19v. Tuomas Salminen raiskasi ja murhasi 15v. tytön Valkeakoski 25.5.2024
Re: 19v. Tuomas Salminen raiskasi ja murhasi 15v. tytön Valkeakoski 25.5.2024
Kuuntelen kirjaa parhaillaan ja aika ristiriitaista on, kun Vendin isä sanoo että jos olisi tiennyt Vendin tulevan yksin kävellen, olisi hän mennyt hakemaan.
Kun kuitenkin Vendin viimeinen viesti on ollut, että hän lähtee nyt kävelemään kotiin ystävänsä luota.
Eli onhan se silloin ollut tiedossa.
Kun kuitenkin Vendin viimeinen viesti on ollut, että hän lähtee nyt kävelemään kotiin ystävänsä luota.
Eli onhan se silloin ollut tiedossa.
-
Vespa velutina
- Rico Tubbs
Itse käsitin, että isä kuvitteli, että kaveri lähtisi saatille. Ja katui myöhemmin ajatusharhaansa.
(Mutta eihän siinä olisi ollut järkeä. Jos kaveri olisi lähtenyt saatille, tämän olisi pitänyt jäädä Vendille yöksi tai sitten palata yksin takaisin, jolloin kaveri puolestaan olisi ollut Salmisen tähtäimessä. Ts. saatillelähtijä altistuu itse vaaralle.)
Itse hieman oudoksun sitä autoilijaa, joka oli ollut todistajana sekä käräjillä että hovissa. (Jos tässä nyt jälkiviisaasti yritetään pähkäillä, miten tragedia olisi voitu välttää.)
Autoilija näkyy valvontakameran kuvassa, jossa hän ajaa Vendiä ja Salmista vastaan, kun nämä ovat Putaansillalla. Oikeudessa autoilija todisti, että hän näki, miten mies lähti seuraamaan tyttöä ja ajatteli, että tytön pitäisi olla hyvin varovainen. Jos autoilija oikeasti aavisti pahaa, hänen olisi kannattanut vähimmillään töötätä äänekkäästi auton torvea Salmisen kohdalla. Tämä olisi saattanut jopa pelastaa Vendin. Vendi olisi kääntynyt äänen suuntaan ja huomannut miehen seuraavan. Hän olisi voinut soittaa isänsä hakemaan ja odotella kyytiä sillalla. Samalla Salminen olisi voinut säikähtää, että autoilija on tytön tuttu ja painua kiireesti jonnekin varjoihin.
Autoilija olisi voinut myös tehdä u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ja ajaa parivaljakon perään, pysähtyä Vendin kohdalla ja kertoa, että huomasin tuossa, että tollanen nuori mies näyttää seuraavan sinua, mihin olet matkalla ja voiko joku tulla sinua tästä hakemaan. Sitten odotella niin kauan, että isä ajaa paikalle. Vieraan kyytiin ei tyttö varmasti olisi noussutkaan. Kello oli kuitenkin melkein kaksi yöllä, muita tielläliikkujia ei ollut, autoilija näki, että kävelijä on melko nuori tyttö ja oli tehnyt päätelmän siitä, että mies häntä seurasi. Eihän siinä tietenkään kauheinta mahdollista lopputulemaa tarvitse maalailla, mutta kyllä esim. raiskaus/ryöstö/pahoinpitely voi olla ihan looginen pelko.
(Mutta eihän siinä olisi ollut järkeä. Jos kaveri olisi lähtenyt saatille, tämän olisi pitänyt jäädä Vendille yöksi tai sitten palata yksin takaisin, jolloin kaveri puolestaan olisi ollut Salmisen tähtäimessä. Ts. saatillelähtijä altistuu itse vaaralle.)
Itse hieman oudoksun sitä autoilijaa, joka oli ollut todistajana sekä käräjillä että hovissa. (Jos tässä nyt jälkiviisaasti yritetään pähkäillä, miten tragedia olisi voitu välttää.)
Autoilija näkyy valvontakameran kuvassa, jossa hän ajaa Vendiä ja Salmista vastaan, kun nämä ovat Putaansillalla. Oikeudessa autoilija todisti, että hän näki, miten mies lähti seuraamaan tyttöä ja ajatteli, että tytön pitäisi olla hyvin varovainen. Jos autoilija oikeasti aavisti pahaa, hänen olisi kannattanut vähimmillään töötätä äänekkäästi auton torvea Salmisen kohdalla. Tämä olisi saattanut jopa pelastaa Vendin. Vendi olisi kääntynyt äänen suuntaan ja huomannut miehen seuraavan. Hän olisi voinut soittaa isänsä hakemaan ja odotella kyytiä sillalla. Samalla Salminen olisi voinut säikähtää, että autoilija on tytön tuttu ja painua kiireesti jonnekin varjoihin.
