Ja gulagiin..
https://www.gazeta.ru/politics/news/202 ... 4529.shtml
Ja gulagiin..
https://www.gazeta.ru/politics/news/202 ... 4529.shtml
-
Solttuetsivä
- Jessica Fletcher
Täysin ryssä-sivusto.rikkalapio kirjoitti: La Tammi 31, 2026 11:48 pm Military summary esimerkiksi on siitä poikkeava kanava että se perustaa arvionsa kummaltakin puolelta saatavaan informaatioon ja sen mukaan täydentää karttaansa.
Tai Valko-Venäläinen tuo on, mutta ei tuohon pysty luottamaan pätkääkään.
Sivusto nuolee ryssän persettä kuten koko Valko-Venäjä.
-
kiinnostunut5
- Jane Marple
Kiitos, eli turha klikkailla vieläkään. Voin jo kuvitella että minkälaisia ne arviot ovat olleet kohta viidennettä vuotta ja millä osumaprosentillaSolttuetsivä kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 9:40 amTäysin ryssä-sivusto.rikkalapio kirjoitti: La Tammi 31, 2026 11:48 pm Military summary esimerkiksi on siitä poikkeava kanava että se perustaa arvionsa kummaltakin puolelta saatavaan informaatioon ja sen mukaan täydentää karttaansa.
Tai Valko-Venäläinen tuo on, mutta ei tuohon pysty luottamaan pätkääkään.
Sivusto nuolee ryssän persettä kuten koko Valko-Venäjä.
- Tarkastaja Levisi
- James Bond (David Niven)
Ryssä on ryssä ja silovikki-Putlerin barbaarikasakka varastaa avaruudessakin. Onneksi Musk on laittamassa pistettä toiminnalle eli Starlinkin luvattomalle käytölle. Reutersilla uutisoitiin aiheesta alle tunti sitten.
https://www.reuters.com/sustainability/ ... 026-02-01/
https://edition.cnn.com/2026/01/29/euro ... ink-drones
Russia is using Starlink to make its killer drones fly farther
Russia has been mounting Elon Musk’s Starlink satellite systems on its attack drones to strike deeper into Ukraine, extending their potential flight range to well inside NATO territory, analysts and Ukrainian officials have said.
Ukraine has collected evidence of “hundreds” of attacks by Russian drones equipped with Starlink terminals, Serhii Beskrestnov, a military tech expert and adviser to the Ukrainian Defense Ministry, said on Thursday.
“(Attacks) not on military targets, but on peaceful rear and frontline cities. Including residential buildings. In fact, this is terrorism using modern peaceful communication technologies,” he said.
Russia has been mounting Elon Musk’s Starlink satellite systems on its attack drones to strike deeper into Ukraine, extending their potential flight range to well inside NATO territory, analysts and Ukrainian officials have said.
Ukraine has collected evidence of “hundreds” of attacks by Russian drones equipped with Starlink terminals, Serhii Beskrestnov, a military tech expert and adviser to the Ukrainian Defense Ministry, said on Thursday.
“(Attacks) not on military targets, but on peaceful rear and frontline cities. Including residential buildings. In fact, this is terrorism using modern peaceful communication technologies,” he said.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
-
Schimanski
- Adrian Monk
Aina kun venäläistä harmittaa niin minua naurattaa
– On todella ikävää, että kilpailemme ilman lippua, koska rakastan maatani hyvin paljon ja haluan näyttää, mistä näin vahvoja urheilijoita tulee. Olen todella surullinen, ettei suosioni tullut voitosta, vaan niin provokatiivisesta kuvasta kahden ukrainalaisen urheilijan kanssa, Ustinova kommentoi venäläislehdelle.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/4f ... 7b751dfa26
– On todella ikävää, että kilpailemme ilman lippua, koska rakastan maatani hyvin paljon ja haluan näyttää, mistä näin vahvoja urheilijoita tulee. Olen todella surullinen, ettei suosioni tullut voitosta, vaan niin provokatiivisesta kuvasta kahden ukrainalaisen urheilijan kanssa, Ustinova kommentoi venäläislehdelle.
