Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse ajamaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Eräs1
Axel Foley

Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse ajamaan

Viesti Kirjoittaja Eräs1 »

Henkilökohtainen avustaja nosti asiakkaan pyörätuolin auton takakonttiin ja jätti asiakkaan ilman juomaa kuumaan autoon parkkihallissa Pohjois-Karjalassa. Syyttäjä vaatii avustajalle käräjäoikeudessa rangaistusta heitteillepanosta.

Henkilökohtaisena avustajana toiminut nainen oli ajanut auton toimintarajoitteinen naisasiakas kyydissään liiketalon parkkihalliin kesäkuussa 2023.

Sen jälkeen avustaja oli siirtänyt asiakkaan pyörätuoliin auton tavaratilaan ja jättänyt poistuessaan naisen istumaan autoon.

Päivä oli kuuma. Säätiedotus oli luvannut lämpöä Pohjois-Karjalaan 27 astetta.

Tapaus eteni poliisitutkintaan, jonka jälkeen aluesyyttäjä päätti nostaa syytteen heitteille­panosta.

Syyttäjän mielestä avustaja on jättänyt avuttomaan tilaan naisen, josta hän oli työsuhteensa perusteella velvollinen huolehtimaan, ja aiheuttanut vaaraa tämän terveydelle.

Naisella ei ollut vettä eikä muutakaan juotavaa, eikä hän syyttäjän mukaan pystynyt oma­toimisesti poistumaan paikalta.

Avustaja kertoi kuulustelussa olleensa siinä käsityksessä, että asiakas siirtyisi kuljettajan paikalle ja lähtisi itse ajamaan autolla. Avustaja kiisti heitteillepanon eikä hän pitänyt asiakkaan tilaa avuttomana.

Syyttäjä esitti kirjallisena todisteena videotallenteen pyörätuolin nostamisesta taka­konttiin ja asiakkaan jättämisestä autoon. Asiakastakin oli määrä kuulla todistajana oikeudessa.

Syyttäjä vaatii avustajan tuomitsemista päivissä mittavaan ehdolliseen vankeusrangaistukseen tai sakkoihin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011906984.html
tuulituu
Martin Beck

Re: Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse aja

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

Nämä "henkilökohtainen avustaja" -työt on aika hurjia tavallaan, niihin menee joskus ihmisiä ilman mitään alan koulutusta tai kokemusta.
Ei ole työntekijän eikä asiakkaan etu.

Jos on esim. nähnyt, että pyörätuolista ihminen siirtyy itse ajamaan autoa (minäkin olen nähnyt), niin miksi ei ajattelisi, että tämäkin ihminen voisi niin tehdä.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Re: Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse aja

Viesti Kirjoittaja URSA »

Mutta asiakas on ollut autossa matkustajana kun avustaja ajoi sitä. Avustaja ei auttanut asiakasta kuljettajan paikalle.
Nokus
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Nokus »

Jaahas, minkäköhän maalainen avustaja on. :D
Valkoinen Suomi
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Nokus kirjoitti: To Huhti 16, 2026 11:14 am Jaahas, minkäköhän maalainen avustaja on. :D

No no ... kyllä se varmaan suomalainen Leena on ollut. :D Eihän vanhuksia kunnioittava Fatima tuollaista olisi tehnyt.
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

Henkilökohtainen avustaja nosti asiakkaan pyörätuolin auton takakonttiin ja jätti asiakkaan ilman juomaa kuumaan autoon parkkihallissa Pohjois-Karjalassa. Syyttäjä vaatii avustajalle käräjäoikeudessa rangaistusta heitteillepanosta.
Hetkinen hetkinen!

Parkkihallihan on varjon puolella?

Ja autossa ikkunoita?

Onko tämä joku ihan vihannes siis vai mistä kyse.
tuulituu
Martin Beck

Tässä on jotain vähän kummaa.
Olisiko juttu ollut ok jos olisi ollut jotain juomaa?

Mihin tämä työntekijä lähti, ja oliko tulossa takaisin?
Oliko avustettavalla puhelinta? Kuka hänet sitten löysi ja pelasti? Kauanko hän oli autossaan? Pystyikö puhumaan, eli sanomaan, että älä jätä minua tähän? Onko työhön ollut riittävä perehdytys?

Jos avustettava olisi ollut kuskin paikalla, olisiko voinut ajaa itse pois?
McCall
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja McCall »

Avustettava siis pystyy ajamaan autoa, mutta ei pysty siirtymään takapenkiltä ulos ja etupenkille?
Pitäisikö sitä ajolupaa vielä miettiä. Onhan niitä toki kaikenlaisia avustimia.
tuulituu
Martin Beck

TimoTyön kirjoitti: To Huhti 16, 2026 11:41 am
Hetkinen hetkinen!

Parkkihallihan on varjon puolella?

Ja autossa ikkunoita?

Onko tämä joku ihan vihannes siis vai mistä kyse.
Niin ja ikkunan lisäksi eikö ole myös ovi?

En yhtään vähättele miten tukalaa autossa voi olla ja miten huonosti voi käydä, mutta jos avustajan mukaan tämä asiakas ei ollut avuton, eli olisi kykenevä vaikka huutamaan, että hei minä jäin tänne? Avaamaan oven ja siirtymään ulos?

Tai jos tosiaan on täysin avustettava, niin miten sitten kuvitteli, että ajaisi pois, ja mihin hänet olisi sitten pitänyt jättää, mihin oli menossa?

