Lieto 29.5.2026 / Nuori tyttö ja bussikuski "tappelussa" (video)

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
SatuSetä
Jack Bauer

Re: Lieto 29.5.2026 / Nuori tyttö ja bussikuski "tappelussa" (video)

Viesti Kirjoittaja SatuSetä »

Luen kohta, toivottavasti voitit.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

janita kirjoitti: La Touko 30, 2026 10:00 pm Tarvii varmaan bussikuskitkin sitten jotain lisäkoulutusta. Tais järhestystenvalvojien ammattikunta sellaista saada aika laajastikin sen Ompun tapauksen jälkeen.
Niin. Tai sitten vanhempien tehtävä on olla siinä määrin kartalla, ettei laita kakaraa yksin bussiin jos ei käytös ole sillä tasolla, että matkanteko onnistuu. Ei voida ajatella aina niin, että koko helvetin maailma on polvillaan saman tien, jos joku ihminen tuntee itsensä erityiseksi, ei voi hyvin tai kokee jotain muuta.

Olisi mielenkiintoista tietää, montako kertaa sille likalle on rämpyttelystä sanottu. Itse muistan lapsuudestani, että kun jotain perheili ja aikuinen huomautti asiasta /kuka tahansa aikuinen) niin hävetti ihan helvetisti. Nykyerityiset lumihiutaleet kuitenkin suhtautuvat kilahtamalla välittömästi siitä, että heitä kielettiin, puhuttiin väärin, ei otettu huomioon ja sitten vanhemmat useimmiten vielä lähtevät tukemaan tätä ajatusta.

kasvatuksessa on tapahtunut ihan järkyttävä muutos. Omassa lapsuudessani (ja samaa olen omilleni opettanut) pidettiin tärkeimpana kasvatusohjeena sitä, että lapsi osaa toimia ryhmässä, ottaa muut huomioon ja ajatella asioita myös siltä kantilta, miltä toisista tuntuu.

Nykyään sen sijaan kasvatetaan niin, että joka lapsi on erityinen, tärkeintä on voida itse hyvin, puolusta itseään aina ja mihinkään ei ole pakko ryhtyä, jos se ei tunnu hyvältä. Aikuisia ei tarvitse totella jos ne ovat ilkeitä tai lapsesta tuntuu, että hänen oikeuksiaan tässä ei nyt huomioida. Lisäksi hoetaan, että "sinusta voi tulla mitän vaan!" No ei voi. kehitysvammaisesta autistista ei voi tulla mitä vaan. Mutta kun tätä hoetaan kaikkialla ja todellisuus alkaa pikkuhiljaa iskeä asia kerrallaan, soditaan kaikessa kaikkia vastaan. Koska lapsi on niin ihmeellinen ja ainutlaatuinen, vian on oltava aina ympäröivässä maailmassa, ei koskaan lapsen omassa käytöksessä. KOulujen, työpaikkojen, järjestelmien ja nyt jo joukkoliikenteenkin pitää muuttua erikseen jokaisen yksilön tarpeita vastaavaksi.

Jos kaikki ovat erityisiä, kukaan ei ole. Eikö?
SatuSetä
Jack Bauer

Sipi kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 1:41 am Olisi mielenkiintoista tietää, montako kertaa sille likalle on rämpyttelystä sanottu. Itse muistan lapsuudestani, että kun jotain perheili ja aikuinen huomautti asiasta /kuka tahansa aikuinen) niin hävetti ihan helvetisti. Nykyerityiset lumihiutaleet kuitenkin suhtautuvat kilahtamalla välittömästi siitä, että heitä kielettiin, puhuttiin väärin, ei otettu huomioon ja sitten vanhemmat useimmiten vielä lähtevät tukemaan tätä ajatusta.
Ei ole rämpytellyt, kuski on poistanut pysäkillä ennen kuin tyttö on yhtäkään pysäkkiä ollut kyydissä, syystä tai toisesta. Loppu on videolla.

Löytyy langasta.
Bird
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Bird »

Mun mielestä tää menee nyt aika kauas itse tapauksesta.

Ensinnäkin, jos jo tässä ketjussakin jaettu tieto pitää paikkansa, tyttö ei edes rämpytellyt pysähtymisnappia, vaan kyse oli aivan toisesta tilanteesta.

Silloinkin koko analyysi huonosta kasvatuksesta perustuu väärään lähtöoletukseen.

Toiseksi, en oikein ymmärrä ajatusta, että vanhempien pitäisi etukäteen tietää ja ennustaa jokainen tilanne, jossa teini toimii typerästi. Teini-ikäisten kehitykseenhän kuuluu nimenomaan rajojen kokeilu, impulsiivisuus ja se, että kavereiden vaikutus kasvaa vanhempien vaikutusta suuremmaksi.

