Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

MissHolmes kirjoitti:Clyde, eikö koirasi koskaan saa tervehtiä lenkillä vastaan tulevia muita koiria?
Onko sinulla siihen joku järkevä syy?
vastaan vaikka kysymys ei minulle ollutkaan suunnattu -
Juuri tuollaiset koiranomistajat on se syy.
Koiransa kanssa lenkillä oleva ihminen, joka lukee koiraansa/koirien eleitä kuin sokea anttilan postimyyntikuvastoa.

Siinä ei paljoa kiinnosta päästää koiraansa nuuhkimaan ihan ketään, kun koirat alkaa jo 50m. ennen kohtaamista nokittamaan toisiaan pienillä eleillä ja toisen koiran omistaja on kujalla kuin roskapussi koko tilanteesta.

Ja olen täysin samoilla linjoilla "MotiivitOn" kanssa mitä koiran sosiaalisuuteen tulee.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

MissHolmes kirjoitti:Clyde, eikö koirasi koskaan saa tervehtiä lenkillä vastaan tulevia muita koiria?Onko sinulla siihen joku järkevä syy?
Meidän koiralle aamu- ja ilta lenkit on ilmeisen tärkeitä ja se ilahtuu vimmatusti, kun tapaa ''ystäviään'' matkalla.
Juuri nuo epäsosiaalisiksi kasvatetun koirat ovat niitä, jotka takuuvarmasti purevat muita koiria ja räyhäävät mnkä kerkiävät.
Ovat oppineet sen isänniltään ja emänniltään: vastaantulija = vihollinen.
Miksi?
Ei, meillä ei koskaan koira saa tervehtiä muita koiria. Kannattaakin lukea serialistin kirjoitus jos et sitä jo tehnyt. Meidän koira ei koskaan tervehdi lenkillä muita koiria, syitä on muutamia. Ensinnäkin jos koira tervehtii yhtä se vinkuu jokaisen luo eikä pysy hihnassa nätisti saati pääse muiden ohi nätisti. Toiseksi, koirapuistot ja koti on sitä varten missä telmitään ei se kun ollaan lenkillä, kuten serialist sanoikin niin silloin keskitytään lenkkeilyyn. Kolmanneksi; en tiedä miten pienessä paikassa asut tai kuinka pientä lenkkiä teette jos kerran koira näkee lenkillä aina "kavereitansa". Jokaisella koiralla on oma reviiri ja siksi ne merkkailevat. Tiedät varmaan että reviiri on tärkeä joten ymmärrät varmaan mitä koiran mielessä on jos tapaa toisen koiran hänen reviirillään? Meillä saisi muutenkin aika usein käydä lenkillä että tietäisi ketkä ovat kavereita, täällä kun on useampi koira kuin yksi tai kaksi. Ja meidän koiran kaverit käyvät kylässä tai käydään koirapuisossa, ne ovat niitä kavereita. Meillä vastaantulija ei ole vihollinen mutta ei myöskään ystävä jonka luokse ollaan heti juoksemassa niin että omistaja liukuu perässä.
Tarkoititko että koira joka ei hihnassa saa muita haistella on opetettu epäsosiaaliseksi? No, jospa lukisit edellisen virkkeeni.
Aiiniin, meidän "epäsosiaaliseksi" koulutettu koira ei ole koskaan purrut ketään, ei ihmistä eikä toista koiraa. Miksi?
Nanika ga tooku matteiru to
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Suhtauduttekohan te vähän liian vakavasti noihin koiriinne? :lol: "Meidän turre on niin täydellinen mutta ne muut rakit!!"

