Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Touhupuntti
Rico Tubbs

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

LexVeritas kirjoitti: To Touko 21, 2026 12:16 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ke Touko 20, 2026 8:34 pm Aika vähissä vaikuttaisi olevan ketjun aiheeseen liittyvä keskustelu. Ehkä Niemen podcast-sarja tuo jotain järkeä ketjuun.
Itseäsi mukaillen:

Niin, en minä ymmärrä mitä jankuttamista on mm. "häröporukan kokoontumispaikassa".

Jos sinulla olisi jokin asiallinen lähde Meriläisen puukotuspaikan/Lukkarisen ruumiin löytöpaikan olemisesta "häröporukan kokoontumispaikka", niin se olisi helposti ketjuun jaettavissa. Sellaista ei siis ole, mutta silti esität jälleen disinformaatiota sitä lainkaan edes kyseenalaistamatta.

Jankuttamisen sijaan: Myönnä siis, että lähdettä ei ole, tai linkitä se ketjuun, kiitos.
Laitan lusikkani soppaan nostamalla aiemmin jakamani alkuvaiheen uutisen Tuula Lukkarisesta, jossa mainittiin hiekkakuopalta löydetty puolitajuton, myöhemmin kuollut mies. Löytö ollut edeltävänä sunnuntaina.
Riistanhoidolliset nuolukivet nostan myös uudelleen, vaikka kaukaiselta voi kuulostaakin, niin kerta niitä alueen metsissä on ollut, on myös niihin liittyvää liikennettä tuolla hiekkakuopilla ollut myös.
Oon koittanut pohtia mikä olisi se puuttuva pala mikä selittäisi paikan. Sen aikaiselta maanomistajat olisi mielenkiintoista kuulla havaitsiko alueella mitä kaikkea toimintaa.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Ross Sullivan kirjoitti: Ke Touko 20, 2026 8:34 pm Aika vähissä vaikuttaisi olevan ketjun aiheeseen liittyvä keskustelu. Ehkä Niemen podcast-sarja tuo jotain järkeä ketjuun.
Itseäsi mukaillen:

Niin, en minä ymmärrä mitä jankuttamista on mm. "häröporukan kokoontumispaikassa".

Jos sinulla olisi jokin asiallinen lähde Meriläisen puukotuspaikan/Lukkarisen ruumiin löytöpaikan olemisesta "häröporukan kokoontumispaikka", niin se olisi helposti ketjuun jaettavissa. Sellaista ei siis ole, mutta silti esität jälleen disinformaatiota sitä lainkaan edes kyseenalaistamatta.

Jankuttamisen sijaan: Myönnä siis, että lähdettä ei ole, tai linkitä se ketjuun, kiitos.
Onko sinulla asiallinen lähde, että Hellun (mahdollinen) kyyditys hiekkakuopalle ja Lukkarisen ruumiin löytyminen hiekkakuopan läheisyydestä, muodostavat sellaisen yhteyden, että tekijä on molemmissa sama? Tai onko jokin asiallinen lähde ylipäänsä (tai edes muu peruste), että sinne hiekkakuopille ei ole voinut eksyä kuin yksi henkilö?/se ei ole toiminut kokoontumispaikkana?

Ihan jo KRP:n nykyisen tutkinnanjohtajan kommentointi on sellaista, että tapausten sarjoittuminen ei vaikuta todennäköiseltä. Lisäksi eri keskustelufoorumeilla on annettu todisteita siihen suuntaan, että hiekkakuopilta on löydetty kaljapulloja, kortsuja ja pullonkorkkeja. Itse en tätä erityisen vahvana todisteluna pidä, mutta puoltaa ehdottomasti sitä, että tämä asutusta lähellä oleva hiekkakuoppa ei ole mikään yhden sarjamurhaajan varaama erityisalue keskellä erämaata.

