Nils on syyllinen ja sillä sipuli !
- LexVeritas
- Frank Columbo
Re: Nils on syyllinen ja sillä sipuli !
🠅
MikaK:lle ei vain mahdu millään aivoon, ettei tajuttomuus ole sama asia kuin muistiaukko.
Muistiaukon aikana aivot eivät kykene rakentamaan/taltioimaan/säilyttämään uusia muistoja, vaikka potilas olisi tajuissaan. Gustafsson ei ollut tajuton löydettäessä eikä etenkään 4 päivää sairaalassa. Gustafssonin tajuttomuuden kestoa murhapaikalla ei tiedetä, mutta jos tajuttomuus siellä kesti yli puolen tunnin ajan, se sopii osaltaan keskivaikean aivovamman oireisiin.
Gustafsson kertoi heränneensä torstaiaamuna hirveään päänsärkyyn ja muistinsa alkaneen toimia vasta siitä hetkestä eteenpäin. Tämä ei tarkoita samaa, kuin että hän olisi väittänyt heränneensä 4 päivää kestäneestä tajuttomuudesta, mikä on naurettava ajatus, vaikkakin on huomattava, ettei muistiaukosta heräävä voi yksin tietää, oliko hän tajuton vai ei, sillä hän ei muista sitä. Muistiaukkoiselle potilaalle palautuvat vammautumista edeltäneet tapahtumat yleensä ainakin osittain ja pikkuhiljaa muistiin, mutta vammautumishetken jälkeiseltä muistiaukon ajalta ne eivät palaudu lainkaan.
Keskivaikeaan aivovammaan tyypillisesti liittyvän muistiaukon pituus on 1-7 vrk.
Asia on nyt selitetty MikaK:lle n. 25 kertaa - Saas nähdä, meneekö vihdoin MikaK:n tajuntaan! En usko, että menee.
MikaK:lle ei vain mahdu millään aivoon, ettei tajuttomuus ole sama asia kuin muistiaukko.
Muistiaukon aikana aivot eivät kykene rakentamaan/taltioimaan/säilyttämään uusia muistoja, vaikka potilas olisi tajuissaan. Gustafsson ei ollut tajuton löydettäessä eikä etenkään 4 päivää sairaalassa. Gustafssonin tajuttomuuden kestoa murhapaikalla ei tiedetä, mutta jos tajuttomuus siellä kesti yli puolen tunnin ajan, se sopii osaltaan keskivaikean aivovamman oireisiin.
Gustafsson kertoi heränneensä torstaiaamuna hirveään päänsärkyyn ja muistinsa alkaneen toimia vasta siitä hetkestä eteenpäin. Tämä ei tarkoita samaa, kuin että hän olisi väittänyt heränneensä 4 päivää kestäneestä tajuttomuudesta, mikä on naurettava ajatus, vaikkakin on huomattava, ettei muistiaukosta heräävä voi yksin tietää, oliko hän tajuton vai ei, sillä hän ei muista sitä. Muistiaukkoiselle potilaalle palautuvat vammautumista edeltäneet tapahtumat yleensä ainakin osittain ja pikkuhiljaa muistiin, mutta vammautumishetken jälkeiseltä muistiaukon ajalta ne eivät palaudu lainkaan.
Keskivaikeaan aivovammaan tyypillisesti liittyvän muistiaukon pituus on 1-7 vrk.
Asia on nyt selitetty MikaK:lle n. 25 kertaa - Saas nähdä, meneekö vihdoin MikaK:n tajuntaan! En usko, että menee.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
O hyvin mahdollista että Nisse ei muista mitään nimenomaan tapahtuma hetkestä tai sen yksityiskohdista koska hän on kohdannut niin järkyttävän äkillisen rajun shokkitilan joka on aiheuttanut hänelle dissosiatiivisen muistinmenetyksen. Joka tarkoittaa sitä ettei henkilö pysty muistamaan tapahtumaa tai sen yksityiskohtia vaikka kuinka jälkeenpäin haluaisi. Näin toimii ihmisen keho sen kohdatessa jotain liian järkyttävää.