Autoilija olisi voinut myös tehdä u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ja ajaa parivaljakon perään, pysähtyä Vendin kohdalla ja kertoa, että huomasin tuossa, että tollanen nuori mies näyttää seuraavan sinua, mihin olet matkalla ja voiko joku tulla sinua tästä hakemaan. Sitten odotella niin kauan, että isä ajaa paikalle. Vieraan kyytiin ei tyttö varmasti olisi noussutkaan. Kello oli kuitenkin melkein kaksi yöllä, muita tielläliikkujia ei ollut, autoilija näki, että kävelijä on melko nuori tyttö ja oli tehnyt päätelmän siitä, että mies häntä seurasi. Eihän siinä tietenkään kauheinta mahdollista lopputulemaa tarvitse maalailla, mutta kyllä esim. raiskaus/ryöstö/pahoinpitely voi olla ihan looginen pelko.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
-
Puhelinkortti
- Javier Pena
Ennen olivat liskolla. mutta nykyään omilla osastoillaan. Raiskarit ja pedofiilit saavat keskenään hukumoida harrastuksillaan. Joskus vartijoilta tosin lipsahtaa tuollainen väärälle osastolle.Ross Sullivan kirjoitti: La Maalis 14, 2026 1:19 pmToki liskolla, mutta ei ne liskotkaan ole täysin eristettyjä. Onhan niitä tapauksia vaikka kuinka paljon, joissa on hakattu liskolainen.Puhelinkortti kirjoitti: La Maalis 14, 2026 9:46 amEi ole Tuomaksella hätää vankilassa. Suojatulla osastolla muiden raiskaajien kanssa. Ymmärtäväiset terapeutit käytössä ja kohta Tuomas itsekin kokee olevansa uhri.Ross Sullivan kirjoitti: Pe Maalis 13, 2026 7:49 pm Salmisella on varmaan kivaa vankilassa.![]()
Kirkkonummen legenda (sittemmin jo kuollut) Ruoska veti lastenkoskijaa ihan kunnolla turpaan kiven sisässä. Saumoja ei kuuleman mukaan montaa ollut, mutta käytti saumansa hyväkseen.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Voihan Salminen mennä esimerkiksi lääkäriin, tutkimuksiin tai muuhun laitoksen yksikköön väliaikaisesti, jossa turvatoimet ovat kevyempiä ja mahdollisuus syntyy.Puhelinkortti kirjoitti: Su Maalis 15, 2026 5:51 pmEnnen olivat liskolla. mutta nykyään omilla osastoillaan. Raiskarit ja pedofiilit saavat keskenään hukumoida harrastuksillaan. Joskus vartijoilta tosin lipsahtaa tuollainen väärälle osastolle.Ross Sullivan kirjoitti: La Maalis 14, 2026 1:19 pmToki liskolla, mutta ei ne liskotkaan ole täysin eristettyjä. Onhan niitä tapauksia vaikka kuinka paljon, joissa on hakattu liskolainen.Puhelinkortti kirjoitti: La Maalis 14, 2026 9:46 am
Ei ole Tuomaksella hätää vankilassa. Suojatulla osastolla muiden raiskaajien kanssa. Ymmärtäväiset terapeutit käytössä ja kohta Tuomas itsekin kokee olevansa uhri.
Mitä te dorkat dorkailette?
-
henkisestikuollut
- Nikke Knatterton
Voisiko joku postata tämän uutisen, jos joku omistaa Iltalehti Plussan?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b6be ... 666244e54e
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b6be ... 666244e54e
Someday i might disappear or not...
*Poistettu kokonaan kopioitu maksullinen artikkeli. Pykälä21*tm
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
-
henkisestikuollut
- Nikke Knatterton
*Poistettu lainaustorni ja kokonaan kopioitu artikkeli. Pykälä21*tm
Someday i might disappear or not...
Hyviä huomioita. Vaikka ei saisi syyllistää muuta kuin tekijää, niin Vendi olisi voinut pelastus myös muiden toimesta. Ihmiset on jänniä otuksia. Oishan autoilija voinut vaikka soittaa häkeen ja kertoa että täällä kulkee nuori tyttö yksin ja sitä seuraa joku mies, tuskin olisi ollut turha puhelu.Vespa velutina kirjoitti: Su Maalis 15, 2026 3:51 pm Itse käsitin, että isä kuvitteli, että kaveri lähtisi saatille. Ja katui myöhemmin ajatusharhaansa.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
Vendin olisi erittäin suurella todennäköisyydellä pelastanut myös se, että olisi pitänyt silmänsä auki ja tarkkaillut ympäristöään, eikä kävellyt nenä kiinni puhelimessa kuten ihmisillä ja varsinkin nuorilla on tapana. Pälyilee vähän ympärilleen ja jos näyttää että joku seuraa, niin 180 asteen käännös, takaisin kohti aluetta, jolla liikkuu muitakin ihmisiä ja soitto sinne vanhemmille, että tulkaa hakemaan, joku seuraa mua. Tai vaikka poliisille, jos vanhemmat eivät vastaa. Aivan varmasti 15-vuotias tyttö saisi tuollaisella tarinalla miekkataksilla kyydin kotiovelle.
