19v. Tuomas Salminen raiskasi ja murhasi 15v. tytön Valkeakoski 25.5.2024
- murha.infon tiimi
- Agentti Scully
Re: 19v. Tuomas Salminen raiskasi ja murhasi 15v. tytön Valkeakoski 25.5.2024
Ketjuja yhdistetty.
Take one for the team!
Re: Vendin muistolle.
Minua häiritsee lähinnä se, että tätä yritetään maalata jotenkin yleiseksi naisvihaongelmaksi. Tuomas on poliisin kuvauksen perusteella täysi psyko ja Vendi oli vain mahdollisimman väärässä paikassa mahdollisimman väärään aikaan. Jos hän olisi ollut muualla, uhrina olisi varmaan ollut joku muu tyttö.Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 9:54 am Tytön muistoa en halua mitenkään tahrata. En tiedä olenko ainoa, mutta minua on alkanut jotenkin häiritä tämä yhä jatkuva "Vendi sitä ja Vendi tätä"-uutisointi.
Ei hänen tapauksensa nyt niin poikkeksellinen ollut.
En voi välttyä kerettiläiseltä ajatukselta, että Vendin kustannuksella on joidenkin tavoitteena hyötyä taloudellisesti.
Kaiken takana vaikuttaa nykyään yleensäkin olevan raha.
Tämä havainto tekee minut vähän surulliseksi.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
-
henkisestikuollut
- Nikke Knatterton
Joutsenon teinimurha vuonna 2015 on varmaan viimeisin, jos oikein muistan. Ainakin teiniin kohdistunut.Tiinas kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 4:48 pmViime vuosina ollut useita matun tekemiä raiskausmurhia, mutta toista kantiksen tekemää en muista lähimenneisyydestä.Näin se vain on kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 4:13 pmKyllä tapaus onneksi on poikkeuksellinen. Harvoin Suomessa teinityttö raiskataan ja murhataan. Raiskauksia toki usein tapahtuu mutta tässä oli vielä kylmäverinen murha, vastenmielinen tapaus.Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 9:54 am Tytön muistoa en halua mitenkään tahrata. En tiedä olenko ainoa, mutta minua on alkanut jotenkin häiritä tämä yhä jatkuva "Vendi sitä ja Vendi tätä"-uutisointi.
En voi välttyä kerettiläiseltä ajatukselta, että Vendin kustannuksella on joidenkin tavoitteena hyötyä taloudellisesti.
Toivottavasti tekijä istuisi vähintään 20 vuotta mutta turha on toiveeni, pääsee vapaaksi monta vuotta ennen.
Someday i might disappear or not...
No en kutsuisi tätä mitenkään ihmeellisemmin kylmäveriseksi.Näin se vain on kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 4:13 pmKyllä tapaus onneksi on poikkeuksellinen. Harvoin Suomessa teinityttö raiskataan ja murhataan. Raiskauksia toki usein tapahtuu mutta tässä oli vielä kylmäverinen murha, vastenmielinen tapaus.Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 9:54 am Tytön muistoa en halua mitenkään tahrata. En tiedä olenko ainoa, mutta minua on alkanut jotenkin häiritä tämä yhä jatkuva "Vendi sitä ja Vendi tätä"-uutisointi.
Toivottavasti tekijä istuisi vähintään 20 vuotta mutta turha on toiveeni, pääsee vapaaksi monta vuotta ennen.