Pohjois-Korea on maailman suurimpia menestystarinoita
-rikkalapio
-rikkalapio
-
kiinnostunut5
- Jane Marple
Niin kauan kun eivät julkisesti tuomitse venäjän hyökkäyssotaa naapurivaltioon niin en näe mitään syytä miksi näille pitäisi antaa edes mahdollisuus kilpailla kansainvälisesti.Schimanski kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 11:09 am Aina kun venäläistä harmittaa niin minua naurattaa![]()
Kun kansainväliset suhteet ei kiinnosta niin miksi sitten mikään mukaan kansainvälinen tekeminen.
- Tarkastaja Levisi
- James Bond (David Niven)
Johan Bäckmanin ex-poikaystävä Kosti Heiskanen esittelee todennäköisimmin uutta poikakamuaan Facebookissa. Tatuointeja on oikein olan takaa ja kultakellon kopiokin kiiltelee ranteessa. Kosti levittelee myös posketonta vääristeltyä propagandaa sekä esittelee samassa päivityksessä "sotasaaliina saamiaan" ukrainalassotilaiden tavaroita.
KH: - Tässä on vielä ihanille kamuille ja tyttösille vähän tälläläistä muskis jäbää
Paljastuu myös, kuinka Kosti veljeilee amerikkalaisen vloggaajan ryssätrolli Patrik Lancasterin sekä sotavankeja perseeseen panevia Akhmat -tsetseeniryhmän komentajan sekä Venäjän puolustusministeriön sotilaallis-poliittisen osaston varapäällikkö Apti Alaudinovin kanssa. Siitä ei ole tietoa, onko Kosti sorvannut Aptia tuhkaluukkuun vai toisin päin, mutta onhan tuokin tapa edetä ja saada arvostusta armeijayksikössä, jossa vankeja alistetaan julmasti homoseksillä
Apti Aronovitš Alaudinov (ven. Апти Аронович Алаудинов; s. 5. lokakuuta 1973 Stavropol) on venäläinen kenraalimajuri. Alaudinov on toiminut Ukrainan sodassa tšetšeenien Ahmat-pataljoonan komentajana. Hän osallistui monien Wagner-ryhmän palkkasotilaiden integrointiin Ahmat-pataljoonaan Wagner-ryhmän kapinan jälkeen. Alaudinov sai toiminnastaan Ukrainassa Venäjän federaation sankarin arvonimen.16. huhtikuuta 2024. Alaudinov asetettiin Vladimir Putinin määräyksellä Venäjän puolustusministeriön sotilaallis-poliittisen osaston varapäälliköksi. Osasto vastaa poliittisesta kuuliaisuudesta asevoimissa. Alaudinov on myös toiminut Tšetšenian varasisäministerinä. (Wikipedia)
Hyvää huomenta Suomi! Mariupolissa on taas pakkaset ja ulkona on -5 astetta pakkasta. Suomalaisena toimittaja ja sotakirjeenvaihtajana minulla on ilo ja kunnia esittää teille minun löytämiä sotasaaliita rintamailta ja ulkomaisten sekä ukrainalaisten kaatuneiden sotilaiden sotilas-ja terveyspasseja niiden siirtäessä oikeuslääketieteelliseen keskukseen tunnistusta varten. Venäjä kunnioittaa sodassa kaatuneita ukrainalaisia ja eri puolilta maailmaa Ukrainan avuksi Venäjää vastaan sotimaan tulleita ulkomaalaisia. Itse henkilökohtaisesti olen käynyt Kurskin, Belgirodin, Donbassin Donets/Luhansk, Zapatozjan ja Hersonin alueilla. Se mitä olen nähnyt ja kokenut on täyttää helvettiä maan päällä. Tässä on yksi video, videolla yhdistelmä kuorma-auto vetää kontti täynnä ukrainalaisten ja ulkomaalaisten palkkasotureuden ruumiita Cherkasnoja porechnoja ja Russkoje porechnoe taisteluista. Sudzhan „operaatiossa“ Ukraina menetti 70.000 sotilasta! Sotilaiden henkilötiedot ja rajumpaa materiaalia minä julkaisen minun telegram kanavalla https://t.me/indpress_heiskanen tänään!!!
KUVISSA ON MM..,
Kosti Heiskanen & Patrik Lancaster
Apti Alaudinov AHMAT
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
- rikkalapio
- Axel Foley
Kuten ehkä huomasit mitä Iranissa tapahtui niin Venäjä voi halutessaan kaataa Starlinkin koska tahansa. Se ei ole sitä Ukrainassa tehnyt koska se käyttää sitä itse hyväkseen.Tarkastaja Levisi kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 11:05 am Ryssä on ryssä ja silovikki-Putlerin barbaarikasakka varastaa avaruudessakin. Onneksi Musk on laittamassa pistettä toiminnalle eli Starlinkin luvattomalle käytölle. Reutersilla uutisoitiin aiheesta alle tunti sitten.