No ei vais, hyvähän se on jos näkee vaivaa ja kouluttaa koiransa mutta aikamoista kehumista kenellä on se tottelevaisin yksilö :D Sitä vaan tässä olen ihmetellyt, että minkärotuisia ne teidän koirat oikeen on kun kaikki on noin vaikeeta? Meidän kleinspitz on jo perusluonteeltaan sellainen, että ihan sama millainen koira sitä tulee nuuhkimaan, ei se ketään rupea puremaan jos ei se toinen koira päälle käy. En ole koskaan edes miettinyt sen isommin mitään lenkillä haisteluita vaan ne menee tilanteen mukaan. Suurin osa vastaantulevista ei edes koiraa kiinnosta ja joskus jos joku kiinnostaa niin sitten voivat haistella jos se toiselle osapuolelle sopii. Itse en kyllä ikinä kysy koska mua ei kiinnosta se muiden koirien omistajien kanssa jutteleminen yhtään. Muutenkin on helppoa kun ei tarvitse varoa koskaan mitään vaan lapset saavat silittää ja mitään meidän eläimiäkään ei koira vainoa. No, toiset haluaa haastetta...
Andre
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Andre »

Kannattapi lukaista tämä Miksi koira räyhää remmissä?

Sillä, että pidetään kävelyt kävelyinä ja muut koiratapaamiset omina juttuinaan vältytään kokonaan ym. ongelmilta. Ja siitä pidän itse kiinne, oli se "vaikeeta" tai ei. :wink:

EDIT: Typoja
Kosminen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Kosminen »

Andre kirjoitti: Sillä, että pidetään kävelyt kävelyinä ja muut koiratapaamiset omina juttuinaan vältytään kokonaan ym. ongelmilta. Ja siitä pidän itse kiinne, oli se "vaikeeta" tai ei.
Aamen. Koiratapaamisia meillä ei tosin harrastella ollenkaan. Nuo kaksi tarjoavat toisilleen ihan tarpeeksi koiramaista seuraa. Tuskin tuo nuorempi ikinä edes oppisi olemaan koirakaveri muille kuin oman lauman jäsenille. Enkä näe syytä miksi sen edes pitäisi. Kaikki kun eivät halua sitä ihqudaa koirapuistokoiraa.
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

En tiedä Ketsku kenelle kirjoituksesi oli, meidän koira ei nimittäin ainakaan ole täydellinen :lol: En myöskään suhtaudu liian vakavasti mutta se että omaa koiraani haukutaan epäsosiaaliseksi vain koska ko. kirjoittaja ei ole perehtynyt koirien koulutukseen saa minulta kyllä oitis oikaisun takaisin ;)
Mutta täydellisesti se osaa yleensä käyttäytyä kun muita tulee vastaan, kiitos pentuna opettamisen ja myös sen että muita koiria ei haistella. Täydellisellä tarkoitan sitä että koira on hanskassa, ei sen kummallisempaa. Koirani rotu ei tosiaan ole sieltä tottelevaisimmasta päästä mutta hyvin ollan päästy tähänkin asti, tosin on paikkoja ja tilanteita joissa ei niin hyvin sitten menekään :wink:
Ei meidänkään koira muihin käy kiinni ja on jättänyt aina mun muut lemmikit rauhaan, marsut jopa härnäsi tuota kun se oli pieni mutta lopulta tyytyi vaan kaivamaan niiden papanoita häkistä :D
Nanika ga tooku matteiru to
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Hmm, onkohan meidän koira sitten epäsosiaalinen hullu rakki mikä pitäisi lopettaa, kun se ei vain yksinkertaisesti siedä toisia koiria? Kyllä se pentuna leikki useiden eri koirien kanssa suht säännöllisesti, mutta sitten neiti kasvoi ja kävi yhden kaverinsa päälle, jonka jälkeen päätin, etten aio odottaa niin kauan kunnes veri lentää kunnolla ja nyt koira ei lenkille moikkaa muita. Eikä se edes näytä olevan asiasta moksiskaan, enemmänkin rauhalliselta kun tietää, etten päästä muiden koiria sen luo (osaan jopa sellaisenkin keskustelutaidon, että varoitan, jos joku haluaisi koiransa päästää omani lähelle!).

