Seuraan tilannetta ulkopuolisena.
Ministeri: Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomen häpeätahra
-
DJ M€atballz
Re: Ministeri: Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomen häpeätahra
Tuntematon maailma itselleni tuo toiseen ihmiseen väkivaltaisesti kajoaminen.
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
"Heitin kumppaniani esineellä, mutta en laske sitä väkivallaksi. Enkä kyllä tönimistäkään, vaikka se kirjaimellisesti täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön."NeroKatti kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:20 pm Olenkohan itse sortunut väkivaltaan kun olen heittänyt joskus tiskirätillä eksää. Itse en sitä laske väkivallaksi. Olen kyllä myös tönäissyt juoksulenkin yhteydessä exää leikilläni mutta toki meillä panoeroa oli sen 20kg miehen eduksi ja pituus eroa sen 25cm miehen eduksi että hän nyt ei juuri edes liikahtanutMinua on tönäisty miehen toimesta, en kuitenkaan itse laske sitä väkivallaksi jos tönäisty tuon kaltaisessa tilanteessa esimerkiksi. Mutta nyrkillä nenään mottaisu on kyllä aika paha.
Juuri näin ne naiset oikeuttavat miehiin kohdistamaansa väkivaltaa.
Oletko ihan tosissasi näiden juttujesi kanssa, vai trollaatko vaan?NeroKatti kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:20 pm Olenkohan itse sortunut väkivaltaan kun olen heittänyt joskus tiskirätillä eksää. Mutta nyrkillä nenään mottaisu on kyllä aika paha.
On täällä minfossa porukkaa kyllä joka lähtöön, osa jää jo asemalle, toiset sentään pääsee asemalta pois.
-
Raadonkannattaja
- Susikoski
Onhan se ollut jo osa suomalaista kulttuurinpartta vuosikymmeniä, että Turmiolan Tommi humalassa pahoinpitelee vaimoaan.Tiinas kirjoitti: Ma Maalis 30, 2026 5:50 pm Vihavasemmisto yrittää kääntää keskustelun pois muslimien ja muiden maassaroikkujien tekemisistä pois ja valehtelemalla korostaa suomalaisten miesten rikoksia tekemällä valetutkimuksia.
Maahanmuuttajien tekemä väkivalta on kieltämättä yleisempää. Syyt ovat usein samankaltaiset kuin Tommilla, mutta valtion ja kulttuurin tilan vuoksi sotatraumatisoimista aiheuttava tila on siellä jokseenkin jatkuva ja läpikulkeva, ei ainoastaan yhden sukupolven mittainen.
Niin vassarien kuin oikeistolaistenkin toiminnan historiassa ketuttaa se, ettei osata kehittää rakentavia tapoja puuttua väkivallan juurisyihin. Joko paapotaan ja hellitellään tai sitten vihataan täysillä tai kannustetaan peräti väkivaltaan. Joka välissä pitää syyttää toista ryhmää, koska oman ryhmän sisäistä ajattelua ei haluta tarkastella kriittisesti.
Asiasta kukkaruukkuun.
Aiemmin ketjussa mainittiin lesbojen väkivallasta. Minua on ahdistellut yksi aika kipakka nainen. Ensin puheli raskaasta menneisyydestään ja varoitteli virheistään, sitten ryhtyi suojelemaan 'pahoja miehiä vastaan' (ihan neitosen omaa kuvittelua ja turhaa draamanhakua se) ja lopulta käytti tismalleen samoja henkisen väkivallan mekanismeja minuun kuin mitä 'pahat miehet' todennäköisesti kohdistivat häneen. Kaikki muutaman verrattain lyhyen tapaamisen aikana.
Minulle sekä mies- että kallukulttuuri ovat ihan vieraita. On silti ilmeisen selvää että jostakin se väkivallan kulttuuri opitaan, ja on sitä pikkupaikkakunnilla osattu ihan ilman maahanmuuttajiakin. Perinteisesti väkivalta on ymmärretty esim. vaimon tai lasten laillisena kurittamisena.
Miehethän ovat läpi aikojen siirtäneet käsittelemättömiä traumojaan lapsilleen väkivaltaisen käytöksen kautta.
Nyt, kun ihmissuhteet ovat vapautuneet, vaimot tai tyttöystävät eivät enää välttämättä ole ketjun viimeinen osa -- ainakaan, mitä tulee fyysiseen väkivaltaan.
Vittumaisia naisiahan on ollut aina -- ja ovat jotkut naiset seksin kautta elämässä läpi historian kiemurrelleet, mutta harvoin nainen on ollut järjestelmällinen väkivaltainen miestään kohtaan. Naisten tekemä seksuaalinen väkivaltahan on hyvin harvinaista.