Joku Tuomas Salmisen uhriksi olisi ennemmin tai myöhemmin päätynyt, mutta jokainen voi itse vaikuttaa omaan turvallisuuteensa ihan tavallisella perusvalppaudella. Ei se puhelin niin tärkeä ole kenellekään, että aamuyön pikkutunneilla sitä ei voisi jättää taskuun, kunnes on turvallisesti kotona.
Joku Tuomas Salmisen uhriksi olisi ennemmin tai myöhemmin päätynyt, mutta jokainen voi itse vaikuttaa omaan turvallisuuteensa ihan tavallisella perusvalppaudella. Ei se puhelin niin tärkeä ole kenellekään, että aamuyön pikkutunneilla sitä ei voisi jättää taskuun, kunnes on turvallisesti kotona.
- Ross Sullivan
Kävelikö edes nenä kiinni puhelimessa? Medioissa olleiden videoiden perusteella kulki ilman puhelinta.Valkeakoski ei ole mikään Hulsta tai edes Gesterby (gangsterby).viivahattu kirjoitti: Ma Maalis 16, 2026 7:38 pm Vendin olisi erittäin suurella todennäköisyydellä pelastanut myös se, että olisi pitänyt silmänsä auki ja tarkkaillut ympäristöään, eikä kävellyt nenä kiinni puhelimessa kuten ihmisillä ja varsinkin nuorilla on tapana. Pälyilee vähän ympärilleen ja jos näyttää että joku seuraa, niin 180 asteen käännös, takaisin kohti aluetta, jolla liikkuu muitakin ihmisiä ja soitto sinne vanhemmille, että tulkaa hakemaan, joku seuraa mua. Tai vaikka poliisille, jos vanhemmat eivät vastaa. Aivan varmasti 15-vuotias tyttö saisi tuollaisella tarinalla miekkataksilla kyydin kotiovelle.
Sais toi Salminen lähteä leikkimään gansteria jonnekin Hulstaan tai Rinkebyhyn. Voisi tulla aika nopeasti noutaja. Tosin eihän noi suomalaiset keskivartalolihavat turaaniprätkäjengiläisetkään siellä kauaa selviytyisi.
Sitä mäkin, että kyllä varmaan häkeä kiinnostaa jos nuori tyttö soittaa kahdelta yöllä, että mua on nyt pari kilometriä seurannut joku mies enkä uskalla mennä kotiinviivahattu kirjoitti: Ma Maalis 16, 2026 7:38 pm Vendin olisi erittäin suurella todennäköisyydellä pelastanut myös se, että olisi pitänyt silmänsä auki ja tarkkaillut ympäristöään, eikä kävellyt nenä kiinni puhelimessa kuten ihmisillä ja varsinkin nuorilla on tapana. Pälyilee vähän ympärilleen ja jos näyttää että joku seuraa, niin 180 asteen käännös, takaisin kohti aluetta, jolla liikkuu muitakin ihmisiä ja soitto sinne vanhemmille, että tulkaa hakemaan, joku seuraa mua. Tai vaikka poliisille, jos vanhemmat eivät vastaa. Aivan varmasti 15-vuotias tyttö saisi tuollaisella tarinalla miekkataksilla kyydin kotiovelle.
Valitettavasti tällaisia tapauksia ei estetä millään tunnetaitohömpällä, vaan sillä että opetetaan miten voi suojautua. Esimerkiksi "jos huomaat että joku seuraa, niin soita häkeen"
-
Vespa velutina
- Rico Tubbs
En syyttäisi nuorta, 15-vuotiasta tyttöä siitä, ettei tämä vielä osaa varautua maailman pahuuteen. En itsekään vilkuile kulkiessani taakseni, pitäisi varmaan.
Sen sijaan aikuisten ihmisten tulisi ihan jo kansalaisvelvollisuuden nimissä vähän katsella nuorten perään, siis jos sattuu sopivasti kohdalle, ei tietenkään asiakseen, jos ei ole omista lapsista kyse.
Ymmärrän, jos autoilija näki tilanteen, mutta ei sillä siunaaman hetkellä osannut pitää sitä mitenkään omituisena. Vasta myöhemmin, kun luki mediasta murhasta, tajusi, että oli itse todistamassa kammottavuuden alkua. Mutta jos itse valaehtoisesti myöhemmin tunnustaa, että ajatteli jo silloin, että tytön pitäisi olla hyvin varovainen eikä silti varoita tätä mitenkään, vaan kaasuttaa ohi, niin saisi tuntea kepeän piston omassatunnossaan.