Kolmanneksi, vaikka nuori käyttäytyisi huonosti, siitä ei automaattisesti seuraa, että aikuisen toimintaa ei saisi arvioida. Mun mielestä tässä voidaan samaan aikaan todeta, että nuori käyttäytyi väärin ja kyseenalaistaa, toimiko aikuinenkaan tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla.

Nää ei sulje toisiaan pois.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
SatuSetä
Jack Bauer

Bird kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:08 am Mun mielestä tää menee nyt aika kauas itse tapauksesta.

Ensinnäkin, jos jo tässä ketjussakin jaettu tieto pitää paikkansa, tyttö ei edes rämpytellyt pysähtymisnappia, vaan kyse oli aivan toisesta tilanteesta.

Silloinkin koko analyysi huonosta kasvatuksesta perustuu väärään lähtöoletukseen.

Toiseksi, en oikein ymmärrä ajatusta, että vanhempien pitäisi etukäteen tietää ja ennustaa jokainen tilanne, jossa teini toimii typerästi. Teini-ikäisten kehitykseenhän kuuluu nimenomaan rajojen kokeilu, impulsiivisuus ja se, että kavereiden vaikutus kasvaa vanhempien vaikutusta suuremmaksi.

Kolmanneksi, vaikka nuori käyttäytyisi huonosti, siitä ei automaattisesti seuraa, että aikuisen toimintaa ei saisi arvioida. Mun mielestä tässä voidaan samaan aikaan todeta, että nuori käyttäytyi väärin ja kyseenalaistaa, toimiko aikuinenkaan tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla.

Niin, et vaan jaksanut lukea ketjua ja räiskit menemään...

Miten tää eroaa sun normihommista? Miten sut on kasvatettu?
Bird
Axel Foley

SatuSetä kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:12 am
Bird kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:08 am Mun mielestä tää menee nyt aika kauas itse tapauksesta.

Niin, et vaan jaksanut lukea ketjua ja räiskit menemään...

Miten tää eroaa sun normihommista? Miten sut on kasvatettu?
Mistä ihmeestä sä nyt puhut? :D

Olen lukenut koko ketjun. Entä mistä "mun normihommista"? Mun kasvatuksesta?

Voisitko kiltti vaikka lukea ne mun kirjoitukset ajatuksella läpi. Jatketaan sen jälkeen keskustelua.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
SatuSetä
Jack Bauer

Bird kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:24 am Mistä ihmeestä sä nyt puhut? :D

Voisitko kiltti vaikka lukea ne mun kirjoitukset ajatuksella läpi. Jatketaan sen jälkeen keskustelua.
Jos nyt kuitenkin alotettaisiin siitä, että huomaisit ketjussa olleen uutisoinnin asioiden kulusta?
Aiemmassa viestissäsi vielä sanoit jotain nappulan rämpyttämisestä, joka ei ketjun mukaan ole missään nimessä totta.
Bird
Axel Foley

SatuSetä kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:31 am
Bird kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 2:24 am Mistä ihmeestä sä nyt puhut? :D

Jos nyt kuitenkin alotettaisiin siitä, että huomaisit ketjussa olleen uutisoinnin asioiden kulusta?
Aiemmassa viestissäsi vielä sanoit jotain nappulan rämpyttämisestä, joka ei ketjun mukaan ole missään nimessä totta.
Siis hetkinen — mähän juuri tuossa kirjoitin, että se nappulan rämpyttäminen ei ketjussa ilmenneiden tietojen mukaan pidä paikkaansa?
Le chat bleu
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Toi potkimisen vähättely on minusta käsittämätöntä. Ja lapselle pitää kasvatuskeskustelu. :lol:
Tuon ikäisenä olisin nauranut räkäisesti tuollaiselle keskustelulle, ja minä olin sentään kiltti lapsi.

Juuri tuollaisten ihmisten takia nuoret käyttäytyvät miten haluavat, kun kaikesta selviää jolloin keskustelulla. Kuski teki tyhmästi kun hermostui, mutta ei tuossa tytölle käynyt mitään, toivottavasti edes vähän pelästyi.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Bird
Axel Foley

Le chat bleu kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 7:00 am Toi potkimisen vähättely on minusta käsittämätöntä. Ja lapselle pitää kasvatuskeskustelu. :lol:
Tuon ikäisenä olisin nauranut räkäisesti tuollaiselle keskustelulle, ja minä olin sentään kiltti lapsi.

Juuri tuollaisten ihmisten takia nuoret käyttäytyvät miten haluavat, kun kaikesta selviää jolloin keskustelulla. Kuski teki tyhmästi kun hermostui, mutta ei tuossa tytölle käynyt mitään, toivottavasti edes vähän pelästyi.
Oletko edes lukenut, mitä tässä on kirjoitettu? Kirjoittamasi perusteella vaikuttaa nimittäin siltä, että olet aika pihalla.