Nyt heilläkin on mahdollisuus siirtää pahaa oloaan nuorempiinsa ja toisiin naisiin.
Pitää tähän loppuun mainita, että edelleen väkivalta liian usein liitetään ihmiseen heidän yksittäisten ominaisuuksiensa kautta. Eiväthän miehet ole itsessään pahoja tai väkivaltaisia, vaan väkivalta on käyttäytymistä jota ihmisten keskuudessa tietyistä syistä syntyy.
Koko ajan pitäisi pyrkiä puhumaan väkivallan hillitsemisestä tai rajoittamisesta. Sille vain ei ole keksitty mitään yksittäisiä luotettavia keinoja. Johtajien moraaliposeerauskaan ei siihen auta, jos väkivallan kitkemiseen ei muodosteta yhtenäisiä standardeja tai ryhdytä aktiiviseen toimintaan.
Edes väkivallan syistä puhuminen ei kannata niin pitkään, kun väkivaltaa mahdollistavat rakenteet ovat edelleen pystyssä -- ja nyt esim. maahanmuuton rajoittaminen tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta, kun maahanmuuttajien käyttäytymisen syitä ei pystytä kitkemään eikä integraatiota helpottamaan.
- Yrjö Yrjönpoika
- Alibin Kestotilaaja
No huhh... onpa artikkeliin laitettu jätkästä todella yrmeä-ilmeinen ja arrogantti potretti. Näyttää ihan normi akkansahakkaajalta.TexWillern kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 2:57 pmhttps://yle.fi/a/74-20214208Opetusministeri Anders Adlercreutz on huolissaan
Kyllä muakin hävettäis.
X X X X X
-
TimoTHäkki
- Scooby-Doo
Onhan tämä perseestä, mutta miksi ei sitten puhuta miesvihasta, kun miehet joutuvat selkeästi useammin väkivallan tai henkirikoksen uhriksi kuin naiset? Onhan sitä naisvihaakin, ihan tunnetusti tietyissä kulttuureissa ja ryhmittymissä, mutta minun Suomessani tuo on ankarasti halveksuttavaa ja haluan uskoa, että aikalaistoverini ajattelee ihan samoin ainakin valtaosin.
On varmaan tosi kliseistä uhriutua, kun vituttaa jatkuva valkoisen heteromiehen demonisointi, mutta vituttaa se kuitenkin. Mulla ei oo, eikä kulttuurilla jossa olen kasvanut, mitään tekemistä naisvihan tai silmittömän rasismin kanssa.
2-3 years Dagestan and forget.
On varmaan tosi kliseistä uhriutua, kun vituttaa jatkuva valkoisen heteromiehen demonisointi, mutta vituttaa se kuitenkin. Mulla ei oo, eikä kulttuurilla jossa olen kasvanut, mitään tekemistä naisvihan tai silmittömän rasismin kanssa.
2-3 years Dagestan and forget.
***jasso kirjoitti: To Huhti 02, 2026 12:51 pmOletko ihan tosissasi näiden juttujesi kanssa, vai trollaatko vaan?NeroKatti kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:20 pm Olenkohan itse sortunut väkivaltaan kun olen heittänyt joskus tiskirätillä eksää. Mutta nyrkillä nenään mottaisu on kyllä aika paha.
On täällä minfossa porukkaa kyllä joka lähtöön, osa jää jo asemalle, toiset sentään pääsee asemalta pois.
Kuule en trollaa. Tiedätsä että ulisioita löytyy joka lähtöön. Tollasesta voi saada vaikka syytteen mutta auta armias kun puhutaan oikeasta väkivallasta niin niistä ei tuomioita heru. Tiedän tapauksen jossa kaksi kertaa isompi mies haastoi kiusantekona kynnen naarmusta naisystävänsä pahoinpitelystä. Voitti vielä. Vaati kärsimyskorvauksia. Sai. Naarmu oli tullut muualta. Muistutti kissan raapaisua. Mies tuomari oli. Syytettä ei voitu näyttää toteen oikeudessa, mutta tuomari tuomiossaan sanoi että haluaa tehdä esimerkkitapauksen. Eli istunnossa osoitettiin naarmun saaneen miehen valehtelevan mutta silti tuomari halusi tuomita. Siinä sulle sitä voke kultturia mistä täälläkin kohkataan
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." 
JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
***@viivahattu kirjoitti: To Huhti 02, 2026 12:39 pm"Heitin kumppaniani esineellä, mutta en laske sitä väkivallaksi. Enkä kyllä tönimistäkään, vaikka se kirjaimellisesti täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön."NeroKatti kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:20 pm Olenkohan itse sortunut väkivaltaan kun olen heittänyt joskus tiskirätillä eksää. Itse en sitä laske väkivallaksi. Olen kyllä myös tönäissyt juoksulenkin yhteydessä exää leikilläni mutta toki meillä panoeroa oli sen 20kg miehen eduksi ja pituus eroa sen 25cm miehen eduksi että hän nyt ei juuri edes liikahtanutMinua on tönäisty miehen toimesta, en kuitenkaan itse laske sitä väkivallaksi jos tönäisty tuon kaltaisessa tilanteessa esimerkiksi. Mutta nyrkillä nenään mottaisu on kyllä aika paha.
Eli mies kun haastaa tiskirätinnheitosta muijansa oikeuteen ansaitsee körsimys rahat mutta kun sama mies riepottelee toistuvasti ja kuristaa naiselta tajun pois useita kertoja sekä rikkoo kotia niin siitä ei pidä tuomita. No oikeassa olet. Näin on mennyt suomessa.
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." 
Koko vitun tasapäistäminen on mennyt liian pitkälle että kaikilta on maalaisjärki jo kadonnut ihan täysin ei voi muuta sanoa
***DJ M€atballz kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:32 pm Tuntematon maailma itselleni tuo toiseen ihmiseen väkivaltaisesti kajoaminen.
Seuraan tilannetta ulkopuolisena.![]()
Porukalla menee tunteisiin. Maalaisjärki katoaa ja se ui jo tuomareihin asti
Kyllä itse ainakin vielä toistaiseksi kykenen hahmottamaan eron tiskirätin heittämisessä ja kaverillisessa tönäisyssä lenkkipolulla vs. nyrkillä turpaan ja tukasta seinään jutuissa. Että raskasta olisi varmasti seurustella ihmisen kanssa joka ei kykene erottamaan näiden kahden eroa.
Nämä silpomiset ja kunniamurhat on sitten aivan eri tason asioita jotka ei millään mittakaavalla tietenkään ole hyväksyttäviä. Sitäpaitsi väitän että toi turmiolan tommi on osittain vähentynyt asteittain nuorison kasvaessa fiksummiksi. Esimerkiksi sota-ajan traumat eivät suomalaisten keskuudessa ole enää yhtä yleisiä valtaväestöllä kuin mitä ennen vanhemmilla sukupolvilla oli.
piristystä synkeän arjen keskelle kaikille tällä klassikko pätkällä!
https://youtu.be/nUyFg9xoPKk?is=50iFtTVTJLt7shmk
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
Missä vaiheessa minä sanoin, että miestä ei pitäisi tuollaisesta tuomita?NeroKatti kirjoitti: To Huhti 02, 2026 8:10 pm***@viivahattu kirjoitti: To Huhti 02, 2026 12:39 pm"Heitin kumppaniani esineellä, mutta en laske sitä väkivallaksi. Enkä kyllä tönimistäkään, vaikka se kirjaimellisesti täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön."NeroKatti kirjoitti: Ke Huhti 01, 2026 5:20 pm Olenkohan itse sortunut väkivaltaan kun olen heittänyt joskus tiskirätillä eksää. Itse en sitä laske väkivallaksi. Olen kyllä myös tönäissyt juoksulenkin yhteydessä exää leikilläni mutta toki meillä panoeroa oli sen 20kg miehen eduksi ja pituus eroa sen 25cm miehen eduksi että hän nyt ei juuri edes liikahtanutMinua on tönäisty miehen toimesta, en kuitenkaan itse laske sitä väkivallaksi jos tönäisty tuon kaltaisessa tilanteessa esimerkiksi. Mutta nyrkillä nenään mottaisu on kyllä aika paha.
Eli mies kun haastaa tiskirätinnheitosta muijansa oikeuteen ansaitsee körsimys rahat mutta kun sama mies riepottelee toistuvasti ja kuristaa naiselta tajun pois useita kertoja sekä rikkoo kotia niin siitä ei pidä tuomita. No oikeassa olet. Näin on mennyt suomessa.
**viivahattu kirjoitti: To Huhti 02, 2026 10:13 pmMissä vaiheessa minä sanoin, että miestä ei pitäisi tuollaisesta tuomita?NeroKatti kirjoitti: To Huhti 02, 2026 8:10 pm***@viivahattu kirjoitti: To Huhti 02, 2026 12:39 pm
"Heitin kumppaniani esineellä, mutta en laske sitä väkivallaksi. Enkä kyllä tönimistäkään, vaikka se kirjaimellisesti täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön."