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- rikkalapio
- Axel Foley
Mediakin viimein neljän vuoden jälkeen uskaltaa jo kertoa Ukrainan vankipataljoonista jotka se perusti paljon ennen kuin Venäjän värväämät Wagner joukot niin tekivät. Ukraina alkoi värväämään vankeja jo ensimmäisellä viikolla konfliktia. Asiaa pitkään koitettiin kiistää ja syytellä Venäjän joukkojen toimia. Edelleenkin puhutaan vain vuonna 2024 alkaneesta kampanjasta
Näitä osastoja Ukraina on käyttänyt mm valvomaan eturintaman takana ettei kukaan nosta käsiään pystyyn ja peräänny riveistä tähän tyyliin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011708842.html
Vankeina etulinjassa
Minkähän takia näitä ATO (anti terrorist operation) operaatioon osallistuneita vankilassa säilytettiin no siihen on monia syitä kuten esimerkiksi ISIS tyyliset veriteot jne joihin nämä joukot vuodesta 2014 lähtien syyllistyivät Donetskin ja Luhanskin alueilla ja joista mediassa tuolloin kirjoiteltiin.
(jostain syystä nyt foorumi antaa suurta fonttia käyttöön väkisin pitäisi olla ihan normaali kokoista)
Näitä osastoja Ukraina on käyttänyt mm valvomaan eturintaman takana ettei kukaan nosta käsiään pystyyn ja peräänny riveistä tähän tyyliin.
Vankeina etulinjassa
Vaikka Ukrainan laajamittainen vankien värväysohjelma käynnistyi virallisesti vasta toukokuussa 2024, presidentti Volodymyr Zelenskyi ilmoitti heti sodan ensimmäisinä päivinä (24. helmikuuta 2022) vapauttavansa tiettyjä vankeja, joilla oli aiempaa taistelukokemusta (esimerkiksi ATO-operaatiosta Donbasissa vuosina 2014–2021), jotta he voisivat liittyä armeijaan ja "kompensoida syyllisyyttään kuumimmissa taistelupaikoissa".
Grok
Minkähän takia näitä ATO (anti terrorist operation) operaatioon osallistuneita vankilassa säilytettiin no siihen on monia syitä kuten esimerkiksi ISIS tyyliset veriteot jne joihin nämä joukot vuodesta 2014 lähtien syyllistyivät Donetskin ja Luhanskin alueilla ja joista mediassa tuolloin kirjoiteltiin.
(jostain syystä nyt foorumi antaa suurta fonttia käyttöön väkisin pitäisi olla ihan normaali kokoista)
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
-
kiinnostunut5
- Jane Marple
rikkalapio kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 1:06 pm Mediakin viimein neljän vuoden jälkeen uskaltaa jo kertoa Ukrainan vankipataljoonista jotka se perusti paljon ennen kuin Venäjän värväämät Wagner joukot niin tekivät. Ukraina alkoi värväämään vankeja jo ensimmäisellä viikolla konfliktia. Asiaa pitkään koitettiin kiistää ja syytellä Venäjän joukkojen toimia. Edelleenkin puhutaan vain vuonna 2024 alkaneesta kampanjasta![]()
Vankeina etulinjassa
Vaikka Ukrainan laajamittainen vankien värväysohjelma käynnistyi virallisesti vasta toukokuussa 2024, presidentti Volodymyr Zelenskyi ilmoitti heti sodan ensimmäisinä päivinä (24. helmikuuta 2022) vapauttavansa tiettyjä vankeja, joilla oli aiempaa taistelukokemusta (esimerkiksi ATO-operaatiosta Donbasissa vuosina 2014–2021), jotta he voisivat liittyä armeijaan ja "kompensoida syyllisyyttään kuumimmissa taistelupaikoissa".
