Wildchild79 kirjoitti: Ma Touko 11, 2026 12:39 am
Voi olla että kummatkaan ei nyt vaan tajua toista. Onhan se aina väärin lyödä ensimmäisenä MUTTA
Mielestäni pointtini olikin
A, kun tarpeeksi pitkään haet ongelmia vaikka nyt natsimarsseilla provosoimalla niin löydät aivan varmasti sen toisenkin vajakin joka etsii ongelmia.
B, Jos pysyt himassa natsikulkueiden aikana niin tuskin just se sama natsi tulee yöllä sun kotiin potkimaan just sua päähän.
Eli vielä kerran jos haet ongelmia niin löydät niitä.
Miksikö kaikki marssilla eivät potkineet tätä maailmanparantajaa niin ehkä ne ei nähneet tilannetta tai eivät olleet etsimässä ongelmia vaan osoittamassa rauhassa mieltään koko "raiskataan Suomi mamuilla"-agendaa vastaan.
Kerro miten mulle stadilaisena käy jos
menen jonkun oululaisen moskeijan eteen ja alan grillaamaan pekonia kaikki mahdolliset jeesuspatsaat ja ristit mukana?
A, Tunnin grillailun jälkeen?
B, Viikon?
C, Kuukauden?
D, Vuoden jälkeen?
veikkaan että jossain vaiheessa kimppuuni käydään, olenko väärässä?
Ja ennenkaikkea kenen vika se on että minut pahoinpideltiin hengiltä 600km päässä himasta?
Kyllä mä tarvittaessa keksin semmosenkin esimerkkitarinan missä olet aivan varmasti sitä mieltä että mä ansaitsen kunnon turpasaunan, menetän munat valtiolle ja mut heitetään kaivoon kuolemaan samalla kun sinä avaat sen kannen. Ja nämä kaikki seuraukset olisi mielestäsi täysin mun syytä eikä sen joka ensimmäisenä heitti mua kivellä päähän.
Kyse on vaan todennäköisyyksistä ja prosenteista.
nyt voi olla todella sekava viesti kun en jaksanut vastata jojaiseen kysymykseen erikseen.
Ihan selvä kirjoitus oli, ei lainkaan sekava.
En ole ihan varma, etteikö tajuttais toisiamme: ennemmin vaan edelleen vaikuttaa siltä, että puhutaan samasta asiasta eri tasoilla. Ja ajatellaan eri tavalla siitä, kenen syytä ja kenen vastuulla väkivalta on, mikäli sitä edeltää toisen provosointi.
Olen samaa mieltä siitä, että jos joku tarkoituksella provosoi aggressiivisia ja väkivaltaisia ihmisiä/porukoita pitkään, niin väkivallan riski kasvaa. Mutta edelleen erotan toisistaan riskin kasvamisen ja vastuun väkivallasta.
Jos menet moskeijan eteen kuukausiksi häiriköimään, on tietenkin isompi riski väkivallalle kuin jos olisit vain kotonasi. Mikäli suhun käytäisiinkin väkivalloin käsiksi, se ei silti muuttaisi sitä, kuka pahoinpiteli ja kuka siitä vastaa. Eikä häiriköinninkään kohdalla väkivalta ole vääjäämätöntä: voihan olla, että häiriköintisi kohde soittaisi ennemmin poliisit paikalle. Veikkaan ylipäänsä, että oman käden oikeuttakin kannattaa loppupeleissä vain vähemmistö.
Sama pätee muihinkin tilanteisiin: vaikka provosoiva käytös voi olla/on typerää ja vaarallistakin, se ei tee väkivallasta hyväksyttävää tai uhrin syytä. Aiemminkin kirjoitin, että jos näin olisi, provosointi vois aina toimia selitykseksi pahoinpitelylle.
Edelleen: tämä vappumarssin aikainen pahoinpitely osoittaa tän mun mielestä hyvin: suurin osa ihmisistä ei käynyt käsiksi eli väkivalta ei ollut mikään väistämätön luonnonvoima, vaan joidenkin marssilaisten tekemä valinta.
Vielä vastaus: mikäli matkustaisit 600km osoittaaksesi mieltä jonkun moskeijan edessä, provosoivastikin, niin jos siitä seuraisi väkivaltaa, vastuu siitä olisi edelleen sillä, joka sitä väkivaltaa päätti käyttää.
Luulen, että säkin ymmärrät mun pointin(?), mutta tosiaan tarkastellaan asiaa eri näkökulmista ja ollaan eri mieltä siitä kenen syy, kenen vastuulla väkivalta on.
Tässä tais multa tulla jo toistoakin, mutten ala nyt perata tätä läpi.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell