Gustafssonin vammat
Sä oot ryppy jumittunut noihin spekulaatioihin ennen oikeudenkäyntiä. Sä oot koko ajan vähintään kome vuotta muista jäljessä, kertailet vain niitä juttuja, joista puhuttiin noin neljä vuotta sitten. Siksi kukaan ei oikein tajua noita sun juttujas, ja joku saattaa sua, mekein neroa, pitää ihan kahelinakin.:o) kirjoitti: Eikös se niin mennyt, konsta?
Mehän töristiin tästä vamma-asiasta aikaisemmin, ja minä rohkenin silloin ihmetellä Gustun kuulon ihmeparantumista, vaikka puukko oli tunketunut syvälle sisäkorvaan asti läpi kaikkien kuuloelinten, enkä minä ole mistään lukenut, että Gustulla olisi ollut kuulovaikeuksia...
Helpottaisi keskutelua, jos tulisit tähän päivään. Ymmärrän kyllä sen traumaatisen kokemuksen, kun olit vähän ennen oikeudenkäynnin tulosta vieritellyt jo joitakin voiton balladeita ja ehdit näkyvästi riemuista tulevasta voitosta, saadaksesi silmille päätöksen: enempää ei voisi syytteistä vapauttaa.
Hei, mitäs tosta, tullaan tähän päivään ja keskustellaan asoista, eiks joo?
-
:o)
Tais sattua kipiästi, konsta, kun piti nimittelemään heti ryhtyä...konsta kirjoitti:Sä oot koko ajan vähintään kome vuotta muista jäljessä:o) kirjoitti: Eikös se niin mennyt, konsta?
Mehän töristiin tästä vamma-asiasta aikaisemmin, ja minä rohkenin silloin ihmetellä Gustun kuulon ihmeparantumista, vaikka puukko oli tunketunut syvälle sisäkorvaan asti läpi kaikkien kuuloelinten, enkä minä ole mistään lukenut, että Gustulla olisi ollut kuulovaikeuksia...
Minulla ei ole epäilystäkään siitä, kuka murhat teki, eikä muuten ole sinullakaan... ja oikeudesta olen Urhon (eli Kekkosen) kanssa samaa mieltä: Espoon pahamaineinen käräjäoikeus, jolta tosiaan voi odottaa mitä tahansa.
Mutta vaikka kuinka konstaa kirvelee, niin kyllä nuo puukoniskut on syytä ottaa huomioon Gustun vammoista keskusteltaessa: ne on katsokaas Gustun omia kertomuksia, ja jos ei hän itse tiedä omassa lärvissään olevista puukonhaavoista, niin kukas sitten...?
Ja jos konsta, toinen varsinainen asiantuntija, kertoo, että korvakäytävän puukonjälki näkyy kuvassa selvästi, niin mikäs sen väitteen vanhaksi tekee? Ei kenkäpyykkäri-konsta ole sitä perunutkaan...
Ja jos konsta esittää Gustun vammoista, että isku vei leukaluutkin mennessään, niin kait sekin olisi otettava keskustelussa huomioon?
Vai oletkos sinä konstaseni samanlainen "huulen heittäjä" kuin idolisi Gustafssonkin?
Vai olettekos te sitä mieltä, ettei tätä vakavaa ja asiallista keskustelua Gustafssonin vammoista saa ryhtyä Gustafssonin valehteluilla sotkemaan?
Tottakai, juuri sitä mieltä! NG on osaksi liioitellut vammojaan, osaksi hänellä on aivan aidosti vääriä tietoja omista vammoistaan. Ne hän on saanut ilmeisesti ainakin osaksi äidiltään, jolla on ollut vilkas mielikuvitus. Tässä vamma-asiassa kannattaa uskoa hoitaneita lääkäreitä ensisijassa. Toinen lähde on sairaalan alkuperäiset asiakirjat, joita ei kyllä saa nähtäväkseen, mutta joita niitä nähneet lääkärit ovat kommentoineet.:o) kirjoitti: .......