Kerro silti myös ihmeessä, kuka tässä on vähätellyt potkimista. Minä en ainakaan ole nähnyt kenenkään väittävän, että potkiminen olisi hyväksyttävää tai ettei siihen pitäisi puuttua.

Ja muuten: oikeasti kiltit lapset/nuoret ei "naura räkäisesti" opettajien ja vanhempien pitämille keskusteluille: sulla taitaa olla vielä aidon itsesi kanssa tekemistä.

Samasta aiheesta jatkan: tuo väitteesi tyyliin "kaikesta selvitään vain kasvatuskeskustelulla", näyttää olevan myös ihan täysin omaa tulkintaasi.

Tiedätkö edes, mitä kaikkea kasvatuskeskustelu voi pitää sisällään? Se ei tarkoita pelkkää sormella heristelyä tai sitä, ettei lapsen käytökseen puututtaisi.

Vaikutat ajattelevan, että kyse on vain jostain muodollisesta puhuttelusta, vaikka tarkoitus on nimenomaan käydä läpi teon seuraukset, vastuu ja se, miten vastaavaa käytöstä ehkäistään jatkossa.

Ylipäänsä tässä keskustelussa olen analysoinut ja kritisoinut bussikuskin toimintaa, en puolustellut lapsen käytöstä. Olisi luullut sunkin tajuavan, että nuo on kaksi eri asiaa. Mutta et selvästi tajunnut ja ilmeisesti muutenkin yliarvioin sinut.
Le chat bleu
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Tämän vuoksi nuoriso voi pahoin: aikuisten maailman asioita on väännetty lapsille, ilman ymmärrystä ettei lapsi koe tai ymmärrä kuten aikuinen. Tutkitusti lapset voivat huonommin, vaikka elämä muuten on parempaa. Mitään ei vaadita, edes sitä hyvää käytöstä.

Kun aikuiselle pomon kanssa vakavaan moitekeskusteluun joutuminen olisi kamalaa, se voisi tarkoittaa potkuja ja sitä kautta isoja ongelmia.

Lapselle joku kasvatuskeskustelu on vettä hanhen selästä, sama kun ei yhtään mitään. Sama toistuu kun lasten keskinäiseen kiusaamiseen puututaan keskustelulla: kiusaajan mielestä mitään seurausta ei ole tullut ja kiusaaminen jatkuu (on vaan lässytetty sitä samaa), kiusatun asema ei yleensä parane, mutta aikuiset luulevat tehneensä asialle jotakin. Koska aikuisten maailmassa se keskustelu toimisi. Siksi kiusattu ei helposti edes kerro kiusaamisesta, kun tietää ettei siitä seuraa mitään hyvää.

Elämä opettaa, joskus kantapään kautta. Minusta pieni läpsäisy on hyvä oppi sikäli, että tuohon saakka nuori on luullut voivansa perseillä vapaasti ilman rajoja tai seurauksia, koulussa kukaan ei häneen saa edes koskea, tekipä hän mitä vaan. Siis muuta seurausta kun ne loputtomat keskustelut, jotka on yhtä tyhjän kanssa.

On hyvä oppia, että jos itse potkaisee, sieltä saattaakin tulla takaisin, koska näinhän se oikeassa maailmassa on. Oikeassa maailmassa sieltä olisi voinut tulla takaisin kunnolla nyrkistä ja mennä naama rikki. Hillitsee taatusti potkuhaluja paljon paremmin kuin sata keskustelua. Ja näin minä sanoisin omallekin lapselle vastaavassa tilanteessa, että jos sinä aloitat, noin voi käydä.

No tässä maailmassa kuski luultavasti saa potkut, ja ensi kerralla tyttö tähtää potkunsa paremmin. Saivartelija on tyytyväinen, hänen teoreettinen maailmankuvansa ei saa ansaittua säröä, kun on sentään keskusteltu asiasta. :D
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Bird
Axel Foley

Oivoi. Le chat näemmä jatkoi teoretisointiaan, mutta samalla tuli paljastaneeksi entistä enemmän tekstinsä keskeisiä ajatusvirheitä.

Väännetäänpä rautalangasta:

Ongelma tekstissä on se, että hän rakensi vastakkainasettelun, jota kukaan ei ollut esittänyt.

Vaihtoehdot ei ole "ei mitään" tai "bussikuski läpsäisee lasta". Eivätkä vaihtoehdot ole myöskään "pelkkä keskustelu" tai "väkivalta".

Lisäksi hänestä on aikamoinen loikka siihen, että koska jotkin kasvatuskeskustelut on tehottomia, fyysinen kuritus olisi tehokasta tai perusteltua. Nuo ei oikeasti tietenkään seuraa toisistaan.

