"Kristityt" kahmivat ruoka-avun ruokia itselleen: "Työmies on palkkansa ansainnut"
- Francis Munkki
- Frank Drebin
Re: "Kristityt" kahmivat ruoka-avun ruokia itselleen: "Työmies on palkkansa ansainnut"
Kaikissa näissä tässä keskustelussa mainituista ilmiöistä merkittävää on lopulta prosenttiosuus. Siis kun sanotaan, että joku teki jotain, niin tekikö hän sillä tavalla yksin? Tekikö hän sillä tavalla kerran? Vai tekevätkö samalla tavalla useammat ja toistuvasti?
Toinen merkittävä juttu on se, että kristinuskon alkuperäisellä opetuksella ei ollut mitään tekemistä minkään yleisen altruismin kanssa. Toisaalta se, että jakelijat vetävät välistä omiin jääkaappeihinsa, tilaisuuksiinsa ja bisneksiinsä, on vastenmielistä siksi, että luterilaisuus opettaa, ja nämä jakelijat uskovat, kuten myös protestanttinen kulttuuri uskoo, että kristinuskossa on kyse altruismista.
Maksimaalinen altruismin huipentumahan on se, että hienoa ja kallista pihvilihaa jaetaan mahdollisimman rääsyisen näköiselle henkilölle, jolla ei takuulla itse olisi siihen koskaan varaa. Ja vastaavasti altruismin vastaista se, että vapaaehtoiset vievät parhaat päältä. Kristinuskon pitäisi tuntua, näyttää ja kuulostaa kuin Charles Dickensin ja Patrick Stewartin joulusadulta, jossa kaiken täyttää jonkinlainen hetkeen jumittuva imelä lämpöisyys. "Oih, voih, minulleko? Minäkö olen tärkeä? Minäkö olen rakas? Voi ihanaa."
Tämä farssi on sitä, mitä Nietzsche kutsui kauimmaisenrakkaudeksi. Nietzche tiesi, mitä kristinusko opetti, ja halveksi sitä. Nämä farssjakelijat eivät tiedä. He eivät tiedä, mitä lähimmäisenrakkaus on, joten he luulevat kauimmaisenrakkauden olevan sitä.
Raamatussa "veli" tai "lähimmäinen" tarkoittaa kirjaimellisesti "toinen uskova". Joten jos nämä järjestöt ja jakelijat ovat kristittyjä, niin heidän velvollisuutenssa on ensin pitää huolta nimenomaan toisista kristityistä, mutta samalla myös oman perheensä ja sukunsa jäsenistä. Kun tämä velvollisuus on ensin täytetty, voidaan pitää huolta tuntemattomista.
Tämänlainen diakonia perustuu sellaiselle optiselle illuusiolle, että Suomen kansa on jotain pientä jakojäännöstä vaille kristittyjä. Siten periaatteessa, leikisti, nimellisesti, pelin sääntöjen mukaan, opin ja ideologian pohjalta, sekä nämä jakelijat että jonossa seisovat köyhät ja ryysyläiset ovat yhtä paljon uskovia. Joten jos jakelijat sortavat ja riistävät ruokaa jonottavia, niin se on uskovien välinen ongelma.
Ei siinä ole muuta kuin ateisteille näytön paikka, että miten sitä altruismia oikeasti pitää toteuttaa.
Sitten yhtenä näkökulmana on se, että dumppaavatko tukut ja kaupat näitä tuotteita näille jakelijoille vain sillä ajatuksella, että kunhan tekevät niille jotain ja vievät ne pois nurkista? Jos näin on, niin mitään vääryyttä ei tapahdu vaikka bilettäisivät takahuoneessa koko lastin.
Jos taas yhdistys lupaa tukuille ja kaupoille, että ruoka annetaan köyhille ja tarvitseville, niin silloin tukut ja kaupat ovat vääryyttä kärsivä osapuoli. Heidän asiansa olisi valittaa jos heitä kiinnostaisi. Mutta kun en näe yhdenkään tukun tai kaupan mainostavan osallisuuttaan tässä jakamisessa, niin uskon sillä perusteella, että heidän intressinsä on lähinnä päästä tavarasta eroon. He eivät omalla nimellään hae mainosta tai maine-etua, joten he eivät kärsi vääryyttä, jos tämä mainos tai etu jää jakelijoiden toiminnan seurauksena saamatta.
Minä siis en pidä näitä jakajia enkä näitä jonottajia uskovina. Mutta jos jakajat olisivat uskovia, niin toisille uskoville ja oman perheensä jäsenille jakaminen olisi heidän velvollisuutensa. Mutta luterilainen diakonia perustuu sellaiselle fiktiolle, että koko Suomen kansa on uskovia. Tai toisena sellaiselle fiktiolle, että kristinuskon ydin ja keskeisin opetus on altruismi.
Närkästys tästä touhusta perustuu siis mahdollisimman monen fiktion ja emävaleen nielemiselle samalla kertaa. Oikeasti nämä jakelijat ovat vain tyyppejä, joita kaupat ja tukut käyttävät ylimääräisen tavaran dumppaamiseen. Joten he sitten dumppaavat. Ja Internetissä ateistit ylentävät heidät joksikin suuriksi uskoviksi voidakseen sitten buuata ja kuvaannollisesti heitellä heitä ilmaisilla tomaateilla ja kananmunilla. Uskoville buuatakseen on ateisti valmis uskomaan ihan mitä vaan.
Toinen merkittävä juttu on se, että kristinuskon alkuperäisellä opetuksella ei ollut mitään tekemistä minkään yleisen altruismin kanssa. Toisaalta se, että jakelijat vetävät välistä omiin jääkaappeihinsa, tilaisuuksiinsa ja bisneksiinsä, on vastenmielistä siksi, että luterilaisuus opettaa, ja nämä jakelijat uskovat, kuten myös protestanttinen kulttuuri uskoo, että kristinuskossa on kyse altruismista.
Maksimaalinen altruismin huipentumahan on se, että hienoa ja kallista pihvilihaa jaetaan mahdollisimman rääsyisen näköiselle henkilölle, jolla ei takuulla itse olisi siihen koskaan varaa. Ja vastaavasti altruismin vastaista se, että vapaaehtoiset vievät parhaat päältä. Kristinuskon pitäisi tuntua, näyttää ja kuulostaa kuin Charles Dickensin ja Patrick Stewartin joulusadulta, jossa kaiken täyttää jonkinlainen hetkeen jumittuva imelä lämpöisyys. "Oih, voih, minulleko? Minäkö olen tärkeä? Minäkö olen rakas? Voi ihanaa."
Tämä farssi on sitä, mitä Nietzsche kutsui kauimmaisenrakkaudeksi. Nietzche tiesi, mitä kristinusko opetti, ja halveksi sitä. Nämä farssjakelijat eivät tiedä. He eivät tiedä, mitä lähimmäisenrakkaus on, joten he luulevat kauimmaisenrakkauden olevan sitä.
Raamatussa "veli" tai "lähimmäinen" tarkoittaa kirjaimellisesti "toinen uskova". Joten jos nämä järjestöt ja jakelijat ovat kristittyjä, niin heidän velvollisuutenssa on ensin pitää huolta nimenomaan toisista kristityistä, mutta samalla myös oman perheensä ja sukunsa jäsenistä. Kun tämä velvollisuus on ensin täytetty, voidaan pitää huolta tuntemattomista.
Tämänlainen diakonia perustuu sellaiselle optiselle illuusiolle, että Suomen kansa on jotain pientä jakojäännöstä vaille kristittyjä. Siten periaatteessa, leikisti, nimellisesti, pelin sääntöjen mukaan, opin ja ideologian pohjalta, sekä nämä jakelijat että jonossa seisovat köyhät ja ryysyläiset ovat yhtä paljon uskovia. Joten jos jakelijat sortavat ja riistävät ruokaa jonottavia, niin se on uskovien välinen ongelma.
Ei siinä ole muuta kuin ateisteille näytön paikka, että miten sitä altruismia oikeasti pitää toteuttaa.
Sitten yhtenä näkökulmana on se, että dumppaavatko tukut ja kaupat näitä tuotteita näille jakelijoille vain sillä ajatuksella, että kunhan tekevät niille jotain ja vievät ne pois nurkista? Jos näin on, niin mitään vääryyttä ei tapahdu vaikka bilettäisivät takahuoneessa koko lastin.