Uutisen mukaan avustaja on ajanut parkkihalliin avustettava kyydissään (eli istumassa autossa?).
Sitten siirtänyt pyörätuolin auton takatilaan. Mistä? Oliko avustettava siinä, kun oli auton kyydissä? Ja jäänyt istumaan esim. tila-auton istuimelle tai lattialle?

Jos on juuri tultu parkkihalliin, niin miksi asiakas sieltä heti lähtisi autoilemaan?
haral76
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja haral76 »

Parivaljakkona taisi olla Lou&Andy..
Svart
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Svart »

Oli kyllä harvinaisen sekava uutinen. :D Siis tosiaan, kuinka kauan hän nyt siellä sitten oli, ja mitä oli alunperin tarkoitus tehdä sinne parkkihalliin tulon jälkeen. Mihin avustaja meni?
McCall kirjoitti: To Huhti 16, 2026 3:55 pm Avustettava siis pystyy ajamaan autoa, mutta ei pysty siirtymään takapenkiltä ulos ja etupenkille?
Pitäisikö sitä ajolupaa vielä miettiä. Onhan niitä toki kaikenlaisia avustimia.
Eikös tämä nyt ole ihan yleistietoa. Tietenkin pyörätuolissa istuvien on mahdollista ajaa autoa, vaikka jalat eivät pelittäisikään. Tässä tosin jää mysteeriksi sekin, onko kyseessä ollut sellainen auto, jota voi ajaa joku joka ei pysty liikkumaan itse (mietin siis tuota avustajaa, en ainakaan itse osaisi sujuvasti ajaa käsikaasullista tms erikoisvarusteltua autoa - vai onko niissä myös polkimet?).

Avustajat taitavat tosiaan aika usein olla random tyyppejä, joilla ei muutakaan työtä ole. Siten kirjo voi olla aika iso... Toki varmasti on myös taitavia ja koulutettuja yksilöitä, mutta eipä niitä kaikkien kohdalle osu. Avustajista taitaa olla huutava pula, kun ilmoituksia seuraa. Etenkin nyt kun työttömiltä se suojaosa on poistunut.
ASierra
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja ASierra »

Miksi tyyppi ei avannut ikkunaa tai ovea jos oli kuuma? Miksi ei huutanut apua vilkkaassa parkkihallissa.
Oliko joku neliraajahalvaantunut mykkä?

Ja miksi vitussa tällainen on edes otettu käsittelyyn
Knobster kirjoitti: ↑Kaikillahan se on tiedossa että tiettyjen maiden seonneet pakolaiset raiskaavat paljon suhteessa lukuunsa.
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

Svart kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 8:01 am Avustajat taitavat tosiaan aika usein olla random tyyppejä, joilla ei muutakaan työtä ole. Siten kirjo voi olla aika iso... Toki varmasti on myös taitavia ja koulutettuja yksilöitä, mutta eipä niitä kaikkien kohdalle osu. Avustajista taitaa olla huutava pula, kun ilmoituksia seuraa. Etenkin nyt kun työttömiltä se suojaosa on poistunut.
Hallitus poisti sen 300€:n suoja-osan niin ei kenenkään kannata tehdä avustajan työtä. Niissä, kun palkat ovat olleet luokkaa 99€/10h viikossa. Henkilökohtaisille avustajille maksetaan aivan liian vähän.

Vastaavasti asiasta päättäneiden ministerien omat palkkiot ovat 40h viikkotyömäärällä: 180-190€/h.

Kelpaa huudella köyhille, että menkää töihin.
U.N. Owen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja U.N. Owen »

Hieman on outouksia ilmassa. Teen itsekin henkilökohtaisen avustajan hommia ja yksi avustettavista on pyörätuolityyppi, joka ajaa itse autoaan. Pystyy kyllä siirtymään autoon omatoimisesti rollaattorin kanssa, pistämään rollan takakonttiin ja hivuttautumaan autosta kiinni pidellen kuskin paikalle. Jalat toimivat, mutta eivät kanna kovin hyvin. Pää sen sijaan toimii, joten kommunikointi ei tuota ongelmia. Onko avustaja ehkä tiennyt, että avustettava ei pysty siirtymään itsenäisesti kuskin penkille vai olisiko tullut avustettavalle tilapäinen toimintahäiriö eli ei ole vain jaksanut siirtyä tällä kertaa kuskiksi? Millainen keskustelu on tilannetta edeltänyt?

Ja muuten sanoisin, että ei tämä henkilökohtainen avustaminen vaadi suunnatonta kokemusta hoitohommista, kun osaa toimia toiveiden mukaisesti, eikä päätä avustettavan puolesta liikaa. Sen vuoksi nimike on "henkilökohtainen avustaja". Ei henkilökohtainen hoitaja tai kotihoitaja. Ei minullakaan ollut monen vuoden opiskeluja taustalla, mutta jos on suu ja toimiva pää, niin niillä pääsee pitkälle.

PS. Olen kyllä suorittanut parikin kertaa EA1:n, joten tarvittaessa voin olla avuksi, jos avustettava tipahtaa elämän ja kuoleman rajoille, mutta yleensä kyllä paikalle kutsutaan ambulanssi.
SariTup
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja SariTup »

Miksi tuo avustettava ei avannut ikkunaa tai ovea jos tuli kuuma?

Ei voi käsittää, miten tämäkin tapaus on edes päässy oikeuteen saakka.
Vastaa Viestiin