Itse oon aika varma että Nissen muistinmenetys johtuu tästä.
Ja monesti etenkin sietämätön pelko aiheuttaa tätä dissosiatiivistä muistinmenetystä.Karo79 kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 2:36 pm O hyvin mahdollista että Nisse ei muista mitään nimenomaan tapahtuma hetkestä tai sen yksityiskohdista koska hän on kohdannut niin järkyttävän äkillisen rajun shokkitilan joka on aiheuttanut hänelle dissosiatiivisen muistinmenetyksen. Joka tarkoittaa sitä ettei henkilö pysty muistamaan tapahtumaa tai sen yksityiskohtia vaikka kuinka jälkeenpäin haluaisi. Näin toimii ihmisen keho sen kohdatessa jotain liian järkyttävää.
-
VittoriaVetra
- Martin Beck
Minusta jännä että hän pystyy sanomaan täysin varmaksi että ei tehnyt niitä murhia ja sillä sipuli.. mutta jos sulla on noin paha muistin menetys että et juuri siitä hetkestä muista mitään jolloin tapahtui raakuudet niin..miten voit olla täysin varma itsekkään että teitkö murhat vai et..jos kerta et muista yhtään mitään siitä hetkestä
No kun hän niitä ei ole tehnyt. Hän muistaa asiat siihen saakka kun on nukahtanut. Hän on herännyt järkyttävään tapahtumaan minkä takia ei pysty muistamaan murhia ja tekijää koska on ollut syvässä shokissa ja ehkä tajutonkin pään iskun takia.VittoriaVetra kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 2:43 pm Minusta jännä että hän pystyy sanomaan täysin varmaksi että ei tehnyt niitä murhia ja sillä sipuli.. mutta jos sulla on noin paha muistin menetys että et juuri siitä hetkestä muista mitään jolloin tapahtui raakuudet niin..miten voit olla täysin varma itsekkään että teitkö murhat vai et..jos kerta et muista yhtään mitään siitä hetkestä
Jos mulle olisi käynyt näin että menen kavereiden kanssa nukkumaan telttaan hyvillä mielin kaveri kainalossa ja havahdun muutaman päivän päästä vakavasti loukkaantuneena ja sitten multa kysyttäis miten voit olla varma ettet tappanut kaikkia noin raa'asti? Lapsuuden ystävääsi ja tyttöystävääsi ja toista tyttöä? Kyllä minäkin olisin varma etten ole! Kun kaikki on ollut hyvin sillä hetkellä kun mentiin nukkumaan. Sanoisitko itse että. Voinhan se minä olla vaikkei mikään siihen viittaa?
-
VittoriaVetra
- Martin Beck
Karo79 kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 3:08 pmNo kun hän niitä ei ole tehnyt. Hän muistaa asiat siihen saakka kun on nukahtanut. Hän on herännyt järkyttävään tapahtumaan minkä takia ei pysty muistamaan murhia ja tekijää koska on ollut syvässä shokissa ja ehkä tajutonkin pään iskun takia.VittoriaVetra kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 2:43 pm Minusta jännä että hän pystyy sanomaan täysin varmaksi että ei tehnyt niitä murhia ja sillä sipuli.. mutta jos sulla on noin paha muistin menetys että et juuri siitä hetkestä muista mitään jolloin tapahtui raakuudet niin..miten voit olla täysin varma itsekkään että teitkö murhat vai et..jos kerta et muista yhtään mitään siitä hetkestä
Jos mulle olisi käynyt näin että menen kavereiden kanssa nukkumaan telttaan hyvillä mielin kaveri kainalossa ja havahdun muutaman päivän päästä vakavasti loukkaantuneena ja sitten multa kysyttäis miten voit olla varma ettet tappanut kaikkia noin raa'asti? Lapsuuden ystävääsi ja tyttöystävääsi ja toista tyttöä? Kyllä minäkin olisin varma etten ole! Kun kaikki on ollut hyvin sillä hetkellä kun mentiin nukkumaan. Sanoisitko itse että. Voinhan se minä olla vaikkei mikään siihen viittaa?
"No kun hän niitä ei ole tehnyt"..aha.
JOs tuollainen muistinmenetys itselläni olisi ollut niin en kyllä enää olisi varma että teinkö vai enkö. Jos on siitä kohtaa filmi totaalisen poikki niin ...ei sitä voi täysin sata varmaksi sanoa etteikö tehnyt mitään..tai ettei aiheuttanut mitään. En lähtisi valehtelemaan. Sillä sitähän se on jos et muista yhtän mitään siitä murhahetkestä niin et voi sanoa että et tehnyt sitä. KOska et muista yhtää mitään niinkuin hän on sanonut. Se jos alkaa inttämään että minä olen syytön niin siinä kyllä silloin itselleenkin valehtelee. Kerta on sanonut että ei muista mitään niistä hetkistä. Silloin ei voi varmaksi sanoa mitään.
Hän olisi voinut rehellisesti sanoa että minulla ei ole tietoa koska en muista...ja pitäytyä siinä
- LexVeritas
- Frank Columbo
Gustafsson sanoi: "Olen syytön, ja sillä sipuli."VittoriaVetra kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 3:17 pm
---
Se jos alkaa inttämään että minä olen syytön niin siinä kyllä silloin itselleenkin valehtelee. Kerta on sanonut että ei muista mitään niistä hetkistä. Silloin ei voi varmaksi sanoa mitään.
Hän olisi voinut rehellisesti sanoa että minulla ei ole tietoa koska en muista...ja pitäytyä siinä
Hänhän nimenomaan ei ruvennut inttämään, vaan hän totesi tyhjentävästi tosiasian. Vai väittääkö joku, ettei hän ollut syyttömyytensä todetessaan syytön?
Hän varmasti jotain muistaisi jos olisi murhat tehnyt. Hän muistaisi tunnelman tai riidan tai tappelun. Mutta jos hän niitä ei ole tehnyt, hän ei muista mitään sen tapaista mikä voisi millään lailla viitata siihen että hän olisi voinut kaikki tappaa. Hän ei halua sanoa sellaista että sellainen voisi edes olla mahdollista koska mitään sellaista ei ollut tapahtunut teltassa tai teltan ulkopuolella että hän olisi päätynyt tekemään jotain niin kamalaa. Ymmärrän aivan täysin miksei hän halua sanoa että "voi olla mahdollista että tapoin koska en muista" koska tunnelma tai mikään ei ole viitannut millään lailla semmoseen hirmutekoon.
Kun hän mahdollisesti tuon pään iskun lisäksi on saanut tuon dissosiatiivisen amnesian. Se on mielestäni tässä tapauksessa hyvin mahdollista ja syy siihen miksi ei muista iskujen jälkeen mitään.
Toki jos hän olisi tekijä. Hän voisi toimia juuri näin. Inttää loppuun asti ja väittää ettei muista mitään. Pääsisi helpommalla.
Mutta, hän on myös ainoa ihminen joka on todettu syyttömäksi bodomjärven murhista.
Kun hän mahdollisesti tuon pään iskun lisäksi on saanut tuon dissosiatiivisen amnesian. Se on mielestäni tässä tapauksessa hyvin mahdollista ja syy siihen miksi ei muista iskujen jälkeen mitään.
Toki jos hän olisi tekijä. Hän voisi toimia juuri näin. Inttää loppuun asti ja väittää ettei muista mitään. Pääsisi helpommalla.
