Parikymppinen nainen syytti 48-vuotiasta työkaveria ahdistelusta – saikin itse tuomion

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
McCall
Michael Knight

Parikymppinen nainen syytti 48-vuotiasta työkaveria ahdistelusta – saikin itse tuomion

Viesti Kirjoittaja McCall »

Ilta-Sanomat 4.2.2026 / https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011795280.html

Parikymppinen nainen syytti 48-vuotiasta työkaveria puristelusta ja ahdistelusta pikkujouluissa – saikin itse tuomion

Parikymppinen nainen väitti, että 48-vuotias mies olisi puristellut häntä kovakouraisesti pikkujouluissa ja ahdistellut koko syksyn ajan. Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus näki asian toisin.

Parikymppinen nainen teki ilmoituksen ahdistelevasta työkaverista, mutta saikin itse tuomion. Seinäjokinen nainen väitti, että 48-vuotias mies oli ahdistellut häntä seksuaalisesti työpaikan tyhy-päivänä ja pikkujouluissa 2023.

Syyttäjä ei nostanut miestä vastaan syytettä, vaan syytteen saikin väitteitä esittänyt nainen. Häntä syytettiin Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa kunnianloukkauksesta.

Nainen jatkoi itse syytteiden viemistä käräjäoikeudessa. Hän syytti miestä seksuaalisesta kajoamisesta ja seksuaalisesta ahdistelusta sekä toissijaisesti pahoinpitelystä.

Tapahtumien aikaan 23-vuotias nainen kertoi, että hänen työkaverinsa olisi työpaikan pikkujouluissa Vaasassa marraskuussa 2023 puristanut naista rinnasta niin kovaa, että rinta oli mennyt mustelmille.

Naisen mukaan mies oli juhlissa myös kysynyt naiselta asiattoman seksiin liittyvän kysymyksen. Nainen syytti miestä myös seksuaalisesta ahdistelusta, mikä oli hänen mukaansa kestänyt koko syksyn ajan ennen pikkujouluja.

Työhyvinvointipäivässä syyskuun 1. päivänä vuonna 2023 mies oli naisen mukaan tarttunut häntä takaapäin ja alkanut ”nylkyttää”

Kerran mies oli naisen mukaan sanonut hänelle töissä, että jos tämä viettäisi yhdenkin yön miehen kanssa, nainen ei palaisi oman aviomiehensä luokse. Nainen väitti miehen myös lätkineen häntä kärpäslätkällä takapuolelle.

Mies kiisti naisen syytteet. Nainen sen sijaan kiisti kunnianloukkauksen, sillä hän kertoi tapahtumista vain asiaan jollain tapaa liittyville henkilöille.

Naisen väitteet tulivat kuitenkin viimeistään työpaikalla tehdyn selvityksen myötä myös muiden työntekijöiden tietoon. Kukaan asiassa Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa todistaneista ei ollut varsinaisesti nähnyt ahdistelutilanteita.

Kaikkien todistajien, eli naisen anopin, entisten työkavereiden ja naisen psykoterapeutin, kertomukset perustuivat siihen, mitä nainen oli itse heille kertonut. Nainen esitti todisteiksi myös tekstiviestejä, joita nainen oli lähettänyt myöhemmin työkavereilleen.

Oikeus katsoi, että naisen kertomus oli yksityiskohtainen ja pysyi samanlaisena koko ajan. Muutama seikka kuitenkin nakersi merkittävästi naisen kertomuksen luotettavuutta.

Nainen kävi lääkärissä pari päivää pikkujoulujen jälkeen. Lääkärintarkastuksessa nainen ei maininnut pikkujoulujen tapahtumista mitään, eikä hänessä myöskään havaittu mustelmia.

Nainen kertoi syksyn ja pikkujoulujen tapahtumista muille vasta joulukuussa. Juuri ennen sitä naisella ja miehellä oli tuomion mukaan ollut töissä ”konfliktitilanne”.

Nainen ei ollut kertonut läheiselle työkaverilleen ja ystävälleen syksyn 2023 aikana mitään miehen väitetystä häirinnästä. Työkavereiden mukaan nainen ei ollut pikkujoulujen aikanakaan kertonut kenellekään väitetystä puristelusta juhlissa.