Vai olettekos te sitä mieltä, ettei tätä vakavaa ja asiallista keskustelua Gustafssonin vammoista saa ryhtyä Gustafssonin valehteluilla sotkemaan?![]()
![]()
Toinen asia. Kaksi päivää saapumisestaan, eli 7.6.1960 NG siirrettiin neurokirurgiselle klinikalle. Tämä tieto on ETP:sta ja siellä todistaja Henry Trouppilta saatu. Aivan ilmeisesti oireet olivat viitanneet aivovammaan, kuten diagnoosiksi olikin merkitty "aivoruhje". Aivoruhjehan on aivovamma. Oireiden mukaan tehty diagnoosi oli tuolloin hyvin tavallista. TT-kuvauksella tuoreet aivovammat näkyvät enimmäkseen aika luotettavasti, mutta sellaisia ei silloin tehty. Ajan kuluessa havaittavuus heikkenee.
Tuo osaston nimi ei ole tässä se pääasia, vaan se ilmoittaa, että mitä päätelmiä oireista oli tehty. Oireet ilmeisesti vittasivat nimenomaan aivovammaan. Mielestäni asia on selvä, on vain epäselvää minkä tasoinen aivovamma on ollut kysymyksessä. Siitä asiantunijalääkäritkin kiistelevät, jote se ei täällä ratkea. Omasta puolestani uskon, että Tenovuo oli oikeassa, eli "keskivaikea aivovamma". Mielestäni siihen viittaavat "alentunut tajunnantila" ja "muistiaukon pituus". Näyttelemiseen en usko. Tuskin tuo potilas tiesi, millaista hänen tulisi näytellä, ei hänellä voinut olla siitä asiantuntemusta. Kyllä potilas oli aito potilas.
Niin, ei kait NG olekaan näytellyt. Kysehän on näissä keskuteluissa ollut lähinnä muistiaukon pituudesta suhteessa vammoihin. Kuten papillonin linkistä huomataan on NG jo 7.6 puhunut ja ollut virkeämpi. On tunnistanut ympärillään olleet ihmiset, tosin pienen sekavuuden kera. Olen aiemmin todennut; aivotärähdys(joka on aiheuttanut sekavuutta 2-3vrk) tai lievä aivoruhje ja paikallinen sellainen, ei etenevä. Keskivaikeaa aivovammaa tuosta ei saa tekemälläkään. Vasemmalle tulleet iskut tai potkut ovat korostuneesti vaikuttaneet puhevasteeseen, aivovammasta ja osin myös leukavammasta johtuen. Tämäkin seikka tulee ottaa huomioon.
Kerro nyt Sariola ne vakavat kallovammat, joita Gussella sitten oli.
LeukavammaT eivät ole kallovammoja, vaan leukaluuvammoja.
Ruhje ohimossa ei ole kallovamma, vaan ruhje ohimossa.
Naarmut käsivarsissa eivät ole kallovammoja, vaan kärivarsinaarmuja.
Siis vakavat kallovammat, jotka ovat saattaneet estää tominnan murhaniemessä aamulla 5.6.1960?
LeukavammaT eivät ole kallovammoja, vaan leukaluuvammoja.
Ruhje ohimossa ei ole kallovamma, vaan ruhje ohimossa.
Naarmut käsivarsissa eivät ole kallovammoja, vaan kärivarsinaarmuja.
Siis vakavat kallovammat, jotka ovat saattaneet estää tominnan murhaniemessä aamulla 5.6.1960?
Taisit olla mukana retkellä, kun pystyt tuon vahvistamaan.Oulunmies kirjoitti:Samoin muistaa kaiken ennen "nukkumaan menoa" ja vieläpä tarkasti.
Olen aikaisemminkin ihmetellyt: mikä ihmeen tarkkarajaisuus muistiaukossa. Muistiaukon rajaisuudesta ei kukaan pysty sanomaan mitään tarkkaa, jollei ole tutkinut sitä yhdessä potilaan kanssa, heti tuoreeltaan. Joten tuokin on sitä puhelämmittelyä(eli pitää itseään lämpimnä).
