Salla Vaahersalo huomasi, että huijari kauppasi netissä hänen loma-asuntoaan Rukalla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Eräs1
Axel Foley

Salla Vaahersalo huomasi, että huijari kauppasi netissä hänen loma-asuntoaan Rukalla

Viesti Kirjoittaja Eräs1 »

Viime vuoden lopulla kotkalainen Salla Vaahersalo sai hämmentävän puhelinsoiton: hänen omistuksessaan olevaa loma-asuntoa Rukalla vuokrattiin toisen henkilön nimissä netissä.

Huijausilmoituksessa oli oikeat, tunnistettavat ulkokuvat asunnosta ja pihapiiristä, mutta sisäkuvat olivat tekaistuja ja muualta varastettuja.

Ilmoitus oli laadittu Facebookiin Rukan-alueen ryhmään, jossa voi tarjota ja etsiä asumusta Lapista. Se näytti uskottavalta: mukana oli vuokranantajien nimet ja puhelinnumero, ja esimerkiksi loma-asunnon osoite täsmäsi. Kun kuvia katsoi tarkemmin, ne saattoi kuitenkin huomata kuvakaappauksiksi Vaahersalon omasta ilmoituksesta.

”Kyseessä oli meidän paritalon puolikas, jonka toista puolta käytämme itse, ja toinen puoli on ollut vuokrattavana ja myynnissä. Kiinteistönvälittäjämme soitti ja ilmoitti huijauksesta”, Vaahersalo kertoo.

Vaahersalo oli epäuskoinen, mutta ennen kuin hän ehti itse selvitellä asiaa tarkemmin, Facebook-ryhmän ylläpito ehti poistaa ilmoituksen kiinteistönvälittäjän ilmiannon seurauksena.

Kuvakaappauksen ilmoituksesta Vaahersalo oli kuitenkin ottanut. Siinä priimakuntoista loma-asuntoa kaupattiin ”äkkilähtötarjouksena” hintaan 600 euroa viikko.

”Se on hyvin vähän sesonkina. Oikea hinta olisi tuo tuplana”, Vaahersalo sanoo.

Tammikuussa samalla nimellä toimiva huijari iski uudestaan, ja tällä kertaa Vaahersalo huomasi vilpin itse. Loma-asunnosta oli jälleen ilmoitus Facebookissa, mutta nyt eri ryhmässä.

”Aika turvaton olo tulee. Mihinkään ei voi enää luottaa”, Vaahersalo sanoo.

Erityisen röyhkeältä ja myös järjestelmälliseltä hänestä tuntuu se, että huijarit kauppaavat samaa kohdetta, jonka kauppaamisesta ovat kerran jo jääneet kiinni.

Ainakin yksi huijauksen uhri on jo löytynyt. Se kävi ilmi, kun tuntematon nainen soitti Vaahersalon puolisolle ja kertoi maksaneensa 600 euroa lomaviikosta Lapissa, mutta oli alkanut epäillä, onko joutunut höynäytetyksi.

Salla Vaahersalo pitää huijareiden toimintaa suunnitelmallisena ja röyhkeänä. Ainakin yksi perhe on jo menettänyt rahansa yrittäessään vuokrata hänen mökkiään.

”Hän kysyi mieheltäni, onko meidän puoli paritalosta vuokrattavana kyseiselle ajanjaksolle, eikä se ollut. Yksinhuoltajaäiti kahden poikansa kanssa menetti siinä rahansa”, Vaahersalo harmittelee.

Vuokrailmoitukseen, jonka huijauksen uhri oli allekirjoittanut, oli merkitty vuokranantajalle osoite, joka johti aivan toiselle henkilölle, ja puhelinnumerona oli prepaid-numero, jonka tietoja ei ollut saatavilla.

”Tulee todella paha mieli toisten puolesta tällaisesta, ja kädetön olo, kun ei itse pysty mitään tekemään ja ehkäisemään huijauksia”, Vaahersalo sanoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-20000118023 ... =www.is.fi
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Re: Salla Vaahersalo huomasi, että huijari kauppasi netissä hänen loma-asuntoaan Rukalla

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Eräs1 kirjoitti: Su Helmi 08, 2026 5:34 pm
Vaahersalo oli epäuskoinen, mutta ennen kuin hän ehti itse selvitellä asiaa tarkemmin, Facebook-ryhmän ylläpito ehti poistaa ilmoituksen kiinteistönvälittäjän ilmiannon seurauksena.

Kuvakaappauksen ilmoituksesta Vaahersalo oli kuitenkin ottanut. Siinä priimakuntoista loma-asuntoa kaupattiin ”äkkilähtötarjouksena” hintaan 600 euroa viikko.

”Se on hyvin vähän sesonkina. Oikea hinta olisi tuo tuplana”, Vaahersalo sanoo.

Tammikuussa samalla nimellä toimiva huijari iski uudestaan, ja tällä kertaa Vaahersalo huomasi vilpin itse. Loma-asunnosta oli jälleen ilmoitus Facebookissa, mutta nyt eri ryhmässä.
https://www.hs.fi/suomi/art-20000118023 ... =www.is.fi
No, saatiinko rotta kiinni, vai voiko Suomessa jatkaa tuollaista kusetusta loputtomiin? Annettinko tässä nyt vain toimiva liikeidea tulevia skämmääjiä silmälläpitäen?
X X X X X
Vastaa Viestiin