Hassua kylläkin, koirani rakastaa kissakavereita ja se selittyy sillä, että ennen meille tuloaan (koira tuli meille 3 kk iässä) oli kasvattajallaan, jolla sattui myös olemaan rotukissoja.

Ps. Tiedän, ettei oma koirani ole täydellinen (itse asiassa jos vikoja listataan niin tulee aika pitkä lista), mutta enpähän minäkään ole eikä kukaan muukaan. Koirani on silti minulle äärettömän rakas ja teen kaikkeni, että sen olisi hyvä olla. Jos se haluaisi ja pystyisi olemaan toisten koirien kanssa kunnolla, en estäisi, mutta katson paremmaksi säästää oman koirani hermoja ja toisen koiran ihoa (ja omistajaa vihalta).
Mike Manner
Jessica Fletcher

Howler kirjoitti:Hmm, onkohan meidän koira sitten epäsosiaalinen hullu rakki mikä pitäisi lopettaa, kun se ei vain yksinkertaisesti siedä toisia koiria?
Ei taida olla... Ja ei sen niin väliä, vaikka oliskin... Kunhan sillä on ohjaaja joka vahtii koko ajna haukan lailla, että se ei joudu ongelmiin.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Mike Manner kirjoitti:Ei taida olla... Ja ei sen niin väliä, vaikka oliskin... Kunhan sillä on ohjaaja joka vahtii koko ajna haukan lailla, että se ei joudu ongelmiin.
Eikö tekstistäni huomaa selvästi, miten paljon panostan siihen, ettei niitä ongelmia aiheudu? 8)
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

En minä suhtaudu liian vaikeasti oman koirani koulutukseen ja se, etten anna sen olla kosketuksissa muiden koirien kanssa hihnassa, ehkäisen mahdollisia ongelmia. Möllykkä sekanoutajahan tuo on, mutta koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo varsinkaan jos en ala ehkäisemään ongelmaa jo nyt. Meillä on niin sanottuja koiratapaamisia eli lähdetään porukalla (pari kolme ihmistä koiran kanssa, kavereita olemme keskenämme) juoksuttamaan ja leikittämään koiria. Mikäli ei koirapuistoon mennä. :)

Ensimmäisen kerran näin/kuulin kun oma koira ärähti hihnassa kahdelle corgimaiselle (en tiedä olivatko corgeja vai samantyyppisiä vain) koiralle. Ne rähisivät sille jo tien toiselta puolelta, oma koira vastasi siihen. Nyt tiedetään, että äijä -kausi on alkanut, tosin se ei ole vielä ainakaan oma-aloitteisesti ärähtänyt kellekään. Samalla kiittelen, että olen totuttanut sen siihen, ettei hihnassa saa lähestyä muita koiria joten ohittaminen on helpompaa. :)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Howler kirjoitti:Eikö tekstistäni huomaa selvästi, miten paljon panostan siihen, ettei niitä ongelmia aiheudu? 8)

Mielestäni huomaa. Ja toimit mielestäni varsin hyvin.

Ja jälleen kerran sanon jo kauan hokemani väitteen:
Ei ole olemassa ongelmakoiria, on ainoastaan olemassa koiria väärillä omistajilla.

Ja hiukan Miken ajatusta mukaillen:
Jokainen koira on kuin ladattu ase, saattaa tulla tilanne jossa mikä tahansa koira voi aiheuttaa vahinkoa. Jokaisella koiralla on myös omistaja, jonka vastuuseen kuuluu katsoa, että se oma "ladattu ase" ei aiheuta vaaraa muille. Toisilla "liipaisu" on herkemmässä kuin toisilla ja omistajan tehtävänä on pitää huolta siitä, että "laukaisukynnys" ei ylity, vaikka sillä, että oma koira ei kohtaa ikinä toista koiraa tai vierasta ihmistä. Silloin koira ei ole ongelmakoira, vaan koira on omistajalla joka ymmärtää omat ja koiransa rajoitukset. Vastuullisella koiranomistajalla.

