Chinaski kirjoitti: Ma Touko 18, 2026 5:19 pm
Samaa arvelin. Yleensä ASO-asunnot ovat niitä rauhallisimpia, mutta aina löytyy se kahjo. Saako niitä alivuokrata? Kyllä kai.
"AI-yhteenveto
Asumisoikeusasunnon (ASO-asunnon) kokonaan vuokraaminen eteenpäin on pääsääntöisesti kielletty, mutta sen voi luovuttaa väliaikaisesti toisen käyttöön enintään kahdeksi vuodeksi tietyin edellytyksin. Vaihtoehtoisesti asunnosta voi vuokrata enintään puolet alivuokralaiselle, kun asut siellä itse.
Edellytykset asunnon väliaikaiselle vuokraukselle
Voit luovuttaa asunnon määräajaksi toisen hallintaan (jälleenvuokrata), jos oleskelet tilapäisesti toisella paikkakunnalla seuraavista syistä:
Työ tai opiskelu
Varusmiespalvelus tai siviilipalvelus
Muu erityinen syy (esim. pitkäaikainen sairaahoito)
Huomioitavaa vuokrauksessa:
Enimmäisaika: Asunnon voi vuokrata väliaikaisesti korkeintaan kahdeksi vuodeksi.
Lupa ja ilmoitus: Vuokraamisesta on aina ilmoitettava asunnon omistajalle (esim. isännöitsijälle tai ASO-yhtiölle) ennen vuokrasuhteen alkua.
Vastuu: Vastaat itse vuokranmaksusta ja asunnon kunnosta omistajalle, vaikka asunnossa asuisi toinen henkilö.
Vuokran määrä: Väliaikaisessa vuokrauksessa vuokra voi kattaa omat kulusi, mutta et voi tehdä sillä voittoa.
Alivuokraus
Jos asut itse vakituisesti asunnossa, voit vuokrata siitä enintään puolet toiselle henkilölle alivuokrasopimuksella. Tällaisesta järjestelystä on myös ilmoitettava isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle."
Tuo Vantaan Pumppu paskoi koko "vanhan Kaivokselan" rauhaisan ja ihan oikeasti uneliaan idyllin muutaman vuoden sisään tulostaan. Aiemmin vain smugut satunnaisesti perseili Shellin, Teboilin ja Mäc´n kolmiossa, nyt tuon Pumpun asukit laajamittaisemmin.