9-vuotias unohti maksaa muovikassin – Lidlin vartija soitti poliisit

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
-Martta-
Agentti Scully

Re: 9-vuotias unohti maksaa muovikassin – Lidlin vartija soitti poliisit

Viesti Kirjoittaja -Martta- »

Varmaan poliisitkin tunteneet olevan tärkeän äärellä :mrgreen:
Kukin saa ansionsa mukaan, niin muista... sinäkin saat... Älä väitä, ettet olisi ansainnut ;)
Mbu
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mbu »

KumiJalkine kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 9:42 am Juu kiitos selvennyksestä, nyt ymmärrän.

Eli rangaistuksen tulisi olla sama, jos vahingossa varastan kaupasta muovipussin kuin siinä, jos varastan auton ikkunasta salkun täynnä kokoomuslaisen veronmaksajilta viemiä miljoonia.

Ja, jos sanon myyjälle, että minä nyt varastan tämän muovipussin ja käytän voimasanoja tehostekeinona niin siitä pitäisi tulla suurempi rangaistus kuin rahasalkun viemisestä ilman uhkausta.

En ole edelleenkään samaa mieltä kuitenkaan.
Vielä kerran :D En puhu vahingosta, vaan tietoisesta (=tarkoituksenmukaisesta, tahallisesta) varkaudesta. Jos tietoisesti varastat, se on aina varkaus, eikä varastettavan tavaran arvolla tulisi olla merkitystä. Ja kyllä, jos uhkaat ja aiheutat toiselle tarpeetonta pelkoa, niin siitä pitäisi tulla kovempi rangaistus, ei merkitystä mikä on varastettava tavara tai sen arvo.
(Muoks kirjoitusvirheet ja lainaustornin lyhennys)
Viimeksi muokannut Mbu, Su Maalis 08, 2026 6:22 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mbu
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mbu »

Anoteus kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 4:39 pm
Euro sinne tänne, paskalla käydessä töissä tienaan jo sen verran..
Niin pointtihan ei ollut paljonko sinä paskoessasi tienaat. Vaan se, että se rassukaksi luulemasi lapsi manipuloi sinua etkä sinä huomaa. Nykyaikana ei kannata olla niin sinisilmäinen ja vietävissä..
Mbu
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mbu »

Francis Munkki kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 9:02 am
Mbu kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 12:08 am Puhutko itsestäsi? Luitko edes mitä itse kirjoitit?
Puhun sinusta. Vedät jostain haitarista tähän jotain "nykyvanhempia", vaikka niillä ei ole mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa. Ja puhut varastamisesta, vaikka tämä tapahtunut hyvin todennäköisesti ei täytä niin varkauden kuin näpistyksenkään tuntomerkkejä. Vaikka kyllä sinä varmasti kaiken tämän jo tiesit.

Mitä sitten jos luin tai en lukenut, mitä itse kirjoitin. Jos sinulla on jotain sanottavaa siitä, niin aika varmasti sinä olet se, jonka se pitää sanoa. Mistä minä voisin tietää, mitä sinä minun tekstistäni haluat sanoa?
Niin tämän lapsen äitikö ei ole nykyvanhempi? Näpistys, anastus ja varkaus tarkoittavat kaikki sitä, että viet luvatta toisen omaa ja näin ollen ne ovat synonyymejä toisilleen. Tiedän kyllä, että rangaistus näillä nimikkeillä on eri.
Kannattaisi lukea mitä itse aiemmin kirjoitit, niin saattaisit huomata siinä ristiriitaa ristiriidan perään. Kumoat omat lauseesi seuraavissa lauseissasi, samalla kun mielestäsi muiden kirjoitukset ovat paskaa, mutta kun omissasikaan ei ole järkeä, faktaa, saati järjellistä logiikkaa.
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Mbu kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 12:16 am
Orge Gerwell kirjoitti: La Maalis 07, 2026 3:40 pm
Joku tuossa jutteli, että odotetaan kassan antavan alennusta jos jotain senttejä puuttuu. Missähän tuollainen voi onnistua? Jossain pienellä kirpparilla tai snagarilla ehkä, mutta ei helvetissä marketeissa. Kassat eivät uskalla antaa armoa sentinkään verran, ei vaikka haluaisivat.
Kyllä helvetissä juuri marketeissa.
En tiedä miksi eräät asiakkaat tinkaavat alennusta jostain myytävästä tuotteesta. Jossakin kaupassa voi olla, että myyjällä on mahdollisuus laskea hintaa jos asiakas osaa pyytää. Mutta useimmissa kaupoissa myynnissä olevat tuotteet/hinnat on järjestelmässä, joten kassojen pitää täsmätä. Jos ei täsmää, niin se on myyjän/kassahlön palkasta pois. Minulle on joskus sattunut, että on puuttunut jopa 20 centtiä, niin kassa on kaivanut kolikon jostain laatikosta, johon on kerätty löytyneitä rahoja tms.
Mbu
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mbu »