Veikkaan jo ennakoivasti, että ei sinulla mitään perusteluja tälläkään kertaa ole: tyhjää mölinää ainoastaan.
Mitä te dorkat dorkailette?
Ross Sullivan

Touhupuntti kirjoitti: To Touko 21, 2026 6:09 pm
Itseäsi mukaillen:

Laitan lusikkani soppaan nostamalla aiemmin jakamani alkuvaiheen uutisen Tuula Lukkarisesta, jossa mainittiin hiekkakuopalta löydetty puolitajuton, myöhemmin kuollut mies. Löytö ollut edeltävänä sunnuntaina.
Riistanhoidolliset nuolukivet nostan myös uudelleen, vaikka kaukaiselta voi kuulostaakin, niin kerta niitä alueen metsissä on ollut, on myös niihin liittyvää liikennettä tuolla hiekkakuopilla ollut myös.
Oon koittanut pohtia mikä olisi se puuttuva pala mikä selittäisi paikan. Sen aikaiselta maanomistajat olisi mielenkiintoista kuulla havaitsiko alueella mitä kaikkea toimintaa.
Tämä on oiva täydennys vastaukseeni! Siis mitä edellä kirjoitat.

Suhtaudun asiaan (oliko alueella liikennettä vai ei) avoimin mielen ja toivoisin Niemen paneutuvan kysymykseen. Vaikuttaa siltä, että ainoa sarjoittumistekijä olisi alueellinen. Jos alue on ollut häröporukan kokoontumispaikka, niin yhteys on heikko.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ross Sullivan kirjoitti: To Touko 21, 2026 6:24 pm
Itseäsi mukaillen:

Onko sinulla asiallinen lähde, että Hellun (mahdollinen) kyyditys hiekkakuopalle ja Lukkarisen ruumiin löytyminen hiekkakuopan läheisyydestä, muodostavat sellaisen yhteyden, että tekijä on molemmissa sama? Tai onko jokin asiallinen lähde ylipäänsä (tai edes muu peruste), että sinne hiekkakuopille ei ole voinut eksyä kuin yksi henkilö?/se ei ole toiminut kokoontumispaikkana?

Ihan jo KRP:n nykyisen tutkinnanjohtajan kommentointi on sellaista, että tapausten sarjoittuminen ei vaikuta todennäköiseltä. Lisäksi eri keskustelufoorumeilla on annettu todisteita siihen suuntaan, että hiekkakuopilta on löydetty kaljapulloja, kortsuja ja pullonkorkkeja. Itse en tätä erityisen vahvana todisteluna pidä, mutta puoltaa ehdottomasti sitä, että tämä asutusta lähellä oleva hiekkakuoppa ei ole mikään yhden sarjamurhaajan varaama erityisalue keskellä erämaata.

Veikkaan jo ennakoivasti, että ei sinulla mitään perusteluja tälläkään kertaa ole: tyhjää mölinää ainoastaan.
Niin, minähän en tosiaan ole tässä nyt mölissyt tyhjää enkä väittänyt, että tekijä olisi sama. Olen todennut, että tapauksia on lähtökohtaisesti tutkittu siltä pohjalta, että tapaukset kytkeytyisivät toisiinsa. Olen myös toistuvasti todennut, ettei nykyinenkään tutkinnanjohtaja ole kiistänyt niin mahdollisesti olevan. Tämä on osoittautunut sinulle ylivoimaisen vaikeaksi ymmärtää.
Lisäksi eri keskustelufoorumeilla on annettu todisteita siihen suuntaan...
Vai sillä tavalla.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Ross Sullivan

LexVeritas kirjoitti: To Touko 21, 2026 7:15 pm
Ross Sullivan kirjoitti: To Touko 21, 2026 6:24 pm

Itseäsi mukaillen:

Niin, minähän en tosiaan ole tässä nyt mölissyt tyhjää enkä väittänyt, että tekijä olisi sama. Olen todennut, että tapauksia on lähtökohtaisesti tutkittu siltä pohjalta, että tapaukset kytkeytyisivät toisiinsa. Olen myös toistuvasti todennut, ettei nykyinenkään tutkinnanjohtaja ole kiistänyt niin mahdollisesti olevan. Tämä on osoittautunut sinulle ylivoimaisen vaikeaksi ymmärtää.
Vai sillä tavalla.
Sillä tavalla tosiaan. Jos henkilö olisi kuvineen lähentynyt IS:n toimittajaa, niin eiköhän siitä olisi juttu lehteen saatu. Tosin en tiedä millä tavoin toimittajapissiksen validointi tekisi siitä luotettavampaa. Vielä vähemmän, että miksi oletuksena pitäisi olla, että asutuksen lähellä oleva hiekkakuoppa olisi jotenkin eristetty tai sellainen, että siellä ei porukkaa pyörisi.

