Ja "poikkeuksellisesti" nimimerkillä.
Helsingin Sanomat 26.5.2026 / https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012032189.html
Tyttäreni ovat kohdanneet karmaisevan määrän seksuaalista ahdistelua
Tyttäriimme on käyty kiinni lenkkipolulla ja metrossa. Minulle kerrottu on vain jäävuoren huippu.
Kahden tytön vanhemmuus on avannut minulle hirveän ja ahdistavan maailman. Se määrä seksuaalista ahdistelua, jota tyttäremme ovat kohdanneet, on karmaiseva. Yksikin kerta on liikaa, mutta aikuisten miesten nuoriin tyttöihin kohdistama seksuaalinen ahdistelu ei ole satunnaista, vaan se on jatkuvaa.
Toinen tyttäristämme on jo yli 20-vuotias aikuinen, ja toinen on juuri täyttämässä 16 vuotta. Isosisko on kertonut pikkusiskolleen, että hänen kohtaamansa häirintä on vähentynyt selvästi sen jälkeen, kun hän ei enää näytä selvästi alaikäiseltä nuorelta. Tällaista on järkyttävää kuulla.
Tyttäriimme on käyty kiinni lenkkipolulla. Heidän viereensä on istuttu metrossa kertomaan yksityiskohtaisesti, mitä kertoja haluaisi tyttärelle tehdä, jos he eivät olisi julkisella paikalla. Heihin on käyty kiinni metrossa, on tungettu lähelle katsomaan puhelinta nuoren kädessä, pyydetty puhelinnumeroa, heitelty rivouksia ja vihjailuja. Ahdistavia kokemuksia ovat myös pitkään tuijottamiset, perään huutelut ja vislaamiset. Tiedän myös, että minulle kerrottu on vain jäävuoren huippu.
Ja ei, syyttävää sormea ei voida osoittaa miehiin, jotka ovat tulleet Suomeen, vaan meidän tyttäriämme törkeän seksuaalisesti häirinneiden aikuisten miesten joukko koostuu pääsääntöisesti kantasuomalaisista miehistä. Alaikäiseen tyttäreemme käytiin vastikään taas kiinni metrossa. Jälleen kerran suomalainen aikuinen mies on murtanut kehittyvän nuoren tytön luottamusta ja lisännyt pelkoa, jota hän tuntee miehiä kohtaan.
Järkyttynyt äiti Espoosta
Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.