Grok
Kyllä, 4v vanhaa "mediaa" lainasit
Vuosituhannen naurut. Molemmat julkaisevat tasan sitä mikä palvelee heidän omaa agendaa. Ettei vaan siksi miellyttäisi myös sikalapiota. Ethän sinä koskaan jaa mitään mikä osoittaisi Venäjällä olevan haasteita. Et koskaan. Ja niitä haasteita kyllä on vaikka luulet/haluat uskoa että ei ole.rikkalapio kirjoitti: La Tammi 31, 2026 11:48 pm
Military summary esimerkiksi on siitä poikkeava kanava että se perustaa arvionsa kummaltakin puolelta saatavaan informaatioon ja sen mukaan täydentää karttaansa. Itse tätä lähinnä seuraillut koska sen tiedot ovat hyvin pitäneet paikkansa ilman mitään viiveitä kuten esimerkiksi Ukrainan Deepstate kanava tekee eli sen tiedoissa on aina muutaman päivän viive. En nyt itse aina kaikesta tämän vetajän spekulaatiosta ole samaa mieltä mutta karttojen osalta on tämä kanava ollut hyvinkin oikeassa koko ajan ja tosiaankin käyttää kummankin osapuolen antamaa dataa hyväkseen.
Lord Bebo taasen jakaa sitten vaihtelevaa materiaalia vähän laidasta laitaan ja Ukrainan kohdalla sellaista materiaalia mitä ei Ukraina julkaise. Siinä mielessä ihan positiivinen kanava ja nähtävästi muutamilla tämä nostattaa tunteita kun asiat eivät aina mene niin kuin nämä väittävät.
Ps. mainittakoon vielä että välillä hieman epäilyttää että tämä Lord Bebo kirjoittelee Suomesta mutta varmuutta ei minulla asiasta ole .Aika usein ottaa kantaa Suomenkin toimiin poliittisella rintamalla.
Ei, nämä eivät todellakaan jaa materiaalia "laidasta laitaan" tai "käytä hyväkseen molempien antamaa dataa" vaan poimivat sellaiset tiedot, jotka palvelevat ryssän propagandaa ja jakavat sen tyhmien uskottavasti ja vielä tyhmempien uudelleen jaettavaksi.
- rikkalapio
- Axel Foley
Ei vaan kartta sivusto tekee päätelmänsä videomateriaaleihin perustuen jotka tulevat Venäjältä,kansainvälisistä lähteistä ja Ukrainalta mikä tekee sivun analyyseistä varsin luotettavia ja kaveri päivittää sivuaan kaksi kertaa vuorokaudessa joten ei synny mitään päivien viiveitä informaatiossa kuten nyt esimerkiksi Ukrainan hallinnon Deepstate sivuston kanssa tapahtuu.
Ei ole minulta pois mitä ihmiset haluavat käyttää tietolähteenään mutta itse koitan pysyä ajan tasalla tiedottamisen suhteen.
Ei ole minulta pois mitä ihmiset haluavat käyttää tietolähteenään mutta itse koitan pysyä ajan tasalla tiedottamisen suhteen.
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- rikkalapio
- Axel Foley
kiinnostunut5 kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 1:49 pmrikkalapio kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 1:06 pm Mediakin viimein neljän vuoden jälkeen uskaltaa jo kertoa Ukrainan vankipataljoonista jotka se perusti paljon ennen kuin Venäjän värväämät Wagner joukot niin tekivät. Ukraina alkoi värväämään vankeja jo ensimmäisellä viikolla konfliktia. Asiaa pitkään koitettiin kiistää ja syytellä Venäjän joukkojen toimia. Edelleenkin puhutaan vain vuonna 2024 alkaneesta kampanjasta![]()
Vankeina etulinjassa
Grok
Kyllä, 4v vanhaa "mediaa" lainasitvangit jotka rintamalta kotoutuvat vaikuttavat olevan kohtalainen ongelma, venäjälle joka niitä värväsi ja värvää edelleen
![]()
Juu , tokihan se ongelma Venäjällä tulee olemaan ei suinkaan siellä tappion kokevassa maassa jossa ihmisiä pakkovärvätään rintamalle kuolemaan ja jossa jo konfliktin ensimmäisinä päivinä Ukraina aseisti siviilit vastarintaan.
No aika tulee kertomaan kuinka se homma etenee.
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- rikkalapio
- Axel Foley
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011784288.html
Kommentti: Nämä numerot Euroopan puolustuksesta ovat päätä pyörryttäviä
Kommentti: Nämä numerot Euroopan puolustuksesta ovat päätä pyörryttäviä
Kuten jo nyt tiedetään niin Saksa siis ilmoitti ettei sillä ole enää varaa tukea Ukrainaa Patriot järjestemien osalta koska sen omatkin ohjukset on jo lahjoitettu Ukrainaan eikä näiden valmistus tapahdu sormia napasauttamalla ja USA:lla on nyt aivan toiset suunnat tähtäimessään.PRESIDENTTI Volodymyr Zelenskyi paljasti hiljattain, kuinka paljon Ukrainalle maksoi Venäjän massiivisen ohjus- ja droonihyökkäyksen torjuminen tammikuun 20. päivän vastaisena yönä 2026.
80 miljoonaa euroa.
Yhtenä yönä. Se on päätä pyörryttävä luku.
Hintaan sisältyivät vain ilmapuolustusjärjestelmien ohjukset, presidentti sanoi Ukrinformin mukaan. Talkoissa olivat todennäköisesti mukana myös Ukrainan ilmavoimien hävittäjät, joita ei summassa huomioitu.
Väite on uskottava, mikäli Zelenskyin tiedot torjuttujen maalien lukumäärästä ovat luotettavia. Presidentin mukaan Ukrainan ilmapuolustus osui 342 maaliin, joiden joukossa oli 14 ballistista Iskander-ohjusta, 13 risteilyohjusta ja 315 miehittämätöntä ilma-alusta.
Torjuntaprosentti ei noussut sataan. Useita ohjuksia ja kymmeniä drooneja osui maaliinsa. Tuhot olivat mittavia. Niin käy joka hyökkäyksessä.
80 miljoonaa euroa kattoi vain yhden yön ampumatarvikekulutuksen. Seuraavan, yhtä massiivisen hyökkäyksen Venäjä teki Ukrainaan 24. tammikuuta.
Ukrainan asevoimien komentaja Oleksandr Syrskyi on kertonut, että Venäjä on laukaissut lähes neljä vuotta kestäneen hyökkäyssotansa aikana ainakin 13 300 ohjusta ja 142 000 lennokkia Ukrainaan.
OHJUKSET ovat tosiaan kalliita.80 miljoonaa euroa kattoi siis vain yhden yön ampumatarvikekulutuksen.
Iskanderien tuhoamiseen Ukraina käyttää yhdysvaltalaisvalmisteisia Patriot-järjestelmiä. Risteilyohjuksia ukrainalaiset torjuvat muun muassa Nasams-, Iris-T- ja SAMP/T-järjestelmin.
Yksi Patriot-patteri maksaa noin miljardin. Järjestelmän käyttämät PAC-3-torjuntaohjukset maksavat 4–5 miljoonaa dollaria kappaleelta. Ballistista ohjusta kohti laukaistaan tyypillisesti kaksi torjuntaohjusta.
Patriotia lyhyemmän kantaman länsimaisten järjestelmien ohjukset maksavat satoja tuhansia euroja kappaleelta, jopa miljoonan.
Kalliiksi kävisi myös Suomelle, jos pahin tapahtuisi. Ilmapuolustuksen rooli Venäjän hyökkäyksen torjunnassa olisi täällä Pohjolassakin aivan keskeinen.
Suomella on Nasams-järjestelmän käyttämiä Amraam-ohjuksia. Sama ohjus on ilmataisteluaseena myös Hornet- ja F-35-hävittäjissä. Israelista hankittu Daavidin linko -ilmapuolustusjärjestelmä on tulossa Suomeen. Yhden israelilaisen Stunner-ohjuksen hinnaksi arvioidaan miljoona dollaria. Samaa hintaluokkaa ovat uusimmat Amraam-versiot.
Merivoimien neljä uutta korvettia ovat nekin osa Suomen ilmapuolustusta. Kuhunkin korvettiin asennetaan yhdysvaltalaisen Raytheonin valmistama Evolved Sea Sparrow -järjestelmä. Sen ilmatorjuntaohjukset maksavat kaksi miljoonaa dollaria kappaleelta, kertovat Joint Air Power Competence Centren julkaisemat tiedot.
MIKÄLI Venäjä hyökkää Suomeen samoin menetelmin kuin Ukrainassa, ohjuksia kuluu nopeasti myös täällä. Varastot hupenevat ja niitä pitää täydentää – aivan samalla tavalla kuin Ukrainan puolustustaistelussa.