aumari kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 9:22 pm
En tiedä miksi eräät asiakkaat tinkaavat alennusta jostain myytävästä tuotteesta. Jossakin kaupassa voi olla, että myyjällä on mahdollisuus laskea hintaa jos asiakas osaa pyytää. Mutta useimmissa kaupoissa myynnissä olevat tuotteet/hinnat on järjestelmässä, joten kassojen pitää täsmätä. Jos ei täsmää, niin se on myyjän/kassahlön palkasta pois. Minulle on joskus sattunut, että on puuttunut jopa 20 centtiä, niin kassa on kaivanut kolikon jostain laatikosta, johon on kerätty löytyneitä rahoja tms.
No ei ihan noinkaan.. Harva se päivä kassat ei täsmää eikä sitä ole koskaan vähennetty kenenkään palkasta. Toki se ettei minun tiedossa sellaista ole, ei tarkoita etteikö niinkin voitaisi jossain toimia. Liekö laillista. Enemmän se yllättää jos kaikki kassat täsmääkin sentilleen. Joissakin kaupoissa on löytökolikkoja/tippikuppeja mistä saa puuttuvat sentit kassaan tai lasten karkkeihin. Mutta lähtökohtahan on toki se, että kassan pitäisi täsmätä ja tuotteen hinta on se mikä lapussa lukee. Ei ole perusmarketissa myyjällä oikeutta antaa "omia alennuksia".
Paikalla
LeonGold
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja LeonGold »

Ollessani S-Ryhmällä kaupassa töissä, annoin käytännössä aina ihmisten ottaa muovikasseja ilmaiseksi, koska en jaksanut piipata yksittäistä muovikassia, eikä se vaikuttanut minun palkkaani mitenkään.

Eräs mustalaisnainen kävi kaupassa säännöllisesti, noin 50% kerroista näin kun hän varasti jotain. En kuitenkaan tehnyt asialle mitään, se ei taaskaan vaikuttanut palkkaani, ja varkauden kirjaaminen järjestelmään olisi tarkoittanut vain turhaa ylimääräistä työtä minulle. Lapset varastivat myös usein, mutta tein samaa omassa lapsuudessa enkä tehnyt asialle mitään.

Kyseinen mustalaisnainen oli myös mukavampi kuin esimieheni minua kohtaan, joten se oli jo itsessään riittävä syy antaa hänen varastaa. Kaikki varkauksista koituva palaute ja ongelmat kertyivät esimiehelleni, ei minulle.

Tälläkin palstalla saa lukea, kun joku 10e tuntipalkkaa saava S-Marketin myyjä ottaa puukosta olutlaatikon takia painittuaan nistin kanssa, onhan se absurdia. Olen vain tajunnut miten idioottimisia ihmisiä tämäkin yhteiskunta on täynnä, jos joku haluaa kuolla 30 euron takia, saa minun puolestani tehdä niin.

Minun tehtäväni töissä, on maksimoida omat tuloni, ja minimoida tehty työpanos. Mahdollisesti myös kohdella muita ihmisiä hyvin samalla, kaikki muu on toissijaista.

Pekka Eric Auvinen oli ehdottomasti oikeassa siinä, että suurinosa nykyihmisistä ei osaa ajatella omilla aivoillaan.
lonesjucca
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lonesjucca »

Mbu kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 6:13 pm
Anoteus kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 4:39 pm
Euro sinne tänne, paskalla käydessä töissä tienaan jo sen verran..
Niin pointtihan ei ollut paljonko sinä paskoessasi tienaat. Vaan se, että se rassukaksi luulemasi lapsi manipuloi sinua etkä sinä huomaa. Nykyaikana ei kannata olla niin sinisilmäinen ja vietävissä..
Niin ja onko 4€/h palkassa jotain kahdettivaa?
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Mbu kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 10:30 pm
aumari kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 9:22 pm
No ei ihan noinkaan.. Harva se päivä kassat ei täsmää eikä sitä ole koskaan vähennetty kenenkään palkasta. Toki se ettei minun tiedossa sellaista ole, ei tarkoita etteikö niinkin voitaisi jossain toimia. Liekö laillista. Enemmän se yllättää jos kaikki kassat täsmääkin sentilleen. Joissakin kaupoissa on löytökolikkoja/tippikuppeja mistä saa puuttuvat sentit kassaan tai lasten karkkeihin. Mutta lähtökohtahan on toki se, että kassan pitäisi täsmätä ja tuotteen hinta on se mikä lapussa lukee. Ei ole perusmarketissa myyjällä oikeutta antaa "omia alennuksia".
Tarkoitin alennuksia, niitä ei voi antaa.
Vastaa Viestiin