Mutta, hän on myös ainoa ihminen joka on todettu syyttömäksi bodomjärven murhista.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Onhan siellä poliisitutkinnassa poissuljettu epäiltyjä vaikka kuinka paljon. Nisse on myös ainoa henkilö, jonka syyttäjä on arvioinut todennäköisemmin syyllistyneen murhiin kuin olleen syyllistymättä.Karo79 kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 5:19 pm Hän varmasti jotain muistaisi jos olisi murhat tehnyt. Hän muistaisi tunnelman tai riidan tai tappelun. Mutta jos hän niitä ei ole tehnyt, hän ei muista mitään sen tapaista mikä voisi millään lailla viitata siihen että hän olisi voinut kaikki tappaa. Hän ei halua sanoa sellaista että sellainen voisi edes olla mahdollista koska mitään sellaista ei ollut tapahtunut teltassa tai teltan ulkopuolella että hän olisi päätynyt tekemään jotain niin kamalaa. Ymmärrän aivan täysin miksei hän halua sanoa että "voi olla mahdollista että tapoin koska en muista" koska tunnelma tai mikään ei ole viitannut millään lailla semmoseen hirmutekoon.
Mitä te dorkat dorkailette?
- LexVeritas
- Frank Columbo
Gustafsson oli syytön oikeuteen saapuessaan, ja myös sieltä poistuessaan. Tuo hänen lausahduksensa on erittäin älykäs vastaus toimittajan muka-näppärään kysymykseen, johon ei periaatteessa tarvitsisi vastata yhtään mitään.LexVeritas kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 3:35 pmGustafsson sanoi: "Olen syytön, ja sillä sipuli."VittoriaVetra kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 3:17 pm
---
Se jos alkaa inttämään että minä olen syytön niin siinä kyllä silloin itselleenkin valehtelee. Kerta on sanonut että ei muista mitään niistä hetkistä. Silloin ei voi varmaksi sanoa mitään.
Hänhän nimenomaan ei ruvennut inttämään, vaan hän totesi tyhjentävästi tosiasian. Vai väittääkö joku, ettei hän ollut syyttömyytensä todetessaan syytön?
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Niin, Nissen vammathan olivat vähintään vaikeat keskivaikean aivovamman oireet. Todennäköisesti aivovamma oli vaikea, jos siihen kerran liittyi neljän päivän totaalinen mutta tarkkarajainen black-out.MikaK kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 12:49 pm Tuo että sillä ajalla ei ollut kuvantamismenetelmiä lähinnä mahdollistivat ja helpottivat tuota irvokasta näytelmää.
Todellisuudessa lievissäkin aivovammoissa jää 15%:lle pysyviä oireita. Seuraa enintään puolen tunnin tajuttomuus. Toisaalta muistinmenetys korjaantuu yleensä nopeasti, alle 24 tunnissa. Keskivaikeissa aivovammoissa puolestaan suurelle osalla jää pysyviä oireita. Tuollaiset henkilöt tuskin pystyvät bussia enää työkseen ajamaan. Nyt jos Nissen tarinointia uskoo niin hän ei muista koko ajalta vieläkään mitään vaan on herännytkin sairaalassa vasta seuraavan viikon puolella tiistaina tai keskiviikkona. Tuollainen pitkä tajuttomuus ja muistiaukko viittaisi vähintään keskivaikeaan aivovammaan. Nyt jos pitäisi olla sekä lievä että vähintään keskivaikea aivovamma sekä täydellinen muistamattomuus näihin aikoihin saakka sekä vuosikymmenien vamman jälkeinen bussikuskin ura niin tuohon väliin jää hyvin vähän jos lainkaan pintaa miten kaikki väittämät voisivat olla tosia. Olisi suorastaan lääketieteellinen ihme.
Tässä oli kyseessä todellinen aivovamma. Tämäkin bussikuski olisi halunnut jatkaa työssään. Ongelma vaan olisi ollut sitten ettei muistaisi reittejä yms.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000744802.html
Siitä huolimatta 2000-luvun kuvantamisessa ei näkynyt aivovammasta viitteitä, eikä tästä ole ollut muutenkaan epäsuoria viitteitä myöhemmältä elämältä, vaan Nisse on tosiaan päätyönään ajanut vuosikausia linja-autoa tehden täyden työuran.