– Kukaan työkavereista ei ole, toisin kuin [nainen] on aluksi väittänyt, nähnyt tai kuullut mitään, oikeus lausui.

Eräs todistaja jopa kertoi, että mies ja nainen olivat itseasiassa olleet läheisissä tunnelmissa tyhy-päivässä. He olivat todistajan mukaan nukkuneet yhdessä.

Oikeuden mukaan naisen väitteet perustuivat vain hänen omaan kertomaansa eikä niiden ympärille löytynyt luotettavaa ja vahvaa näyttöä. Nyt 50-vuotiaan miehen syytteet hylättiin.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus sen sijaan katsoi, että nainen oli esittänyt miehestä valheellisen tiedon tai vihjauksen, joka rikkoi kunnianloukkauksen rajat.

Käräjäoikeus tuomitsi tätä nykyä 26-vuotiaan naisen 30 päiväsakkoon, mikä tarkoitti hänen tuloillaan 180 euroa.

Sen lisäksi naisen tulee korvata miehen oikeudenkäyntikuluja noin 4 800 euroa ja maksaa miehelle loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä 1 800 euroa viivästyskorkoineen.
...
Tuomio ei ole lainvoimainen.
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Re: Parikymppinen nainen syytti 48-vuotiasta työkaveria ahdistelusta – saikin itse tuomion

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^
Minimi päiväsakot, niin onkohan myös entinen työntekijä?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
viivahattu
Watson itse

Re: Parikymppinen nainen syytti 48-vuotiasta työkaveria ahdistelusta – saikin itse tuomion

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Bänät tuli ja nainen kosti syyttämällä miestä ahdistelusta. Klassista.
KumiJalkine
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja KumiJalkine »

viivahattu kirjoitti: To Helmi 05, 2026 10:25 am Bänät tuli ja nainen kosti syyttämällä miestä ahdistelusta. Klassista.
Eräs todistaja jopa kertoi, että mies ja nainen olivat itseasiassa olleet läheisissä tunnelmissa tyhy-päivässä. He olivat todistajan mukaan nukkuneet yhdessä.

Oikeuden mukaan naisen väitteet perustuivat vain hänen omaan kertomaansa eikä niiden ympärille löytynyt luotettavaa ja vahvaa näyttöä. Nyt 50-vuotiaan miehen syytteet hylättiin.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus sen sijaan katsoi, että nainen oli esittänyt miehestä valheellisen tiedon tai vihjauksen, joka rikkoi kunnianloukkauksen rajat.

Käräjäoikeus tuomitsi tätä nykyä 26-vuotiaan naisen 30 päiväsakkoon, mikä tarkoitti hänen tuloillaan 180 euroa.
Ei vaan hutsu petti miestään ja nukkui työkaverinsa kanssa, mahdollisesti myös nussi.

Mahdollisesti mies sai tietää ja nainen lähti pelastamaan suhdettaan kusettamalla lisää, mutta oikeus ei lähtenyt mukaan.
BillyHill
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja BillyHill »

"Oikeus katsoi, että naisen kertomus oli yksityiskohtainen ja pysyi samanlaisena koko ajan."

Taisi olla oikeusmurha lähellä. Onneksi juttua on kuitenkin tutkittu tarkemmin. Muutoin olisi tullut perinteinen "pidämme uhrin kertomusta uskottavampana"-tilanne.
PaavoÄmPettäjä
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja PaavoÄmPettäjä »

Päiväsakkojen perusteella nykyisin työtön..yllätys :D
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

BillyHill kirjoitti: To Helmi 05, 2026 5:41 pm "Oikeus katsoi, että naisen kertomus oli yksityiskohtainen ja pysyi samanlaisena koko ajan."

Taisi olla oikeusmurha lähellä. Onneksi juttua on kuitenkin tutkittu tarkemmin. Muutoin olisi tullut perinteinen "pidämme uhrin kertomusta uskottavampana"-tilanne.
Nimen omaan. Jos yrität valehdella toiselle linnatuomion menet sinne itse. Niin sen pitäisi mennä.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Vastaa Viestiin