Tapauksia ei tutkita siltä pohjalta, että tekijä olisi sama. Tämän voi kuulla suoraan Aarisalon suusta Riku Rantalan haastattelussa. Ei sitä tarvitse mitenkään tulkita tai ymmärtää.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Tapauksia on tosiaan tutkittu myös siltä pohjalta, että tekijä olisi sama, ja sitä mahdollisuutta ei nykyinenkään tutkinnanjohtaja ole kiistänyt.
Tutkinnanjohtaja ei ymmärrettävästi halua puhua sarjamurhaajasta, koska Meriläistä ei murhattu.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Touhupuntti
Rico Tubbs

Mä olen tavallaan aina "halunnut" uskoa tekijän olevan yksi ja sama. Kuitenkin Maaritin katoamiseen perehtyminen vie katseen enemmän ja enemmän baariseurueeseensa ja tällä hetkellä uskon tekijän löytyvän siitä piiristä. Liikaa outouksia ja epäloogisuuksia Zapatan ajalta, ristiriitaisia kommentteja tai ainakin sellaisia epäloogisia kuten rahanlainausajatus vaikka rahaa oli, avopuoliso kuskinaisen kanssa jää viettämään iltaa, auto jää yöksi parkkipaikalle jne.
Jo ihan lähtökohtaisesti jos menen avopuolisoni kanssa baariin, en jatkaisi iltaa siellä jonkun kuskinaisen kanssa vaan huolehtisin, et tavalla tai toisella puoliso pääsee kans sisään.
Koen jopa, että mielessäni oleva myyttinen sarjamurhaaja-peto alkaa murentua ja tilalle tulee nuo yllämainitut ajatukset etenkin Maaritin kohdalla. Entä jos kaikkiin löytyykin ratkaisu tuosta porukasta? Onko julmaa heittää tuollainen ajatus ilmoille?
Pohdinnan tueksi kysymyksiä:
Millaiset autot oli kaikilla tän seurueen jäsenillä? Mihin kaksi miehistä meni Sr Winstonin jälkeen kun nainen ja avopuoliso jatkoi ilmaisen juoman imuttamista sisällä? Ketä nuo kaksi miestä oli? Oliko auton ovet lukossa parkkipaikalla? Hakeutuivatko kaikki kolme Zapatasta ulkona olevaa pikkuhiljaa autolle illan/yön mittaan? Onko Sr Winstonista kolmikosta havaintoja? Millaisia ja millainen ilmapiiri kolmikolla (kaksi miestä ja Maarit) oli? Miksi illan tapahtumat päivittyivät vuosien päästä uusiksi? Kuka haki aamulla auton? Jatkoiko kuskinainen minne yöksi?

Mun fiksaatio näihin selvittämättä jääneisiin kumpuaa eräästä liftauskokemuksesta valkoisen auton kyytiin joskus 2007-9, jossa kuski todella epäsiisti, ruskeahiuksinen kiharapää. Muistan kaikki puheet yksityiskohtineen ja muun muassa kertomukset miksi oli juuri käynyt toimenpiteessä alueen sairaalassa. Oon vuosia aiemmin tainnut kanssa kysyä ketjussa epäillyistä alueella, että oliko kellään heistä tuntomerkkeinä karvoja kasvavia luomia.. auto oli neliskanttinen ja valkoinen, mutta enemmän Renault tai Citroen tyyppinen, mut just sellainen vanhan mallin kulmikas..
Vei meidät hiekkatielle eri paikkakunnalla, mutta kertoi ajaessa, että laittoi The rain gospel c-kasetin soimaan kasettisoittimeen ja kertoi, että ajoi kerran yhden tytön hiekkatielle ja laittoi silloin tuon soimaan, että sai oikeaan mielentilaan. Etsin yhä kuka on tuo "tyttö" sillä ei jäänyt epäselväksi mitä loppuen lopuksi "tytölle" kävi. Meidän reissu päättyi myös 112 soittoon.
Touhupuntti
Rico Tubbs