Le chat kirjoitti myös, että lapsen on hyvä oppia, että jos potkaisee, voi saada takaisin. Silloin ei vain kuitenkaan enää puhuta kasvatuksesta vaan kostosta. Kasvatuksen tarkoitus on opettaa lasta säätelemään käyttäytymistään, ei opettaa, että fyysisesti vahvempi saa lyödä heikompaa.

Ja mitä tulee "oikeaan maailmaan", niin oikeassa maailmassa aikuisen odotetaan hallitsevan käytöstään paremmin kuin lapsen. Siksi aikuiselta vaaditaan enemmän itsehillintää, ei vähemmän.

Kauttaaltaan tässäkin kuitenkin näkyy selvästi muun muassa ajatusvirhe, jossa lapsen huono käytös nähdään perusteena aikuisen huonolle käytökselle.
Omasta mielestäni taas juuri nimenomaan silloin aikuisuuden pitäisi näkyä.
Viimeksi muokannut Bird, Ti Kesä 02, 2026 8:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuulituu
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

Bird kirjoitti: Ma Kesä 01, 2026 10:56 pm Miten teidän mielestä videoitu tilanne etenee, mitä kaikkea siinä tapahtuu? Jos vaikka katsotte videon uudelleenkin? Mäkin tein niin.

...
Minäkin katsoin uudelleen, tyttö minusta selväsi nojaa taaksepäin alussa, kuskin pitäessä häntä käsivarren mitan päässä. (Eli jos kuskin käsi ei olisi siinä, tyttö kaatuisi auton portaisiin ehkä.) Kun kuski on ulkopuolella, tyttö nojaa eteenpäin, eli kohti kuskia, ei aktiivisesti edes pyri irti. Tässä tyttö lyö kuskia kädellä. Sitten rääkyy siinä, potkaisee. Vielä läpsäisyn jälkeenkin pysyy kuskin lähellä ja pyrkii vielä lähemmäksi. Ei yritä poistua tilanteesta.

Mietin, että kun auton ovi osuu tyttöön, luuleeko hän, että kuski ottaisi siltäkin puolelta kiinni?

Mutta kenelle kuski sanoo auton sisällä "paina nyt sitä punaista"? Onko siellä joku hälytysnappi?

Missään nimessä tuossa tilassa olevaa lasta ei ole turvallista päästää koulukuljetukseen ja altistaa muita lapsia arvaamattomalle väkivaltaiselle käytökselle.
tuulituu
Martin Beck

Ja lapsi, nuori, minkä ikäinen onkaan, vaikuttaa sen verran vanhalta kuitenkin, että hän ei voi enää olettaa, että muitten pitäisi antaa hänen tehdä mitä haluaa ja mystisesti 18-vuotiaana hän osaisi käyttäytyä. Jos on yli 15 v niin on vastuussa, jos alle, niin lastensuojeluilmoitus tuosta tulee, uskoisin.

Onko läpsäisyn ääntä muutettu tai lisätty päälle? Oudosti puhe ja rääkyminen ei kuulu niin selvästi. Ihan kuin läpsäys tulisi kuvaavasta puhelimesta :lol:
tuulituu
Martin Beck

SatuSetä kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 1:53 am
Sipi kirjoitti: Ti Kesä 02, 2026 1:41 am Olisi mielenkiintoista tietää, montako kertaa sille likalle on rämpyttelystä sanottu. Itse muistan lapsuudestani, että kun jotain perheili ja aikuinen huomautti asiasta /kuka tahansa aikuinen) niin hävetti ihan helvetisti. Nykyerityiset lumihiutaleet kuitenkin suhtautuvat kilahtamalla välittömästi siitä, että heitä kielettiin, puhuttiin väärin, ei otettu huomioon ja sitten vanhemmat useimmiten vielä lähtevät tukemaan tätä ajatusta.
Ei ole rämpytellyt, kuski on poistanut pysäkillä ennen kuin tyttö on yhtäkään pysäkkiä ollut kyydissä, syystä tai toisesta. Loppu on videolla.

Löytyy langasta.
Täytyy muistaa, että täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä vain, vaikka tuo tyttö itse.

Toisessa uutisessa on edelleen: "Eräs silminnäkijä kertoi Iltalehdelle toisen käden tietona, että välikohtaus oli aiheutunut stop-painikkeen rämpyttämisestä."

Toisen käden tietoa, mutta yhtä aikaa silminnäkijä, hmmm. Mutta onko sitten ängennyt sisään rämpyttämään stop-nappia. Vai onko painanut ulkopuolella olevaa painiketta, eikä siinäkin ole se, että voi avata oven? Eli kuski ei olisi päässyt matkaan, jos joku ulkopuolella painelee sitä nappia.
Vastaa Viestiin