Jos taas yhdistys lupaa tukuille ja kaupoille, että ruoka annetaan köyhille ja tarvitseville, niin silloin tukut ja kaupat ovat vääryyttä kärsivä osapuoli. Heidän asiansa olisi valittaa jos heitä kiinnostaisi. Mutta kun en näe yhdenkään tukun tai kaupan mainostavan osallisuuttaan tässä jakamisessa, niin uskon sillä perusteella, että heidän intressinsä on lähinnä päästä tavarasta eroon. He eivät omalla nimellään hae mainosta tai maine-etua, joten he eivät kärsi vääryyttä, jos tämä mainos tai etu jää jakelijoiden toiminnan seurauksena saamatta.
Minä siis en pidä näitä jakajia enkä näitä jonottajia uskovina. Mutta jos jakajat olisivat uskovia, niin toisille uskoville ja oman perheensä jäsenille jakaminen olisi heidän velvollisuutensa. Mutta luterilainen diakonia perustuu sellaiselle fiktiolle, että koko Suomen kansa on uskovia. Tai toisena sellaiselle fiktiolle, että kristinuskon ydin ja keskeisin opetus on altruismi.
Närkästys tästä touhusta perustuu siis mahdollisimman monen fiktion ja emävaleen nielemiselle samalla kertaa. Oikeasti nämä jakelijat ovat vain tyyppejä, joita kaupat ja tukut käyttävät ylimääräisen tavaran dumppaamiseen. Joten he sitten dumppaavat. Ja Internetissä ateistit ylentävät heidät joksikin suuriksi uskoviksi voidakseen sitten buuata ja kuvaannollisesti heitellä heitä ilmaisilla tomaateilla ja kananmunilla. Uskoville buuatakseen on ateisti valmis uskomaan ihan mitä vaan.
Re: "Kristityt" kahmivat ruoka-avun ruokia itselleen: "Työmies on palkkansa ansainnut"
Meillä harjoitettu suvaitsevaisuus ja auttamishalu ovat sitä kauimmaisen rakkautta, ei lähimmäisen rakkautta. Kun sanoo, että mamuja pitää auttaa, niin ei tarvitse itse vaivautua muuten kuin huutamassa rasismia joka käänteessä. Suomalaiset on tyhmiä, joita ulkkikset ja kulttuuripoikkeavat käyttävät hyväksi niin "virallisen" kuin vapaaehtoisen tuen avulla.
- Yrjö Yrjönpoika
- Alibin Kestotilaaja
.
Haloo..!! Ettekö te pässit tiedä, että siellä (vitun) Raamatussa sanotaan että "Niille joilla on, niille annettakoon, ja niiltä joilla ei ole, kaikki vähäkin pois otettakoon".
Vittu, Aamen.!!
Haloo..!! Ettekö te pässit tiedä, että siellä (vitun) Raamatussa sanotaan että "Niille joilla on, niille annettakoon, ja niiltä joilla ei ole, kaikki vähäkin pois otettakoon".
Vittu, Aamen.!!
X X X X X
Oletko sinä suomalainen? Siis tyhmä? Vai pidätkö itseäsi jotenkin erikoistapauksena, poikkeavan älykkäänä yksilönä?aumari kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 12:34 am Meillä harjoitettu suvaitsevaisuus ja auttamishalu ovat sitä kauimmaisen rakkautta, ei lähimmäisen rakkautta. Kun sanoo, että mamuja pitää auttaa, niin ei tarvitse itse vaivautua muuten kuin huutamassa rasismia joka käänteessä. Suomalaiset on tyhmiä, joita ulkkikset ja kulttuuripoikkeavat käyttävät hyväksi niin "virallisen" kuin vapaaehtoisen tuen avulla.
Kyllä lähimmäisen auttamistyötä tekevät kristityt tietävät, että heitä voidaan huijata, mutta niin sitten tapahtuu jos tapahtuu. Lähimmäisenrakkaudessa on kyse siitä, että autetaan lähimmäistä pyytettömästi odottamatta mitään hyötyä itselle. Sinullakin on jotain tekemistä tuon selvän ihmisvihan kanssa joka kohdistuu "mamuihin". Mutta synnitön heittäköön ensimmäisen kiven sanotaan. Aina kuitenkin kannattaa harrastaa itsetutkiskelua. Viha on sellainen tunne, joka ei ole hyväksi ihmiselle.Se syö ihmistä.