^
Pahoittelut jatkuvista uusista viesteistä ketjuun..kiinnostaa ajatus et kuinka varma Hellu oli auton merkistä. Oma kokemus ruista yllä mainitusta kyydin tarjoamasta autoineen yhdistyy silloisen perheen sisäiseen muistoon siitä kuinka ranskalainen "paska" syttyi tuleen ohituskaistalla, ja siksi muistan oman kyyditsijän auton enemmän just ranskalaiseksi kuin vaikka japanilaiseksi. En edes tiedä onko vaikka Renault ranskalainen mut nimi ohjaa..
Ross Sullivan

Touhupuntti kirjoitti: To Touko 21, 2026 9:21 pm Mä olen tavallaan aina "halunnut" uskoa tekijän olevan yksi ja sama. Kuitenkin Maaritin katoamiseen perehtyminen vie katseen enemmän ja enemmän baariseurueeseensa ja tällä hetkellä uskon tekijän löytyvän siitä piiristä. Liikaa outouksia ja epäloogisuuksia Zapatan ajalta, ristiriitaisia kommentteja tai ainakin sellaisia epäloogisia kuten rahanlainausajatus vaikka rahaa oli, avopuoliso kuskinaisen kanssa jää viettämään iltaa, auto jää yöksi parkkipaikalle jne.
Jo ihan lähtökohtaisesti jos menen avopuolisoni kanssa baariin, en jatkaisi iltaa siellä jonkun kuskinaisen kanssa vaan huolehtisin, et tavalla tai toisella puoliso pääsee kans sisään.
Koen jopa, että mielessäni oleva myyttinen sarjamurhaaja-peto alkaa murentua ja tilalle tulee nuo yllämainitut ajatukset etenkin Maaritin kohdalla. Entä jos kaikkiin löytyykin ratkaisu tuosta porukasta? Onko julmaa heittää tuollainen ajatus ilmoille?
Pohdinnan tueksi kysymyksiä:
Millaiset autot oli kaikilla tän seurueen jäsenillä? Mihin kaksi miehistä meni Sr Winstonin jälkeen kun nainen ja avopuoliso jatkoi ilmaisen juoman imuttamista sisällä? Ketä nuo kaksi miestä oli? Oliko auton ovet lukossa parkkipaikalla? Hakeutuivatko kaikki kolme Zapatasta ulkona olevaa pikkuhiljaa autolle illan/yön mittaan? Onko Sr Winstonista kolmikosta havaintoja? Millaisia ja millainen ilmapiiri kolmikolla (kaksi miestä ja Maarit) oli? Miksi illan tapahtumat päivittyivät vuosien päästä uusiksi? Kuka haki aamulla auton? Jatkoiko kuskinainen minne yöksi?

Mun fiksaatio näihin selvittämättä jääneisiin kumpuaa eräästä liftauskokemuksesta valkoisen auton kyytiin joskus 2007-9, jossa kuski todella epäsiisti, ruskeahiuksinen kiharapää. Muistan kaikki puheet yksityiskohtineen ja muun muassa kertomukset miksi oli juuri käynyt toimenpiteessä alueen sairaalassa. Oon vuosia aiemmin tainnut kanssa kysyä ketjussa epäillyistä alueella, että oliko kellään heistä tuntomerkkeinä karvoja kasvavia luomia.. auto oli neliskanttinen ja valkoinen, mutta enemmän Renault tai Citroen tyyppinen, mut just sellainen vanhan mallin kulmikas..
Vei meidät hiekkatielle eri paikkakunnalla, mutta kertoi ajaessa, että laittoi The rain gospel c-kasetin soimaan kasettisoittimeen ja kertoi, että ajoi kerran yhden tytön hiekkatielle ja laittoi silloin tuon soimaan, että sai oikeaan mielentilaan. Etsin yhä kuka on tuo "tyttö" sillä ei jäänyt epäselväksi mitä loppuen lopuksi "tytölle" kävi. Meidän reissu päättyi myös 112 soittoon.
"Mä olen tavallaan aina "halunnut" uskoa tekijän olevan yksi ja sama. Kuitenkin Maaritin katoamiseen perehtyminen vie katseen enemmän ja enemmän baariseurueeseensa ja tällä hetkellä uskon tekijän löytyvän siitä piiristä."