-
Näin se vain on
- Sabrina Duncan
Minä kutsuisin. Oli kuukausia aikaisemmin asialla hekumoinut. Lähti kävelylle, pitkään etsi sopivaa uhria. Raiskasi 14 vuotiaan ja sitten kuristamalla murhasi tämän. Idioottisyyttäjä käräjillä syytti vain taposta, onneksi omaisilla oli hyvä juristi ja murhatuomio tuli ja se piti hovissakin.Detsi kirjoitti: To Maalis 05, 2026 3:36 pmNo en kutsuisi tätä mitenkään ihmeellisemmin kylmäveriseksi.Näin se vain on kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 4:13 pmKyllä tapaus onneksi on poikkeuksellinen. Harvoin Suomessa teinityttö raiskataan ja murhataan. Raiskauksia toki usein tapahtuu mutta tässä oli vielä kylmäverinen murha, vastenmielinen tapaus.Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 9:54 am Tytön muistoa en halua mitenkään tahrata. En tiedä olenko ainoa, mutta minua on alkanut jotenkin häiritä tämä yhä jatkuva "Vendi sitä ja Vendi tätä"-uutisointi.
Mikä kellekin on kylmäveristä. Kannattaisi varmaan katsoa mitä kirjoittelee. 15-vuotiaasta kyse.Näin se vain on kirjoitti: To Maalis 05, 2026 5:46 pmMinä kutsuisin. Oli kuukausia aikaisemmin asialla hekumoinut. Lähti kävelylle, pitkään etsi sopivaa uhria. Raiskasi 14 vuotiaan ja sitten kuristamalla murhasi tämän. Idioottisyyttäjä käräjillä syytti vain taposta, onneksi omaisilla oli hyvä juristi ja murhatuomio tuli ja se piti hovissakin.Detsi kirjoitti: To Maalis 05, 2026 3:36 pmNo en kutsuisi tätä mitenkään ihmeellisemmin kylmäveriseksi.Näin se vain on kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 4:13 pm
Kyllä tapaus onneksi on poikkeuksellinen. Harvoin Suomessa teinityttö raiskataan ja murhataan. Raiskauksia toki usein tapahtuu mutta tässä oli vielä kylmäverinen murha, vastenmielinen tapaus.
- Vasikkahattu
- Frank Drebin
On kaksi eri asiaa tuossa. Vendi valikoitui sattuman varaisesti uhriksi. Eli itse raiskaus ja murha ei ollut mitenkään erityisen kylmäverinen tai raaka kun verrataan muihin raiskausmurhiin. Se olisi voinut kohdistua kehen vain. Mitä raakuuteen tulee, niin ei tarvi kauaa tätäkään palstaa lukea kun tulee vastaan monin verroin raaempia kuolemia, raiskauksella tai ilman.Näin se vain on kirjoitti: To Maalis 05, 2026 5:46 pm Minä kutsuisin. Oli kuukausia aikaisemmin asialla hekumoinut. Lähti kävelylle, pitkään etsi sopivaa uhria. Raiskasi 14 vuotiaan ja sitten kuristamalla murhasi tämän. Idioottisyyttäjä käräjillä syytti vain taposta, onneksi omaisilla oli hyvä juristi ja murhatuomio tuli ja se piti hovissakin.
Salmisen toiminta on sitten enemmänkin jotain mikä kertoo hänestä eikä liity sinänsä Vendiin. Se kertoo suunnitelmallisuudesta ja jonkinlaisista luonnehäiriöistä. Toi suunnitelmallisuus kertoo juuri siitä miksi kyse on mielestäni murhasta. Mutta jos Salminen on vain suunnitellut murhaavansa jonkun, niin onko se laissa tarkoitetulla tavalla murhan suunnittelua. Minun mielestäni kyllä, mutta syyttäjä ilmeisesti oli huolissaan siitä, että ehkä se ei riitä perusteiksi.
Se sanottuani, selvä murha tuo oli. Ja Salmisesta tuskin koskaan tulee yhteiskuntakelpoista. Hän myös ansaitsisi kovimman lain salliman tuomion, minun mielestäni.