-
Puhelinkortti
- Javier Pena
Valitettavasti olet oikeassa. Poliitikot ovat päästäneet tilanteen median tuella näin surkeaksi. Ensi kevään vaaleissa ääneni menee Seppo Lehdolle, jos hän on ehdokkaana.aumari kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 12:34 am Meillä harjoitettu suvaitsevaisuus ja auttamishalu ovat sitä kauimmaisen rakkautta, ei lähimmäisen rakkautta. Kun sanoo, että mamuja pitää auttaa, niin ei tarvitse itse vaivautua muuten kuin huutamassa rasismia joka käänteessä. Suomalaiset on tyhmiä, joita ulkkikset ja kulttuuripoikkeavat käyttävät hyväksi niin "virallisen" kuin vapaaehtoisen tuen avulla.
Kuka oikeasti yllättyi tästä?!
Itse olen aikoinaan juurikin tuolla käynyt ruoka-apua jonottamassa. Aina, kun pakut tulivat ruokia kaupoista keräämästä meni ihan älyttömästi aikaa ennen, kun päästiin sisään. Kyllähän silloin jo porukka tajusi parhaiden menneen siinä vaiheessa näille työntekijöille. Meille jonottajille oli sitten tarjolla mm. homeisia/mätääntyneitä hedelmiä. Suurin osa ruuista tuli suoraan pakkasesta selkeästi eikä mistään kaupasta. Missään ei tietenkään kerrottu, että ruoka oli jo kerran pakastettu. Näin hygieniapassin omistavana tiedän, ettei elintarviketta joka on jo kerran pakastettu saa enää pakastaa uudelleen, ruokamyrkytys on silloin uhkana. Sitten seliteltiin kuinka ruokaa nyt vaan oli vähän tarjolla, kun kaupat eivät niitä antaneet.
Eihän ruokajonossa olevat ihmiset ole minkään arvoisia näille jakelijoillekaan. Itse onneksi joiduin näissä käymään pari kertaa.
Kaikkein karuin kohtelu on Espoonlahden kirkon ruokajonossa. Kävin yhden ja ainoan kerran kyseisessä paikassa sillä oli lähempänä kotiani. Jos, et halua kristillistä johdatusta kuunella niin seisotetaan ulkona parikin tuntia vaikka kaikki mahtuisi sisään eteishalliin. Ihan sama satoiko vettä, kun Esterin takalistosta. Ensin jaettiin aamuvarhain numerot sitten odotetaan milloin pääsee sisälle. Vihdoin, kun pääsee sisälle kohtelu on alentavaa vaikka kuinka tervehdit iloisesti ja yrität jutustella työntekijöiden kanssa. Itseä jopa kutsuttiin varkaaksi. Siellä on systeemi, että joka ryhmästä saa ottaa yhden tuotteen. Näin tein ja yhtäkkiä yksi jakelija alkoi minulle huutamaan, että olin jostain ottanut kaksi tuotetta. Siinä sitten yritin puolustella, että ihan olen sääntöjen mukaan mennyt. Enkä antanut periksi, koska minä en ole koskaan mitään varastanut! Lopulta hän onneksi luovutti ja sain pitää ne hiton makkarat! Ei hän selkeästikään silti uskonut minua. Tunnelma jonossa oli, kuin hautajaisissa. Kukaan ei uskalla sanoa mitään ja kuljetaan päät kumarassa, kun mestaukseen mennessä.
Mamut näissä jonoissa kiertää paikasta toiseen vaikka on yleinen käytäntö, että saa käydä yhden kerran viikossa ruokaa hakemassa. Heillä oli myös oma systeemi jonotusnumeroiden kanssa. Jännästi monellakin huomasin monta eri jonotusnumeroa olevan mukana ja siitä sitten katsoivat millä niistä pääsee nopeiten sisään. Tässäkin kuitenkin sääntö 1lippu/kotitalous. Eihän nämä siitäkään jäänyt koskaan kiinni vaikk ihan näkyvästi näitä lappusia kädessään pitivät, kuin pokerin pelaaja korttejaan. Mutta eihän niille voi mitään sanoa, kun oot heti rasisti.