Sen lisäksi Nisse on väittänyt, että häntä oli tapahtumien yhteydessä puukotettu 11 kertaa päähän. Tästäkään ei ollut mitään näyttöä 2000-luvun tutkimuksessa, vaikka oletettavasti arpien olisi pitänyt edelleen olla havaittavissa. On arkijärjen vastaista, että tekijä heiluu teltalla raivona, mutta sitten Nissen kohdalla ihan vaan vähän sohaisi pintanaarmua.
Mitä te dorkat dorkailette?
Väität siis aivovamman aste, tajuttomuuden kesto ja muistoaukon pituus ovat vain jotain satunnaisia muuttujia toisistaan irrallaan? Kun todellisuudessa ne korreloivat todella vahvasti keskenään. Jos henkilö on vain hetken tajuttomana murhapaikalla mutta hereillä kaiken aikaa sairaalassa ei muistiaukko käytännössä voi olla 4 vuorokautta. Ja jos hän on kaikilta mittauksiltaan heti sairaalassa hereillä, ja terve kuin pukki krapulaa lukuunottamatta ei hänellä ole voinut olla vakavaa aivovammaakaan.LexVeritas kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 1:37 pm 🠅
Ja kyllä tästä nimenomaan saa käsityksen ja varmasti on tarkoitus antaa käsitys että hän olisi ollut unten mailla ainakin keskiviikkoon asti. Ilmeisesti siinä toivossa ettei sairaalakäynnistä enää olisi dataa, tuo menisi läpi eikä tarvitsisi keksiä sepitteitä niin monesta asiasta. Toki kaikesta muustakinhan hän on puhunut muunneltua totuutta, mihin ei syyttömällä miehellä pitäisi olla tarvetta.
"Gustafsson sanoi muistavansa surmaillasta sen, että neljän nuoren seurue meni nukkumaan ja toivotti toisilleen hyvää yötä.
- Sen jälkeen en muista, oliko keskiviikko vai torstai, kun heräsin sairaalasta, Gustafsson kertoi."
- LexVeritas
- Frank Columbo
🠅
Olin oikeassa: Ei mennyt MikaK:lle tajuntaan.
Syy miksi kyselet tuollaisia on, että et ymmärrä lainkaan kirjoitettua.
Kerrataan:
Tajuttomuus ole sama asia kuin muistiaukko.
Muistiaukon aikana aivot eivät kykene rakentamaan/taltioimaan/säilyttämään uusia muistoja, vaikka potilas olisi tajuissaan. Gustafsson ei ollut tajuton löydettäessä eikä etenkään 4 päivää sairaalassa. Gustafssonin tajuttomuuden kestoa murhapaikalla ei tiedetä, mutta jos tajuttomuus siellä kesti yli puolen tunnin ajan, se sopii osaltaan keskivaikean aivovamman oireisiin. Gustafssonilla diagnosoitiin aivoruhje ja muistiaukko. Kallonpohjan murtumasta on röntgenlääkärin merkintä, ja sitä tukee myös diagnoosi Brillen hematoomasta.
Gustafsson kertoi heränneensä torstaiaamuna hirveään päänsärkyyn ja muistinsa alkaneen toimia vasta siitä hetkestä eteenpäin. Tämä ei tarkoita samaa, kuin että hän olisi väittänyt heränneensä 4 päivää kestäneestä tajuttomuudesta. On huomattava, ettei muistiaukosta heräävä voi yksin tietää, oliko hän tajuton vai ei, sillä hän ei muista sitä. Muistiaukkoiselle potilaalle palautuvat vammautumista edeltäneet tapahtumat yleensä ainakin osittain ja pikkuhiljaa muistiin, mutta vammautumishetken jälkeiseltä muistiaukon ajalta ne eivät palaudu lainkaan.