Jos muistaa lauanatain ja sunnuntain väliseltä yöltä ennen nukkumaan käyntiään tisun nypläämisen ja hyvän yön toivotukset ja sitten herää torstaina sairaalassa, niin eikö tuo ole aika tarkkarajainen muistiaukko, jonka idolinne on itse kertonut poliisille.
Siis se kaikki, mitä ei väittämänsä mukaan sunnuntain ja torstain väliltä muista, on sitä kuuluisaa muistiaukkoa, jossa kuitenkin sattaa olla muistisaarekkeita, kuten se, että polttaa tupakkaa ja käy itsekseen paskalla.
Siis se kaikki, mitä ei väittämänsä mukaan sunnuntain ja torstain väliltä muista, on sitä kuuluisaa muistiaukkoa, jossa kuitenkin sattaa olla muistisaarekkeita, kuten se, että polttaa tupakkaa ja käy itsekseen paskalla.
Konsta, tyypillisesti muistiaukko pitäisi ulottua myös tapahtumaa eli tässä tapauksessa potkua tai iskua edeltävälle ajalle. Lisäksi tuo NG:n muistiaukon totaalisuus ihmetyttää. Samoin "heräämisen" ajankohta. Jo 7.6 miestä on puhutettu muttei ilmeisesti muista tuostakaan mitään. Puhuu kyllä kuinka poliisit kyseli,kyseli ja kyseli muttei tarkenna päivää?
-
Matlock
- Christopher Lorenzo
Niin, sitähän juuri tarkoitin, että mainitsemasi neurokirurgian kehitys ei oikeastaan liity tähän koska Nisselle ei tehty mitään neurokirurgista toimenpidettä eikä ymmärtääkseni neurokirurgi häntä tutkinut.Matula kirjoitti:Niin...
Päänsä iskenyt potilas alentuneessa taj.tason tilassa luokitellaan neurokirurgiseksi potilaaksi, kunnes toisin todistetaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että potilas viedään (yl. ambulanssa) yliopistollisen sairaalan ollessa saatavilla NEUROKIRURGIAN alaisuuteen. Se, ken siellä potilaan tutkii on toki toinen asia.
On kokonaan toinen asia, onko potilaalla oikeasti NEUROKIRURGISTA toimenpidettä vaativaa vammaa. Tänä päivänä kuvantaminen on aivan toista luokkaa kuin 60-luvulla ja tällaisissa epäselvissä tapauksissa pää kuvataan usein ensimm. vastaanottavassa sairaalassa. Mikäli TT-kuvassa on vuotoa nähtävissä, potilas varmasti siirretään NEUROKIRURGIN tutkittavaksi/operoitavaksi.
Koko hommassa on siis kyse neurologisista tutkimuksista, mitkä ovat kuvantamisen osalta rajusti kehittyneet, kliiniset testit tehtiin asianmukaisesti mikäli hoitohenkilökunta oli tehtäviensä tasalla.
Pasilan mies.
Sitä juuri tarkoitin, ettet sinä voi oikeastaan tietää, kuinka paljon asioita on pyyhkiytynyt pois ennen vammautumista.Oulunmies kirjoitti:Konsta, tyypillisesti muistiaukko pitäisi ulottua myös tapahtumaa eli tässä tapauksessa potkua tai iskua edeltävälle ajalle. Lisäksi tuo NG:n muistiaukon totaalisuus ihmetyttää. Samoin "heräämisen" ajankohta. Jo 7.6 miestä on puhutettu muttei ilmeisesti muista tuostakaan mitään. Puhuu kyllä kuinka poliisit kyseli,kyseli ja kyseli muttei tarkenna päivää?
Etkö osaa lainkaan eläytyä tilanteeseen, ihan omilla avoillasi? heräilet sekavassa tilassa, nukahtelet uudestaan jne. Ei se tajunta varmaan palaa, kuin "pling". Mutta ei sitä oikein osaa kertoa, milloin se palasi, tai milloin alkoi tallentamaan asioita. Hyvin subjektiivinen kokemus, mistä itsekkään saa kunnolla selkoa, koko viikko voi mennä vähän sumussa.
Siis mitenkä pyyhkiytynyt pois ennen vammautumista?
