vivy kirjoitti: Ti Maalis 24, 2026 10:21 pm
Tipe83 kirjoitti: Ti Maalis 24, 2026 11:26 am
Kun google hakuina oli hakenut tietoa 15 vuotiaasta.
Haut oli tehty sellaiseen aikaan, että uhrin iästä oli jo uutisoitu.
Jos minä avaan aamulla puhelimeni, selaan uutisia mistä tahansa sovelluksesta, ja törmään esimerkiksi otsikkoon "Usa hyökännyt Iraniin", niin ei minulle ole mitään järkeä ruveta google-haulla tätä samaa otsikkoa hakemaan. Sen kun vaan seuraan miten uutinen päivittyy. Ts. avaan iltapäivälehden ja luen.
Se, mitä yritän sanoa:
miksi googlata 15-vuotiasta tyttöä, jos uutisissa jo näkyy, että 15-vuotias löytynyt kuolleena?
Ei, uskon Salmisen nukkuneen murhan jälkeen huonosti ja selailleen uutisia jo aamutuimaan siitä, milloin uhri löydetään ja kerrotaanko, ketä mahdollisesti epäillään. Tai sitten hän ei lue perusuutisia lainkaan, vaan käyttää hakukonetta aina, kun tahtoo tietää jotain maailmanmenosta. Yhtä kaikki, silloin on yksi lysti, vaikka ikä olisi jo mediassa kerrottu, jos Salminen kerran ei seuraa uutisia.
Pelkkä haku "15-vuotias" on raskauttava. Oletetaan, että Tuomas Salminen erehtyi pimeässä ja kuvitteli kuristusraiskanneensa kolmekymppisen naisen. Aamulla hän selaa uutisia ja huomaa otsikon "15-vuotias tyttö löytynyt kuolleena Valkeakoskella", ihmettelee, kappas, onpas ollut tapahtumarikas yö, meikäläinen murhasi aikuisen ja samaan aikaan joku teinikin on päässyt hengestään. Sitten hakee
google-haulla tietoa jälkimmäisestä tapauksesta, koska oma rikos ei kiinnosta yhtään. Epäuskottavaa.
Kaikista eniten ulalla on ollut syyttäjä Koivuniemi. Hän on jättänyt huomioimatta kaikki teon suunnitelmalliset piirteet. Salminen itse puhui että meni etsimään kahden aikaan yöllä kavereita ja joku tyttö alkoi syyttämään häntä seuraamisesta. Tyttö, ei nainen. Siihen yhdistettynä myöhempi haku sanoilla "15-vuotias tyttö". Turhaan käräjillä analysoitiin, että oliko kyseessä lapsen vai aikuisen törkeä raiskaus.
Tuskin aikuisen puhelimen näytöllä välkkyy kahden aikaan yöllä "isä soittaa". Viittaan siihen, että itse uskon Salmisen jollain vippaskonstilla aluksi vieneen tytön puhelimen, jotta tämä ei kykenisi hälyttämään itselleen apua. Kyllähän soittajan näkee, vaikkei muuten saisi puhelinta auki.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.