Voivatko suomalaiset luottaa siihen, että pahimman sattuessa tavaraa tulee Yhdysvalloista ja Israelista? Kyllä voivat, vakuuttavat puolustushallinto ja sotilasjohto.
Mikään ei kuitenkaan ole nykymaailmassa täysin varmaa. Sekä Yhdysvallat että Israel voivat joutua omilla tahollaan konflikteihin, jotka pakottavat ne valmistamaan ohjuksia ensin itselleen ja sitten vasta asiakkailleen.
TOINEN päätä pyörryttävä luku on 1000 miljardia dollaria.Eurooppa tarvitsi muun muassa strategisia kuljetuslentokoneita.
Sen verran maksaisi, jos eurooppalaiset Nato-maat korvaisivat Yhdysvaltain keskeisimmät sotilaalliset suorituskyvyt puolustautuakseen Venäjää vastaan.
Luku on arvio 25 vuoden aikajänteelle, ja sen laski arvostettu International Institute of Strategic Studies -tutkimuslaitos viime toukokuussa.
Eurooppa tarvitsi muun muassa strategisia kuljetuslentokoneita, ilmatankkauskoneita, miehitettyjä ja miehittämättömiä tiedustelu- ja valvontakoneita, elektronisen sodankäynnin suorituskykyjä, tiedustelu- ja tietoliikennesatelliitteja sekä sukellusveneitä. Puhetta on ollut myös Euroopan oman ydinasepelotteen laajentamisesta.
Kalliiksi tulisi, tosiaan.
NATON pääsihteeri Mark Rutte kertoi EU-parlamentin puolustusvaliokunnalle viime viikolla, että Euroopan puolustaminen ilman Yhdysvaltoja vaatisi Nato-maiden puolustusmenojen nostamista kymmeneen prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Päätä huimaa tämäkin luku.
– Jos Eurooppa todella haluaa edetä yksin, älkää kuvitelko että se onnistuisi viiden prosentin osuudella. Se olisi kymmenen prosenttia, Rutte pelotteli.
Puheessa oli vahvaa poliittista liioittelua. Suurentelua viran puolesta.
Rutte on Trumpin mies. Hän vastustaa eurooppalaisen Naton rakentamista ja haluaa pitää kiinni tiiviistä transatlanttisesta suhteesta, vaikka Trumpin hallintoon ei enää Euroopassa luoteta.
VIRON entinen presidentti Toomas Hendrik Ilves kiinnitti Rutten puheisiin huomiota viestipalvelu X:ssä.
Yhdysvallat käyttää omaan puolustukseensa noin neljä prosenttia bkt:stä, Ilves huomattaa, ja sillä summalla Pentagon kattaa maailmanlaajuiset tarpeensa. Joukot, tukikohdat ja muun infrastruktuurin kaikkialla maailmassa, 11 lentotukialusryhmää ja niin edelleen, strategiset ilmavoimat ja niin edelleen.
EU-mailla ei sen sijaan ole sopimuksiin sidottuja velvoitteita puolustaa liittolaisia eri puolilla maapalloa. Eikä siis tarvetta projisoida voimaa vaikkapa Aasian-Tyynenmeren alueelle.
Ilvesin mukaan Euroopan pitää totta kai tehostaa kuljetuskykyään, hankkia satelliiteja sekä rakentaa 6. polven hävittäjiä ja ohjuksia. Mutta tarkoittaako se tosiaan kymmentä prosenttia bkt:stä, Ilves kysyy.
– Kymmenen prosenttia suhteutettuna EU:n talouden kokoon on ihan hatusta vedetty luku. Faktat eivät tue sitä, eikä se ole uskottava. Ja jos ei ole, miksi meidän pitäisi suhtautua vakavasti Naton nykyiseen pääsihteeriin?
Vähempikin siis riittäisi.
Rutte on kyllä siinä mielessä oikeassa, ettei Eurooppa voi taloudellisesta voimastaan huolimatta vielä pitkään aikaan haaveilla strategisesta autonomiasta ja itsenäisestä puolustuskyvystä. Olemme rakentaneet liian vahvat siteet Yhdysvaltoihin. Edes meidän hävittäjäkoneemme eivät lennä eivätkä taistele ilman amerikkalaisten tukea.
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
Tiedättehän te."
-Trump-