^ Sitä mäkin mietin ennen oikeudenkäyntiä (mm. vyöhön tehty lisäreikä kuristamiseen), että riittääkö suunnitelmallisuudeksi, kun suunnittelee tappavansa ylipäätään jonkun.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
"Eli itse raiskaus ja murha ei ollut mitenkään erityisen kylmäverinen tai raaka kun verrataan muihin raiskausmurhiin." Tekoa verrataan tappoihin. Ollakseen murha teon pitää olla (vähintään) raaempi kuin tappo (siis jos kvalifointiperuste on "erityisen raaka").Vasikkahattu kirjoitti: To Maalis 05, 2026 11:29 pmOn kaksi eri asiaa tuossa. Vendi valikoitui sattuman varaisesti uhriksi. Eli itse raiskaus ja murha ei ollut mitenkään erityisen kylmäverinen tai raaka kun verrataan muihin raiskausmurhiin. Se olisi voinut kohdistua kehen vain. Mitä raakuuteen tulee, niin ei tarvi kauaa tätäkään palstaa lukea kun tulee vastaan monin verroin raaempia kuolemia, raiskauksella tai ilman.Näin se vain on kirjoitti: To Maalis 05, 2026 5:46 pm Minä kutsuisin. Oli kuukausia aikaisemmin asialla hekumoinut. Lähti kävelylle, pitkään etsi sopivaa uhria. Raiskasi 14 vuotiaan ja sitten kuristamalla murhasi tämän. Idioottisyyttäjä käräjillä syytti vain taposta, onneksi omaisilla oli hyvä juristi ja murhatuomio tuli ja se piti hovissakin.
Salmisen toiminta on sitten enemmänkin jotain mikä kertoo hänestä eikä liity sinänsä Vendiin. Se kertoo suunnitelmallisuudesta ja jonkinlaisista luonnehäiriöistä. Toi suunnitelmallisuus kertoo juuri siitä miksi kyse on mielestäni murhasta. Mutta jos Salminen on vain suunnitellut murhaavansa jonkun, niin onko se laissa tarkoitetulla tavalla murhan suunnittelua. Minun mielestäni kyllä, mutta syyttäjä ilmeisesti oli huolissaan siitä, että ehkä se ei riitä perusteiksi.
Se sanottuani, selvä murha tuo oli. Ja Salmisesta tuskin koskaan tulee yhteiskuntakelpoista. Hän myös ansaitsisi kovimman lain salliman tuomion, minun mielestäni.
Mitä te dorkat dorkailette?
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Kyllä se riittää. Lisäksi teon pitää olla kokonaisarvostellen törkeä kvalifiointiperusteen täyttymisen lisäksi.Pesukarhu kirjoitti: Pe Maalis 06, 2026 11:57 am ^ Sitä mäkin mietin ennen oikeudenkäyntiä (mm. vyöhön tehty lisäreikä kuristamiseen), että riittääkö suunnitelmallisuudeksi, kun suunnittelee tappavansa ylipäätään jonkun.
Tässä tapauksessahan on törkeyttä lisääviä tekijöitä: uhrin ikä, satunnaisuus* ja tekijän esittämä katumattomuus.
*siis uhri ei ole rikollisella elämäntavallaan myötävaikuttanut uhriksi joutumista.
Mitä te dorkat dorkailette?
Ai niinkö se menee, että jos ihmisellä on “rikollinen elämäntapa”, niin hänen tappamisensa ei voi olla murha? Aika erikoinen tulkinta rikoslaista. Suomessa murhan määritelmä ei riipu siitä, onko uhri pyhimys vai rikollinen, vaan siitä miten teko on tehty (suunnitelmallisuus, julmuus, vakaasti harkittu jne.). Uhrin elämäntapa voi joskus tulla esiin kokonaisarvioinnissa, mutta ei se murhan tunnusmerkistöä mihinkään kumoa.Ross Sullivan kirjoitti: Pe Maalis 06, 2026 3:07 pmKyllä se riittää. Lisäksi teon pitää olla kokonaisarvostellen törkeä kvalifiointiperusteen täyttymisen lisäksi.Pesukarhu kirjoitti: Pe Maalis 06, 2026 11:57 am ^ Sitä mäkin mietin ennen oikeudenkäyntiä (mm. vyöhön tehty lisäreikä kuristamiseen), että riittääkö suunnitelmallisuudeksi, kun suunnittelee tappavansa ylipäätään jonkun.