Tiskirätti vs tiiliskivi. Pehmolelu vs. Kivi. Siinä on se hienoinen ero. Jos ymmärtänette mitä tarkoitin. Mielestäni pehmolelun tai tiskirätin heittoa ei tulisi lukea pahoinpitelyksi. Tiiliskiven heittäminen tulisi. Molemmat esineitä.
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
Ainoa "hienoinen ero", mistä tässä ketjussa on kyse, on suhtautuminen naisiin kohdistuvaan väkivaltaan vs. suhtautuminen miehiin kohdistuvaan väkivaltaan. Ja ei, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko sinulla poikia vai ei, eli heitä on tähän keskusteluun turha vetää mukaan. Asenne, että nimenomaan naisiin kohdistuva väkivalta on ongelma, mutta miehiin kohdistuvasta on turha puhuakaan, on ihan selkeästi väkivallan miespuolisia uhreja syrjivä, koska miehiä ylivoimainen enemmistö varsinkin vakavien väkivaltarikosten uhreista on. Tekijän sukupuolella ei tässä katsannossa ole merkitystä.NeroKatti kirjoitti: To Huhti 02, 2026 11:22 pm**viivahattu kirjoitti: To Huhti 02, 2026 10:13 pmMissä vaiheessa minä sanoin, että miestä ei pitäisi tuollaisesta tuomita?NeroKatti kirjoitti: To Huhti 02, 2026 8:10 pm
***@
Tiskirätti vs tiiliskivi. Pehmolelu vs. Kivi. Siinä on se hienoinen ero. Jos ymmärtänette mitä tarkoitin. Mielestäni pehmolelun tai tiskirätin heittoa ei tulisi lukea pahoinpitelyksi. Tiiliskiven heittäminen tulisi. Molemmat esineitä.
Esimerkiksi minä en ole väkivaltainen henkilö. Ainoa väkivalta, jota olen ikinä keneenkään kohdistanut, on ollut itsepuolustusta. Minun kimppuuni ovat käyneet niin naiset, tosiaan monikossa, kuin yksi mieskin. Itsepuolustus tapahtui tätä miestä vastaan, koska naista vastaan se ei kerta kaikkiaan kannata ennen kuin on henki kyseessä. Nainen nimittäin saa hakata miestä vasaraiskuilla olkavarteen, ja jos mies puolustautuu mitenkään muuten kuin korkeintaan pakenemalla, mies on naistenhakkaaja.
Uskallan väittää, että kaikki minun kohtaamani väkivalta on ollut ongelma minulle, joka en ole kenenkään kimppuun ikänäni käynyt. Se, että minulla on kivekset, ei asiaan liity mitenkään. Mutta ministeri Adlercreuzin ja sinun mielestäsi liittyy, koska ilmeisesti se kiveksien kantaminen on niin suuri synti, että kun sekakäyttäjä tulee töissä puskista kaksin käsin pilliin kiinni, niin sinun ensimmäinen ajatuksesi on, että no miksi ne eivät poikaporukoissa puhuneet tästä.
No äläpä yleistä tai sano mitä minä ajattelen. En minä ole väheksynyt miehiin kohdistuvaa väkivaltaa missään vaiheessa. Enkä missään vaiheessa ole sanonut että vasaralla lyöminen on ok. Nimenomaan sanoin päinvastoin. Peräänkuulutin maalaisjärkeä jotta hahmotetaan ero tiskirätin ja sen vasaran välillä riippumatta sukupuolesta. Ja kyllä sillä on väliä missä asenne ilmapiirissä lapset kasvavat. Sanonta kuuluu että vanha koira ei opi ainakaan helposti uusia temppuja. Niinpä tehokkain keino vaikuttaa on vaikuttaa nuorten suhtautumiseen tällaisiin asioihin. Kyllä miehetkin voivat turvakotiin mennä sitäpaitsi. Fakta on myös se että usein fyysinen koko antaa jo ylilyönti aseman tällaisissa tilanteissa. Harvemmin siis myöskään pienikokoinen mies heiluttaa nyrkki kaksi kertaa isommalle miehelle. Tai no. Onhan noita mutta ei se iso 190cm korsto mies välttämättä niin uhkaavana tunne tilannetta jossa 160cm pieni mies pujoo kännissä nyrkkiä. Sitäpaitsi omasta mielestäni ainakin huumeiden käyttäjät ovat kaikki ihan yhtä pelottavia sukupuoleen katsomatta.
Lisään vielä että tottakai väkivallasta on tärkeä puhua sukupuolesta riippumatta.