Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

K.Karhunen kirjoitti:
joey kirjoitti:^ Niin, täsmennätkö vielä mitä haluat sanoa noilla lainauksillasi?
Vaikka sitä, että juurikaan tietämättä mitään, ei kannata kaikkea kirjoitella. Kysymyksessä kenties ei ole mielipide asia. Jos muodostaa median perusteella mielipiteensä, niin kannattaa katsoa asioita useammalta suunnalta.
Niin mikä on nyt mielipideasia?
K.Karhunen
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja K.Karhunen »

joey kirjoitti:
K.Karhunen kirjoitti:
joey kirjoitti:^ Niin, täsmennätkö vielä mitä haluat sanoa noilla lainauksillasi?
Vaikka sitä, että juurikaan tietämättä mitään, ei kannata kaikkea kirjoitella. Kysymyksessä kenties ei ole mielipide asia. Jos muodostaa median perusteella mielipiteensä, niin kannattaa katsoa asioita useammalta suunnalta.
Niin mikä on nyt mielipideasia?
"Tuossa kirjoituksessani en sanonut mitään sellaista (omien mielipiteideni lisäksi)"

Kai itse tiedät?
coconut
Alokas

Viesti Kirjoittaja coconut »

tämä "valkoinen viha" on varmasti ihan totta. äitini pieksi minua jatkuvasti joten olin äitini ainoa voimaton uhri, ikäänkuin kiusattu ja halveksittu. muistan sen voimattoman raivon, asetuin jo ihan pienenä äitini "yläpuolelle" ja halveksin häntä. siis siinä kun hän hakkasi, minä halveksin ja inhosin häntä. samalla tavalla myöhemmin kun koulussa kiusattiin, siis jo 70-luvulla kiusattiin ihan systemaattisesti ; portaissa kun menit alaspäin, niin räkivät ylhäältä päähän, tavaroita vietiin ja vittuiltiin ihan koko joukolla. ja muut katselivat ja nauroivat sivussa. mitään et voinut.
kyllä tunnistan itsessäni, olen monta kertaa sitä ihmetellytkin, sen peilin toisen puolen. se on herätetty silloin lapsena, se vaan voi olla koko elämän piilossa. Onneksi.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Tämmöstä tuli sähköpostiin:
http://www.internationalcupid.com/membe ... htotal=169
Elikkäs Matti Saaren profiili ulkomaisella vaimonhakusivulla. Tekstiähän tuossa ei ole.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Porin kirjoitti:Tämmöstä tuli sähköpostiin:
Elikkäs Matti Saaren profiili ulkomaisella vaimonhakusivulla. Tekstiähän tuossa ei ole.
Piti varmaan laittaa Kauhajoen kouluammuskelu topicciin? ko.. kö..
"Yöperho on koteloitunut"
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Solmu kirjoitti:
Porin kirjoitti:Tämmöstä tuli sähköpostiin:
Piti varmaan laittaa Kauhajoen kouluammuskelu topicciin? ko.. kö..
No todellakin!
Kännissä ei aina tuollaisia pikkujuttuja huomaa... Taidankin pastettaa sen sinne, oikeaan paikkaan.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Every ship must sail a world.
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Kannattaa lukea tuo ABCn linkittämä Hesarin juttu. En ole itse varma, että se oleellisesti muutti mielikuvaani tapauksesta: oli edeltäneet tapahtumat mitä hyvänsä, en siltikään koe tekoa kovin ymmärrettäväksi. Naisia ja miehiä joutuu ilkeiden vastakkaisen sukupuolen edustajien hylkäämäksi jatkuvasti, eikä siihen yleensä reagoida tuolla tavalla. Mutta se oli yksi painetta aiheuttava tekijä lisää tietysti.

Minulle tuosta jutusta syntyi se mielikuva kuin aiemminkin että Pekka-Ericissä oli monia puolia, niin sympaattisen kuin äärimmäisen epäsympaattisen oloisia ja hänet tunteneet (samaten kuin varmaan näitä juttuja lukeneet) edelleen kamppailevat niiden yhteensovittamisen kanssa.

Nettikeskustelujen mukaan nettirakastettu on prinsessa Alexandra de Scheel, ylempää aatelia siis, jolta löytyy mm. kirjoituksia (tai ainakin yksi) suihkuseurapiirilomakohteen Gstaadin nettisivuilta. Kuulostaa varsin erikoiselta henkilöltä myös...
Primavera
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Primavera »

^Mielenkiintoinen kirjoitus, olen samaa mieltä. Ja tätähän nettipalstoilla ja mesessä tapahtuu koko ajan: ihastuksia ja nettiromansseja pilvin pimein. Ihan samanlaisia tuntoja monella kuin Auvisella. Silti kaikki eivä johda näin karmaiseviin tuloksiin.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

sorsake kirjoitti:Nettikeskustelujen mukaan nettirakastettu on prinsessa Alexandra de Scheel, ylempää aatelia siis, jolta löytyy mm. kirjoituksia (tai ainakin yksi) suihkuseurapiirilomakohteen Gstaadin nettisivuilta. Kuulostaa varsin erikoiselta henkilöltä myös...
HS:ssä keskustelussa joku tuosta itse asiassa sanoikin
youtube-nimestä tanascheel ja oikeasta nimestä, Alexandra de Scheel: Tana de Scheel
ja vähän googletusta niin löytyy Suomessakin näytetty kuva ja sitten tuon Gstaadin nettisivujen kuva. Sama henkilö?