Sen olen huomannut, ettei Gusse kertaakaan mainitse tarkkoja kellonaikoja, vaikka miehellä olisi pitänyt olla kello ranteessaan, eli kait sitä nyt nukkumaanmeno ajan noin suurin piirtein olisi laittanut mieleensä.
Ja sen, kun Sepi lähtee kalaan, kyllä herätessään jokainen vaistomaisestai ottaa selvän kellonajasta, vai etkö sinä konsta osaa kellosta aikaa katsoa?
Viimeistään kelloon olisi vilkaissut silloin, kun on uimaan menossa ja kellon pois ranteestaan olisi ottanut, sillä ei sen ajan kellot vettä kestäneet, vaikka olivatkin muka vesitiiviitä.
Noissa asioissa muistikatkoa on, mutta muutenhan hän muistaa kovinkin hyvin mm. sen, että keskiniemessä käytiin katsomassa "kalapoikia", joilla olivat kalat Y-tikussa ja jotka, siis kalat, ihmeellisesti viettivät minkään suurpedon häiritsemättä yönsä keskiniemellä, höh.
Sen olen huomannut, ettei Gusse kertaakaan mainitse tarkkoja kellonaikoja, vaikka miehellä olisi pitänyt olla kello ranteessaan, eli kait sitä nyt nukkumaanmeno ajan noin suurin piirtein olisi laittanut mieleensä.
Ja sen, kun Sepi lähtee kalaan, kyllä herätessään jokainen vaistomaisestai ottaa selvän kellonajasta, vai etkö sinä konsta osaa kellosta aikaa katsoa?
Viimeistään kelloon olisi vilkaissut silloin, kun on uimaan menossa ja kellon pois ranteestaan olisi ottanut, sillä ei sen ajan kellot vettä kestäneet, vaikka olivatkin muka vesitiiviitä.
Noissa asioissa muistikatkoa on, mutta muutenhan hän muistaa kovinkin hyvin mm. sen, että keskiniemessä käytiin katsomassa "kalapoikia", joilla olivat kalat Y-tikussa ja jotka, siis kalat, ihmeellisesti viettivät minkään suurpedon häiritsemättä yönsä keskiniemellä, höh.
Eikös se Nilsin tapauksessa juuri palannut melko tarkkaan? "Heräsin torstaiaamuna, vai mikä päivä se oli, ja ihmettelin missä olin." Tuossa on minun mielestäni tapahtunut siirtymä, jota ennen on oltu tuossa sekavassa tilassa, puhuttu, muistettu jotakin, siis muisti on toiminut muistiaukon aikana, kuten Sariola on todennut. Sitten on siirrytty uuteen vaiheeseen, jossa tuo sekavakin vaihe on siirtynyt muistiaukkoon. Syntyy melko tarkkarajainen muistiaukko siitä heräämisestä johonkin alkukohtaan saakka. Kummallista, mutta noin se juuri toimii.konsta kirjoitti:heräilet sekavassa tilassa, nukahtelet uudestaan jne. Ei se tajunta varmaan palaa, kuin "pling".
Muistiaukko taas voi olla totaali tai sitten siinä voi olla saarekkeita. Sitähän juuri on ihmetelty, ettei edes saarekkeita ole. Onko Nils missään kuulustelussa/haastattelussa myöntänyt, että hän olisi muistanut jotakin tuolta ajalta, kun hän kadotti muistin, siihen asti, kun heräsi? (Pidetään nyt hypnoosi tämän keskustelun ulkopuolella ja puhutaan pelkästään "arkitajunnasta".)
Mielenkiintoinen tieto. Oliko äidillä vilkas mielikuvitus - kuten Sariola tietää ??Sariola kirjoitti:Tottakai, juuri sitä mieltä! NG on osaksi liioitellut vammojaan, osaksi hänellä on aivan aidosti vääriä tietoja omista vammoistaan. Ne hän on saanut ilmeisesti ainakin osaksi äidiltään, jolla on ollut vilkas mielikuvitus..
Mielikuvitustahan näissä vamma-asioissa todella tarvittaan.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"