Tässä tapauksessahan on törkeyttä lisääviä tekijöitä: uhrin ikä, satunnaisuus* ja tekijän esittämä katumattomuus.
*siis uhri ei ole rikollisella elämäntavallaan myötävaikuttanut uhriksi joutumista.
”Jos 15-vuotias tyttö olisi kohdannut metsässä karhun...” – Nyt paljastui totuus kohujulkaisusta
Kirja Valkeakoskella murhatusta Vendistä, 15, paljastaa, miksi tasa-arvojärjestö otti kovin sanoin kantaa naisten asemaan heti henkirikoksen jälkeen.
----
”Pyyntö rakkaudesta”
Vendin tädin Saara Salmisen kirjoittama kirja paljastaa, että julkaisun taustalla oli Vendin siskon toive.
Sisko oli ottanut järjestöön yhteyttä heti ensimmäisenä päivänä ja pyytänyt, että asiasta puhuttaisiin.
”Julkaisua revitään somessa palasiksi, sanotaan että UN Women ratsastaa Vendin kuolemalla, tekee kampanjaa väärällä hetkellä. Se harmittaa.”
Saara Salmisen mukaan omaiset halusivat keskustelua syistä ja ilmiöistä, ja siksi sisko oli yhteydessä järjestöön.
”Se oli pyyntö paniikista ja rakkaudesta käsin, ja nyt UN Women sai paskamyrskyn niskaan, kun he tekivät juuri niin.”
----
Koko artikkeli: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/319c ... 11acc4fa36
Kirja Valkeakoskella murhatusta Vendistä, 15, paljastaa, miksi tasa-arvojärjestö otti kovin sanoin kantaa naisten asemaan heti henkirikoksen jälkeen.
----
”Pyyntö rakkaudesta”
Vendin tädin Saara Salmisen kirjoittama kirja paljastaa, että julkaisun taustalla oli Vendin siskon toive.
Sisko oli ottanut järjestöön yhteyttä heti ensimmäisenä päivänä ja pyytänyt, että asiasta puhuttaisiin.
”Julkaisua revitään somessa palasiksi, sanotaan että UN Women ratsastaa Vendin kuolemalla, tekee kampanjaa väärällä hetkellä. Se harmittaa.”
Saara Salmisen mukaan omaiset halusivat keskustelua syistä ja ilmiöistä, ja siksi sisko oli yhteydessä järjestöön.
”Se oli pyyntö paniikista ja rakkaudesta käsin, ja nyt UN Women sai paskamyrskyn niskaan, kun he tekivät juuri niin.”
----
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Pamela Anderson
Tyttö silti.Pesukarhu kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 8:52 pmMinua häiritsee lähinnä se, että tätä yritetään maalata jotenkin yleiseksi naisvihaongelmaksi. Tuomas on poliisin kuvauksen perusteella täysi psyko ja Vendi oli vain mahdollisimman väärässä paikassa mahdollisimman väärään aikaan. Jos hän olisi ollut muualla, uhrina olisi varmaan ollut joku muu tyttö.Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 9:54 am Tytön muistoa en halua mitenkään tahrata. En tiedä olenko ainoa, mutta minua on alkanut jotenkin häiritä tämä yhä jatkuva "Vendi sitä ja Vendi tätä"-uutisointi.
Hyvä että edes Vendi sai epänaiset liikkeelle. Samoihin aikoihin polttomurhattu maahanmuuttajanainen ei saanut samanlaista kohtelua, ehkä siksi kun polttomurhaaja oli itsekin maahanmuuttaja.aivoriihi kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 9:46 am ”Jos 15-vuotias tyttö olisi kohdannut metsässä karhun...” – Nyt paljastui totuus kohujulkaisusta
----
”Pyyntö rakkaudesta”
----
^ korjaus: oli polttomurhattu aiemmin, tuomio tuli 10.6.2024