Keskivaikeaan aivovammaan tyypillisesti liittyvän muistiaukon pituus on 1-7 vrk ja siihen liittyy vähintään puolen tunnin tajuttomuus. Gustafssonin tajuttomuuden pituutta ei tiedetä. Ei myöskään tiedetä, onko muistiaukkonsa tarkkarajainen.
Olin oikeassa: Ei mennyt MikaK:lle tajuntaan.
Syy miksi kyselet tuollaisia on, että et ymmärrä lainkaan kirjoitettua.
Kerrataan:
Tajuttomuus ole sama asia kuin muistiaukko.
Muistiaukon aikana aivot eivät kykene rakentamaan/taltioimaan/säilyttämään uusia muistoja, vaikka potilas olisi tajuissaan. Gustafsson ei ollut tajuton löydettäessä eikä etenkään 4 päivää sairaalassa. Gustafssonin tajuttomuuden kestoa murhapaikalla ei tiedetä, mutta jos tajuttomuus siellä kesti yli puolen tunnin ajan, se sopii osaltaan keskivaikean aivovamman oireisiin. Gustafssonilla diagnosoitiin aivoruhje ja muistiaukko. Kallonpohjan murtumasta on röntgenlääkärin merkintä, ja sitä tukee myös diagnoosi Brillen hematoomasta.
Gustafsson kertoi heränneensä torstaiaamuna hirveään päänsärkyyn ja muistinsa alkaneen toimia vasta siitä hetkestä eteenpäin. Tämä ei tarkoita samaa, kuin että hän olisi väittänyt heränneensä 4 päivää kestäneestä tajuttomuudesta. On huomattava, ettei muistiaukosta heräävä voi yksin tietää, oliko hän tajuton vai ei, sillä hän ei muista sitä. Muistiaukkoiselle potilaalle palautuvat vammautumista edeltäneet tapahtumat yleensä ainakin osittain ja pikkuhiljaa muistiin, mutta vammautumishetken jälkeiseltä muistiaukon ajalta ne eivät palaudu lainkaan.
Keskivaikeaan aivovammaan tyypillisesti liittyvän muistiaukon pituus on 1-7 vrk ja siihen liittyy vähintään puolen tunnin tajuttomuus. Gustafssonin tajuttomuuden pituutta ei tiedetä. Ei myöskään tiedetä, onko muistiaukkonsa tarkkarajainen.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Pe Helmi 27, 2026 11:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Dissosiatiivinen muistinmenetys tässä Nissen tilanteessa olisi täydellinen syy siihen miksi hän ei muista mitään sen jälkeen kun menivät viimeisen kerran nukkumaan. Mutta muistaa sen edeltävät tilanteet.
Ja oon itse aivan varma että tästä on kyse. Ei paljon järkyttävämpää tilannetta ihminen eläessään voi kohdata mitä Nisse joutui kohtaamaan murhaajan/murhaajien hyökätessä heidän teltan päälle.
Ja oon itse aivan varma että tästä on kyse. Ei paljon järkyttävämpää tilannetta ihminen eläessään voi kohdata mitä Nisse joutui kohtaamaan murhaajan/murhaajien hyökätessä heidän teltan päälle.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Voi olla niin, mutta mikään ei sulje pois, etteikö Gustafssonin muistiaukko johtuisi hänen päähänsä kohdistuneesta väkivallasta. Ei tiedetä muistaako Gustafsson kaikki edeltäneet tilanteet, sitä paitsi. Jos hän ei muista, niin hän on käytännössä muistamaton muistamattomuudestaan, eikä siis kykene kertomaan asioista, joita hän ei muista.Karo79 kirjoitti: Pe Helmi 27, 2026 11:14 pm Dissosiatiivinen muistinmenetys tässä Nissen tilanteessa olisi täydellinen syy siihen miksi hän ei muista mitään sen jälkeen kun menivät viimeisen kerran nukkumaan. Mutta muistaa sen edeltävät tilanteet.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Pe Helmi 27, 2026 11:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.