Nimimerkki Bird

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

Bird
Axel Foley

Re: Nimimerkki Bird

Viesti Kirjoittaja Bird »

Sipi kirjoitti: To Touko 14, 2026 5:08 pm
Bird kirjoitti: To Touko 14, 2026 12:40 am Kiva kuulla, että olen mielestäsi ANP. Otan sen kohteliaisuutena.
Mikä on ANP? Siis tässä yhteydessä? Mun maailmassani se on hormoni, jota erittyy sydänlihassoluista.
Triggerivaroitus: seuraa horinaa :D

Se on "apparently normal part of personality" ja liittyy trauma- ja dissosiaatioteoriohin. Ennen kaikkea rakenteellisen dissosiaation teoriaan. Myös tuohon Jassen suosimaan dissosiatiiviseen identiteettihäiriöön, mutta ihan sama asia ne ei kuitenkaan ole.

Huomionarvoista on (tiedoksi myös Jasselle), että muun muassa juuri tuo rakenteellisen dissosiaation teoria on kiistanalainen, eikä se olekaan mikään yksimielisesti hyväksytty "todistettu fakta", vaan yksi teoreettinen malli siinä missä monet muutkin. Kaikki ei hyväksy sen käsitteitä ja oletuksia. Kiistanlaista on myös se, miten dissosiaatiota ylipäänsä pitäisi ymmärtää.

Pieni käytännön huomiokin, kun nyt innostuin aiheesta kirjoittamaan: esimerkiksi HUSilla on jo kauan ollut omanlaisensa suhtautuminen trauma- ja dissosiaatioteorioihin. Jossain vaiheessa traumapsykoterapiaa yritettiin peräti rajata pois ostopalveluterapioiden valikoimasta. Siellä suositaan erityisesti kognitiivisia terapioita, myös lyhytterapioiden ja nettiterapioiden painotus on vuosien aikana lisääntynyt.

Pari ystäväänikin vaihtoi lopulta tämänkin takia työpaikkaa (taustalla oli myös rehottavaa työpaikkakiusaamista, jolle johto ei ilmeisesti ollut tarpeeksi halukas tekemään mitään, sekä suht vahvasti edelleen elävä vanhanaikainen hierarkia).

Nykyään suhtautuminen ei onneksi vaikuta enää niin poissulkevalta ja onpa hus avannut oman traumapolinkin. Silti kuulemma sielläkin suositaan kognitiivisia menetelmiä ehkä vähän liiankin kanssa(?). Ymmärrän sen toki siinä mielessä, että sitä suuntausta on tutkittu eniten ja silöe on saatu myös hyvää näyttöä hoitojen vaikuttavuudesta. Toisaalta taas siihen on myös myönnetty eniten tutkimusapurahoja..

Joka tapauksessa: siinä missä EP ("emotional part of personality") kantaa voimakkaita, joskus sietämättömiäkin tunteita ja traumamuistoja, ANP hoitaa arkea, käy töissä, harrastaa, osallistuu aktiivisemmin ihmissuhteisiin sekä välttelee traumamuistoja ja muuta vastaavaa.

Todellisuudessa kuitenkin myös EP-osa tai -osat saattaa aktivoitua missä tilanteessa vain eikä se välttämättä näy muille ihmisille. Dissosiatiivisessa identiteettihäiriössä se voi toki näkyä selvemmin. DID on kuitenkin melko harvinainen. Muut dissosiaatiohäiriöt on yleisempiä.

Loppuun vielä pari kirjasuositusta kaikille (myös siis Jasselle), joita aihe kiinnostaa enemmänkin: Vainottu mieli – Rakenteellinen dissosiaatio ja kroonistuneen traumatisoitumisen hoitaminen tjsp. Kirjoittajina ainakin Ellert Nijenhuis ja Onno van der Hart. En muista, oliko muitakin. Tämä ei kyllä ole mitään kevyttä iltalukemista, ja mikäli traumatisoituminen ylipäänsä kiinnostaa eikä siitä ole vielä paljoa lukenut, sopivampiakin kirjoja löytyy: esim. Kun tiikeri herää ja Jäljet kehossa. Itse ostin nuo aikoinaan suoraan Traumaterapiakeskukselta, mutta veikkaanpa, että niitä löytyy nykyään myös kirjastosta.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Kumisilmä kirjoitti: To Touko 14, 2026 5:12 pm
mun mielestä se on AntiNatsiPersoona 8)
nazis everywhere.jpg
nazis everywhere.jpg (45.63 KiB) Katsottu 488 kertaa
*
X X X X X
perusporilaine
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja perusporilaine »

Laitetaan täältä vielä nostona hamejessellekin naurettavaksi antamaan vauhtia multinikkispedeilyyn :D
Bird kirjoitti: La Huhti 18, 2026 2:11 am Mitä tulee tuohon muuhun elämään, niin kyse lienee ennen kaikkea ajanhallinnasta ja priorisoimisesta; en mäkään käy minfossa kuin 2-3krt viikossa max., mutta ei se estä mua kirjoittamasta pitkiäkään viestejä tarpeeksi tärkeiksi kokemistani jutuista.
Mä jokapäivä töitä teen(julkisella),
joka ainoa päivä minfoon mä meen,
tralalalaaaallalaaaa,
joka ainoa ilta minfoon mä meen,
tralalalaaaallalaaaa