Itse olen aikoinaan juurikin tuolla käynyt ruoka-apua jonottamassa. Aina, kun pakut tulivat ruokia kaupoista keräämästä meni ihan älyttömästi aikaa ennen, kun päästiin sisään. Kyllähän silloin jo porukka tajusi parhaiden menneen siinä vaiheessa näille työntekijöille. Meille jonottajille oli sitten tarjolla mm. homeisia/mätääntyneitä hedelmiä. Suurin osa ruuista tuli suoraan pakkasesta selkeästi eikä mistään kaupasta. Missään ei tietenkään kerrottu, että ruoka oli jo kerran pakastettu. Näin hygieniapassin omistavana tiedän, ettei elintarviketta joka on jo kerran pakastettu saa enää pakastaa uudelleen, ruokamyrkytys on silloin uhkana. Sitten seliteltiin kuinka ruokaa nyt vaan oli vähän tarjolla, kun kaupat eivät niitä antaneet.
Eihän ruokajonossa olevat ihmiset ole minkään arvoisia näille jakelijoillekaan. Itse onneksi joiduin näissä käymään pari kertaa.
Kaikkein karuin kohtelu on Espoonlahden kirkon ruokajonossa. Kävin yhden ja ainoan kerran kyseisessä paikassa sillä oli lähempänä kotiani. Jos, et halua kristillistä johdatusta kuunella niin seisotetaan ulkona parikin tuntia vaikka kaikki mahtuisi sisään eteishalliin. Ihan sama satoiko vettä, kun Esterin takalistosta. Ensin jaettiin aamuvarhain numerot sitten odotetaan milloin pääsee sisälle. Vihdoin, kun pääsee sisälle kohtelu on alentavaa vaikka kuinka tervehdit iloisesti ja yrität jutustella työntekijöiden kanssa. Itseä jopa kutsuttiin varkaaksi. Siellä on systeemi, että joka ryhmästä saa ottaa yhden tuotteen. Näin tein ja yhtäkkiä yksi jakelija alkoi minulle huutamaan, että olin jostain ottanut kaksi tuotetta. Siinä sitten yritin puolustella, että ihan olen sääntöjen mukaan mennyt. Enkä antanut periksi, koska minä en ole koskaan mitään varastanut! Lopulta hän onneksi luovutti ja sain pitää ne hiton makkarat! Ei hän selkeästikään silti uskonut minua. Tunnelma jonossa oli, kuin hautajaisissa. Kukaan ei uskalla sanoa mitään ja kuljetaan päät kumarassa, kun mestaukseen mennessä.
Mamut näissä jonoissa kiertää paikasta toiseen vaikka on yleinen käytäntö, että saa käydä yhden kerran viikossa ruokaa hakemassa. Heillä oli myös oma systeemi jonotusnumeroiden kanssa. Jännästi monellakin huomasin monta eri jonotusnumeroa olevan mukana ja siitä sitten katsoivat millä niistä pääsee nopeiten sisään. Tässäkin kuitenkin sääntö 1lippu/kotitalous. Eihän nämä siitäkään jäänyt koskaan kiinni vaikk ihan näkyvästi näitä lappusia kädessään pitivät, kuin pokerin pelaaja korttejaan. Mutta eihän niille voi mitään sanoa, kun oot heti rasisti.
Talenttina kirjoitushärö
Kuka tuommoista biojätettä oikein jonottaa?
Menkää laiskurit ja pummit töihin!
Menkää laiskurit ja pummit töihin!
Järkyttävää rasismia olisi, jos hädänalaiset joutuisivat ruokajonossa kärsimään.mijuheto kirjoitti: Su Maalis 22, 2026 11:34 am oletteko kuulleet sellaisesta taikasanalla suomeen tunkeutuneesta laittomasta maahantunkeilijasta, joka olisi tarvinnut ruoka apua.
Sitäpaitsi ei insinööreillä ja muilla monitaitureilla ole aikaa jonotella.
minä olen aivan varma että yksikään laiton maahantunkeutuja ei ole ruoka apua tarvinnut,ja kaikilla on katto pään päällä.jasso kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 12:49 pmJärkyttävää rasismia olisi, jos hädänalaiset joutuisivat ruokajonossa kärsimään.mijuheto kirjoitti: Su Maalis 22, 2026 11:34 am oletteko kuulleet sellaisesta taikasanalla suomeen tunkeutuneesta laittomasta maahantunkeilijasta, joka olisi tarvinnut ruoka apua.
Sitäpaitsi ei insinööreillä ja muilla monitaitureilla ole aikaa jonotella.
Seppo Lehto onkin tunnettu lähimmäisenrakkaudestaan. Jokohan Seppo on valmistunut, ei ole opiskellut kuin sellaiset 40 vuotta. Saman ajan on tainnut loisia "opiskelijastatuksella" vailla elinkeinoa.Puhelinkortti kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 9:47 am
Valitettavasti olet oikeassa. Poliitikot ovat päästäneet tilanteen median tuella näin surkeaksi. Ensi kevään vaaleissa ääneni menee Seppo Lehdolle, jos hän on ehdokkaana.
-
Puhelinkortti
- Javier Pena
Seppo on kova painaan hommia moottori- ja raivausahalla. Eipäs puhuta paskaa sieltä peräkammarista.Superia kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 5:57 pmSeppo Lehto onkin tunnettu lähimmäisenrakkaudestaan. Jokohan Seppo on valmistunut, ei ole opiskellut kuin sellaiset 40 vuotta. Saman ajan on tainnut loisia "opiskelijastatuksella" vailla elinkeinoa.Puhelinkortti kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 9:47 am
Valitettavasti olet oikeassa. Poliitikot ovat päästäneet tilanteen median tuella näin surkeaksi. Ensi kevään vaaleissa ääneni menee Seppo Lehdolle, jos hän on ehdokkaana.
-
MustaNaamion
- Poliisikoira Rex
No se nyt ei yllätä, että Sepi painaa kovasti pimeitä hommia ja myy valtion metsää omaksi edukseenPuhelinkortti kirjoitti: Ti Maalis 24, 2026 10:29 amSeppo on kova painaan hommia moottori- ja raivausahalla. Eipäs puhuta paskaa sieltä peräkammarista.Superia kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 5:57 pmSeppo Lehto onkin tunnettu lähimmäisenrakkaudestaan. Jokohan Seppo on valmistunut, ei ole opiskellut kuin sellaiset 40 vuotta. Saman ajan on tainnut loisia "opiskelijastatuksella" vailla elinkeinoa.Puhelinkortti kirjoitti: Ma Maalis 23, 2026 9:47 am
Näin Sepon myyvän tennisvalmennusta. Ei mielestäni kovin kummoinen tennispelaaja, mutta joku sitäkin valmennusta oli ostanut.
-
aavikkoralli
- Olivia Benson
Kunhan tässä vanhemmat polvet ovat toivottavasti joskus saateltu maan lepoon ilman että joku toisen polven matu, manne, matu tai hurri tulee tanssimaan ja virtsaamaan haudalle tai arkunlaskun yhteydessä koska YOLO ja BLM ja "v*tun suomalaiset", niin eiköhän tässä sitten aleta vähän miettimään sitä nallekarkkien jakoa uudelleen. Se voi olla että mustasukkaisten klassinen perussääntö, jos en minä voi saada, niin ei saa muutkaan, voi tulla käytäntöön. Toisin sanoen kaikki tuhotaan ja jos et ole suomalaisten puolella, sinut tuhotaan. Kukaan ei jaksa enää kovin kauan olla joka päivä surullinen ja raivostunut siitä mitä meille ja ympäristöllemme tehdään. Odottakaa vain kun sillä "suomipojalla" ole enää mitään jäljellä. 
-
Jullinkulma
- Susikoski
Eihän tämä uutta ole ,täälläkin pienessä kylässä kun rupesivat jakamaan eu-avustus paketteja työttömille ja vähävaraisille. Paketissa oli makaronia,jauhoa,mjauhoa,sianliha säilykettä. Ja jossakin vaiheessa katosivat säilykeliha purkit kassista niitä oli 4kpl per kassi. No ilmeni ,että jakelija poisti ne itselleen ja kavereille. Kun siihen oli hyvä sekoittaa hirvenlihaa. Elikkä hirvi miesten persiisiin meni. Eikä tiettävästi täällä ei enää ole eu pusseissa säilykelihaa. Kiitos vaan lahtaritTarkastaja Levisi kirjoitti: Su Maalis 22, 2026 8:42 am Manna-Apu sijaitsee siis Espoossa Samarian terveysaseman osoitteessa eli samoissa tiloissa Espoon julkisen terveydenhoidon kanssa.
Tuota touhuahan ei mitenkään viranomaistem puolelta mvalvota. Ei myöskään sitä, päätyykö jakeluun vanhentuneita ruokia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3c83 ... 881d76e878
Ruoka-avussa työskennellyt Ari suuttui näkemästään: ”Minne ne vievät kymmeniä kiloja lihaa?”
Hävikkiruoan jakelussa mukana olleet kertovat Iltalehdelle, että osa leipäjonoissa työskentelevistä rohmuaa parhaita ruokia kuten lihaa itselleen.
Saako ruokajakelussa, eli arkikielellä leipäjonossa, työskentelevä ottaa hävikkiruokaa itselleen, perheelleen tai kavereilleen ennen jakelun alkamista? Valvooko kukaan, menevätkö parhaat palat päältä ennen kuin hävikkiruoka on jakelupisteessä?
(--)
Manna-avun toiminnanjohtaja Marianne Maxwell kertoo antaneensa kerran varoituksen vääränlaisesta käytöksestä. Varoitus ei kuitenkaan liittynyt ruoan ottamiseen luvatta.
Turun Katulähetyksen puheenjohtaja Ilkka Räisänen ei puolestaan näe ruoan ottamista ongelmana ja sanoo, ettei mielellään puutukaan siihen. Hän perustelee kantaansa kristillisellä näkökulmalla ja toteaa, että ”Työmies on palkkansa ansainnut”.
(--)
Espoolaisessa Manna-avussa parin kuukauden aikana työvuoroja tehnyt Ari sanoo, että eri tehtävissä olevat ihmiset ottavat ruokaa jopa laatikkokaupalla ennen jakelun alkua.
(--)
Ari kertoo suuttuneensa näkemästään. Hän huomauttaa, että ruokajakelusta vastaava kristillisellä arvopohjalla toimiva yhdistys saa yhteiskunnan tukea. Vakituisten työntekijöiden lisäksi jakelussa on töissä esimerkiksi palkkatuella työllistettyjä.
– Tuossa pyörii koko ajan veronmaksajien rahaa. Myös palkkatukityöllistyminen perustuu siihen, että se maksetaan verovaroista. Ja se on uskonnollinen juttu (yhdistys). Siksi tämä on törkeetä.
Ari nauraa väitteelle, että kaupoista ja tukuista haetun ruoan määrää valvottaisiin.
– Mitään listaa siitä ei ole, kuinka paljon ruokaa tulee.
Hän kertoo, että kaikki lahjaksi saatu ei ole nopeasti pilaantuvaa hävikkiruokaa.
– Oli paljon tavaraa, joista tukku halusi päästä eroon, ja eräpäivät olivat joissakin kaukana. Osassa eräpäivä oli toki tänään tai huomenna, hän sanoo.
Ari ei ymmärrä, miksi työntekijät saavat ottaa ruokaa asiakkaita useammin. Hän ei ollut töissä viikon jokaisena jakelupäivänä, mutta sanoo nähneensä jokaisella vuorollaan, että henkilöstö otti ruokaa suuria määriä.
– Minne ne veivät kuukaudessa kymmeniä kiloja lihaa? hän kysyy.
Ari sanoo kertoneensa näkemästään toiminnanjohtajalle.
– Tuntui, että häntä ei oikein kiinnosta tämä asia, Ari kuvailee keskustelusta jäänyttä tunnelmaa.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/havik ... kapoytiin-
Hävikkiruoka kiertää vapaaehtoisvoimin vähävaraisten ruokapöytiin – Vuodesta 2024 Espoossa on jaettu kouluruokaa yli 21 000 kiloa
Manna-Avun vapaaehtoiset Espoossa ovat jo parin vuoden ajan pelastaneet perinteisen elintarvikejakelun lisäksi myös kouluruokahävikkiä ruoka-apuun.