Kyllä minustakin olisi mielenkiintoisinta, jos tekijäksi paljastuisi moniulotteisesti häiriintynyt lääkärismies, joka kostaa äitisuhteensa representaatiolle aikuisäillään.

"Laitan lusikkani soppaan nostamalla aiemmin jakamani alkuvaiheen uutisen Tuula Lukkarisesta, jossa mainittiin hiekkakuopalta löydetty puolitajuton, myöhemmin kuollut mies. Löytö ollut edeltävänä sunnuntaina."

Se on ihan mahdollista (ja todennäköisintä), että mikään näistä kolmesta tapauksesta: kuollut mies, Lukkarinen tai Hellu, eivät liity toisiinsa millään tavoin muuten kuin maantieteellisellä yhteydellä. Tilastollinen sattuma ei tarkoita kausaliteettia.

" Kuitenkin Maaritin katoamiseen perehtyminen vie katseen enemmän ja enemmän baariseurueeseensa ja tällä hetkellä uskon tekijän löytyvän siitä piiristä." Sehän tässä on, että epämääräinen elämäntapa keskimääräisesti tarkoittaa, että elinpiirissä on epämääräisiä henkilöitä. Harvemmin käsittääkseni yläluokkainen nainen joutuu henkirikoksen uhriksi kuin alemmista luokista.
JasseHames
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

LexVeritas kirjoitti: To Touko 21, 2026 7:15 pm
Vai sillä tavalla.
:mrgreen: Osaatko keksiä, miksi Lukkarisen murhaaja edes olisi "piilottanut" ruumiin "häröporukkansa kokoontumispaikalle".

Ps. Niille, jotka eivät tiedä, mistä on kyse: viewtopic.php?p=1970297#p1970297
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Touhupuntti
Rico Tubbs

Onkohan Helenalla ollut käytössä toista nimeä ennen Helenaa? FB löytyi eräs Margot Helena Meriläinen tili missä 2016 vuodelta ainoat julkaisut. Elämänkoulu se opettaa! No joo, ei siis ole tuo, eikä ehkä ole ollut edes enää tuolloin elossa, mutta jospa jotenkin sais löydettyä hänestä lisätietoa
Muokattu lisäys et tällä profiililla useita profiileja ja niissä myös tuoreita eli ei siis ole todellakaan hän. Koitin päästä löytämään elossa olevien sukulaisten profiileista muistelukuvia päätellen ikää ja kotipaikkaa jne
Touhupuntti
Rico Tubbs

Viimeisen johtolangan uudet jaksot näkyy nyt sivuilla, että ilmestyisi muistaakseni 23.6. otsikoita ei ollut vielä esillä, että onko jo tämä tapaus.
liukaslahna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

^
Voi vaan toivoa että tulisi jotain pientä uutta mihin tarttua, eihän tämä enää selviä, aletaan olla 20-25v myöhässä.
Der Fanhder
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

^Aikomukseni on siellä käydä kesän aikana skannaamassa paikka metallinpaljastimella, jos vaikka jotain "pientä" löytyisi. Käsittääkseni sieltä ei aiemmin ole metallinpaljastimella etsitty. Oikaiskoon joku, jos on muuta tietoa. Itse en ole näitä kahta viestiketjua kokonaan lukenut.

Sivulle 244 näyttää nimimerkki Peogeotti arvoineen tarkan paikan melko uskottavasti, mikä helpottaa kyllä urakkaa.
Mies joka tiesi liikaa
liukaslahna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

Paikka on metsäkoneella ajeltu aika muusiksi tänä keväänä, vaikea enää hahmottaa edes miten ne tiet erkani aikanaan jne. Aika fakiiri saa olla jos löytää esim. sen koivun kannon vielä mistä Tuula löytyi.
Vastaa Viestiin