2-300 :lol:

Loppukevennyksenä vielä kuva poikasena tallomatta jääneestä
Liitteet
bördi.jpg
bördi.jpg (250.36 KiB) Katsottu 466 kertaa
Puheenjohtaja kirjoitti:Ma Touko 04, 2026 5:36 am Seli seli. Matut vittuun. Joka maasta.
Bird
Axel Foley

perusporilaine kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 9:39 pm Laitetaan täältä vielä nostona hamejessellekin naurettavaksi antamaan vauhtia multinikkispedeilyyn :D
Bird kirjoitti: La Huhti 18, 2026 2:11 am Mitä tulee tuohon muuhun elämään, niin kyse lienee ennen kaikkea ajanhallinnasta ja priorisoimisesta; en mäkään käy minfossa kuin 2-3krt viikossa max., mutta ei se estä mua kirjoittamasta pitkiäkään viestejä tarpeeksi tärkeiksi kokemistani jutuista.
Mä jokapäivä töitä teen(julkisella),
joka ainoa päivä minfoon mä meen,
tralalalaaaallalaaaa,
joka ainoa ilta minfoon mä meen,
tralalalaaaallalaaaa

2-300 :lol:

Loppukevennyksenä vielä kuva poikasena tallomatta jääneestä
Aww, säkin edelleen stalkkaat mua. Ihana juttu ja ihana kuva. 🥰 Kävit siis etsimässä ihan mua ajatellen söpön linnunpoikaskuvan netistä ja sanoitat jo jotain biisiäkin musta tekemistäsi tulkinnoista, WAU.

Onko toi ihana pikkuinen linnunpoikanen kenties pulun poikanen vai mikä? Kiitti joka tapauksessa, ihana pikkuinen mussukka.
Tykkäsin myös tosi paljon, kun Bumi kutsui mua Linnuksi, vaikka muuten sekin on vaan hyökännyt ja haukkunut.

Mutta säkö huomasit siis Jassea paremmin olennaisimmat pointit mun minfon käytöstä? Osasit ehkä suhteuttaa, miten vähän mulla lopulta on viestejä vaikka juuri Jasseen ym. verrattuna? Huomasit myös mihin aikaan käytän minfoa eniten? Jasselta, kun nää on mennyt tyystin ohi.

No oikeasti, eikä millään pahalla, mutta en mä tällä haavaa usko, että säkään näitä osasit hahmottaa. Mutta päästän teidät nyt pähkäilemästä. :D

Mitä tulee mun lintuprofiiliin, niin oikea hahmottelu musta on tällainen pehmeä ja pörröinen pikkulintu. Mutta mulla on helvetin terävä nokka enkä epäröi käyttää sitä, jos tarpeeksi v**uttaa. 💛

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
NeroKatti
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NeroKatti »

NeroKatti kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 12:19 am Se on totta mut eiks täällä saa keskustella vai haisteletko sun kalasareitas vain himassa... . Ehkä et ole tottunut laatu muijien keskusteluun? No bird yrittää mut ei saavuta mitään tasoa kuitenkaan jauhaa sosiaalista paskaa ja itsestään.. Kuka selvittää mun ulkonäön? En usko et merkitystä mut helppo selvittää.. Kuka kallu yrittää ostaa ystävyyttä vittu ulkonäöllä? Sofia belorf?
**.
Olen tosi pahoillani tästä kommentista.
Tätä en ole itse kirjoittanut vaan erittäin idjootti ystäväni kuka pääsi tietokoneelleni ja halusi olla hyvin" hauska "😑
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." :!:

JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
NeroKatti
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NeroKatti »

Kiva törmätä todella "hassun hauskaan" kirjoitteluun näin jälkikäteen 😑
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." :!:

JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
jotunheimen
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja jotunheimen »

Aaa.. näitä naapurit tiesi wifin passin ja kirjoitteli mun puolesta, koska mitä muutakaan he tekisivät
@veitera has blocked you
Bird
Axel Foley

NeroKatti kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 11:02 pm
NeroKatti kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 12:19 am Se on totta mut eiks täällä saa keskustella vai haisteletko sun kalasareitas vain himassa... . Ehkä et ole tottunut laatu muijien keskusteluun? No bird yrittää mut ei saavuta mitään tasoa kuitenkaan jauhaa sosiaalista paskaa ja itsestään.. Kuka selvittää mun ulkonäön? En usko et merkitystä mut helppo selvittää.. Kuka kallu yrittää ostaa ystävyyttä vittu ulkonäöllä? Sofia belorf?
**.
Olen tosi pahoillani tästä kommentista.
Tätä en ole itse kirjoittanut vaan erittäin idjootti ystäväni kuka pääsi tietokoneelleni ja halusi olla hyvin" hauska "😑
Ei hätää, tällaisia sattuu. En muistele siis pahalla. :)
Arvostan silti paljon, että kirjoitit tän.
Vastaa Viestiin