KuvaKuva
sorsake
Neuvoja-Jack

Kyllä minusta kyseessä on sama henkilö.

Nyt on sellainen hämärä mielikuva, että tuon naisen joku saksalainen lehti jäljittikin silloin heti ammuskelun jälkeen, haastattelua eivät olleet kai saaneet, mutta tosiaan todettiin kyseessä olevan tanskalais-hollantilainen aatelinen, joka asuu Lontoossa. Nimi ei silloin jäänyt minulle mieleen. Muistelisin jonkun saksalaisia lehtiä seuraavan näin minulle kertoneen.

Tietysti myös varsin erikoislaatuista, että tällainen ihminen menee sitten loppujen lopuksi kimppaan jonkun räkäposkiuusnatsin kanssa.... Vaikka nykymaailmassa tuskin aateluus kertoo ihmisestä mitään hyvää, ehkäpä jopa päinvastoin, hieman degeneroituneita hankkivat olla.
Esala
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Esala »

Tuohan toi hesarin juttu nyt vähän uutta näkökulmaa tapaukseen, mutta en siltikään vaan kykene hyväksymään/ymmärtämään tuota tekoa millään tavalla. Mun mielestä kuitenkaan kellään ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää missään tilanteessa.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Esala kirjoitti:Tuohan toi hesarin juttu nyt vähän uutta näkökulmaa tapaukseen, mutta en siltikään vaan kykene hyväksymään/ymmärtämään tuota tekoa millään tavalla. Mun mielestä kuitenkaan kellään ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää missään tilanteessa.
Kai se on hieman, että mihin kelläkin se elämä päättyy, mutta jos minä olisin saanut päättää aikanaan, että otanko +9 vuoden koulukiusaamisen vai kuulan kalloon saman tien, niin kyllä minä olisin mieluummin ammutuksi tullut.

Joissakin tapauksissa siis se kuolema voi olla armeliaampikin. Tietenkin Jokelassa, kuten monessa muussakin paikassa kuoli paljon täysin syyttömiä ihmisiä, mutta melkeinpä voisin lyödä vetoa, että oli siellä niitä oikeasti syyllisiäkin, jotka jopa ansaitsi tuon kohtalonsa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

joey kirjoitti:
Ja jotta kukaan ei ymmärtäisi väärin, sanottakoon vielä kerran että en siis missään nimessä hyväksy koulukiusaamista, vaikka sitä joiltain osin ymmärränkin.
Mitä tällä tarkoitat? Et hyväksy koulukiusaamista, mutta ymmärrät sen? Tarkoitatko, että on ihan normaalia ja oikeutettua, että joitakin saadaan kiusata ja tällaisia ääritapauksia sitten ilmaantuu?
Paavo Arhinmäki on äijä!
sorsake
Neuvoja-Jack

Esala kirjoitti:Tuohan toi hesarin juttu nyt vähän uutta näkökulmaa tapaukseen, mutta en siltikään vaan kykene hyväksymään/ymmärtämään tuota tekoa millään tavalla. Mun mielestä kuitenkaan kellään ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää missään tilanteessa.
Niin no ei kai se mitään varsinaisesti selittänyt, mutta oli tarinana mielenkiintoinen. Olin tosin äärimmäisen pettynyt, että esim. Hannu Lauerma eräässä toisessa Hesarin haastattelussa (joka ei pääosin liittynyt Jokelaan) pari päivää myöhemminotaksuttavasti jutun luettuaan arveli, että jos Pekka-Eric olisi löytänyt tyttöystävän olisi saattanut käydä toisin. Tuon ikäisillä ja ehkä erityisesti ehkä vähän ongelmaisilla nuo suhteet hankkivat päättymään, ja jos niin olisi käynyt se olisi varmasti saattanut johtaa vielä suurempaan raivonpurkaukseen. Eli sikäli en todellakaan usko, että naiset olivat tapahtuman avain missään mielessä, vaikka yksi lisäkomponentti olivatkin.

Tuon prinsessan on varmaan helppo iskeä miehiä netissä, mutta paljonko sekin sitten kertoo siitä, että sielläkin tuijotetaan niitä samoja asioita kuin livenäkin, ulkonäköä lähinnä, eikä hänen taustansakaan varmaan mikään haitta ole.
Vastaa Viestiin