Koira joka puree lähes kaikkea mikä liikkuu eliölajiin katsomatta, ei ole ongelmakoira erikoisjääkäreiden voimankäyttökoirana, mutta se ei välttämättä sovi lapsiperheen sohvaperunaksi.
Sen sijaan kultainen noutaja, jolle tuottaa valtavan hermopaineen ruokanaksujenkin pureskelu olisi ongelmakoira erikoisjääkäreille, mutta sopii mukavasti lapsiperheen sohvaperunaksi. :wink:

Tästä päästään ajatukseeni, että oman koiran ongelmien kasvaessa liian suuriksi omin ja koiran kyvyin voittaa, jokaisen koiranomistajan tulisi kyetä hakemaan apua ja mahdollisesti osattava luopua koirasta koiran oman hyvinvoinnin vuoksi. Mieluiten ennen vahinkoa, ettei marsalkka taas raportoisi yhdestä ikävästä käänteestä. Tähän taas on vain yksi keino, Mikenkin mainitsema koiranlukutaito.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Ei ole olemassa ongelmakoiria, on ainoastaan olemassa koiria väärillä omistajilla.
Kyllä niitä ongelmakoiria on, joille oikea osoite on monttu. Myös koirien kouluttajat tämän allekirjoittavat ja minä myös.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Loka kirjoitti:
Kyllä niitä ongelmakoiria on, joille oikea osoite on monttu. Myös koirien kouluttajat tämän allekirjoittavat ja minä myös.
...Ja noita koiria on n.1% koirista. Prosentti jengiläisiä... :lol:
Pöljäksi tehtyjä koiria on sen sijaan on helvetisti enemmän.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Määrä se on prosenttikin, varsinkin jos se ei jakaudu tasaisesti rotujen kesken.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Loka kirjoitti:

Monet ns. koiran kouluttamisesta palkkioita pyytävät, varsinkin koiraterapeuteiksi itseään tituleeraavat, ovat aivan pihalla koiraongelmissa, hädin tuskin hihnaan opetus nakkipalkalla onnistuu. Jos heidän käsiin lyötäisiin villi susi, joka on jostain taivaan ihmeestä otettu lapsiperheeseen, he kutsuisivat sitä ongelma sudeksi. Vaikka ainoa ongelma on siinä, että susi on otettu lapsiperheeseen ja se yritetään saada sopeutumaan lapsiperheen elinympäristöön.

Kaikki koirat eivät koskaan tule sopeutumaan, rodusta riippumatta, kaikkiin koteihin. Ihmisten tulisi ymmärtää tämä yksinkertainen asia. Suden ja siperianhuskyn risteytys voi olla mitä mainioin rekikoira saman otuksen ollessa etelä-suomalaisessa kerrostalossa todellinen ongelma. Useat voimankäyttöön koulutetut virkakoirat, olisivat myös täysin koiran koulutuksen "ammattilaisten" tavoittamattomissa ja maallikoiden mielestä ehdottomasti lopetettavia yksilöitä, mutta omassa elinympäristössään mitä mainiompia otuksia, vaikka purevatkin silloin tällöin omistajiaan ja lähipiiriään. Siviileiltä näitä onkin yksistään Suomessa pelastettu lopetusuhan alta useita kymmeniä työkäyttöön, jossa kyseiset "hullut" pärjäävät oikein mainiosti eläkeikään asti.

Toivon itsekin, että seuraava koira jonka otan, on luonteeltaan sellainen, että se ainakin yrittää tosissaan purra minua, ennen kuin yhteistyömme on hitsautunut sille tasolle että luotamme täysin toisiimme, oli edessä oleva tilanne sitten mikä tahansa.

Koiran kouluttajat voivat rauhassa sanoa niitä ongelmakoiriksi, minusta niissä on sopivasti "luonnetta"..! :twisted:
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Lukittu