Tilanne vastaa sitä, että näkisit autossa körötellessäsi lenkkeilijän hölkkäävän ja perässä jolkottaa raivotautinen koira/vai onko peräti susi. Varoittaisitko lenkkeilijää vai toteaisitko vain mielessäsi, että tuossa voi muuten käydä huonosti.
Vendillä oli paljon kunnollisia miehiä elämässään. Ei hänellä varmaan lähtökohtaisesti ollut mitään syytä pelätä vastakkaista sukupuolta. Jos selän takana lampsii nuori mies, niin se on varmaan menossa kotiinsa. Tai että nyt on olo kuin herran kukkarossa, kun ei tarvii ihan yksin tässä raitilla kävellä. (Jos pelkää pimeää tai mörköjä, niin miettii, että tosi huojentavaa, etten ole ainoa kulkija, vaan on täällä vielä joku muukin.)
Suhtautumistavassa on pitkälti kyse elämänkokemuksesta ja perusturvallisuudesta.
Olen samaa mieltä, ettei naisviha-paasaus estä tällaisia rikoksia, korkeintaan saattaa lisätä, sillä mikään ei yllytä hullua tehokkaammin kuin suuren yleisön paheksunta.
Sen sijaan aikuisten ihmisten tulisi ihan jo kansalaisvelvollisuuden nimissä vähän katsella nuorten perään, siis jos sattuu sopivasti kohdalle, ei tietenkään asiakseen, jos ei ole omista lapsista kyse.
Ymmärrän, jos autoilija näki tilanteen, mutta ei sillä siunaaman hetkellä osannut pitää sitä mitenkään omituisena. Vasta myöhemmin, kun luki mediasta murhasta, tajusi, että oli itse todistamassa kammottavuuden alkua. Mutta jos itse valaehtoisesti myöhemmin tunnustaa, että ajatteli jo silloin, että tytön pitäisi olla hyvin varovainen eikä silti varoita tätä mitenkään, vaan kaasuttaa ohi, niin saisi tuntea kepeän piston omassatunnossaan.
Tilanne vastaa sitä, että näkisit autossa körötellessäsi lenkkeilijän hölkkäävän ja perässä jolkottaa raivotautinen koira/vai onko peräti susi. Varoittaisitko lenkkeilijää vai toteaisitko vain mielessäsi, että tuossa voi muuten käydä huonosti.
Vendillä oli paljon kunnollisia miehiä elämässään. Ei hänellä varmaan lähtökohtaisesti ollut mitään syytä pelätä vastakkaista sukupuolta. Jos selän takana lampsii nuori mies, niin se on varmaan menossa kotiinsa. Tai että nyt on olo kuin herran kukkarossa, kun ei tarvii ihan yksin tässä raitilla kävellä. (Jos pelkää pimeää tai mörköjä, niin miettii, että tosi huojentavaa, etten ole ainoa kulkija, vaan on täällä vielä joku muukin.)
Suhtautumistavassa on pitkälti kyse elämänkokemuksesta ja perusturvallisuudesta.
Olen samaa mieltä, ettei naisviha-paasaus estä tällaisia rikoksia, korkeintaan saattaa lisätä, sillä mikään ei yllytä hullua tehokkaammin kuin suuren yleisön paheksunta.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
En minäkään syytä 15-vuotiasta tyttöä mistään. Enemmän se oli sellainen yleisen tason huomio, että jos yöpimeällä liikkuu yksin, niin aina kannattaa olla varuillaan, olipa nuori tai vanha, mies tai nainen. Jos ei muuten niin siksi, että ihminen, jolla on pahat mielessä, jättää valppaan oloisen ihmisen väliin ja valitsee vähemmän varuillaan olevan uhrin.
- Ross Sullivan
Mihin sinä tarkemmin pohjaat väitteen, että uhri ei olisi ollut varuillaan? Siihen, että teko onnistui?viivahattu kirjoitti: Ti Maalis 17, 2026 10:21 am En minäkään syytä 15-vuotiasta tyttöä mistään. Enemmän se oli sellainen yleisen tason huomio, että jos yöpimeällä liikkuu yksin, niin aina kannattaa olla varuillaan, olipa nuori tai vanha, mies tai nainen. Jos ei muuten niin siksi, että ihminen, jolla on pahat mielessä, jättää valppaan oloisen ihmisen väliin ja valitsee vähemmän varuillaan olevan uhrin.
Piirtyy kuva, että Salminen on suunnitelmallisesti (ja jopa taitavasti) etsinyt uhria ja varjostanut harkitusti etäisyyden säilyttäen (ainakin kaupunkialueella).